Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad: Överhypad flopp eller brilliant design?

Tråden skapades och har fått 473 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har DropBox hårdvara? Jag trodde dom hyrde in sig på Amazons S3.

Ursprungligen av Goflorp:

De verkar ju ha hårdvara att köra Dropbox på iaf.. de har ju ngn hel "fabrik" nybyggd i USA...

Ursprungligen av Zimmerman:

Har DropBox hårdvara? Jag trodde dom hyrde in sig på Amazons S3.

Jag tror Goflorp syftade på Apple

Apple confirms North Carolina facility | Apple - CNET News

Aha...nu fattar jag. Jo, om bara Apple speglade MobileMe med serverparker utanför USA - om dom kunde komma närmare kunden - så skulle det lossna. Idag är t.ex. iDisk i princip oanvändbart. MM's webbgränssnitt är också en tragedi - segt och instabilt. MM är en fantastisk tjänst...om dom bara kunde köra den.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Då måste dom släppa MobileMe gratis. Så länge dom inte gör det så är det inte ett alternativ - det vet dom om själva såklart (det är därför dom inte ens besvärat sig med att ta fram en del MobileMe-lösningar i Ipda).

Ursprungligen av pesc:

Det tror jag inte de lämnar. Absolut inte för att "skyffla filer". Eventuellt kommer bättre synk mot "molnet". En rejält uppdaterad MobileMe.

Hrrm, håll er i skinnet nu va? Vill inte att tråden spårar ur i personliga konflikter.

Hursomhelst, tillbaka till tråden, nu har även Gruber sammanfattat sina tankar i en ofantligt lång text med kort titel.

Daring Fireball: The iPad

Några bra citat från Grubers text länkad i mitt förra inlägg.

iPad blir inte varm:

The iPad, so far, never gets warm. Browse a bunch of web sites. Play some video. Play a game. It still feels as cool to the touch as when it’s turned off. It is also dead quiet — no fan, no humming, nada. This is the future of computing.

Angående att Apple faktiskt offrat vissa saker som ordentligt med minne för att hålla ner priset på iPad:

Anyone who thinks Apple only makes high-priced products has completely lost sense of reality. “Affordable luxury” is the sweet spot for mass market success today, and Apple keeps shooting bulls eyes.

App Store är grejen:

The truth is that the App Store is the killer app. The iPad is meant for anything that can be represented on a 10-inch color touchscreen.

En sak jag tycker verkar bakvänt är att iPad faktiskt kräver en dator. iPad borde fungera även för de som inte vill ha en vanlig dator:

One thing that is very iPhone-like about iPad is that when you first take it out of the box, it wants to be plugged into your Mac or PC via USB and sync with iTunes. In some ways, that’s understandable. USB syncing is how you load your iPad with music and videos and transfer over stuff like your email accounts, and, if you’re not using MobileMe, your contacts and calendars. But, on the whole, it feels retrograde. It’s creates an impression that the iPad does not stand on its own. It’s a child that still needs a parent.

Liten bra detalj:

While a keyboard is connected, you can wake up the iPad by hitting any key — completely bypassing the iPad’s slide-to-unlock screen. Very nice.

Gruber fortsätter hypa den påstådda högupplösta iPhone som kommer till sommaren:

(Those of you who doubt that the pixels-per-inch resolution isn’t high enough, just wait until you see the type rendering on this summer’s new iPhones.)

Att det endast är 256 MB RAM-minne ställer till det i Safari:

The iPad also has 256 MB of RAM. But, in my use, iPad’s Safari isn’t able to keep nearly as many pages open as I can on my 3GS. In fact, sometimes it seems I can only have one, and every page I switch to gets completely reloaded. This is more than just annoying — it can lead to data loss if you have unsubmitted form data sitting in an “open” iPad Safari page.

[...]

I hope this can be improved significantly in an iPad software update, but I worry that it’s endemic — that because the iPad screen is so much larger than the iPhone’s, that MobileSafari must allocate significantly more memory per page for the framebuffers. 256 MB of RAM simply may not be enough for MobileSafari to keep more than two or three pages in memory.

Synkronisering av dokument är ingen höjdare i iWork-programmen:

There is, however, a severe shortcoming inherent to the iWork suite of iPad apps: document syncing between Mac and iPad. It’s a convoluted mess. In short, the only way to edit a document on your iPad that was created on your Mac, or vice versa, is to go through a convoluted multi-step process of exporting, copying, syncing or downloading, and importing.

Ted Landau has copiously documented the entire situation in this article at The Mac Observer. Read it and weep.

[...]

