Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad: Överhypad flopp eller brilliant design?

Tråden skapades och har fått 473 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Leftrustle:

Tycker Gruber är, som vanligt, väl svartvit.

Jo, ibland väger han över lite väl åt andra hållet. Men i grunden håller jag med honom om att världen inte riktigt är så mörk som det målas upp ibland och att de kreativa möjligheterna för dagens unga är större än någonsin, totalt sett.

Tänk bara att man idag kan filma video med en mobil, klippa videon direkt på telefonen och sen publicera den så hela världen kan se, allt inom loppet av några minuter, varhelst i världen man är - det är helt enorm jämfört med vad som fanns när jag var liten. Jag känner mig gammal... (Nu handlade diskussionen i första hand om programmering, men även där tror jag inte det är fullt så mörkt.)

Ursprungligen av Adrian B:

För att få en lite annan synvinkel:

Den smått legendariske Cory Doctorow på Boing Boing sparar inte på krutet när han totalsågar iPad som produkt men framförallt som plattform: Why I won't buy an iPad (and think you shouldn't, either)

Gadgets come and gadgets go. The iPad you buy today will be e-waste in a year or two (less, if you decide not to pay to have the battery changed for you). The real issue isn't the capabilities of the piece of plastic you unwrap today, but the technical and social infrastructure that accompanies it.

If you want to live in the creative universe where anyone with a cool idea can make it and give it to you to run on your hardware, the iPad isn't for you.

If you want to live in the fair world where you get to keep (or give away) the stuff you buy, the iPad isn't for you.

If you want to write code for a platform where the only thing that determines whether you're going to succeed with it is whether your audience loves it, the iPad isn't for you.

Dvs: iPad är inte för "lusers" och hackare.

Men punkt 2 fattar jag inte? "where you get to keep the stuff you buy..."? Vad är problemet med iPad där?

Ursprungligen av BlackSmp:

Men punkt 2 fattar jag inte? "where you get to keep the stuff you buy..."? Vad är problemet med iPad där?

Han syftar på att allt du köper i App Store är låst till plattformen och till dig som person.Om du köper en app i App Store så kan du inte ta med dig den till andra plattformar, du kan inte byta den med andra, du kan inte ge bort den osv.

Ursprungligen av Adrian B:

Han syftar på att allt du köper i App Store är låst till plattformen och till dig som person.Om du köper en app i App Store så kan du inte ta med dig den till andra plattformar, du kan inte byta den med andra, du kan inte ge bort den osv.

Nåja, det är lite av ett svepskäl. Allt som jag köper till en viss datorplattform är låst till den. Jag har aldrig hört någon som säger "köp inte ett Nintendo, du kan inte spela ditt spel på en X-box".

Att jag inte kan byta eller ge bort till andra är mer giltigt men under mina år som datorägare är de gånger som jag har bytt, gett bort eller köpt ett program från andra lätt räknade... Speciellt om vi räknar som det har skett helt legalt (dvs att jag inte har behållt en kopia installerat på min egna maskin)

Ursprungligen av BlackSmp:

Nåja, det är lite av ett svepskäl. Allt som jag köper till en viss datorplattform är låst till den. Jag har aldrig hört någon som säger "köp inte ett Nintendo, du kan inte spela ditt spel på en X-box".

Att jag inte kan byta eller ge bort till andra är mer giltigt men under mina år som datorägare är de gånger som jag har bytt, gett bort eller köpt ett program från andra lätt räknade... Speciellt om vi räknar som det har skett helt legalt (dvs att jag inte har behållt en kopia installerat på min egna maskin)

Fast jag tror det faktiskt är det han menar, men precis som du säger är det inget unikt för iPad. Det är bara ett tacksamt mål just nu (ungefär som när folk sågade iPhone som dyr trots att motsvarande telefoner från Nokia m. fl. kostade minst lika mycket eller mer).

I artikeln jämför han inte med andra tekniska plattformar utan han jämför de digitala serietidningarna i Marvels program för iPad med att köpa serietidningar i verkligheten, att byta dom med kompisar, att gå på second hand-marknaden för serietidningar osv.

Men spel till Nintendo går att byta med kompisar, det går att sälja vidare begagnat osv. Pengarna du lagt ut går att delvis få igen när du vill sälja dina grejer. Du är visserligen låst till plattformen, men du äger det du köper på ett annat sätt.

