Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det här är iPhone 4

Tråden skapades och har fått 334 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Zimmerman:

Apple använder helst inte något som inte är byggt i eget hus Det är DET som ÄR Apple - helst egna lösningar.
Drivkrafterna bakom detta är två:
1. Kontroll (bizniz/dollar).
2. Deras lösningar är alltid bättre. Dom vill ha en funktion - dom ser lösningar som finns - dom ser att det är skit - dom tar fram egen lösning.

Jag är helt övertygad om att deras mobila videosamtalslösning kommer att få alla andra försök till lösning att framstå som ett skämt. Apple var t.ex. dom som fick videochat att funka i hemdatorer för vanligt folk - det är så bra att t.o.m. företag använder det professionellt. Före iChat så såg det mörkt ut - det som fanns var fruktansvärt dåligt. Det blir nog samma sak med detta; Apple visar hur man ska göra.
Om andra mobilproducenter inte hkar på - och t.ex. USA inte fixar sitt usla mobilnät - så blir det nog en flop i stort (men underbart för dom som har Iphone4+). Isåfall kan man ju föreställa sig att dövstummas föreningar i hela världen rekomenderar Iphone och fixar grupprabatter etc. (om dom bor i moderna länder med feta nät och inte i USA och U-länder vill säga).

Fast ingenting händer med iChat längre, skype dominerar helt där. Konstigt att man inte visade upp iChat med stöd för FaceTime, då hade det genast blivit mer intressant och det hade funnits så många fler att "ringa" direkt. Nu får man vänta på stöd från tex Skype eller att Skyoe får tillgång tlll kameran.

Ursprungligen av Patrik D:

Det kommer inte att slå igenom så länge som bara Apple stödjer det, när andra tillverkare stödjer det, då kan det slå igenom, Apple måste föra samtal med Nokia, Samsung och LG.

Det beror väl på hur man definierar "slå igenom". Jag ser det som att om merparten av iPhone 4-användarna tycker funktionen är superb och använder den flitigt, då skulle jag säga att det är en hit. Om ingen bryr sig om den, då är det en flopp. Oavsett vad andra gör av sina videosamtalslösningar.

Ursprungligen av Patrik D:

Då kommer min nästa fråga, är detta utvecklat av Apple, eller är det någon standard som flera företag står bakom? Och varför använder inte Apple den standard som redan finns idag för videosamtal?

För att de inte gör det lika enkelt och smidigt som FaceTime, kanske?

Apple gör ju allt för att saker och ting ska vara så enkelt som möjligt, ta t.ex. standarden Bonjour (tidigare Rendezvous) som Apple tog fram för att superenkelt koppla ihop enheter lokalt, trots att det finns andra tekniker för att prata över nätverk.

Vad Apple gjort så vitt jag förstått det är att de bakat ihop en samling öppna standarder till en ny lösning som inte har någon motsvarighet på marknaden idag. Här lär listan på standarder:

Listan visar att Apple inte uppfinner hjulet för varje delkomponent i alla fall. De har t.ex. h.264 för video och AAC för ljud (inte så konstigt då det är formaten Apple gillar). Även SIP är ju en etablerad standard. Så jag gissar att det handlar om hur det fungerar tillsammans, kanske hur handskakningen sker automatiskt (om en iPhone 4-användare ringer till en annan så kan den känna av att båda stödjer FaceTime och det måste ju ske på något sätt).

Senast redigerat 2010-06-09 15:16

Inte helt lätt att saga. Det finns ingen inställning där du kan se det direkt. Men den är långsammare än min Ipad

Återigen har jag reflekterat lite över videosamtal och kommit fram till VARFÖR det floppar och VARFÖR det inte kommer att slå bara för att Apple gjort det.
Jag hade, redan för många år sedan, en 3G-telefon med möjligheten att köra videosamtal. Jag var inte ensam om att ha det utan många av mina teknik-galna polare hade det. Men det var något som gjorde att det aldrig kändes bra att köra det. Jag har nu kommit på varför.

Det känns helt enkelt lite för privat/intimt att köra videosamtal. Om man sitter i ett möte, på bussen, bland vänner eller så. Så blev det helt enkelt obekvämt. Det ihop med att det är ett jävla meck att behöva sitta med telefonen "framför sig" hela tiden när man pratar är nog de två faktorer som gör att det aldrig riktigt slagit tidigare. Jag har diskutterat det med många av mina vänner som är under samma uppfattning. Men om man däremot är hemma eller så, är det en annan femma.
Jag tror däremot inte att inställningen eller användandet av videosamtal kommer vända eller öka bara för att Apple "gjort det på rätt sätt nu". Men vem vet, jag kan ha fel.

