Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får man tag i en iPad så snabbt som möjligt?

Tråden skapades och har fått 530 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-07 19:40

Ni som beställt av IO... hur funkar det med laddare? Fick man med någon som funkar med svenska 2-hål i väggen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-07 19:52
Ursprungligen av AxelM:

Ni som beställt av IO... hur funkar det med laddare? Fick man med någon som funkar med svenska 2-hål i väggen?

Ja, man fick specificera vilken typ av adapter/region man ville ha

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2010-04-07 23:12
Ursprungligen av AxelM:

Ni som beställt av IO... hur funkar det med laddare? Fick man med någon som funkar med svenska 2-hål i väggen?

Annars kan man köpa en "plupp" som passar i de svenska uttagen på närmsta Apple-butik och byta, precis som med laddaren för iPhone, Macbook osv.
Själva laddaren funkar med 110 - 240 Volt.

Halv-OT vad gäller laddning:
Konstaterar att min* (!) iPad är kinkig med laddningen - när jag kopplat den till USB-porten på MacBook:en, får jag "Not Charging"-markering.
Blir till att hämta laddaren.

* Inköpt på 5 Avenue i NY häromdagen!

Ursprungligen av Micke F:

Konstaterar att min* (!) iPad är kinkig med laddningen - när jag kopplat den till USB-porten på MacBook:en, får jag "Not Charging"-markering.
Blir till att hämta laddaren.

Du kanske redan vet det, men den är inte kinkig på det viset att det är fel på den... Det ska ju vara så.

iPad: Charging the battery

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2010-04-07 23:55
Ursprungligen av Capeman:

Du kanske redan vet det, men den är inte kinkig på det viset att det är fel på den... Det ska ju vara så.

iPad: Charging the battery

Japp, yes, I know. Tack ändå.
Men det lär väl få en och annan nybliven iPadägare att fundera på vad felet är...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-04-08 10:45

Hur har ni tänkt göra innan ni har det svenska språkstödet? Det blir ju problem med skärmtangentbordet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-08 10:48
Ursprungligen av planB:

Hur har ni tänkt göra innan ni har det svenska språkstödet? Det blir ju problem med skärmtangentbordet.

Håller jag ned A så får jag alternativet Å & Ä. O ger Ö. Visst är det lite roddigt men det fungerar.

Ursprungligen av FreddeB:

Håller jag ned A så får jag alternativet Å & Ä. O ger Ö. Visst är det lite roddigt men det fungerar.

Det var ju likadant på iPhone i början.
Inget större problem. Skriver man mkt blir det bökigt, men det går.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-04-08 13:28
Ursprungligen av planB:

Hur har ni tänkt göra innan ni har det svenska språkstödet? Det blir ju problem med skärmtangentbordet.

Jobbigt är det. Men, som andra också påpekat, så fick vi böka med iPhone förr också. Det här gör att det inte går att få något flyt i skrivningen. Jag kan ju inte använda det stora fina tangentbordet på rätt sätt. Jag längtar till det blit svenskt stöd. Men det här är bara en pytteliten detalj som inte förstör min upplevelse av denna underbara fantastiska iPad. Å, vad jag gillar den!

Fråga: Är det någon som vet om jag med mitt svenska applekonto kan beställa en iPad (förboka en 3G) och ange shipping adress till min kusin i Alabama? Eller måste det vara ett konto med amerikansk kreditkort?

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-04-09 11:47
Ursprungligen av BlackSmp:

Fråga: Är det någon som vet om jag med mitt svenska applekonto kan beställa en iPad (förboka en 3G) och ange shipping adress till min kusin i Alabama? Eller måste det vara ett konto med amerikansk kreditkort?

