Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad: Överhypad flopp eller brilliant design?

Tråden skapades och har fått 473 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av BlackSmp:

Tappar hakan... inte för att du har ändrat uppfattning utan för MediaMarkt påhitt;)

Haha ja jag tappade också hakan för att

  1. De tog in en. MediaMarkt i lilla Växjö, som inte ens har fullt Applesortiment.

  2. Den var så sjukt bra. Riktigt bra.

  3. Jag ändrade mig.

Ursprungligen av Capeman:

Jag har varit lite halvskeptisk hela tiden. Nu skall jag köpa en när de kommer hit. Tveklöst. Det stämmer att man måste prova den för att förstå. Framtidens datoranvändande? Absolut.

Jag tror vi kommer att få se fler sådana uttalanden den närmaste tiden...

Enda skälet till att inte köpa iPad även om man gillar den skulle väl vara att man väntar på 3G-versionen, eller rent av på nästa generation som förhoppningsvis fixar vissa brister i dagens modell (t.ex. mer RAM-minne).

Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror vi kommer att få se fler sådana uttalanden den närmaste tiden...

Tror jag också. Jag tycker fortfarande den har vissa brister, men användningen och helhetsintrycket av den gör att åtminstone jag har överseende med bristerna. Jag började svaja lite efter Ars-artikeln du länkade, och nu har jag fallit som en fura haha.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror vi kommer att få se fler sådana uttalanden den närmaste tiden...

Enda skälet till att inte köpa iPad även om man gillar den skulle väl vara att man väntar på 3G-versionen, eller rent av på nästa generation som förhoppningsvis fixar vissa brister i dagens modell (t.ex. mer RAM-minne).

Det kommer man säkert, men nog också motsatsen. Själv blev jag t.ex. mindre benägen att skaffa en iPhone efter att ha hållit i en (skippar skälen just nu)

Själv kommer jag inte inte att skaffa en iPad förrän jag kan komma på ett bra användningsområde för mig, även om jag tycker den verkar väldigt cool, och det har att göra med att jag är så less på tekniska prylar som stjäl ens tid.

Men, jag medger att jag är extremt nyttoinriktad och således inte alls förstår nöjesaspekten (jag är bara less på prylar) och däri är jag säkert inte typisk

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det kommer man säkert, men nog också motsatsen.

Absolut, men jag tror det är en minoritet jämfört med de som gillar den mer efter att ha testat den. (Det behöver dock inte automatiskt leda till köp, förstås.)

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Själv kommer jag inte inte att skaffa en iPad förrän jag kan komma på ett bra användningsområde för mig, även om jag tycker den verkar väldigt cool, och det har att göra med att jag är så less på tekniska prylar som stjäl ens tid.

För min del så kan jag tänka mig rätt många användningsområden, men inga nödvändiga användningsområden. Utan snarare som en lyxig uppgradering till min iPhone, för de tillfällen då jag annars skulle plocka fram den. Jag tror att tiden en iPad skulle stjäla skulle vara från tid då jag annars använder min dator eller iPhone.

Men då tänker jag bara på iPad utifrån hur jag använder iPhone och dator idag. Det finns nya området som t.ex. att läsa hela böcker som jag inte ännu vet hur jag kommer att nyttja.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Men, jag medger att jag är extremt nyttoinriktad och således inte alls förstår nöjesaspekten (jag är bara less på prylar) och däri är jag säkert inte typisk

Det är du nog inte. Men jag tror även det finns nyttoaspekter. Som de gånger då en iPad skulle effektivisera informationsinhämtning så att jag faktiskt frigör tid som antingen skulle ta längre tid att göra på min iPhone eller kräva att jag gick iväg till datorn.

Fast mest av allt ser jag nästan fram emot att visa iPad för dottern på 1,5 år, jag tror hon skulle gilla den skarpt och förstå det intuitiva gränssnittet mycket snabbare än det abstrakta gränssnittet som datorer ha. Jag kan tänka mig att genren av bra spel för barn i App Store kommer att växa kraftigt.

Och bildbevisen...

För mej, ett av de största fördelarna med en iPad över en iPhone/iPod Touch eller en MacBook är möjligheten att se på video on-the-move. Jag försökte mej på lite olika video när vi spelade (ishockey) borta i sista matchen och laget åkte buss, men att sitta och titta på en video på en iPod Touch i mer än en minut suger.

Jag har säkert sagt detta förut, men funderade på detta när jag körde hem och för mej är en iPad ett perfekt kompliment till mina MacBook, MacBook Pro, iMac och iPod och att den måste synkas är helt ok.