En helt annan reflektion som Gizmodo står för är följande (om Wifi-nätet som fuckade upp Jobs demo)

Citat:

.....It's true that with the rise of Wi-Fi/3G hotspots, the Wi-Fi signal in the hall would probably be unusable. Jobs said over 500 hotspots were emanating from the audience. A real issue, though, is that we should be able to do all of these things over 3G. So when an audience member responds to Steve's requests for suggestions with "Verizon," we laugh because it's funny and we laugh because it's true

Helt klart en intressant tanke.

Det kan väl kanske slå igenom (om flera tillverkare stödjer TimeFace).

Men här i Europa kändes det mer som en axelryckning, och att dessutom bara funkar över WiFi gör att man inte kan göra ett spontant samtal, man måste planera för att kunna ha WiFi.

Och som PeeMaN säger, att sitta och hålla telefonen framför sitt ansikte medans man pratar är obekvämt och det är kul några gånger.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2010-06-10 16:13

Så här gick det alltså till på wwdc?

Ursprungligen av Patrik D:

Det kan väl kanske slå igenom (om flera tillverkare stödjer TimeFace).

FaceTime.

Igen.
Jag blev mörkrädd när jag såg Steve´s snack om videosamtal.
Det är totalt ointressant.
Har funnits sen 2003 och ingen kör den grejen.
Och jag fattar inte de lirare som här i forumet försvarar eländet. Ni som gör det - hur ofta snackar ni V I D E O samtal? Finns det nån i landet som över huvudtaget gör det utöver de tre gånger man gjorde det då det kom?
Snack som att det kommer funka S Å mycket bättre för att det är apple är såklart nonsens. Har funkat hur bra som helst även tidigare.
Jag kommer skaffa mig en 4:a så fort jag får råd, men inte pga av videosamtalen.

Ett undantag dock:
OM jag pysslade med telefonsex, så skulle jag se ett naturligt och trivsamt användningsområde.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-10 21:02
Ursprungligen av NickeNano:

Igen.
Jag blev mörkrädd när jag såg Steve´s snack om videosamtal.
Det är totalt ointressant.
Har funnits sen 2003 och ingen kör den grejen.
Och jag fattar inte de lirare som här i forumet försvarar eländet. Ni som gör det - hur ofta snackar ni V I D E O samtal? Finns det nån i landet som över huvudtaget gör det utöver de tre gånger man gjorde det då det kom?
Snack som att det kommer funka S Å mycket bättre för att det är apple är såklart nonsens. Har funkat hur bra som helst även tidigare.
Jag kommer skaffa mig en 4:a så fort jag får råd, men inte pga av videosamtalen.

Ett undantag dock:
OM jag pysslade med telefonsex, så skulle jag se ett naturligt och trivsamt användningsområde.

Eller så kan du tänka utanför dina egna ramar... jag har döva kompisar som använder videochat dagligen.

Ursprungligen av Trineo:

Eller så kan du tänka utanför dina egna ramar... jag har döva kompisar som använder videochat dagligen.

Så nu kan de antingen köpa SE- och Nokianallar från 2003 och teckna till varandra när de vill eller också köpa en iphone4 för i runda slängar tio ggr beloppet och teckna till varandra efter att ha kommit överens om att träffas vid en wifi-punkt. Smutt!

Ursprungligen av GustafMA:

Så nu kan de antingen köpa SE- och Nokianallar från 2003 och teckna till varandra när de vill eller också köpa en iphone4 för i runda slängar tio ggr beloppet och teckna till varandra efter att ha kommit överens om att träffas vid en wifi-punkt. Smutt!

Gud vilket löjligt inlägg, hör du inte hur du låter?

Du påstår alltså på fullt allvar att döva ska behöva ha skittelefoner (med dagens mått mätt) med 7 år gammal teknik bara för att de vill kunna prata med varandra? Har du testat att surfa på en SE från 2003? Tror du inte döva också vill ha moderna telefoner?

Attityden mot döva här på forumet hos vissa är motbjudande. FaceTime är en stor grej. Såhär skriver Deafmac.org om det:

The other interesting thing about FaceTime is that it apparently is integrated with the iPhone 4’s phone application. Jobs said that there was “no configuration” needed. If this means that FaceTime is integrated with a real telephone number, that is a big thing for deaf video callers. Apple may have solved the 10 digit issue here in an elegant way that does not have us depending on VRS providers to give us a 10 digit number.