The sort of over-the-air syncing I’m imagining for iWork is, admittedly, a difficult problem to solve. But the bad news for Apple is that their top competitor in this space has a solution: Google Documents. With Google Documents, there’s no making copies, importing/exporting, manually invoked syncing, or USB tethering involved if you want to edit a single instance of a spreadsheet from multiple machines. You just make changes on one machine, and when you next look at that document from another machine the changes are there.

The workflow for iWork is downright antediluvian. It’s not just pre-Cloud, it’s pre-network. It’s effectively the “Who’s got the latest revision of this file?” workflow of the days when we moved files from one machine to another via floppy disks.

Tja, frånvaron av vissa funktioner kan säkert förklaras med att det är en annan filosofi, men rent realistiskt så är det ju en version 1.0 och de har ju helt enkelt inte hunnit med alla saker.

Det gäller ju Apple som alla andra företag, så givet lite tid kommer många av de funktioner som nu saknas att komma.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-08 09:51

Utan att ngn bett om det så postar jag mina första, hastigt nedkluddade intryck. Jag fick alltså min 32GB wifi levererad igår eftermiddag och har inte hunnit sitta med den lika mycket som jag kanske hade velat - men här kommer ett par första intryck. I relation till vad jag betalade för min olåsta 3GS känns 7800:- (inkl. frakt för en tusing) med Apples skyddsfodral som ett kap.

Vid första uppstart dyker den infamösa iTunes Recoverbilden upp, koppla den till dator och den aktiveras. Slide to Unlock och du är inne i gränssnittet. iTunes frågar om den ska sätta up Ipaden som NY eller om du vill läsa in en ev. iPhonebackup, jag valde NY, dels för att min 3GS är jailbreakad men även för att jag ville konfigurera allting manuellt.

Den är snabb, riktigt snabb. Ingen som helst lag i apps och skärmen som faktiskt är ett under av klarhet, framförallt i spel och HD-film uppdateras blixtrande snabbt. Känslan att dra fingret över en skärm som är 6-7(?) ggr större än min 3GS är rätt obeskrivbar. Jag tror ni med iPhones förstår vad jag menar men det måste upplevas, det känns naturligt men samtidigt rätt bisarrt iPhoneanpassade appar drar du enkelt upp i dubbel storlek, visst syns det att kantutjämningen brister men det fungerar faktiskt riktigt bra.

Jag vet att vikten inte varit någon hemlighet men den känns något tyngre än vad jag förväntat mig, detta är antagligen av den enkla anledningen att man håller i den på ett anat sätt än en laptop. Egentligen kanske tyngre är fel ord - snarare högre densitet än vad jag förväntat mig...=) Den känns alltså oerhört solid, som skuren ur ett block. Inget skrammel, ingen flex någonstans och jag vill nog påstå att den är mer välbyggd än någon annan teknisk manick jag har - och jag har nog de flesta vid det här laget.

Tangentbordet fungerar alldeles utmärkt, det tar inte lång stund förän du vant dig vid tangenterna - som faktiskt är minst lika stora som på ett normalt keyboard. Enda smolket i bägaren är att ÅÄÖ inte finns i denna release, men det kommer väl i 4.0 nu idag.

Alla inställningar känns igen från iPhone, naturligtvis finns den ett par extra menyval men man ser direkt tanken med att släppa enhetliga firmewarereleaser till iPad och iPhone.

Jag har en pre-order på en 3G-modell också men med MyWi på 3GSen, som faktiskt alltid ligger i fickan, känns det faktiskt som om wifi-modellen räcker för mig. Apple har hela tiden sagt att tethering mellan iPad och iPhone inte kommer att fungera men med en jailbreakad iPhone och MyWi fungerar det alldeles umärkt

I Svenska AppStore finns idag ett fåtal iPad appar, bl.a. iMDB,
iPassword m.fl men genom att registrera ett USA-konto och köpa Gift Cards kommer jag runt det relativt enkelt. Enda utmaningen här är att det inte går att skapa iTunesprofiler på ett enkelt sätt - att synka din iPhone mot ett Svenskt konto på samma dator som du vill synka din iPad är minst sagt lite struligt... det gäller att hålla tungan i rätt mun.

Då jag har en laptop via jobbet blir jag inte av med den men iMacen i köket åker all världens väg och den stora stationära servern, gamegriggen i källaren får gå samma väg. Jag kan helt klart se mig och familjen ersäta allt med tablets, är jag sugen på att game:a sätter jag mig under en Epson EMP TW-700 och greppar PS3ans handkontroller, ska jag däremot kolla mail, surfa, chatta, twittra, skriva, relaxa, läsa böcker, slökolla youtube så blir det iPad.

