Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får man tag i en iPad så snabbt som möjligt?

Tråden skapades och har fått 530 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-20 17:47

Jag vet vad bogus är, trodde bara att du hade missat att det faktiskt var företaget Bongo som det pratades om.

Ursprungligen av sodemus:

Jag vet vad bogus är, trodde bara att du hade missat att det faktiskt var företaget Bongo som det pratades om.

Är det någe lönt använda alla dessa bolag då?

blir inte det dyrt som apa med alla påslag jämfört med att ge det hela den tid det behöver och sedan handla på AS/Sverige.

Vill man ha det riktigt billigt är det väl köpa på plats, stoppa i lomman och strunta i Svenska Momsen som gäller - att det sedan knappast är lagligt är väl en annan femma.

Ursprungligen av Goflorp:

Vill man ha det riktigt billigt är det väl köpa på plats, stoppa i lomman och strunta i Svenska Momsen som gäller - att det sedan knappast är lagligt är väl en annan femma.

Om man vill vara säker slänger man allt emballage, då är det ingen tullare som kan bevisa något, eller ens bryr sej. Problemet är bara om man som jag gillar att spara på den fina emballeringen.

Skulle jag åka till USA så skulle jag köpa en och sedan inte säga något när jag kom hem, det är ju inte som om vi inte redan betalar tillräckligt med skatt/moms.

LCR

Nåja, nu har jag provat att beställa direkt från Apple Store med shipping till Alabama men... tveksam...

Du kan inte ange en svensk billingadress så jag chansade med att ange c/o hos min kusin.

Jag återkommer - troligen med negativt besked för jag tror inte att detta kommer att fungera

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-20 22:47

min kompis tog billing address samma som delivery address. Fast han betalade ju med kort så är ju ingen räkning som går till billing address. Det funkade för oss iaf. Dock sitter de fast i USA pga jävla vulkanen!

Ursprungligen av mickys:

min kompis tog billing address samma som delivery address. Fast han betalade ju med kort så är ju ingen räkning som går till billing address. Det funkade för oss iaf. Dock sitter de fast i USA pga jävla vulkanen!

Jag gjorde samma sak och har fått en första bekräftelse av ordern så vi får se...

  • Oregistrerad
  • 2010-04-21 04:17

Checkade läget idag på Apple i San Francisco (Union) och dom hade fått in en ny leverans, vilket gjorde att en liten kö i den lilla butiken hade bildats, men det verkar inte vara några problem att få tag i den. Dock inga 3G modeller.

Ursprungligen av studiox:

Checkade läget idag på Apple i San Francisco (Union) och dom hade fått in en ny leverans, vilket gjorde att en liten kö i den lilla butiken hade bildats, men det verkar inte vara några problem att få tag i den. Dock inga 3G modeller.

3G-modellerna kommer 30 april.

Ursprungligen av Capeman:

3G-modellerna kommer 30 april.

Ny info?

Står fortfarande 7 Maj på AppleStore i US.

Ursprungligen av andlin76:

Ny info?

Står fortfarande 7 Maj på AppleStore i US.

Ja, för de som beställs på Apple Store på nätet är det 7 maj, men butikerna kommer att börja sälja dem 30 april.

iPad Wi-Fi + 3G Models Available in US on April 30

Ursprungligen av Capeman:

Ja, för de som beställs på Apple Store på nätet är det 7 maj, men butikerna kommer att börja sälja dem 30 april.

iPad Wi-Fi + 3G Models Available in US on April 30

Bra att nånn har koll.

Spännande att se hur EU priserna blir mot US. Tänkte vänta till den 10 Maj då priserna och lev datum för EU visas, innan jag bestämmer var jag köper min 3G version. Är bara tre dagar efter att den släpps på AppleStore på nätet så det borde jag härda ut.

  • Oregistrerad
  • 2010-04-21 14:58

International-Orders.com :: Intlo.com :: Apple iPad, Google Nexus One

Har min liggandes på skrivbordet nu, 64GB Wi-fi. Landade på totalt $1000 med Fedex express och tog 5 dagar att få hit den genom all vulkanaska. Ett tips är att deklarera den som gift för $20 extra, slank igenom tullen utan moms. Helnöjd!

