Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som har en iPhone 4

Tråden skapades och har fått 466 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-26 08:06
Ursprungligen av Patrik D:

Hur gör man för att skicka det som ett SMS?

Det var fel utav mig. Facetime startas alltid med sms. Även när du pratar med någon så skickas det en sms som aktiverar facetime. Trodde det var 2 olika sätt att starta facetime men det är det inte ännu. Det kommer förmodligen i 4.1.

//Rob

Facetime går över wlan så det kostar ingenting och har ingenting med din teleoperatör att göra.

Har redan efter en dag haft typ 4 samtal som har brutits,suck!! I alla fall har det varit inkommande samtal, signalen går fram men när jag försöker svara så bryts det. Hade en 3GS och där bröts det ibland med men där tar priset. Funderar på att göra en återställning och börja om. Jag har haft Telia hela tiden.

Ursprungligen av westerlu77:

Har redan efter en dag haft typ 4 samtal som har brutits,suck!! I alla fall har det varit inkommande samtal, signalen går fram men när jag försöker svara så bryts det. Hade en 3GS och där bröts det ibland med men där tar priset. Funderar på att göra en återställning och börja om. Jag har haft Telia hela tiden.

Kanske läge att vänta mer än en dag för att se så det inte är dagsformen på nätet som spökar?

Det har ju hänt de flesta att det kan tappas mer samtal vissa dagar än andra, eller hur? Så allt behöver ju inte alltid bara bero på aktuell mobil.

Dr Tinnitus

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Kanske läge att vänta mer än en dag för att se så det inte är dagsformen på nätet som spökar?

Det har ju hänt de flesta att det kan tappas mer samtal vissa dagar än andra, eller hur? Så allt behöver ju inte alltid bara bero på aktuell mobil.

Dr Tinnitus

Jo visst kan det vara så men det känns tyvärr lite konstigt och oroväckande att det kan bryta så många ggr. Du får gärna ha rätt men tyvärr hade jag en del brutna samtal med 3GS också så Apple har inte lyckats klockrent med mottagningen generellt.

Ursprungligen av westerlu77:

Jo visst kan det vara så men det känns tyvärr lite konstigt och oroväckande att det kan bryta så många ggr. Du får gärna ha rätt men tyvärr hade jag en del brutna samtal med 3GS också så Apple har inte lyckats klockrent med mottagningen generellt.

Har hört detta från vänner i Stockholm. Vi (folket på företaget) befinner oss i Kalmar och har inte haft minsta problem med detta, varken med 3G, 3G S eller 4.

Kan det vara näten i Stockholm(/Göteborg?) som är överbelastade?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-26 20:57
Ursprungligen av westerlu77:

Har redan efter en dag haft typ 4 samtal som har brutits,suck!! I alla fall har det varit inkommande samtal, signalen går fram men när jag försöker svara så bryts det. Hade en 3GS och där bröts det ibland med men där tar priset. Funderar på att göra en återställning och börja om. Jag har haft Telia hela tiden.

Idag har jag haft 4-5 samtal som brutits. Normalt har jag aldrig det utom när jag sitter på pendeltåget mellan 2 specifika stationer
Men idag som sagt, 4-5 brutna samtal. Alla är där jag blivit uppringd, alla har varit ganska exakt 10 sekunder efter att jag svarat. Jag har gjort två samtal där jag själv ringt upp idag, då har det inte brutits.

Det har bara hänt idag och bara ifall jag är uppkopplad på 3G-nätet. Tele2 har jag, så samma som Telia då för 3G nätet.

Citat:

När jag kollar på telia.se och driftinfo för mobiltelefoni så står det att det varit driftstörningar med en eller ett par dagars mellanrum på sistone:
Det förekommer störningar på talsamtal via 3G samt videosamtal i området. Medför även reducerad hastighet för mobila datatjänster

Kanske något sådant idag också..?

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2010-08-26 13:41

Fick min bumper idag. Gillar den faktiskt

Har även märkt av bättre mottagning.

Frugan med Tele2 hade problem idag också, bröts hela tiden när jag pratade med henne, detta i sthlms-området.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-27 09:09
Ursprungligen av keptang:

Frugan med Tele2 hade problem idag också, bröts hela tiden när jag pratade med henne, detta i sthlms-området.

