Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad: Överhypad flopp eller brilliant design?

Tråden skapades och har fått 473 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det verkar som om Telenor kommer att erbjuda micro-SIM:

Telenor gör sig redo för Ipad - MacWorld

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-04-07 15:52
Ursprungligen av Capeman:

Det verkar som om Telenor kommer att erbjuda micro-SIM:

Telenor gör sig redo för Ipad - MacWorld

Det skulle förvåna mig om inte Telia också erbjuder micro-sim framöver. Annars är det ju bara att klippa till det själv.

Ursprungligen av joakimo:

Det skulle förvåna mig om inte Telia också erbjuder micro-sim framöver. Annars är det ju bara att klippa till det själv.

Det kommer 1 maj hos Telia verkar det som, se mitt inlägg här.

Arstechnica gör alltid omfattande och seriösa genomgångar, även om det finns en saker att anmärka på denna, tycker jag.

Utan att låta allt för tjatig om avsaknaden av stöd för Flash och Java, så tycker jag det är väldigt, väldigt konstigt hur man kan skriva en recension om browsing och filmer utan att nämna frånvaron av stöd för det absolut vanligaste formatet för film på webben.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Arstechnica gör alltid omfattande och seriösa genomgångar, även om det finns en saker att anmärka på denna, tycker jag.

Utan att låta allt för tjatig om avsaknaden av stöd för Flash och Java, så tycker jag det är väldigt, väldigt konstigt hur man kan skriva en recension om browsing och filmer utan att nämna frånvaron av stöd för det absolut vanligaste formatet för film på webben.

Jobbar du på Adobe eller hur var det?

Ursprungligen av Goflorp:

Jobbar du på Adobe eller hur var det?

Nej det gör jag inte. Jag är konsult och tjänar mitt levebröd på att utveckla och ge folk råd om teknik som funkar. Vilka meriter på området har du själv?

Tycker du inte själv att du är lite tramsig när du undviker att diskutera sakfrågan?

Nämligen, är det en brist hos en så stor genomgång att inte nämna frånvaron av Flash-stöd och vad det innebär.

Om de hade gjort det och kommit till slutsatsen att det är något man klarar sig utan så hade det varit värdefullt, men att helt undvika frågan är helt enkelt en brist i genomgången.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Nämligen, är det en brist hos en så stor genomgång att inte nämna frånvaron av Flash-stöd och vad det innebär.

Jag håller med dig om att brist på Flash i iPaden (eller problemet att det finns Flash på webben) är en nackdel. Men nog nämner de det?

Of course, the one major feature that Safari lacks is Flash support, and this is a continually divisive issue. Proponents of Flash range from those who just want everything on the Web to work (many of us at Ars fall into this category), while opponents claim that it's an old technology that cripples performance on any machine. Despite most of our desire for some sort of Flash support to be integrated into the iPhone OS, most of our Web surfing without it did not present a problem. Apple has carefully crafted a world in which most applications for Flash in an average user's life (YouTube, streaming TV shows, videos shown at the New York Times, etc.) are available in other ways on the iPhone OS and therefore the iPad. The one major holdout is, as we mentioned earlier, Hulu, which may be testing a native iPad app for sometime in the future. For now, though, Hulu remains Flash-only on the Web, so this is obviously one area where the lack of Flash might affect someone's everyday surfing behavior.

http://arstechnica.com/apple/reviews/2010/04/ipad-review.ars/11

Ursprungligen av Capeman:

Jag håller med dig om att brist på Flash i iPaden (eller problemet att det finns Flash på webben) är en nackdel. Men nog nämner de det?