Visst, det fungerar bara över wifi i dagsläget och det fungerar bara med iPhone 4. Men båda dessa grejer kommer troligen att ändras i framtiden. Man måste ju börja någonstans. Men det är uppenbarligen bekvämare att bara stå på sidan av och håna nyheterna istället för att sätta sig in i vad det egentligen innebär.

Ursprungligen av Adrian B:

Du påstår alltså på fullt allvar att döva ska behöva ha skittelefoner (med dagens mått mätt) med 7 år gammal teknik bara för att de vill kunna prata med varandra? Har du testat att surfa på en SE från 2003? Tror du inte döva också vill ha moderna telefoner?

Nejdå. Vilket du säkert kunnat läsa dig till helt själv om du inte slingrat dig som en orm för att vantolka så långt det bara är möjligt. Vad jag säger är att det är fullkomligt penibelt av Apple att försöka lansera en feature som fejsnack som en stor pryl, när den med lätthet trumfas av 7 år gamla telefoner som inte lider av de godtyckliga begränsningar som Apple byggt in i 4:an. Döva som vill kunna använda telefonen som just telefon gör ett mycket bättre val om de köper en 7 år gammal Nokia än en iphone4:a. Att försöka pracka på dem en "lösning" som dels bara fungerar med samma nalle, dels bara är en glorifierad webcam som bara kan användas vid en wifipunkt är ju direkt förolämpande. Fejsnack är helt enkelt genomgående sämre på alla punkter. Så enkelt var det.
[/QUOTE]

Citat:

Gud vilket löjligt inlägg, hör du inte hur du låter?

Jo du. Det är när folk med 18 tusen inlägg och administratörstitlar på Macsiter beter sig så här som man lätt frestas att tro att snackat om talibanism och inskränkt märkeslojalitet bortom all rim och reson inte är helt taget ur luften...

Ursprungligen av GustafMA:

Nejdå. Vilket du säkert kunnat läsa dig till helt själv om du inte slingrat dig som en orm för att vantolka så långt det bara är möjligt. Vad jag säger är att det är fullkomligt penibelt av Apple att försöka lansera en feature som fejsnack som en stor pryl, när den med lätthet trumfas av 7 år gamla telefoner som inte lider av de godtyckliga begränsningar som Apple byggt in i 4:an. Döva som vill kunna använda telefonen som just telefon gör ett mycket bättre val om de köper en 7 år gammal Nokia än en iphone4:a. Att försöka pracka på dem en "lösning" som dels bara fungerar med samma nalle, dels bara är en glorifierad webcam som bara kan användas vid en wifipunkt är ju direkt förolämpande. Fejsnack är helt enkelt genomgående sämre på alla punkter. Så enkelt var det.

Jo du. Det är när folk med 18 tusen inlägg och administratörstitlar på Macsiter beter sig så här som man lätt frestas att tro att snackat om talibanism och inskränkt märkeslojalitet bortom all rim och reson inte är helt taget ur luften...[/QUOTE]

Du är helt fel ute med döva och teckenspråk, kan det där rätt bra.
de gillar bilduppdateringen, för den har alltid vart skit i 3G standarden (15FPS).
Att det bara funkar över Wifi är för att ge värdelösa AT&T tid på sig att bygga ut så det kan funka i praktiken. Över 3G kommer.
Med 15fps får man mycket sudd och är tvungen teckan lååååångsamt och tydligt.
Dessutom är skärmen så jävla liten på gamla Ericsson T68 att man inte ser ett dyft iaf. Sedan är det det där med om mottagaren klarar av Videosamtal som är den feta nöten att knäcka. iPhone till iPhone klarar av att identifiera att videosamtal är möjligt. Vilket betyder att det dyker upp en knapp för detta enbart när det är möjligt.
Det är en rejäl grej, för en av anledningarna till att det inte funkade när det begav sig förra gången var att det inte fanns ngt sätt att veta. Man fick prova ringa upp och sedan blev det en massa knapptryckande/avbryt/cancel/Röstsamtal?/Ja/nej/Avvisa och allsköns skit. STÄNG AV sa folks hjärnor då... = ingen använde det efter att ha provat det 3 ggr.
Apple har löst den biten, "kommer det funka?" Du kan ge dig fan på att det kommer läggas in som val i telefonboken vilka som du kan Videosamtala med och du kommer serveras frågan på ett väldigt transparent sätt.