Samma gäller program. Du kan sälja vidare licenser på program du köpt. Men det går väl inte att göra i App Store så vitt jag vet.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-04-03 07:09
Ursprungligen av Adrian B:

Han syftar på att allt du köper i App Store är låst till plattformen och till dig som person.Om du köper en app i App Store så kan du inte ta med dig den till andra plattformar, du kan inte byta den med andra, du kan inte ge bort den osv.

Konstigt argument då de flesta appar som hämtas antingen är gratis eller bara kostar någon tia, alltså mindre än en kaffe. Kan man ta med en android app till en iPhone?

Jag tycker flera av de kritiska inläggen, både här och på andra ställen har rätt dåligt på fötterna.

Ta flera användare tex. Jag är rätt säker på att Apple har övervägt det. Själv tror jag att det inte har varit en prioriterad möjlighet att implementera i OSet då iPad är en mobil enhet och som sådan tänkt för en användare, svårt att dela något om man inte är på samma plats.

Ursprungligen av MatsOlov:

Ta flera användare tex. Jag är rätt säker på att Apple har övervägt det. Själv tror jag att det inte har varit en prioriterad möjlighet att implementera i OSet då iPad är en mobil enhet och som sådan tänkt för en användare, svårt att dela något om man inte är på samma plats.

Lustigt att så många ser den som mobil, när all reklam från Apple fokuserat på användande i ett vardagsrum. Känns inte som att Apple ser den som en stor iPod touch som man har med på stan när man lördagsshoppar. Snarare är den mobil inom hemmet. T.om. Gud själv körde demot från en soffa.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-04-03 08:41
Ursprungligen av Leftrustle:

T.om. Gud själv körde demot från en soffa.

Men han gjorde det inte hemma i sin soffa

Ursprungligen av MatsOlov:

Men han gjorde det inte hemma i sin soffa

Omformulerar mig; iPad är självklart mobil men inte på samma sätt som iPod/iPhone. Min iPhone har jag alltid med mig, min iPod hade jag med mig 90%, av gångerna jag lämnade hemmet. En iPad skulle jag ha med mig kanske 10% av gångerna jag beger mig från byn; en väsentlig skillnad varför en iPad per familjemedlem känns overkill...

Ursprungligen av MatsOlov:

Konstigt argument då de flesta appar som hämtas antingen är gratis eller bara kostar någon tia, alltså mindre än en kaffe. Kan man ta med en android app till en iPhone?

Näe, det är ju samma inlåsningar där så vitt jag.

Men att de bara kostar någon tia är lite bedrägligt. Har man varit med ett tag blir det snabbt några tior här och några tior där och några år senare är man uppe i hundratals, kanske tusentals kronor. Så jag kan förstå att det finns ett önskemål om att få byta och sälja det vidare vid behov.

Ursprungligen av Adrian B:

Han syftar på att allt du köper i App Store är låst till plattformen och till dig som person.Om du köper en app i App Store så kan du inte ta med dig den till andra plattformar, du kan inte byta den med andra, du kan inte ge bort den osv.

Men det kan man ju inte med någonting annat heller. Mina barn har Wii, XBOX360 och PS2 av den enkla anledningen att vissa spel finns till en platform men kan inte spelas på en annan.

Mot våran vilja kör vi Windows på ett par datorer för vissa program finns inte för Mac, det går inte att flytta över någonting här heller, så vad är det som är så fel med att man köper en app till sin iPhone/iPad och kan sedan inte köra den på en Nokia telefon, Kindle eller NetBook ?!

Jag tycker att det argumentet han lägger fram får honom att framstå som korkad.

LCR

Ursprungligen av LCR:

Men det kan man ju inte med någonting annat heller. Mina barn har Wii, XBOX360 och PS2 av den enkla anledningen att vissa spel finns till en platform men kan inte spelas på en annan.

Mm, men dom kan byta spelen med varandra, dom kan sälja spelen begagnade när de är less på dom etc. Jag tror det är det Doctorow är ute efter.

Nu låter det kanske som om jag försöker försvara honom, men jag försöker bara förklara hur jag tror han menar. Att jag sen är ytterst positivt till iPad och inte tror på dessa gamla rävar som målar fan på väggen är en annan sak.