Alternativt passa på att vinna en finns en massa tävlingar just nu…
Specialerbjudande på MacWorld - MacWorld
iPad Challenge | Best Poker Moments

Ursprungligen av g4rwin:

International-Orders.com :: Intlo.com :: Apple iPad, Google Nexus One

Har min liggandes på skrivbordet nu, 64GB Wi-fi. Landade på totalt $1000 med Fedex express och tog 5 dagar att få hit den genom all vulkanaska. Ett tips är att deklarera den som gift för $20 extra, slank igenom tullen utan moms. Helnöjd!

Alternativt passa på att vinna en finns en massa tävlingar just nu…
Specialerbjudande på MacWorld - MacWorld
iPad Challenge | Best Poker Moments

Nice!

IO har bra rykte! Om Apple i US strular att skicka till min Bongo adress blir det nog IO för min del med. Väntar på att EU priserna skall släppas, det kan ju löna att handa "lokalt".

Nånn som har koll hur US och EU priserna bruka stå sig mot varandra hos Apple?

  • Oregistrerad
  • 2010-04-21 17:31
Ursprungligen av andlin76:

Nice!

IO har bra rykte! Om Apple i US strular att skicka till min Bongo adress blir det nog IO för min del med. Väntar på att EU priserna skall släppas, det kan ju löna att handa "lokalt".

Nånn som har koll hur US och EU priserna bruka stå sig mot varandra hos Apple?

Om du tittar på nuvarande produkter i de olika ländernas AS så ligger det pretty much på 10SEK / USD.

64GB Wi-fi @ $699 i US store -> 6995 SEK i SE store (=$980)

...och sen om man lägger till de $20 som jag la till för att få den deklarerad som 'gift' så hamnar vi på de $1000 som jag gav för den.

Ursprungligen av andlin76:

Nice!

IO har bra rykte! Om Apple i US strular att skicka till min Bongo adress blir det nog IO för min del med. Väntar på att EU priserna skall släppas, det kan ju löna att handa "lokalt".

Nånn som har koll hur US och EU priserna bruka stå sig mot varandra hos Apple?

Jag fick just notis om att grejor från Apple store nu anlänt till "Bongo". Måste dock vänta med frakt hit då Apple haft vänligheten att skickas det i tre omgångar! Lustigt att man ser spårningen och att Apple skickar från China till min US adress.....

  • Medlem
  • 2010-04-22 11:11

Ni som beställer via IO, räkna med att få en faktura om 1-2 månader på 300-500kr. Är flera från Swedroid som har fått det. Är det någon som är sugen på en 16gb iPad så säljer jag för 5500:- (Finns i Umeå, går att skicka) Givetvis helt ny.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-04-22 22:14

Det verkar som att Expansys säljer iPad i Sverige. Priserna är ganska höga men man borde väl få garanti på den om man köper från ett svenskt företag. Jag vet inte hur det är med service om man importerar.

http://www.expansys.se/s.aspx?search=ipad

Ursprungligen av bredell:

Det verkar som att Expansys säljer iPad i Sverige. Priserna är ganska höga men man borde väl få garanti på den om man köper från ett svenskt företag. Jag vet inte hur det är med service om man importerar.

Sök resultat för: "ipad" - eXpansys Sverige

Gällande garanti, så var jag på en Mediamark i Sthlm som har en Apple anställd på sin Mac avdelning. En kille skulle köpa en Mac och hans syster i Polen skulle använda den där och han frågade om garantin varvid killen sa att garantin gäller överallt i världen på Apple.

Nu lite off topic men bra att vet vid import.

Ursprungligen av MRM-Racing:

Gällande garanti, så var jag på en Mediamark i Sthlm som har en Apple anställd på sin Mac avdelning. En kille skulle köpa en Mac och hans syster i Polen skulle använda den där och han frågade om garantin varvid killen sa att garantin gäller överallt i världen på Apple.

Nu lite off topic men bra att vet vid import.

Världsgarantin gäller inte alla Apple-produkter. Exempelvis gäller den på deras datorer men är ganska säker på att den inte gäller iPod och iPhone.

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-04-23 08:53
Ursprungligen av pmarriott:

Världsgarantin gäller inte alla Apple-produkter. Exempelvis gäller den på deras datorer men är ganska säker på att den inte gäller iPod och iPhone.

Dessutom så är det väl bara bärbara datorer?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-04-23 14:51

Beställde en 16GB från IO i onsdags. Verkar som att FedEx inte har några problem med askan, den är i Norrköping nu, mycket nära mig!