Sluta döm ut saker på förhand som du gör.
Bara för att en funktion inte uppfyller dina behov innebär inte att den är helkass. Som ngn sa tidigare i tråden, man kopplar inte på funktionen om man skall ringa hem från ICA och be fruga sätta på potäterna. Man använder det från hotellrummet på kvällen när det är en kontinent mellan en själv och ens fru & Barn - kanske....
Vidare skall man inte underskatta "se vad jag ser"-funktionen. Den värderar JAG högre än att se den jag pratar med. Bara att kunna visa någon i andra änden att så här ser det ut - jag ser säkert 50 olika användningsområde för det. Allt från "visa utsikten" till skadereglering, visa olyckor, vilken tavla var det? Var det den här jackan? Kolla här vilken borrmaskin jag köpt! osv osv... för MIG är det värt en massa. För dig kanske inte ens kamelpiss. Men jag sågar inte funktionen för det.

Sedan att sitta med 34 inlägg på kartan och häva ur sig skit mot folk som har 18ooo och förtjänat sina sporrar blir bara löjligt. Skärp dig.

Ursprungligen av GustafMA:

Vad jag säger är att det är fullkomligt penibelt av Apple att försöka lansera en feature som fejsnack som en stor pryl, när den med lätthet trumfas av 7 år gamla telefoner som inte lider av de godtyckliga begränsningar som Apple byggt in i 4:an.

Det är redan där jag tror du missar poängen. FaceTime är så vitt jag kan läsa mig till INTE vad videosamtal var för 7 år sedan. Vad har du för teknisk grund till att du så säkert vet att det trumfas av 7 år gamla telefoner? Vad har du för belägg att begränsningarna är godtyckliga och inte tekniska? Vad vet du om vilken komprimering, vilket handskakning, vilken bitrate som FaceTime använder sig av? Vad vet du om hur mycket enklare det är att använda det, eller hur mycket bättre kvalitén är jämfört med vad som fanns för 7 år sedan?

Jag påstår inte att allt detta är så mycket bättre, men jag försöker inte uttala mig kategoriskt om saker jag inte har någon full koll på. Jag uppfattar det som att FaceTime innebär tekniska, handhavandemässiga och kvalitetsmässiga förbättringar som gör att dina uttalandet kommer att framstå som felaktiga när det väl kan testas i praktiken.

Ursprungligen av GustafMA:

Döva som vill kunna använda telefonen som just telefon gör ett mycket bättre val om de köper en 7 år gammal Nokia än en iphone4:a.

Det beror på vilka punkter du prioriterar. Om du vill kunna kommunicera med tusentals andra som redan har telefon med videomöjligheter, absolut. Om du vill kunna använda video över 3G, absolut. Men om de du vanligtvis pratar med har iPhone 4 så kan det vara ett bättre val för dig också, eftersom FaceTime verkar innehålla förbättringar över andra lösningar.

Innan året är slut kommer miljontals människor (säkert över 10 miljoner) ha iPhone 4, oavsett FaceTime eller inte.

En inte helt oväsentlig detalj är ju kostnad också. Mija tog upp den här poängen förut i tråden och det är värt att det inlägget: En stor anledning till att videosamtal inte slagit nå vidare hittils är priset, det kostar ju runt 5 kronor i minuten för att se en liten rörlig bild med dålig upplösning.

Genom FaceTimes nuvarande lösning går videon över wifi och därmed inte medför någon extra kostnad (utöver det vanliga samtalet som kopplar ihop telefonerna).

Ursprungligen av GustafMA:

Att försöka pracka på dem en "lösning" som dels bara fungerar med samma nalle, dels bara är en glorifierad webcam som bara kan användas vid en wifipunkt är ju direkt förolämpande.

Ja, om man säger att lösningen på alla punkter är bättre, då är det en förolämpning, men om man säger att den är bättre under vissa förutsättningar, då är det inte en förolämpning. Jobs var väldigt tydlig med de begränsningar som finns just nu. Men också att de jobbar på att lösa dem.

Du verkar inte riktigt förstå att begränsningarna troligen är tekniska utan påstår att Apple bara hittat på dom godtyckligen, vilket låter ganska befängt (varför skulle Apple gör det?).

Det är ungefär som att säga att det är skit av Apple att inte Flash fungerar bra på iPhone 2007 när Adobe fortfarande har problem att leverera Flash till någon form av mobil plattform 2010.