LCR

Jag hoppas dom har löst filutbytesproblematiken (vilket fint ord!) innan nästa generation Ipad släpps om ett år - det är den jag köper (då har den ny processor, 0,5-1GB RAM och SD-läsare inbyggt). Då har den vuxit till sig till en riktig Ipad. Denna första modell är bara en demo - som första Iphone var. Man kollar av marknaden. OM inte filutbytesproblematiken är löst så blir det nog ingen - då kan man inte använda den seriöst som produktonsverktyg - då är det fortfarande en underhållnings/spel-manick. Så ser jag på det och jag är övertygad om att många ser det så.
Själva konceptet är en revolution så klart. Det är ju Apple.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag hoppas dom har löst filutbytesproblematiken (vilket fint ord!) innan nästa generation Ipad släpps om ett år - det är den jag köper (då har den ny processor, 0,5-1GB RAM och SD-läsare inbyggt). Då har den vuxit till sig till en riktig Ipad. Denna första modell är bara en demo - som första Iphone var. Man kollar av marknaden. OM inte filutbytesproblematiken är löst så blir det nog ingen - då kan man inte använda den seriöst som produktonsverktyg - då är det fortfarande en underhållnings/spel-manick. Så ser jag på det och jag är övertygad om att många ser det så.
Själva konceptet är en revolution så klart. Det är ju Apple.

Du har helt rätt men för min del är jag gärna med och leker detta år med en demo iPad. Precis som jag gjorde med iPhone version 1.

Du har en hel del stålar antar jag Var jag rik så skulle jag givetvis t.ex. köpa ny Iphone varje år (och ge bort den "gamla" till vänner/släktingar). Samma med Ipad och Macbook Pro.
Jag är i.o.f.s. bra avlönad, men nog måste jag tänka mig för när jag köper prylar för 7-8000 kr.

Ursprungligen av draags:

Du har helt rätt men för min del är jag gärna med och leker detta år med en demo iPad. Precis som jag gjorde med iPhone version 1.

Ursprungligen av Zimmerman:

Du har en hel del stålar antar jag Var jag rik så skulle jag givetvis t.ex. köpa ny Iphone varje år (och ge bort den "gamla" till vänner/släktingar). Samma med Ipad och Macbook Pro.
Jag är i.o.f.s. bra avlönad, men nog måste jag tänka mig för när jag köper prylar för 7-8000 kr.

Nja faktiskt inte. Jag köper inte en iPhone varje år. Jag köpte gen 1 och gen 2 men inte gen 3 men kommer troligtvis köpa gen 4. Däremot är jag sugen på att hoppa på tåget med gen 1 av iPad.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag hoppas dom har löst filutbytesproblematiken (vilket fint ord!) innan nästa generation Ipad släpps om ett år - det är den jag köper (då har den ny processor, 0,5-1GB RAM och SD-läsare inbyggt). Då har den vuxit till sig till en riktig Ipad. Denna första modell är bara en demo - som första Iphone var. Man kollar av marknaden. OM inte filutbytesproblematiken är löst så blir det nog ingen - då kan man inte använda den seriöst som produktonsverktyg - då är det fortfarande en underhållnings/spel-manick. Så ser jag på det och jag är övertygad om att många ser det så.
Själva konceptet är en revolution så klart. Det är ju Apple.

+1.
Ipad:en är den första appleprodukt jag varit frestad av sedan jag med lättnad bytte från iphone till en androidnalle, men så länge apple envisas med att skyffla all data till och från den via itunes får det vara. Jag har pratat med rätt många på jobbet - ingen av oss appleanvändare, förutom några obligatoriska iphone/ipad:are - som alla tycker att ipaden verkar skoj och lite gränssnittsrevolutionerande på typiskt applemanér, men som väntar på tills någon med mindre utpräglat kontrollbehov än grabbarna i Cupertino levererar en motsvarighet med rippat gränssnitt över ett för våra behov mer adekvat hård- och mjuvarupaket.
Det tror jag är en rätt vanlig reaktion bland folk som inte är fullt lika entusiastiska över apples produkter som snittet här säkert är. Men jag hoppas ipaden säljer tillräckligt bra för att motivera andra tillverkare att ta fram alternativ. Själva formatet verkar ju fylla sitt syfte i nästan-alltid- -konsumtion-med-någon-liten-produktivitet-då-och-genren.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-04-08 22:27

Man behöver inte vara rik för att lägga ut 5-10 k varje år på nya prylar, det är en fråga om prioriteringar tycker jag.

Nej, så klart. Men jag - som en del andra också - köper ju inte BARA Ipads och Iphones varje år Det finns ju annat också...Mac, EU-moppe, gitarr, cykel, leksaker till ungen, ljudkort, videokamera, SLR-kamera, synt, mjukvara, grymma hörlurar, HD-teve, monitorer, espressomaskin, Nueumann mick, Marshall stärkare, etc, etc, etc.