Of course, the one major feature that Safari lacks is Flash support, and this is a continually divisive issue. Proponents of Flash range from those who just want everything on the Web to work (many of us at Ars fall into this category), while opponents claim that it's an old technology that cripples performance on any machine. Despite most of our desire for some sort of Flash support to be integrated into the iPhone OS, most of our Web surfing without it did not present a problem. Apple has carefully crafted a world in which most applications for Flash in an average user's life (YouTube, streaming TV shows, videos shown at the New York Times, etc.) are available in other ways on the iPhone OS and therefore the iPad. The one major holdout is, as we mentioned earlier, Hulu, which may be testing a native iPad app for sometime in the future. For now, though, Hulu remains Flash-only on the Web, so this is obviously one area where the lack of Flash might affect someone's everyday surfing behavior.

Ars Technica reviews the iPad

Där ser man. Jag läste hela artikeln men missade det. Mea culpa. Då är jag tacksam för att du rättade mig.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Där ser man. Jag läste hela artikeln men missade det. Mea culpa. Då är jag tacksam för att du rättade mig.

Jag håller egentligen med dig i sak ang Flash, det var bara för att försvara Ars.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Nej det gör jag inte. Jag är konsult och tjänar mitt levebröd på att utveckla och ge folk råd om teknik som funkar. Vilka meriter på området har du själv?

Tycker du inte själv att du är lite tramsig när du undviker att diskutera sakfrågan?

Nämligen, är det en brist hos en så stor genomgång att inte nämna frånvaron av Flash-stöd och vad det innebär.

Om de hade gjort det och kommit till slutsatsen att det är något man klarar sig utan så hade det varit värdefullt, men att helt undvika frågan är helt enkelt en brist i genomgången.

Börjar tröttna på två saker.
Det ena är att du indirekt försöker idiotförklara mig hela tiden.
Det andra att du är så in i bonken pro flash att man kan tro du jobbar på Adobe - tror du jag ställde frågan utan anledning?

Men du tjänar ditt levebröd på det. Kul för dig, du är säkert duktig.
Du får väl släpa med dig ngn MacBook på 3GHz med 8GB minne för att få det att flyta då.

För mig som sitter i andra änden så bryr jag mig inte så mkt om Flash.
Känner att 90% är rena möget med reklam och dåliga filmsnuttar.

"Mina meriter", tja, 23000:- dator, som inte pallar gå in på aftonbladet utan att låta som en vindtunnel ...

Så fort jag försöker titta på ngt så får jag 5000 RPM på mina fläktar.
hatar skiten. Installerade på din inrådan, du är ju en auktoritet på området, ngn beta av 10.x nånting av Flash, det blev knappt bättre.

Jag har också ett Fläktstyrningsprogram i datorn av en enda anledning - Adobe Flash....

Så länge Adobe inte bemödar sig om att göra det hela bättre än vad det är kan de dra dit pepparn växer, maken till CPU-Hog får man ju leta efter.

Jag installerade en blockerare i Safari, går till aftonbladet - tyst, saknar INGET på sidan.

"Teknik som funkar", jag pissar på den - för den funkar ju fan inte

Vad vill jag skall säga? Fy på Ars technica som missade ngt om Flash (som alla vet inte funkar - så varför bry sig om att ta upp det?)
"Safari lacks [is] Flash support," - så, nuff said.

Senast redigerat 2010-04-08 00:08
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Arstechnica gör alltid omfattande och seriösa genomgångar, även om det finns en saker att anmärka på denna, tycker jag.

Utan att låta allt för tjatig om avsaknaden av stöd för Flash och Java, så tycker jag det är väldigt, väldigt konstigt hur man kan skriva en recension om browsing och filmer utan att nämna frånvaron av stöd för det absolut vanligaste formatet för film på webben.

Jag har inte hunnit läsa hela recensionen, men om det stämmer att de inte ens nämner det så håller jag faktisk med dig på den punkten. Tycka vad man vill om Flash, men det är en del av webben än så länge och en brist på iPad som presumtiva kunder bör veta om.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

...Utan att låta allt för tjatig om avsaknaden av stöd för Flash och Java, så tycker jag det är väldigt, väldigt konstigt hur man kan skriva en recension om browsing och filmer utan att nämna frånvaron av stöd för det absolut vanligaste formatet för film på webben.

De tar faktiskt upp frånvaron av Flash på sidan 11 i recensionen.