Uppenbarligen har Apple satt en kvalitétsnivå för hur ett videosamtal ska vara och dagens system och utrustning når inte upp till den. Det kommer att bli bättre framöver när 3G-näten och operatörerna klarar/vill det. Det kommer att kunna användas till andra nallar om andra implementerar det.

Jag kan förstå hur du tänker, att Apple lanserar det som om de uppfunnit videosamtalet och får det att låta som att detta är på alla punkter bättre än dagens lösningar. Men vad det handlar om är att det tagit en existerande funktion och gjort den på en nivå de tycker att den borde vara på för att fungera bra. Och den nivån har tekniska begränsningar i kravet på överföring och prestanda.

Tänk såhär: Hade du hellre sett att Apple inte lanserat FaceTime alls än att ge folk en bra upplevelse under - än så länge - begränsade former? Eller är det bara hur det marknadsförs som du hakar upp dig på?

Det är ju ingen som tvingas använda FaceTime, men för de som har iPhone 4 blir det en fin bonusfiness som med tiden kommer att bli allt mer användbar.

Ursprungligen av GustafMA:

Fejsnack är helt enkelt genomgående sämre på alla punkter. Så enkelt var det.

Det är precis sådana uttalandet som jag uppfattar som "talibanska". Att peka med hela handen och säga "såhär är det" utan att egentligen ha grund för vad man uttalar sig om, det är vad troll gör på forum. När man bara kan se saker i svart och vitt och inte ge utrymme för en tillstymmelse till resonemang och dialog. Det var det som fick mig att kanske låta lite mera upprörd än vad som var lämpligt.

FaceTime har uppenbarligen några rejäla brister, så långt är jag helt med dig. Det följer inte någon existerande standard för videosamtal (ännu) och därmed går det bara att använda till andra telefoner stödjer FaceTime vilket i nuläget är en enda (icke släppt) telefon. Jag argumenterar inte emot att detta är stora begränsningar.

Men FaceTime innehåller fördelar också, vilket du tvärsäkert hävdar inte exiterar. Och det är det som gör det löjligt. Det som framkommit hittills när det gäller FaceTime är att det finns en bättre och enklare hantering vilket gör videosamtal lättare än tidigare. Det har till och med döva redan hyllat (se tidigare citat). Dessutom misstänker jag starkt att själva videokvalitén är mycket högre än någonting annat där ute. Och sen har vi kostnaden för videosamtal också.

Så för en normalt resonerande person framstår FaceTime som en bra produkt med ett ytterst begränsat användningsområde initialt. Men i din värld är det solklart att det är "helt enkelt genomgående sämre på alla punkter". Trots att det redan nu verkar ganska säkert att det är bättre på vissa punkter.

Ursprungligen av GustafMA:

Jo du. Det är när folk med 18 tusen inlägg och administratörstitlar på Macsiter beter sig så här som man lätt frestas att tro att snackat om talibanism och inskränkt märkeslojalitet bortom all rim och reson inte är helt taget ur luften...

Jag kanske angav en onödigt hård ton men lite för lite ödmjukhet just då och jag är ledsen för det, men det var just rim och reson jag försökte föra till ett uttalande som verkade sakna det helt och hållet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-10 21:46
Ursprungligen av NickeNano:

Igen.
Jag blev mörkrädd när jag såg Steve´s snack om videosamtal.
Det är totalt ointressant.
Har funnits sen 2003 och ingen kör den grejen.
Och jag fattar inte de lirare som här i forumet försvarar eländet. Ni som gör det - hur ofta snackar ni V I D E O samtal? Finns det nån i landet som över huvudtaget gör det utöver de tre gånger man gjorde det då det kom?
Snack som att det kommer funka S Å mycket bättre för att det är apple är såklart nonsens. Har funkat hur bra som helst även tidigare.
Jag kommer skaffa mig en 4:a så fort jag får råd, men inte pga av videosamtalen.

Ett undantag dock:
OM jag pysslade med telefonsex, så skulle jag se ett naturligt och trivsamt användningsområde.

Videosamtal på mobilen har funkat dåligt eftersom bildkvaliteten har varit väldigt dålig och skärmarna på de mobiler som stött det har varit väldigt små fram tills nu. Det kommer inte ersätta det vanliga telefonsamtalet för den stora massan, men jag tror definitivt att det finns användargrupper som välkomnar det. Jag kan definitivt se situationer i mitt eget liv där jag skulle tycka det vore kul att se den jag pratar med. Har man alla kompisar i samma kvarter så förstår jag att man inte ser vitsen, men med släkt och vänner på annan ort så är det en annan femma.
Varför skulle man inte försvara det? Det är gratis, bygger på etablerade standarder och kommer med all sannolikhet integreras med iChat vilket ger nya möjligheter att kommunicera dator <-> telefon.