Ja, det är helt klart en livsstilsfråga. För egen del så skulle det inte funka att ha den delad, men det handlar mer om att det hade blivit praktiskt krångligt när jag skulle tagit med mig den ut på stan eller till jobbet. Innehållet jag hade haft på den känns inte så känsligt (jag försöker hålla känsligt/viktigt innehåll borta från enskilda apparater) att jag inte skulle kunna räcka över den till en familjemedlem/kompis.

Men som sagt, det handlar helt och hållet om hur man förhåller sig till såväl tekniken som till innehållet, vilket är högst personligt.

Ursprungligen av irrelogical:

Men som sagt, det handlar helt och hållet om hur man förhåller sig till såväl tekniken som till innehållet, vilket är högst personligt.

Exakt, varför Apple ibland inte passar då de ofta kör en möjlighet enbart. Vilket tidigare passade mig som handsken, men nu mer passar som en för stor handske med familjebildning och annat. Finns fortfarande inte bättre alternativ dock...

På vilket sätt har han fel? Han säger ju precis samma sak som vi upprepat i hela tråden - iPad är inte gjord för att göra alla nöjda.

Jag har slutat att bry mej om allt detta snack. Jag ska köpa (minst) en till mej själv som ingen annan får röra så jag skiter fullständigt i multi-user, och vad gäller non-multitasking så är det en bra grej för mej för jag försöker alltid göra 300 saker samtidigt och mår bara dåligt av det, men...

det jag inte fattar är varför alla dessa som är anti-iPad ser det som något så viktigt att övertala de som gillar konceptet att de har fel. Jag har levt med detta fenomen under hela 90-talet där alla tjatade på mej om vilket skit min Mac var, hur om några år den skulle vara död.

Hur fel de hade, och hur fel de har nu, men det är inte riktigt vad jag syftar på, utan mer varför det r så viktigt. Känns lite grann som alla antisemiter i media.

Va' fan är folk rädda för ? Vill de inte ha en så skit i det, köp inte en!

Varje vecka får jag reklamblad från elvaruhus med en massa netbooks och annat skit. Skulle aldrig köpa en men bryr mej inte för fem öre om andra gillar deras rosa Asus (kolla stavning, japp...) eller Nokia med tangentbord gjord för en Action Man eller Barbie.

LCR

Ursprungligen av LCR:

Jag har slutat att bry mej om allt detta snack. Jag ska köpa (minst) en till mej själv som ingen annan får röra så jag skiter fullständigt i multi-user, och vad gäller non-multitasking så är det en bra grej för mej för jag försöker alltid göra 300 saker samtidigt och mår bara dåligt av det, men...

det jag inte fattar är varför alla dessa som är anti-iPad ser det som något så viktigt att övertala de som gillar konceptet att de har fel. Jag har levt med detta fenomen under hela 90-talet där alla tjatade på mej om vilket skit min Mac var, hur om några år den skulle vara död.

Hur fel de hade, och hur fel de har nu, men det är inte riktigt vad jag syftar på, utan mer varför det r så viktigt. Känns lite grann som alla antisemiter i media.

Va' fan är folk rädda för ? Vill de inte ha en så skit i det, köp inte en!

Varje vecka får jag reklamblad från elvaruhus med en massa netbooks och annat skit. Skulle aldrig köpa en men bryr mej inte för fem öre om andra gillar deras rosa Asus (kolla stavning, japp...) eller Nokia med tangentbord gjord för en Action Man eller Barbie.

LCR

Jag tycker det är precis tvärtom, helt motsatt uppfattning. Om man, åtminstone här, uttrycker sitt tvivel om att den inte skulle passa mig, eller farmor, eller mina barn, då blir man påhoppad för det. Man måste älska den. Annars är man en "idiot".

Senast redigerat 2010-04-03 08:09

iPad är inte mer inlåst än andra produkter såsom exempelvis, wii, xbox, ps3 osv osv. Android är tillsynes mer öppen, eftersom det finns fler enheter som kan köra dess os.

Om man känner sig friare i en Android miljö än i en iPhone/ iTouch/ iPad miljö - då är väl valet enkelt vilket köp man ska göra.

Flash är en styggelse, men kan förstå dem som saknar denna möjlighet i iPad. Multitasking tror jag man ska vänta med att kritisera till efter iPhone 4.0 lanseras.