Of course, the one major feature that Safari lacks is Flash support, and this is a continually divisive issue....

Slutsatsen är väl att även om de önskade att iPhone OS stödde Flash, var det inte något de saknade särskilt mycket under testperioden.

Edit: Capeman hann visst före.

Det här kan bli väldigt intressant för utveckling av iPadanpassade websidor:

Apple's 'AdLib' Framework Brings Native-Like Functionality to iPad Web Pages - Mac Rumors

Ursprungligen av Capeman:

Det här kan bli väldigt intressant för utveckling av iPadanpassade websidor:

Apple's 'AdLib' Framework Brings Native-Like Functionality to iPad Web Pages - Mac Rumors

Det är iofs inget nytt, detta finns till iPhone redan idag, såg det för ett tag sen, verkar lovande.

Ursprungligen av Patrik D:

Det är iofs inget nytt, detta finns till iPhone redan idag, såg det för ett tag sen, verkar lovande.

Aha, trodde följande var nytt:

What's particularly interesting is that it does something that shouldn't really be possible in Mobile Webkit: It includes scrolling panes that can be manipulated with a single finger, complete with the signature iPhone OS "scroll bars" and elastic transitions. If you have ever worked with Safari on the iPhone, you know that having scrolling boxes of content is sort of possible, but requires a special two-finger gesture to scroll.

Ursprungligen av GustafMA:

Det börjar komma ut lite mer detaljerad information om hur man använder ipad:en i praktiken. Och det förefaller som om den som vill använda den för kontorsrelaterade ändamål inte behöver göra sig besvär:

Hur man skickar filer fram och tillbaka mellan ipad och mac

Jag vill inte ens tänka på hur det skulle sett ut med en pc eller i någon form av kollaborativt samarbete.

Precis detta jag menade lite längre upp när jag kommenterade recensionen från Ars Technica. Riktigt ful lösning.

Det börjar komma ut lite mer detaljerad information om hur man använder ipad:en i praktiken. Och det förefaller som om den som vill använda den för kontorsrelaterade ändamål inte behöver göra sig besvär:

Hur man skickar filer fram och tillbaka mellan ipad och mac

Jag vill inte ens tänka på hur det skulle sett ut med en pc eller i någon form av kollaborativt samarbete.

Jisses. Det är ju fruktansvärt. Aldrig i livet jag sjunker så djupt att jag använder denna dynga till fildelning. Detta är inte alls Apple-aktigt - detta är en primitiv nödlösning.
Varför kan inte Iphone/Ipad OS tillåta att EN "virtuell disk" monteras på Macens skrivbord när man sätter Iphone/Ipad i sin USB-docka? Denna disk kan man tömma/fylla/skapa filer/mappar till som vilken annan disk som helst. Varför? Denna disk skulle givetvis också vara synlig och användbar för alla andra tredjeparts-apps som vill - precis som tredjeparts-apps kommer åt t.ex. Bilder (fotoboken) i en Iphone.
Det ultimata är ju också om denna "disk" också kan nås via WebDAV - via WiFi och då krävs lösenord. Det skulle vara vackert och det är ingen konst att fixa - tredjeparts-apps har sedan länge löst det. Och en Mac har ju WebDAV i ryggmärgen (till skillnad från Windows).

Apple kommer att slutligen tvingas till den lösningen. Det är en lösning som är naturligt, human interface logisk, sund - ja, det är en lösning som Apple uppfann när dom skapade Lisa/Mac. Det är det Macigaste som finns...så varför vill inte Apple implementera detta i just Iphone/Ipad?
Skulle det förstöra "user experience"? Nej.
Skulle det paja säkerheten? Nej. (Hackare skulle givetvis använda det till allt möjligt och hackakacka - men det gör dom i alla fall - dom har redan hackat fram en sån här lösning. För alla vi andra 99,99% så förblir denna "disk/mapp" den enda som finns och ingenting skulle "läcka" ut ur den och infektera eller smälta ner resten av OS).