Samma här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-27 09:18

Appropå tappade samtal. Kan det vara SIM-kortet som det är fel på? Frun fick ett nytt mikro-simkort från Tele2 för några dagar sedan och jag noterade att det såg ut som om Tele2 skurit till kortet själva. Det var lite hackigt i kanterna och passade inte helt perfekt... Även om jag fick in det på rätt plats och lyckades stänga "luckan" utan problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-27 09:34
Ursprungligen av kia2:

Appropå tappade samtal. Kan det vara SIM-kortet som det är fel på? Frun fick ett nytt mikro-simkort från Tele2 för några dagar sedan och jag noterade att det såg ut som om Tele2 skurit till kortet själva. Det var lite hackigt i kanterna och passade inte helt perfekt... Även om jag fick in det på rätt plats och lyckades stänga "luckan" utan problem.

Visar det sig att de själva sitter och klipper SIM-kort så vore det ännu ett magnifikt bakslag för kombinationen iPhone och Tele2

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-27 09:38
Ursprungligen av FreddeB:

Visar det sig att de själva sitter och klipper SIM-kort så vore det ännu ett magnifikt bakslag för kombinationen iPhone och Tele2

De kanske har använt den där special "saxen" för att göra mikrosimkort? Mikrosimkortet satt fast i det "vanliga" simkortet med en liten tejpbit som någon satt dit för hand.

Själv har jag Telia - och när jag fick mikrosimkortet från dem så fick jag trycka ur det själv ur det "vanliga" kortet...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-27 09:46

Har chattat med Tele2 nu. Saxade bort mina frågor. Det här är den informationen jag fick:

Citat:

09:29 Har kollat i våra system och ser att vi har ett allmänt fel.
09:29 (Samtal brutna).
09:30 Så det är bara att hon avaktar så kommer det ordna sig.
09:33 Vi har haft problem med iPhone ett längre tid då dom verka ha problem med handover mellan 2G och 3g nät.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-29 00:06
Ursprungligen av kia2:

Har chattat med Tele2 nu. Saxade bort mina frågor. Det här är den informationen jag fick:

Jag fick samma svar från Tele2 tidigare i veckan men efter att jag påpekat för dem att jag har suttit på samma ställe och det konstant är 3G där, mellan 3-5 pinnar, då sa dem att det har problem med brutna samtal på iPhone 3G, 3GS och 4 i hela Sverige och har haft det som ett "case" sedan den 30 juli och vet inte när de har löst det...

Min fru har märkt att hennes SonyEricsson mobil som också har Tele2 har fått sämre "kvalité" på samtalen sedan iPhonen lanserades.
Det verkar ju som att Tele2 har ett litet AT&T problem...

Ok! Skönt ändå att det fler som hade en kass dag igår i mobilnäten, man blir lätt lite nojig med en ny mobil o särskilt iPhone 4 med alla sina problem.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-27 08:05
Ursprungligen av westerlu77:

Ok! Skönt ändå att det fler som hade en kass dag igår i mobilnäten, man blir lätt lite nojig med en ny mobil o särskilt iPhone 4 med alla sina problem.

Tror du läser för mycket sensationsjournalistik...

Ursprungligen av zappee:

Tror du läser för mycket sensationsjournalistik...

Ok, skulle inte du själv bli lite nojig när det första som händer att du tappar 3 av 5 samtal första dan? Min syrra har också en 4:a med ett antal droppade samtal på några veckor.

Många brutna samtal rings om - det är många öppningsavgifter som droppar in i operatörernas fickor pga brutna samtal! Undrar om det finns någon statistik på det?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-28 10:37

Jag tror mina problem när samtal bryts när jag kör i bilen beror förmodligen på att iPhonen 4 har problem att växla mellan 2G/3G nät. Rätt frustrerande faktiskt, jag har märkt att stänger jag av 3G så fungerar det mycket bättre.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Jag tror mina problem när samtal bryts när jag kör i bilen beror förmodligen på att iPhonen 4 har problem att växla mellan 2G/3G nät. Rätt frustrerande faktiskt, jag har märkt att stänger jag av 3G så fungerar det mycket bättre.