Om du lägger en beställning via apple.com och anger ett Shipping contact och shipping address som ligger i usa så borde det fungera. så långt kom jag iaf med min inloggning i US Applestore. Den klagar inte på mitt svenska kort. Däremot har jag ingenstans att skicka den så längre kan jag inte komma

Ursprungligen av kainen:

Om du lägger en beställning via apple.com och anger ett Shipping contact och shipping address som ligger i usa så borde det fungera. så långt kom jag iaf med min inloggning i US Applestore. Den klagar inte på mitt svenska kort. Däremot har jag ingenstans att skicka den så längre kan jag inte komma

Har du ingen adress är det lätt fixar, jag har tagit en "Bongo" adress i usa. Det är ett företag som säljer virtuella adresser, allt jag bestller dit skickas direkt vidare till mig i Sverige!

Ursprungligen av MRM-Racing:

Har du ingen adress är det lätt fixar, jag har tagit en "Bongo" adress i usa. Det är ett företag som säljer virtuella adresser, allt jag bestller dit skickas direkt vidare till mig i Sverige!

Länk till det företaget? Låter ju som en bra idé att beställa via dom istället för att köpa dyrt på blocket/tradera.

Ursprungligen av poseidon84:

Länk till det företaget? Låter ju som en bra idé att beställa via dom istället för att köpa dyrt på blocket/tradera.

Let me google that for you

Tar ett par dagar att signa upp, så smart kan vara att göra det redan idag. Funderar själv på att beställa direkt från Apple i staterna. Det jag tvekar över den extra kostnaden tullen tar... kan bli ett par tusen.

Ursprungligen av andlin76:

Tar ett par dagar att signa upp, så smart kan vara att göra det redan idag. Funderar själv på att beställa direkt från Apple i staterna. Det jag tvekar över den extra kostnaden tullen tar... kan bli ett par tusen.

Det är ingen tull, det som läggs på är moms. 25%

Sedan så kan du inte beställa direkt från Apple. Du måste ha ett amerikansk kreditkort

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-18 14:23
Ursprungligen av BlackSmp:

Det är ingen tull, det som läggs på är moms. 25%

Sedan så kan du inte beställa direkt från Apple. Du måste ha ett amerikansk kreditkort

Jaså. Vad har du fått den infon ifrån? Bra att ha något på fötterna innan man sprider osanningar.
Går hur bra som helst att beställa med svenskt kreditkort. Men du måste ha en amerikansk adress.

Min och en kompis iPad beställdes med svenskt kreditkort o skickades till en amerikansk adress.

Ursprungligen av mickys:

Jaså. Vad har du fått den infon ifrån? Bra att ha något på fötterna innan man sprider osanningar.
Går hur bra som helst att beställa med svenskt kreditkort. Men du måste ha en amerikansk adress.

Min och en kompis iPad beställdes med svenskt kreditkort o skickades till en amerikansk adress.

Han kanske fått det för sig då han läst vad Apple säger om saken:

The Apple Online Store U.S. accepts credit, debit, or check cards associated with a billing address within the 50 United States and the following U.S. territories:

American Samoa
Armed Forces Africa
Armed Forces Americas
Armed Forces Canada
Armed Forces Europe
Armed Forces Middle East
Armed Forces Pacific
Guam
Northern Mariana Islands
Palau
Puerto Rico
U.S. Virgin Islands

Källa:
Payment & Pricing - Apple Store (U.S.)

Ursprungligen av mickys:

Jaså. Vad har du fått den infon ifrån? Bra att ha något på fötterna innan man sprider osanningar.
Går hur bra som helst att beställa med svenskt kreditkort. Men du måste ha en amerikansk adress.

Min och en kompis iPad beställdes med svenskt kreditkort o skickades till en amerikansk adress.

Du får gärna tagga ner språket en aning.

Det är ju bra att det fungerade för er. Min kusin som bor i Alabama kontrollerade med Apple och fick beskedet att du var tvungen att ha ett amerikansk kreditkort.

Så vitt som jag förstår så kontrollerar de att billing adressen för kreditkortet stämmer.

Ursprungligen av BlackSmp:

Fråga: Är det någon som vet om jag med mitt svenska applekonto kan beställa en iPad (förboka en 3G) och ange shipping adress till min kusin i Alabama? Eller måste det vara ett konto med amerikansk kreditkort?