Någon som fattar varför? Eller är det så att dom inte fått till det helt enkelt?

En Ipad kommer aldrig någonsin att kunna användas seriöst om man inte kan skyffla filer åtminstone via ETT ställe. Att folk ska lära sig exportera och importera filer på olika sätt i olika apps håller bara inte. Att skyffla filer via inloggningar, IP-nummer, Epost, WiFi och Itunes - det håller inte. Det är inte sunt. Det är inte Apple.

Att allt ska göras via Itunes är en policy som Apple till slut kommer att tvingas lämna. Det är tragiskt att se hur dom klamrar sig fast vid skiten då det ändå är dödsdömt.

Ursprungligen av GustafMA:

Det börjar komma ut lite mer detaljerad information om hur man använder ipad:en i praktiken. Och det förefaller som om den som vill använda den för kontorsrelaterade ändamål inte behöver göra sig besvär:

Hur man skickar filer fram och tillbaka mellan ipad och mac

Jag vill inte ens tänka på hur det skulle sett ut med en pc eller i någon form av kollaborativt samarbete.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-08 07:54
Ursprungligen av Zimmerman:

Varför kan inte Iphone/Ipad OS tillåta att EN "virtuell disk" monteras på Macens skrivbord när man sätter Iphone/Ipad i sin USB-docka? Denna disk kan man tömma/fylla/skapa filer/mappar till som vilken annan disk som helst. Varför?

För att då blir det en FAT-partition. Det är ju det enda filsystem som fungerar både till Windows och Mac. Och FAT suger till många saker, t.ex. videos som iPad är tänkt att fungera bra till.

Jag tror att Apple ser iPad som version 1 av deras vision av framtidens dator. De vill inte bygga in FAT från början i den.

Ursprungligen av Zimmerman:

Det ultimata är ju också om denna "disk" också kan nås via WebDAV - via WiFi och då krävs lösenord. Det skulle vara vackert och det är ingen konst att fixa - tredjeparts-apps har sedan länge löst det. Och en Mac har ju WebDAV i ryggmärgen (till skillnad från Windows).

Som du sa, för att det inte fungerar bra med Windows.

Ursprungligen av Zimmerman:

Någon som fattar varför? Eller är det så att dom inte fått till det helt enkelt?

En Ipad kommer aldrig någonsin att kunna användas seriöst om man inte kan skyffla filer åtminstone via ETT ställe. Att folk ska lära sig exportera och importera filer på olika sätt i olika apps håller bara inte. Att skyffla filer via inloggningar, IP-nummer, Epost, WiFi och Itunes - det håller inte. Det är inte sunt. Det är inte Apple.

Jag tror att de inte fått till det helt enkelt. Än. Håller med om att det inte är Macigt som det rapporteras om.

Men jag tror att Apple verkligen vill göra något nytt med OS X touch/iPad och att de därmed valt att inte stödja gamla saker på gammalt sätt: Multitasking, Finder, skyffla filer, etc. Detta kommer i framtida uppdateringar då Apple klurat ut hur de vill ha det. Jämför med Cut-and-Paste.

Ursprungligen av Zimmerman:

Att allt ska göras via Itunes är en policy som Apple till slut kommer att tvingas lämna. Det är tragiskt att se hur dom klamrar sig fast vid skiten då det ändå är dödsdömt.

Det tror jag inte de lämnar. Absolut inte för att "skyffla filer". Eventuellt kommer bättre synk mot "molnet". En rejält uppdaterad MobileMe.

Jag tycker det är en tydlig trend med Apple att de går ifrån manuell filhantering för användare mot Type Managers. Därav t.ex. iTunes.

Ta inte detta som ett ifrågasättande, utan som öppna frågor:

Nog kan man väl mounta andra filsystem. Det finns ju flera lösningar för att skriva till t.ex. NTFS, eller att installera ett tillägg i Windows för HFS+ vore väl inte konstigare än att installera iTunes?