Det jag inte förstår är vad man önskar få in i en iPad som finns i ett fullskaligt OS. Vad är det man vill kunna göra på den? Vilka konkreta exempel finns?

Min mamma köpte sig en bärbar pc, tyvärr. Hon går på en kurs för att lära sig. Detta skulle säkert gälla även för en mac. Däremot behövdes det inte många timmar innan hon kunde hantera min iPhone, detsamma kommer gälla för iPad. Det är just detta som är dess styrka, fokuset ska ligga på "content". Denna okunskap gäller även för yngre personer. Många av de elever jag undervisar är faktiskt förvånansvärt okunniga på de djupgående kunskaperna för hur man administrerar en dator bortom det vanliga, surfa, chatta, maila, se film osv osv.

Men allvarligt, att behöva gå på en kurs för att göra det mest elementära.

Ursprungligen av draags:

iPad är inte mer inlåst än andra produkter såsom exempelvis, wii, xbox, ps3 osv osv.

Men alla de är dedikerade spelmaskiner, uttryckligen inte avsedda att användas till annat än att spela på. Min gissning är att de flesta som titta på en iPad jämför den med en dator, och då framstår den ju som oerhört begränsad jämfört med t.ex. en macbook. Min personliga gissning är att apple försöker se om de kan få konsumenterna att ersätta sina öppna, allsidiga datorer med enheter av den här typen, som är helt uppstyrda från Cupertino och marinerade i DRM. Det är vad jag och jag misstänker de flesta som ogillar modellen av rent ideologiska skäl oroar sig för - om iPad:en bara var en ohanterligare GameBoy skulle ingen bry sig.

Citat:

Om man känner sig friare i en Android miljö än i en iPhone/ iTouch/ iPad miljö - då är väl valet enkelt vilket köp man ska göra.

Oh ja. Jag har haft iPhone sedan den först släpptes i Sverige och bytte nyligen, med viss lättnad, till en Androidmobil. Men det handlar inte om att "känna sig friare". Det handlar om att faktiskt, rent konkret, bestämma över sin egen användning på ett sätt som inte är möjligt med låsta enheter av iPad/iPhone-snitt.

Citat:

Det jag inte förstår är vad man önskar få in i en iPad som finns i ett fullskaligt OS. Vad är det man vill kunna göra på den? Vilka konkreta exempel finns?

Det som rent konkret fick mig att tröttna på Apples omåttliga kontrollbehov var att en av mina ebokläsare, som tidigare låtit mig sync:a via usb-kabeln, tog bort den möjligheten efter påtryckningar från Apple. I Android har jag ett antal olika läsare som jag använder till olika saker - en del att läsa i, en del för specifika format, en del att annotera i, en del att editera texter lite mer omfattande. Mitt val. Jag drar och droppar mina filer till enheten utan bekymmer och väljer sedan efter behag vad jag öppnar dem med, efter mina egna behov. Fullkomligt självklart, kan man tycka, men tyvärr inte möjligt med Apples kontrollmodell. I alla fall inte utan att hålla på och hacka enheten, något jag varken har tid eller lust att ägna mig åt.

Sedan en sak som jag har "klurat på" en längre stund. Frågan i tråden kan anses vara felformulerad:)

"Överhypad flopp eller brilliant design?". Det skulle mycket väl kunna bli en överhypad flopp trots brilliant design

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-04-03 08:56

Jag håller med om att den inte är så väldigt mobil, utan mest kommer att användas i typ vardagsrummet. Men jag skulle ändå vilja ha fleranvändarmöjlighet. Det är ju redan inbyggt i OSet (iPhone har ju "root" och "mobile"). Så jag tror inte det skulle krävas så mycket jobb...
Antingen har Apple bestämt sej för att de inte vill lägga in det, eller så kommer det som en uppdatering. De verkar ju ha ändrat sej lite vad gäller multitasking, enligt ryktena i alla fall. Så de kanske kommer med fleranvändare också

Edit: raderade dublettpost. Har så dålig lina att jag får göra Refresh ibland...