Går inte. Kreditkortet måste vara registrerat på leveransadressen. Själv funderar jag på att ringa en apple-åf i USA och köpa en iPad över telefon och låta en kompis hämta upp den.

Ursprungligen av pmarriott:

Går inte. Kreditkortet måste vara registrerat på leveransadressen. Själv funderar jag på att ringa en apple-åf i USA och köpa en iPad över telefon och låta en kompis hämta upp den.

Korrekt, min kusin kollade upp detta med Apple idag så det blir troligen PayPal till honom så får han ta det på sitt eget kort

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-04-09 23:10
Ursprungligen av pmarriott:

Går inte. Kreditkortet måste vara registrerat på leveransadressen.

Det är ju lite lurigt eftersom det går i sverige.
Jag har beställt alla mina apple prylar med bud till mitt jobb och mitt visa kort är garanterat inte registrerat där

Ursprungligen av kainen:

Det är ju lite lurigt eftersom det går i sverige.
Jag har beställt alla mina apple prylar med bud till mitt jobb och mitt visa kort är garanterat inte registrerat där

Jo, detta är något som är ganska nytt. Fick ett meddelande förra sommaren om detta från Apple Store (tror jag) Har fått intrycket av att om man har handlat så förut så räknar de med att det inte är något lurt, men om du ändrar någon adress så körs de nya adresserna mot kortföretagets register och matchar de inte så måste du ringa kortföretaget först och tillfälligt registrera adressen där. Har verifierat detta med American Express. Kortföretagen ersätter nämligen inte säljaren för kortbedrägerier om de levererar en vara till en annan adress än kortinnehavarens. Hos AMEX kan du registrera en alternativ leveransadress under högst 14 dagar. Sedan är det ju det där att Apple inte accepterar order där köparen inte verkar befinna sig i landet ifråga.
Kan tillägga att jag gör på precis samma sätt ända sedan jag hade ett helvete med UPS som ville att jag skulle skriva på för leverans hemma på arbetstid. Alla order går till mitt jobb. Men som sagt, så har jag gjort sedan innan de nya reglerna kom och då verkar det gå bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-14 20:56
Ursprungligen av BlackSmp:

Fråga: Är det någon som vet om jag med mitt svenska applekonto kan beställa en iPad (förboka en 3G) och ange shipping adress till min kusin i Alabama? Eller måste det vara ett konto med amerikansk kreditkort?

Sistnämda...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-09 13:41

Har min fina iPad intill mig nu. Hinner inte leka så mycket då jag måste jobba hela helgen men den är så fin!

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-04-09 14:55
Ursprungligen av 20hz:

Har min fina iPad intill mig nu. Hinner inte leka så mycket då jag måste jobba hela helgen men den är så fin!

Vart beställde du din Alex?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-09 15:39
Ursprungligen av kainen:

Vart beställde du din Alex?

Bekant som kom från USA.

Nu har jag i alla fall fått ok från min kusin som kollar upp detaljerna med kreditkort och sådant med Apple så då blir det en 32GB 3G har jag tänkt mig eftersom de kommer hem i maj.

Men jag kommer att skippa Apples fodral som jag trodde var ett givet köp. Det verkar allmänt anses vara överprissatt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-09 21:54
Ursprungligen av BlackSmp:

Nu har jag i alla fall fått ok från min kusin som kollar upp detaljerna med kreditkort och sådant med Apple så då blir det en 32GB 3G har jag tänkt mig eftersom de kommer hem i maj.

Men jag kommer att skippa Apples fodral som jag trodde var ett givet köp. Det verkar allmänt anses vara överprissatt.

Överprissatt skulle jag inte påstå, det ett kalasskydd. Tunnt, skyddande och med inbyggt stöd

Rekommenderas hekt klart

Ursprungligen av FreddeB:

Överprissatt skulle jag inte påstå, det ett kalasskydd. Tunnt, skyddande och med inbyggt stöd

Rekommenderas hekt klart

Ok, det var i alla fall vad jag har läst på olika siter. Bra med alternativa synpunkter;)

Bevaka tråden