Ursprungligen av vanilj:

Videosamtal på mobilen har funkat dåligt eftersom bildkvaliteten har varit väldigt dålig och skärmarna på de mobiler som stött det har varit väldigt små fram tills nu. Det kommer inte ersätta det vanliga telefonsamtalet för den stora massan, men jag tror definitivt att det finns användargrupper som välkomnar det. Jag kan definitivt se situationer i mitt eget liv där jag skulle tycka det vore kul att se den jag pratar med. Har man alla kompisar i samma kvarter så förstår jag att man inte ser vitsen, men med släkt och vänner på annan ort så är det en annan femma.
Varför skulle man inte försvara det? Det är gratis, bygger på etablerade standarder och kommer med all sannolikhet integreras med iChat vilket ger nya möjligheter att kommunicera dator <-> telefon.

Jag tror också att videosamtal kommer vara något vi alla kommer använda mer och mer nu när tekniken börjar komma i kapp.
Det lanserades för tidigt, lite som med Newton, före sin tid.

Just det där att man både kan se den man pratar med och synas själv och/eller visa någon något är ju klockrent.

Ursprungligen av kitesurf:

Jag tror också att videosamtal kommer vara något vi alla kommer använda mer och mer nu när tekniken börjar komma i kapp.
Det lanserades för tidigt, lite som med Newton, före sin tid.

Just det där att man både kan se den man pratar med och synas själv och/eller visa någon något är ju klockrent.

Just det där med visa ngn hur det ser ut, kolla här vad jag ser... jag bor så här.... här är restaurangen vi åt på igår.... osv.

Att hålla luren på 1m håll ut igenom och filma sin egen nuna, funkar dåligt.
röra på sig då (gå) etc funkar gördåligt.

Däremot ställa telefon på bänken breve och filma sig själv sittandes i rummet, det kan funka utmärkt.

Man kommer nog ha i ryggraden rätt bra när det funkar och när det inte ä r ngt vidare.

Att bara kategoriskt avfärda det hela som rena nyset är nog väldigt fel.

Videosamtal har sin plats, men i rätt miljö/sammanhang.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-10 22:14
Ursprungligen av NickeNano:

Igen.
Jag blev mörkrädd när jag såg Steve´s snack om videosamtal.
Det är totalt ointressant.
Har funnits sen 2003 och ingen kör den grejen.
Och jag fattar inte de lirare som här i forumet försvarar eländet. Ni som gör det - hur ofta snackar ni V I D E O samtal? Finns det nån i landet som över huvudtaget gör det utöver de tre gånger man gjorde det då det kom?
Snack som att det kommer funka S Å mycket bättre för att det är apple är såklart nonsens. Har funkat hur bra som helst även tidigare.
Jag kommer skaffa mig en 4:a så fort jag får råd, men inte pga av videosamtalen.

Ett undantag dock:
OM jag pysslade med telefonsex, så skulle jag se ett naturligt och trivsamt användningsområde.

Eller så är det helt nytt i USA, tänk på någon annan kanske?

Nej, inte ens dövstumma kan göra det till en "stor grej" - så många är dom inte. Men...om du har familj och någon av föräldrarna - eller båda - reser mycket (i jobbet t.ex.) så förstår du att det kan bli en hyfsat betydande användning. Men det kommer ju aldrig att bli som SMS - men betydligt större än MMS.
När det gäller alla utspridda släkter (far/mor-föräldrar och barn/barnbarn lååångt ifrån varandra) så är lösningen sedan länge iChat/Skype/etc - i datorn hemma. Men även där kan man föreställa sig korta spontankontakter med FaceTime.

Men...inte föränn ALLA mobiler är smartphones (eller åtminstone har stora skärmar) och ALLA stödjer FaceTime och ALLA har datatrafik för vettig penning - kan det egentligen bli en allmogengrej som röstsamtal och SMS. Och inte ens då...Varför? Jo, ofta VILL man inte kommunicera med bild utan bara röst.