Senast redigerat 2010-04-03 09:17
Ursprungligen av kenjon:

De verkar ju ha ändrat sej lite vad gäller multitasking, enligt ryktena i alla fall. Så de kanske kommer med fleranvändare också

Ändrat sig? Har du källa på att Apple sagt att dom inte ska/vill göra multitasking? Det enda jag minns att jag läst om det är att folk spekulerat i att det inte finns pga batteritiden.

Är det därför som du multitaskar med dubbla inlägg

Skämt å sido, jag tror att det krävs mer jobb än vad vi tror för att få till en bra multianvändarmiljö även om det finns en root.

Och bara för att försäkra mig om att inte detta kommer tillbaka som en bumerang, jag minns fortfarande inlägg från vissa på forat som argumenterade varför det var bra att iPhone hade ett svenskt tangentbord och att man inte ville ha ett svenskt tangentbord...

Jag skulle inte ha något emot fleranvändarsystem - jag bara tror att det skulle stjäla utvecklingstid från andra features som jag hellre vill ha

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-04-03 11:07

Under flera keynoter har både Jobs, Schiller och Forstall sagt att multitasking är dåligt för batteritiden och prestandan. Därför ville de inte införa det utan valde Push istället.
Däremot har mej veterligt inte Apple sagt att de överväger eller tänker införa multitasking, det är bara rykten än så länge.

Förstår inte det här tjafset om att "tidningar skall läsas på papper", tja gör det då.
problemet är ju att en hel generation struntar i att göra det, de läser Metro om de bor i storstan och i övrigt läser de på nätet. Tidningarna förlorar mega-kosing på att ingen yngre än 50 vill prenumerera på dem. Så många anser att det är dyrt, omständigt, icke miljövänligt, jobbigt gå till pappersinsamlingen och tusen andra skäl till att låta bli ha en morgontidning.

För dessa är iPad och en elektroniskt distrubierad tidning perfa, det blir billigare, milövänligare, enklare, och mer anpassat till en digital livsstil.

Jag ser fram emot att GP kommer i en elektronisk upplaga, jag tar den direkt om den bara är till rätt pris. Skylten på GP's tak har väl ljugit i ett decennium nu? "mer än 600 000 läsare varje dag.". Med ipad kan de ju leva upp till det - och kanske få 20 åringarna att läsa tidningar igen.

Ursprungligen av Goflorp:

Förstår inte det här tjafset om att "tidningar skall läsas på papper", tja gör det då.
problemet är ju att en hel generation struntar i att göra det, de läser Metro om de bor i storstan och i övrigt läser de på nätet. Tidningarna förlorar mega-kosing på att ingen yngre än 50 vill prenumerera på dem. Så många anser att det är dyrt, omständigt, icke miljövänligt, jobbigt gå till pappersinsamlingen och tusen andra skäl till att låta bli ha en morgontidning.

Ja, jag tror faktiskt pappersdagstidningen som vi har idag går mot sin oundvikliga död. Utöver skälen du räknade upp är fördröjningen ett annat. Vi vill ha nyheterna nyss, inte nästa dag.

Hela branscher kommer att dö, men det hör till. Bara miljövinsterna i att köpa nyheter, musik, tv-program och filmer digitalt är i sig nog för att man ska vara positiv till denna utveckling (därmed inte sagt att det är bättre på alla punkten, men det är dit vi är på väg).

Och som vanligt syndar jag när det gäller OT-diskussion...

Hörde idag någon som nämnde att iPad säljer sämre än väntat. Är det så eller är det enbart ett fånigt nonsens påstående?

Låter konstigt med tanke på att den precis släppts.

Ursprungligen av draags:

Hörde idag någon som nämnde att iPad säljer sämre än väntat. Är det så eller är det enbart ett fånigt nonsens påstående?

Låter konstigt med tanke på att den precis släppts.

Hur mycket väntas den sälja? Det vet väl bara Apple?

Nu kanske jag låtit jävligt negativ mot iPad, är jag inte. Vill hemskt gärna ha den, tyvärr är den inte perfekt. Men inte AppleTV-långt ifrån perfekt (vill ha en AppleTV också men inte förrän 1080p och hyrfilm finns...)

Speciellt blir jag fantastiskt eggad av alla program som ser fantastiska ut! Evernote och Things för iPad sert lysande ut, likväl som flera av spelen och iWorks. En iPad-version iLife bara så är jag helsåld.

Bevaka tråden