Ursprungligen av MatsOlov:

Man behöver inte vara rik för att lägga ut 5-10 k varje år på nya prylar, det är en fråga om prioriteringar tycker jag.

Ursprungligen av MatsOlov:

Man behöver inte vara rik för att lägga ut 5-10 k varje år på nya prylar, det är en fråga om prioriteringar tycker jag.

+1

Många saker jag väljer att inte köpa, men får ändå frågan "hur har du råd med Corvette/El Camino" (eller vad det är jag kör för tillfället), och så kör jag en Volvo 945 och de kör en VW som tappar 50,000kr i värde första året.

LCR

Det är sant - skiter man i bil så kan man konsumera en h-tes massa elektronik.

Ursprungligen av LCR:

+1

Många saker jag väljer att inte köpa, men får ändå frågan "hur har du råd med Corvette/El Camino" (eller vad det är jag kör för tillfället), och så kör jag en Volvo 945 och de kör en VW som tappar 50,000kr i värde första året.

LCR

Ursprungligen av Zimmerman:

Det är sant - skiter man i bil så kan man konsumera en h-tes massa elektronik.

Absolut! Jag väljer begagnat på nästan allt, köpte (för mej en ny) begagnad Sony Ericsson K810i igår istället för en iPhone, mer pengar till min kommande iPad!

Ursprungligen av Patrik D:

Fråga: Behöver vi diskutera ämnet pengars värde i denna tråden, och vad folk lägger pengar på?

Svar: Nej.

Håller er till ämnet, finns ju 99lounge för dessa diskussioner.

Oops...

LCR

Så har även jag fått del av härligheten...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-04-10 13:44
Ursprungligen av Adrian B:

Så har även jag fått del av härligheten...

Så trevligt. Grattis!

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-04-09 12:32

Jag är sjukt sugen på en iPad och kommer att köpa en 3G version i år som jag förmodligen kommer sälja och byta upp mig när nästa generation kommer.
Jag sitter fortfarande med min Gen1 iPhone och har tyckt att den har varit tillräckligt bra. (Eller rättare sagt så tycker jag inte att 3G eller 3Gs motiverar en uppgradering) däremot kommer jag uppgradera när nästa generation iPhone förhoppningsvis dyker upp i sommar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-09 15:45

Klämde precis på en kollegas iPad – Apple har gjort det igen! Var inte så intresserad av produkten när den lanserades, men efter att hållt i den i 5 minuter finns det ingen återvändo. Ska försöka hålla mig tills det att 3G-modellen kommer hit...

Ursprungligen av Solid:

Klämde precis på en kollegas iPad – Apple har gjort det igen! Var inte så intresserad av produkten när den lanserades, men efter att hållt i den i 5 minuter finns det ingen återvändo. Ska försöka hålla mig tills det att 3G-modellen kommer hit...

Hahaha I feel you brother.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-09 16:46

Det är ju nästan så att man blir lite förbannad...

Ursprungligen av Solid:

Det är ju nästan så att man blir lite förbannad...

Haha ja jag som inte skulle ha en... Och så får man chansen att testa en... Boom! Smack! Liksom...

Jamen, hela den biten om "ha råd" är ju lite knepig.

Känner folk som säger att jag är dum i huvet för att jag köper datorer för pengarna.
själva köper de elgitarrer för 30-40000 på löpande band.

Andra har knappt till mat, men de har en båt för 3 mille .....

osv

har man en inkomst har man väl oftast pengar, frågan är ju bara var man lägger dem.

Så fort jag återgår i arbete efter studier (nästa vår) kommer jag köpa en MC för ca 150 000 ... det är det som gör livet värt att leva för min del.

Apple-prylar gör mitt liv enklare och de motsvarar de krav jag ställer på prylar.
Att de är dyrare i inköp än motsvarande skit-pryl från konkurrerande märken bryr jag mig föra om.
De spar mitt blodtryck högst markant ...

Fråga: Behöver vi diskutera ämnet pengars värde i denna tråden, och vad folk lägger pengar på?

Svar: Nej.

Håller er till ämnet, finns ju 99lounge för dessa diskussioner.

Och jag plockade up min 64 GB i Tyresö i förrgår. Nu gäller denna tråd flopp eller brilliant.....med andra ord en ganska onödig tråd. Det finns massor med onödiga saker men efter att ha hållit i denna är den högst nödvändig!

Grattis alla ni som fått era. Jag har en kompis som sticker till NY på onsdag så förhoppningsvis dröjer det inte länge innan jag också får lägga vantarna på en!

Självklart är den inte en flopp! Fiasko är det bara om man blir utan en, det vore katastrof

Lasse

Bevaka tråden