Jag har personligen alltid upplevt att WebDAV i Windows funkar fantastiskt bra. Vad är det som inte funkar menar du?

Ursprungligen av pesc:

För att då blir det en FAT-partition. Det är ju det enda filsystem som fungerar både till Windows och Mac. Och FAT suger till många saker, t.ex. videos som iPad är tänkt att fungera bra till.

Jag tror att Apple ser iPad som version 1 av deras vision av framtidens dator. De vill inte bygga in FAT från början i den.

Som du sa, för att det inte fungerar bra med Windows.

Jag tror att de inte fått till det helt enkelt. Än. Håller med om att det inte är Macigt som det rapporteras om.

Men jag tror att Apple verkligen vill göra något nytt med OS X touch/iPad och att de därmed valt att inte stödja gamla saker på gammalt sätt: Multitasking, Finder, skyffla filer, etc. Detta kommer i framtida uppdateringar då Apple klurat ut hur de vill ha det. Jämför med Cut-and-Paste.

Det tror jag inte de lämnar. Absolut inte för att "skyffla filer". Eventuellt kommer bättre synk mot "molnet". En rejält uppdaterad MobileMe.

Jag tycker det är en tydlig trend med Apple att de går ifrån manuell filhantering för användare mot Type Managers. Därav t.ex. iTunes.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-08 11:26
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Nog kan man väl mounta andra filsystem. Det finns ju flera lösningar för att skriva till t.ex. NTFS, eller att installera ett tillägg i Windows för HFS+ vore väl inte konstigare än att installera iTunes?

OS X Touch har nog inte stöd för andra filsystem. Och jag tror inte Apple vill lägga in skrivstöd för NTFS. Speciellt inte i iPad eftersom jag tror att Apple vill hålla den fri från legacy-kompatibilitet.

Bortsett från detta tycker jag det är tydligt att man vill komma ifrån att användarna grottar med filsystemet i OS X touch (även om det tekniskt vore enkelt att tillåta det). Det finns ju ingen Finder. Och ingen möjlighet för användare att greja runt i systemet utifrån. Det finns ju brister, t.ex. med iWork. Men jag skulle faktiskt bli besviken om Apple öppnade upp filsystemet i OS X touch. Nu har de ju chansen att göra något nytt (Type Managers tror jag).

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag har personligen alltid upplevt att WebDAV i Windows funkar fantastiskt bra. Vad är det som inte funkar menar du?

Jag har inte använt Windows sedan Windows Me, så jag har ingen aning. Zimmerman verkade säga att det inte funkade bra så jag trodde det var så.

Man är tvungen att hämta och installera specifika WebDAV-program till Windows - tredjepartslösningar. Om man vill skyffla filer på ett rationellt sätt, men det är ändå inte drag-drop-intuitivt med disk monterad på skrivbord som i en Mac. OSX har WebDAV djupt implementerat i OS'et.
Så - det går bort - WebDAV blir aldrig något i Windows så länge dom har det på detta viset. Om W7 är annorlunda vet jag inte. Win-användare vet inte ens vad det är. Fråga dom.

Jag tycker att lösningen som nämndes ovan är intressant; Win-folket hämtar ju och installerar Itunes (med QuickTime och ett uppdateringsprogram) - varför inte då skicka med något som gör att Windows kan läsa HFS+ - åtminstone på en dockad Iphone/Ipod? Kör man MobileMe så har dom ju löst det med Idisk som monteras fint - vad går deras servrar på? HFS+? Inte NTFS i alla fall.