Barnen är frälsta. Hustrun som var skeptiskt till sin första iPhone kommer att fastna hon med

Mycket vill dock ha mer:
-inbyggd kamera
-Då de flesta nog kör i landskapsläge tycker jag nog att homeknappen är felplacerad

Ursprungligen av FreddeB:

Utan att ngn bett om det så postar jag mina första, hastigt nedkluddade intryck.

Jättekul att läsa! Det är alltid roligt när våra egna medlemmar kommer med sina erfarenheter.

Vi får nog en hel del svar i kommande presentation av 4.0.

Det man skulle önska som dessvärre är hårdvara är SD läsare. Det får dessvärre vänta till version 2. Detsamma gäller en kamera på framsidan.

När det gäller mjukvaran får man hoppas att syncningen av filer blir smidigare. När det gäller flash så vore jag tacksam om det försvann men verkligheten verkar se annorlunda ut. Apple kommer aldrig släppa in det om inte Adobe gör något drastiskt, vilket troligtvis aldrig kommer hända.

Oavsett vad kommer våra rop efter flash aldrig att påverka Apple, om inte alla helt sonika bojkottar sitt eventuella köp av iPad och istället köper en HP Slate. Fast vem skulle välja den framför en iPad för att endast få en, två eller tre fördelar framför iPad.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-04-08 10:18

Undrar om inte iTunes kommer att bytas ut till något annat snart? Med så många olika prylar som skall synkas och hanteras via iTunes så känns varken namnet eller upplägget riktigt 100% nu.

Vad det gäller kamera på framsidan så vet jag inte vad man skall ha det till riktigt, har aldrig använt det själv annat än för att testa. Hur många här använder sin kamera på Macen till videochat/skype?

Ursprungligen av MatsOlov:

Undrar om inte iTunes kommer att bytas ut till något annat snart? Med så många olika prylar som skall synkas och hanteras via iTunes så känns varken namnet eller upplägget riktigt 100% nu.

Sant. De har tänjt ut användningsområdet enormt och skulle förmodligen kunna komma upp med en bättre lösning.

Ursprungligen av MatsOlov:

Vad det gäller kamera på framsidan så vet jag inte vad man skall ha det till riktigt, har aldrig använt det själv annat än för att testa. Hur många här använder sin kamera på Macen till videochat/skype?

Det lär finnas en hel del.

Ursprungligen av draags:

Det lär finnas en hel del.

Jo, men på en portabel grej skall man hålla den på en armlängds håll.
Mikrofonen skall ta ljudet ändå...Det blir brus, ojämnt...
Det blir darr, svaj, åksjuka och oftast en vinkel som visar en ur en hemsk vinkel - alla hakor och rakt upp i näsan
det har funnits telefoner med dubbla kameror sedan 98 eller så, ingen använder det.

Ursprungligen av Goflorp:

Jo, men på en portabel grej skall man hålla den på en armlängds håll.
Mikrofonen skall ta ljudet ändå...Det blir brus, ojämnt...
Det blir darr, svaj, åksjuka och oftast en vinkel som visar en ur en hemsk vinkel - alla hakor och rakt upp i näsan
det har funnits telefoner med dubbla kameror sedan 98 eller så, ingen använder det.

Det är en möjlig anledning. För min egen del är jag inte rasande för att den saknar kamera men det finns de som faktiskt använder detta, och några av dina argument håller faktiskt inte.

Är det så att man har en Macbook närmare än en iPad?

Det går inte heller att jämföra med en mobil då iPad helt enkelt inte är en mobil, utan mer kan jämföras som ett mellanting mellan iPhone och en bärbar exempelvis Macbook.

Däremot är det ett problem med "darr, svaj, åksjuka osv." men den går faktiskt att "docka" till ett tangentbord och då faller argumentet.

Ett argument skulle kunna vara att den inte har en naturlig plats, eftersom iPaden ska fungera hur man än vrider och vänder på den. Det finns inget direkt upp och ner.

Bara för att Apple valt att inte låta det finnas med i version 1 behöver inte betyda att de valt detta för att det är onödigt eller att ingen använder det, utan helt enkelt för att de inte har funnit en bra lösning på det.

Försök vidga era vyer något, alla är olika och alla använder sina datorer olika. Säg den tonåring som inte använder webkamera idag. Som jag sa tidigare så avstår jag själv från detta eftersom jag ogillar att visa upp mig på det sättet och man visar inte upp sig ur sitt bästa perspektiv oavsett om man sitter på en bärbar macbook eller på en tablet.

Peace.