//Rob

Vilket borde vara ett fel som man kan rätta till med ny mjukvara, eller hur?
Vilket i sin tur är skönt.

Själv har jag beställt en iPhone 4 från Telenor och den kommer om två veckor. Helt olidligt att vänta.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-28 13:20
Ursprungligen av kalle94:

Vilket borde vara ett fel som man kan rätta till med ny mjukvara, eller hur?
Vilket i sin tur är skönt.

Det hoppas jag på att det fixas med 4.1 uppdateringen.

//Rob

Hur mycket ledigt utrymme har en 32 gubbars iphone 4 från början? Och kan man om man vill avinstallera förinstallerade program/spel om där är något man kanske inte behöver?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-28 23:31
Ursprungligen av Användarnam:

Hur mycket ledigt utrymme har en 32 gubbars iphone 4 från början? Och kan man om man vill avinstallera förinstallerade program/spel om där är något man kanske inte behöver?

Du har inga spel eller extra program installerade från början. Det är bara standard-utförandet, och de programmen kan du inte ta bort.
32GB = den har egentligen 32 miljarder byte = ca 29,8 "riktiga" GB. Sen skulle jag väl tippa på att iOS och reserverat utrymme för systemet typ 1GB ytterligare.

Får jag fråga varför du undrar?
Kan tipsa om att man sparar en hel del plats på att t.ex. inte ha film på sin iPhone. Det finns helt utmärkta program för att streama filmerna ifrån din hemdator istället, t.ex. AirVideo.

Ursprungligen av josie:

Du har inga spel eller extra program installerade från början. Det är bara standard-utförandet, och de programmen kan du inte ta bort.
32GB = den har egentligen 32 miljarder byte = ca 29,8 "riktiga" GB. Sen skulle jag väl tippa på att iOS och reserverat utrymme för systemet typ 1GB ytterligare.

Får jag fråga varför du undrar?
Kan tipsa om att man sparar en hel del plats på att t.ex. inte ha film på sin iPhone. Det finns helt utmärkta program för att streama filmerna ifrån din hemdator istället, t.ex. AirVideo.

Så om systemet tar upp 1GB har man alltså ca 28,8GB ledigt utrymme från start?

Varför jag undrade var mest bara för jag var lite nyfiken då jag inte viste hur mycket systemet tog upp. Får min telefon på månadg/tisdag och satt och räknade lite på hur mycket ledigt det skulle bli om jag förde över hela min nuvarande musiksamlingen. Den ligger just nu på ca 17GB.

Filmer har jag inga planer på lägga in, möjligen en eller två på nån resa men tror inte det kommer att ske då jag vanligtvis har med mig laptop på resorna och om jag kollar film så blir det vanligtvis på den som har större skärm. Flyger mest och då finns alltid filmer flyget brukar bjuda på.

Bilder och videoklipp har jag inga planer heller riktigt på lagra eller ta med telefonen i speciellt stora mängder. Vanligtvist använder jag systemkamera och videokamera för foto och video men funktionerna på telefonen kan ändå kanske komma lite till användning om man inte har något annat med sig.

Så, om jag lägger in hela musiksamlingen kommer jag alltså att ha ca 11 gubbar ledigt för appar, spel, några tagna bilder och videoklipp? Tjaa, det kan väl kanske räcka till…. Annars får man väl kanske radera lite musik om det börjar bli dåligt med plats.

Jag är för mej att man har typ 29 gig ledigt. Systemet tar upp resten. Jag är inte helt hundra i för sej, nån får rätta mej om jag har fel.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2010-08-28 22:49

Hur gör man för att få bilderna man tagit med iPhonen till datorn?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-28 22:53
Ursprungligen av Norberg:

Hur gör man för att få bilderna man tagit med iPhonen till datorn?

http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/242510-hur-flytta-bilder-fran-iphone-till-pc.html

http://www.99.se/filmer-pa-ipod-iphone/275791-foera-oever-filmer-bilder-fran-iphone-till-mac.html

o.s.v

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-29 00:38

30 juli 2008 ja...

Hur fungerar det här med Edge? Kan man prata och kika på nätet samtidigt med Edge?

Bevaka tråden