Snacket om att Apple krånglat till det och stängt in Ipod/Iphone när det gäller utbyte av filer - att dom gjort det för att dom vill fostra oss och lämna ett gammalt sätt att skyffla filer - det snacket köper jag inte. Deras motiv är någonting annat - resultatet är en rörig lösning PÅ GRUND av ett motiv vi inte känner till (dom snackar ju inte) - resultatet är INTE ett självändamål. Apple vill inte alls ha det så här uselt - dom jobbar på en lösning och den lösningen kommer tillslut - när dom kryper till korset - att bli en monterad disksymbol på skrivbordet när man dockar sin enhet till en Mac/PC. Varför? Därför att det är det mest logiska och intuitiva sättet att skyffla filer - det är lika självklart som en touchscreen. Det är den Maciga lösningen som dom själva uppfann en gång och den är oslagbar; en låda att lägga grejer i eller plocka upp grejer från. Så funkar Homo Sapiens. Det vet Apple...och det är som sagt sorgligt att dom kämpar emot. (Dom hade denna lösning i en beta av IphoneOS för ett tag sedan - så dom är inte alls främmande för tanken). Vänta och se. Det kommer.

OM dom däremot släpper MobileMe fritt/gratis så kan dom lösa det som t.ex. Google. Men denna lösning är för mig inget bra alternativ; jag har haft MobileMe sedan det hette Tools och sedan mac.com - och usel överföringshastighet och instabilitet gör det inte användbart för annat än små Word-filer etc. Vill ma skyffla t.ex. större ljudfiler och filmsnuttar så går MobileMe bort.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag har personligen alltid upplevt att WebDAV i Windows funkar fantastiskt bra. Vad är det som inte funkar menar du?

Senast redigerat 2010-04-08 13:34

Men nu är du väl ändå lite felinformerad? Windows monterar WebDAV-diskar precis som Mac OS gör, som en volym, med dra och släpp precis som på vilken enhet som helst, och har gjort det väldigt länge.

Likaså stödjer t.ex. Office-paketet direktaccess, utan att kräva montering av nätverksdriven.

Däremot så är det helt sant att Windows är kolossalt kinkig med hur WebDAV-servern beter sig. På typiskt Microsoft-maner funkar det bäst med deras egna grejer.

Men, någon principell skillnad mellan Windows och OS X har jag inte sett (förutom att OS X:s Finder kraschar när man försöker browsa webdav-volymer med stort antal filer)

Ursprungligen av Zimmerman:

Man är tvungen att hämta och installera specifika WebDAV-program till Windows - tredjepartslösningar. Om man vill skyffla filer på ett rationellt sätt, men det är ändå inte drag-drop-intuitivt med disk monterad på skrivbord som i en Mac. OSX har WebDAV djupt implementerat i OS'et.
Så - det går bort - WebDAV blir aldrig något i Windows så länge dom har det på detta viset. Om W7 är annorlunda vet jag inte. Win-användare vet inte ens vad det är. Fråga dom.

Jag tycker att lösningen som nämndes ovan är intressant; Win-folket hämtar ju och installerar Itunes (med QuickTime och ett uppdateringsprogram) - varför inte då skicka med något som gör att Windows kan läsa HFS+ - åtminstone på en dockad Iphone/Ipod? Kör man MobileMe så har dom ju löst det med Idisk som monteras fint - vad går deras servrar på? HFS+? Inte NTFS i alla fall.

Snacket om att Apple krånglat till det och stängt in Ipod/Iphone när det gäller utbyte av filer - att dom gjort det för att dom vill fostra oss och lämna ett gammalt sätt att skyffla filer - det snacket köper jag inte. Deras motiv är någonting annat - resultatet är en rörig lösning PÅ GRUND av ett motiv vi inte känner till (dom snackar ju inte) - resultatet är INTE ett självändamåt. Apple vill inte alls ha det så här uselt - dom jobbar på en lösning och den lösningen kommer att bli en monterad disksymbol på skrivbordet när man dockar sin enhet till en Mac/PC. Varför? Därför att det är det mest logiska och intuitiva sättet att skyffla filer - det är lika självklart som en touchscreen. Det är den Maciga lösningen som dom själva uppfann en gång och den är oslagbar; en låda att lägga grejer i eller plocka upp grejer från. Så funkar Homo Sapiens. Det vet Apple...och det är som sagt sorgligt att dom kämpar emot. (Dom hade denna lösning i en beta av IphoneOS för ett tag sedan - så dom är inte alls främmande för tanken). Vänta och se. Det kommer.