Ursprungligen av draags:

Försök vidga era vyer något, alla är olika och alla använder sina datorer olika. Säg den tonåring som inte använder webkamera idag.

Jag har två;) Jag vet inte hur vanligt det är men jag får känslan att de använder inte webbkameran lika mycket nu som tidigare - eller så är det att mina grabbar har blivit äldre...

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag har två;) Jag vet inte hur vanligt det är men jag får känslan att de använder inte webbkameran lika mycket nu som tidigare - eller så är det att mina grabbar har blivit äldre...

Så kan det vara, men man ska vara försiktig att avfärda en teknik - bara för att man själv inte använder den eller för att man inte ser andra i sin omgivning använda det.

För hade det inte använts - varför då envisas med att sälja dessa lösa eller varför finns det kamera i alla Apples bärbara samt på iMacen.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-08 12:52
Ursprungligen av draags:

Så kan det vara, men man ska vara försiktig att avfärda en teknik - bara för att man själv inte använder den eller för att man inte ser andra i sin omgivning använda det.

För hade det inte använts - varför då envisas med att sälja dessa lösa eller varför finns det kamera i alla Apples bärbara samt på iMacen.

I MacBook:en tycker jag kameran har en given plats, den har jag använt fyra, fem gånger när jag Skypat med föräldrar och svärföräldrar men på iPad:en ser jag ingen riktigt bra plats. Så som jag kommer använda den kommer den bara visa hakskägget och näshåret, kanske ögonbrynen också vid fördelaktigt ljus—eller i landscape så kanske man kan se mina polisonger ordentligt. En lös webkamera med 30 cm kabel däremot skulle jag absolut kunna tänka mig att använda men inbyggd? Nja.

Ursprungligen av draags:

Så kan det vara, men man ska vara försiktig att avfärda en teknik - bara för att man själv inte använder den eller för att man inte ser andra i sin omgivning använda det.

För hade det inte använts - varför då envisas med att sälja dessa lösa eller varför finns det kamera i alla Apples bärbara samt på iMacen.

Jo, men jag avfärdade väl inte tekniken - jag bara konstaterade att mina tonårsgrabbar inte längre använder sig av webbkamera och nämnde två tonåringar på din fråga om "nämn den tonåring som inte... "

Ursprungligen av BlackSmp:

Jo, men jag avfärdade väl inte tekniken - jag bara konstaterade att mina tonårsgrabbar inte längre använder sig av webbkamera och nämnde två tonåringar på din fråga om "nämn den tonåring som inte... "

Det var egentligen inget påhopp eller anmärkning på ditt inlägg även om det kanske uppfattades så.

Jag måste erkänna en sak. Många gånger har jag känt av köp begäret efter Apples keynote och lanseringar. De flesta gånger har det lugnat ner sig och man har blivit mer sansad. Men när iPhone visades upp var det något helt annat. Begäret bara växte. Idag känner jag av samma tendenser med iPad. Jag är förtrollad och bara måste köpa en och min magkänsla säger mig att jag inte kommer ångra mig.

Ursprungligen av draags:

Det är en möjlig anledning. För min egen del är jag inte rasande för att den saknar kamera men det finns de som faktiskt använder detta, och några av dina argument håller faktiskt inte.

Är det så att man har en Macbook närmare än en iPad?

Det går inte heller att jämföra med en mobil då iPad helt enkelt inte är en mobil, utan mer kan jämföras som ett mellanting mellan iPhone och en bärbar exempelvis Macbook.

Däremot är det ett problem med "darr, svaj, åksjuka osv." men den går faktiskt att "docka" till ett tangentbord och då faller argumentet.

Ett argument skulle kunna vara att den inte har en naturlig plats, eftersom iPaden ska fungera hur man än vrider och vänder på den. Det finns inget direkt upp och ner.

Bara för att Apple valt att inte låta det finnas med i version 1 behöver inte betyda att de valt detta för att det är onödigt eller att ingen använder det, utan helt enkelt för att de inte har funnit en bra lösning på det.

Försök vidga era vyer något, alla är olika och alla använder sina datorer olika. Säg den tonåring som inte använder webkamera idag. Som jag sa tidigare så avstår jag själv från detta eftersom jag ogillar att visa upp mig på det sättet och man visar inte upp sig ur sitt bästa perspektiv oavsett om man sitter på en bärbar macbook eller på en tablet.

Peace.

Dockad skulle det funka utmärkt, det skall du ha helt rätt i, på "lösen" - nej. Dockad blir det ju som en "fast" dator, mn sitter still (hyfsat) framför en stillastående kamera.

"Öh! Stå still så jag ser dig..."