Jag diggar dock tekniken och ber till IT-gudarna att fler får detta i sina lurar - oavsett tillverkare. Jag använder själv iChat med två personer och det är GULD (supportar Mac med en - tar över dennes skrivbord/dator och det ÄR mirakulös IT - spetsteknik). Men, men...många jag skulle vilja kommunicera mera med på andra sätt än babbel är ju inte ens med på SMS :-D. MMS har dom inte hört talas om. Videochat kräver för mycket konfigurering (där har ju FaceTime en fördel - och det är det Apple hoppas på - man bara trycker på en knapp och pang så har man videochat i nallen - inte krångligare än att aktivera ett röstsamtal eftersom det ju går SIM till SIM - inga konstiga konton etc.
Apple är ju inte korkade - dom vet ju att vi nördar är en försvinnande liten minoritet och ska man få allmogen och folk över 40-50 bast att använda modern IT så måste man göra det...tja, barnvänligt - man designar för idioter och man gör det vackert.

Ursprungligen av NickeNano:

Igen.
Jag blev mörkrädd när jag såg Steve´s snack om videosamtal.
Det är totalt ointressant.
Har funnits sen 2003 och ingen kör den grejen.
Och jag fattar inte de lirare som här i forumet försvarar eländet. Ni som gör det - hur ofta snackar ni V I D E O samtal? Finns det nån i landet som över huvudtaget gör det utöver de tre gånger man gjorde det då det kom?
Snack som att det kommer funka S Å mycket bättre för att det är apple är såklart nonsens. Har funkat hur bra som helst även tidigare.
Jag kommer skaffa mig en 4:a så fort jag får råd, men inte pga av videosamtalen.

Ett undantag dock:
OM jag pysslade med telefonsex, så skulle jag se ett naturligt och trivsamt användningsområde.

Ursprungligen av NickeNano:

Och jag fattar inte de lirare som här i forumet försvarar eländet. Ni som gör det - hur ofta snackar ni V I D E O samtal?

Via Skype: Då och då. Arbetskontakter. Vänner utomlands. Dottern pratar med mormor och morfar. Inte något man gör dagligen, men det är trevligt när det finns. Ungefär som MMS. För det mesta använder jag det inte men ibland har jag stor nytta av det.

Folk verkar se så svart och vitt på detta. Som om varje ny funktion måste användas konstant av alla för att vara berättigad. Även om jag tror att videosamtal är en bra grej att ha betyder det inte att jag kommer att ringa videosamtal till frun när jag står på ICA och funderar på vad vi ska ha till middag. Men om jag reser och är borta från mina barn skulle jag tycka det var underbart att få se dem också.

Jag förstår inte hur vissa här är så snabba med att såga en funktion bara för att de inte passar deras situation. Är det så svårt att tänka lite längre än näsan räcker och försöka förstå att folk har olika behov? Det är som att jag skulle gå omkring och klaga på att de sänder fotbolls-VM på tv bara för att jag själv inte är intresserad av det.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-06-10 22:09

En stor anledning till att videosamtal inte slagit nå vidare hittils är priset, det kostar ju runt 5 kronor i minuten för att se en liten rörlig bild med dålig upplösning.

Så - det är alltså speciella abbonemang? Eller taxor? På videochat...Varför går det inte på vanliga datatrafikavtalet man har? Tror du att FaceTime kommer att gå på vanliga dataavtalet man har? Annars har ju lösningen inte en chans - om det är för dyrt alltså. Då är det dött från början.

Ursprungligen av Mija:

En stor anledning till att videosamtal inte slagit nå vidare hittils är priset, det kostar ju runt 5 kronor i minuten för att se en liten rörlig bild med dålig upplösning.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-11 07:08
Ursprungligen av Zimmerman:

Så - det är alltså speciella abbonemang? Eller taxor? På videochat...Varför går det inte på vanliga datatrafikavtalet man har? Tror du att FaceTime kommer att gå på vanliga dataavtalet man har? Annars har ju lösningen inte en chans - om det är för dyrt alltså. Då är det dött från början.

FaceTime går på wifi...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-06-11 07:42
Ursprungligen av Zimmerman:

Så - det är alltså speciella abbonemang? Eller taxor? På videochat...Varför går det inte på vanliga datatrafikavtalet man har? Tror du att FaceTime kommer att gå på vanliga dataavtalet man har?

Nuvarande videosamtal som ”alla andra” använder går via vanliga 3G-nätet på ditt vanliga pratabonnemang, men avgiften är högre än för prat. Titta i din operatörs prislista. Telia tar ungefär 4,50-5,00 kr dagtid och 2,50 kr kvällstid.