Ursprungligen av andlin76:

Nice!

IO har bra rykte! Om Apple i US strular att skicka till min Bongo adress blir det nog IO för min del med. Väntar på att EU priserna skall släppas, det kan ju löna att handa "lokalt".

Nånn som har koll hur US och EU priserna bruka stå sig mot varandra hos Apple?

Fick mail från Apple i US imorse att de inte kommer att skicka min iPad till min BongoUs adress, de skickar inte till företag som skickar vidare utomlands. Suck...

Ursprungligen av andlin76:

Fick mail från Apple i US imorse att de inte kommer att skicka min iPad till min BongoUs adress, de skickar inte till företag som skickar vidare utomlands. Suck...

Det är det där som oroar mig med min beställning som går till min kusin i Alabama men använder mitt kreditkort... 3 dagar kvar innan jag vågar andas ut

Edit: Det gick bara en minut efter det att jag postade detta inlägg så fick jag ett mail om att... item shipped

Det var som sjutton, det trodde jag inte och det ska inte gå men... Så tack till Mickys som fick mig att prova trots alla andra indikationer om motsatsen. Nu återstår bara nästa del.. Att få hem den:)

Senast redigerat 2010-05-04 09:10
Ursprungligen av g4rwin:

International-Orders.com :: Intlo.com :: Apple iPad, Google Nexus One

Har min liggandes på skrivbordet nu, 64GB Wi-fi. Landade på totalt $1000 med Fedex express och tog 5 dagar att få hit den genom all vulkanaska. Ett tips är att deklarera den som gift för $20 extra, slank igenom tullen utan moms. Helnöjd!

Alternativt passa på att vinna en finns en massa tävlingar just nu…
Specialerbjudande på MacWorld - MacWorld
iPad Challenge | Best Poker Moments

Tror din moms kommer på posten. När man får saker med fedex brukar momsen komma som en faktura senare. Fast vem vet du kanske har haft tur.

Kollade på intlo.com nu, och ipad 64 med frakt hamnar på 1063.20 dollar. Sedan får man väl vara beredd på ytterligare 25%.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-04 11:40
Ursprungligen av Fredrics:

Tror din moms kommer på posten. När man får saker med fedex brukar momsen komma som en faktura senare. Fast vem vet du kanske har haft tur.

Kollade på intlo.com nu, och ipad 64 med frakt hamnar på 1063.20 dollar. Sedan får man väl vara beredd på ytterligare 25%.

4 veckor efter det att min iPad levererats från IO via FedEx kom tull- och momsfakturan. 376 Svenska Riksdaler, som hittat

Ursprungligen av FreddeB:

4 veckor efter det att min iPad levererats från IO via FedEx kom tull- och momsfakturan. 376 Svenska Riksdaler, som hittat

Gött! Vad satte IO för märkning på paketet, Gift?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-21 18:52

men det där är ju utan moms.
då får du lägga på 25% till sen i så fall.
Min gissning är att Ipad wifi 16GB kommer hamna på närmare 6000 i Sverige inklusive moms.

Jo, men i ett dollarpris på 10kr/dollar så täcker vi momsen ganska bra. Jag tror fortfarande på att en 16GB WiFi kommer att gå på 4995:-

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-21 22:44

det skulle innebära att den får samma pris i Sverige som i USA i stort sett. Min kostade 3900 i USA iof med NY skatt på 9%. Plus moms så hamnar den på cirka 4900...jag tror det är för billigt.

Ursprungligen av mickys:

det skulle innebära att den får samma pris i Sverige som i USA i stort sett. Min kostade 3900 i USA iof med NY skatt på 9%. Plus moms så hamnar den på cirka 4900...jag tror det är för billigt.

Vi får se men exempel är
MacMini $599 = 5995:-
iMac $1199 = 11495:-

Så som tumregel är det inte helt fel. Sedan så tror jag att 5.000:- är en sådan där magisk gräns som de gärna lägger sig under om än med bara 1:-

Men det är inte så fruktansvärt stor skillnad mellan priserna egentligen eftersom vi jämför skattefria priser mot priser mer moms. I min beställning (hoppas nu bara att det fungerar...) så lades det på 8% skatt så priset för en iPad 3G 32GB blev $790 istället för $729

--j

Bevaka tråden