Du fick mig delvis till att ändra uppfattning. tack.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-04-08 13:15
Ursprungligen av MatsOlov:

Undrar om inte iTunes kommer att bytas ut till något annat snart? Med så många olika prylar som skall synkas och hanteras via iTunes så känns varken namnet eller upplägget riktigt 100% nu.

Vad det gäller kamera på framsidan så vet jag inte vad man skall ha det till riktigt, har aldrig använt det själv annat än för att testa. Hur många här använder sin kamera på Macen till videochat/skype?

Jag använder videochat ofta. Både min syster och min dotter bor i Stockholm och då behövs videochat!

Något besvärande näshår har jag INTE (däremot dubbelhakor)

Ja, jag hade gärna sett att iSync tog över lite mer av uppgifterna, och dom samtidigt införde iSync Server. För företag/skolor så hade det varit sjukt smidigt att låta alla synka över WIFI istället för att behöva ha ett datorkonto per person. Kombinerat med Open Directory så skulle det kunna bli hur bra som helst. Om man sedan som sagt låter dokumentöverföringen skötas av MobileMe, eller iSync Server så hade det hela kunnat bli tokäckelbra.

Fast att kunna skriva ut känns nog lite mer högprioriterat...

  • Medlem
  • 2010-04-08 11:31

Jag har följt skriverierna på Daring Fireball, Roughly drafted, Mac daily news och de andra, och jag känner hur intresset och peppen växer till en blommande berså runt mig (ursäkta, har läst Swamp Thing).

iPad är fantastisk. Det är så roligt att följa debatten mellan Jobsfanatiker, skeptiker och Windowsförsvarare. Nu är det bara sorgen och den hjärtslitande längtan, över att iPaden inte kommer hit på länge än, kvar att tugga i sig.

Ursprungligen av lufra:

Jag har följt skriverierna på Daring Fireball, Roughly drafted, Mac daily news och de andra, och jag känner hur intresset och peppen växer till en blommande berså runt mig (ursäkta, har läst Swamp Thing).

iPad är fantastisk. Det är så roligt att följa debatten mellan Jobsfanatiker, skeptiker och Windowsförsvarare. Nu är det bara sorgen och den hjärtslitande längtan, över att iPaden inte kommer hit på länge än, kvar att tugga i sig.

Jag ser verkligen framemot iPad och man lär bli än mer sugen på en efter kvällens spektakel.

Angående att hitta en fungerande plats för webbkameran så skulle den ju kunna sitta i ett hörn, för man måste ju faktiskt inte ha en perfekt en face-vinkel.

Nu är jag själv ingen superstor användare av webbkamera, men jag hyser absolut ingen tvivel om att den långsiktiga trenden spikar solklart uppåt. Att begränsa sig till ljud är något vi fått med oss från äldre tekniker som radio och analog telefoni, men den tiden ligger snart bakom oss.

Av samma anledning som dom har Firewire i samtliga modeller. Hade det saknats så hade dom som saknar det påpekat det, vilket hade gett mer vikt åt minus-sidan för ett Mac-köp. Samma sak som med Flash egentligen, dom som inte behöver det påverkas utav dom som behöver det. Flockmentalitet helt enkelt.

Okej. Jag sprang in en vända på MediaMarkt idag på lunchen för att kolla en sak. Går mot Appleavdelningen och plötsligt säger min polare lite stammande: "Öh... kolla, en iPad." "Haha, lustigt du." "Jo faktiskt!" Ja, där stod den. MediaMarkt i Växjö har tagit hem en iPad från USA. Jag stod där och lekte med den i tio minuter eller så.

Jag har varit lite halvskeptisk hela tiden. Nu skall jag köpa en när de kommer hit. Tveklöst. Det stämmer att man måste prova den för att förstå. Framtidens datoranvändande? Absolut.

Ursprungligen av Capeman:

Okej. Jag sprang in en vända på MediaMarkt idag på lunchen för att kolla en sak. Går mot Appleavdelningen och plötsligt säger min polare lite stammande: "Öh... kolla, en iPad." "Haha, lustigt du." "Jo faktiskt!" Ja, där stod den. MediaMarkt i Växjö har tagit hem en iPad från USA. Jag stod där och lekte med den i tio minuter eller så.

Jag har varit lite halvskeptisk hela tiden. Nu skall jag köpa en när de kommer hit. Tveklöst. Det stämmer att man måste prova den för att förstå. Framtidens datoranvändande? Absolut.

Tappar hakan... inte för att du har ändrat uppfattning utan för MediaMarkt påhitt;)

Bevaka tråden