FaceTime går endast på wifi.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-11 09:25
Ursprungligen av Mija:

Nuvarande videosamtal som ”alla andra” använder går via vanliga 3G-nätet på ditt vanliga pratabonnemang, men avgiften är högre än för prat. Titta i din operatörs prislista. Telia tar ungefär 4,50-5,00 kr dagtid och 2,50 kr kvällstid.

FaceTime går endast på wifi.

Korrekt, förutom det faktum att FaceTime går på Wifi under 2010... det var klara markeringar från Apple att de vill köra det över 3G och att de gör allt de kan för att få det till en verklighet till 2011.

Vad gäller de döva som jag tog upp, det var ett svar på den något insnöade som sa att video ALDRIG används... jag menade inte att döva kommer göra det här till en succé.

Sen som Mija här ovan är inne på, videosnack har än så länge varit för dyrt och för dåligt... jag tror att med en bättre kvalité och till ett rimligare pris (dvs vanlig datataxa) så kan det nog slå... men det kräver då att FaceTime stöds av fler enheter än bara iPhone 4.

Sen ni som säger att det finns i MSN och Skype osv osv... visst, men det är på datorer och grejen här är att du inte behöver ha med dig datorn.

Men något jag vill se är en koppling till iChat med FaceTime, då kan det verkligen slå stort inom macvärlden.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-06-11 12:05
Ursprungligen av Trineo:

Sen ni som säger att det finns i MSN och Skype osv osv... visst, men det är på datorer och grejen här är att du inte behöver ha med dig datorn.

Nä, men vem vill sitta som ett fån och hålla en telefon framför fejjan jämfört med att sitta normalt framför någon form av webcam?

Edit: de får väl sälja någon form av pannband med en ställning ut framåt med fäste för telefonen. Ger en helt ny dimension åt begreppet "apple heads".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-11 16:18
Ursprungligen av Skilling:

Nä, men vem vill sitta som ett fån och hålla en telefon framför fejjan jämfört med att sitta normalt framför någon form av webcam?

Edit: de får väl sälja någon form av pannband med en ställning ut framåt med fäste för telefonen. Ger en helt ny dimension åt begreppet "apple heads".

Eller att man är ute och shoppar och snackar med frugan om plagget och vill visa det för henne... inte fan drar jag upp macbooken ur ryggan då om jag ändå har en iPhone 4. (ett faktiskt exempel fast åt andra hållet... på Nokia N95:or)

Sen har jag svårt att tro att Apple inte kommer kirra så man kan köra FaceTime till iChat.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-11 23:51
Ursprungligen av Trineo:

Eller att man är ute och shoppar och snackar med frugan om plagget och vill visa det för henne... inte fan drar jag upp macbooken ur ryggan då om jag ändå har en iPhone 4. (ett faktiskt exempel fast åt andra hållet... på Nokia N95:or)

Sen har jag svårt att tro att Apple inte kommer kirra så man kan köra FaceTime till iChat.

Om du lyckas få in affärens wifi och har tillgång till deras kod för nätverket så är det säkert en smart idé. Somsagt systemet funkar endast med wifi och inte 3G. Så du får nog "fan" visst dra fram din macbook med 3G ur ryggsäcken om du vill visa plagget du hittat.

Jag vill inte inleda en onödig diskussion men som flera innan och efter mig redan nämnt så är det något komiskt hur det blommas upp som en väldigt stor grej bara för att Apple försöker få det att se ut som en stor grej.

Personligen uppskattar jag hellre designen, skärmen och den ökade batteritiden mer än allt som har med videosamtal att göra. Men vi har alla olika åsikter.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-12 00:49
Ursprungligen av iPilot:

Om du lyckas få in affärens wifi och har tillgång till deras kod för nätverket så är det säkert en smart idé. Somsagt systemet funkar endast med wifi och inte 3G. Så du får nog "fan" visst dra fram din macbook med 3G ur ryggsäcken om du vill visa plagget du hittat.

Jag vill inte inleda en onödig diskussion men som flera innan och efter mig redan nämnt så är det något komiskt hur det blommas upp som en väldigt stor grej bara för att Apple försöker få det att se ut som en stor grej.

Personligen uppskattar jag hellre designen, skärmen och den ökade batteritiden mer än allt som har med videosamtal att göra. Men vi har alla olika åsikter.

Det ÄR en stor grej i USA.

Är det? På vilket sätt då? För att Jobs gjorde en "one more thing" av det? BLEV det stort då?

Ursprungligen av zappee:

Det ÄR en stor grej i USA.

Bevaka tråden