OM dom däremot släpper MobileMe fritt/gratis så kan dom lösa det som t.ex. Google. Men denna lösning är för mig inget bra alternativ; jag har haft MobileMe sedan det hette Tools och sedan mac.com - och usel överföringshastighet och instabilitet gör det inte användbart för annat än små Word-filer etc. Vill ma skyffla t.ex. större ljudfiler och filmsnuttar så går MobileMe bort.

Shit. Det var som f. Nå - jag har aldrig fått det att funka mot min Snow Leopard Server - jag hämtade en app och då funkade allt klockrent.
Wikipedia förklarar att OSX har WebDAV "native" och jag har en känsla av att det är större anvädning på Macar.
Nå - om det nu är så enkelt och bra även på Windows så är ju en WebDAV-lösning för filskyffling på Ipad/Iphone en baggis. Då behöver man ju inte bry sig om filsystem. Tredjeparts-apps till Iphone har löst detta galant - så varför inte Apple. WebDAV borde ju också gå att köra genom USB förresten (alla har inte WiFi hemma).

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Men nu är du väl ändå lite felinformerad? Windows monterar WebDAV-diskar precis som Mac OS gör, som en volym, med dra och släpp precis som på vilken enhet som helst, och har gjort det väldigt länge.

Likaså stödjer t.ex. Office-paketet direktaccess, utan att kräva montering av nätverksdriven.

Däremot så är det helt sant att Windows är kolossalt kinkig med hur WebDAV-servern beter sig. På typiskt Microsoft-maner funkar det bäst med deras egna grejer.

Men, någon principell skillnad mellan Windows och OS X har jag inte sett (förutom att OS X:s Finder kraschar när man försöker browsa webdav-volymer med stort antal filer)

Ursprungligen av Zimmerman:

WebDAV borde ju också gå att köra genom USB förresten (alla har inte WiFi hemma).

Mja, i så fall innebär det att man kör nätverk över USB (WebDAV är vanlig HTTP med lite socker på), vilket iofs går. Iom att iPaden i så fall skulle dykt upp som ett nätverkskort så skulle delning utav 3G-uppkopplingen bli ännu enklare.

Det är det jag menar - nätverk över USB. LaCie har den lösningen i några NAS-diskar. Man kan väl krana nästan vad som helst genom USB. Det är ju oberoendet av filsystem jag är ute efter.

Ursprungligen av irrelogical:

Mja, i så fall innebär det att man kör nätverk över USB (WebDAV är vanlig HTTP med lite socker på), vilket iofs går. Iom att iPaden i så fall skulle dykt upp som ett nätverkskort så skulle delning utav 3G-uppkopplingen bli ännu enklare.

Ursprungligen av Zimmerman:

Det är det jag menar - nätverk över USB. LaCie har den lösningen i några NAS-diskar. Man kan väl krana nästan vad som helst genom USB. Det är ju oberoendet av filsystem jag är ute efter.

Är du säker på att man inte får upp dom diskarna som en vanlig extern hårddisk när man ansluter dom mha USB?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-04-08 14:29
Ursprungligen av Zimmerman:

Man är tvungen att hämta och installera specifika WebDAV-program till Windows - tredjepartslösningar. Om man vill skyffla filer på ett rationellt sätt, men det är ändå inte drag-drop-intuitivt med disk monterad på skrivbord som i en Mac. OSX har WebDAV djupt implementerat i OS'et.
Så - det går bort - WebDAV blir aldrig något i Windows så länge dom har det på detta viset. Om W7 är annorlunda vet jag inte. Win-användare vet inte ens vad det är. Fråga dom.

Jag tycker att lösningen som nämndes ovan är intressant; Win-folket hämtar ju och installerar Itunes (med QuickTime och ett uppdateringsprogram) - varför inte då skicka med något som gör att Windows kan läsa HFS+ - åtminstone på en dockad Iphone/Ipod? Kör man MobileMe så har dom ju löst det med Idisk som monteras fint - vad går deras servrar på? HFS+? Inte NTFS i alla fall.

Snacket om att Apple krånglat till det och stängt in Ipod/Iphone när det gäller utbyte av filer - att dom gjort det för att dom vill fostra oss och lämna ett gammalt sätt att skyffla filer - det snacket köper jag inte. Deras motiv är någonting annat - resultatet är en rörig lösning PÅ GRUND av ett motiv vi inte känner till (dom snackar ju inte) - resultatet är INTE ett självändamål. Apple vill inte alls ha det så här uselt - dom jobbar på en lösning och den lösningen kommer tillslut - när dom kryper till korset - att bli en monterad disksymbol på skrivbordet när man dockar sin enhet till en Mac/PC. Varför? Därför att det är det mest logiska och intuitiva sättet att skyffla filer - det är lika självklart som en touchscreen. Det är den Maciga lösningen som dom själva uppfann en gång och den är oslagbar; en låda att lägga grejer i eller plocka upp grejer från. Så funkar Homo Sapiens. Det vet Apple...och det är som sagt sorgligt att dom kämpar emot. (Dom hade denna lösning i en beta av IphoneOS för ett tag sedan - så dom är inte alls främmande för tanken). Vänta och se. Det kommer.

OM dom däremot släpper MobileMe fritt/gratis så kan dom lösa det som t.ex. Google. Men denna lösning är för mig inget bra alternativ; jag har haft MobileMe sedan det hette Tools och sedan mac.com - och usel överföringshastighet och instabilitet gör det inte användbart för annat än små Word-filer etc. Vill ma skyffla t.ex. större ljudfiler och filmsnuttar så går MobileMe bort.

Jag tycker Apple borde köpa DropBox (dyrt, men växelpengar för Apple), integrera det supertight i MacOS och iPhoneOS, inkludera det gratis med ca 5-20 GB lagringsutrymme till alla Mac/Iphone-användare och erbjuda 50-300 GB utrymme för en tillläggskostnad.

Vips skulle alla problem med att hålla filer synkade mellan molnet och olika enheter vara löst.

I en sån värld skulle man aldrig behöva hålla på och drag-droppa filer, hålla reda på vilken som är nyast mm.

Istället skulle det helt enkelt "bara fungera", helt automagiskt, precis som DropBox gör idag.

Men...dom har ju redan DropBox. Dom kallar det iDisk. Det enda dom behöver är att spegla servrar över hela jorden för att få fart på det.

Ursprungligen av akesson:

Jag tycker Apple borde köpa DropBox (dyrt, men växelpengar för Apple), integrera det supertight i MacOS och iPhoneOS, inkludera det gratis med ca 5-20 GB lagringsutrymme till alla Mac/Iphone-användare och erbjuda 50-300 GB utrymme för en tillläggskostnad.

Vips skulle alla problem med att hålla filer synkade mellan molnet och olika enheter vara löst.

I en sån värld skulle man aldrig behöva hålla på och drag-droppa filer, hålla reda på vilken som är nyast mm.

Istället skulle det helt enkelt "bara fungera", helt automagiskt, precis som DropBox gör idag.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-04-08 19:04
Ursprungligen av Zimmerman:

Men...dom har ju redan DropBox. Dom kallar det iDisk. Det enda dom behöver är att spegla servrar över hela jorden för att få fart på det.

Dropbox gör ganska så mycket mer än iDisk, men ja, i princip är ju DropBox "iDisk done right". Bättre att köpa upp dem än att försöka lappa ihop iDisk i min mening.

Ursprungligen av akesson:

Dropbox gör ganska så mycket mer än iDisk, men ja, i princip är ju DropBox "iDisk done right". Bättre att köpa upp dem än att försöka lappa ihop iDisk i min mening.

De verkar ju ha hårdvara att köra Dropbox på iaf.. de har ju ngn hel "fabrik" nybyggd i USA...

Bevaka tråden