Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka RAM-minnen till MacBook?

Tråden skapades och har fått 188 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-09-16 12:03
Ursprungligen av jacobjs:

hur kan det gå ihop? fattar inte...

Stora lager>liten efterfrågan= billiga minnen
Små lager>stor efterfrågan=dyra minnen

Minnen vandrar som aktier i priser. Därför man oftast ser "ring oss för aktuellt pris". Många har spått att de skulle gå upp ganska mycket nu i höst och det stämmer ju. Är glad jag hann köpa innan påslaget.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-16 12:21

så nu blir man alltså tvungen att lägga nästan 3000 till på 2 gig ram

pantern, vad köpte du för några?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-16 12:22

.

Ursprungligen av jacobjs:

så nu blir man alltså tvungen att lägga nästan 3000 till på 2 gig ram

pantern, vad köpte du för några?

hehe sorry.. läste inte ordentligt där

Ja det var attan vad priserna skenar iväg. Panikbeställde dom här:
http://www.datorbutiken.com/home/?Product=1GBSODDR2K400
Hoppas verkligen att dom funkar?
Vad är det egentligen för skillnand mellan CL3, CL4 och CL5??

  • Oregistrerad
  • 2006-09-25 20:22
Ursprungligen av Bratwustle:

Ja det var attan vad priserna skenar iväg. Panikbeställde dom här:
http://www.datorbutiken.com/home/?Product=1GBSODDR2K400
Hoppas verkligen att dom funkar?
Vad är det egentligen för skillnand mellan CL3, CL4 och CL5??

De kommer troligen fungera men inte optimalt då de har lägre busshastighet.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-25 18:25

Vad jag ser på länken så verkar det vara PC3200, tror MBn kan köra PC5300, är iaf vad jag kör, vilket innebär högre hastighet.

Kör själv två st Kingston på 1 GB. DDR2 PC5200 CL5 och de fungerar hur bra som helst. Tror jag beställde från datorbutiken för en månad sedan ungefär för totalt 1800 kr så väldans vad det har stigit i i pris.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-10-04 19:02

Funkar detta till MacBook (jag antar det), men vad tror ni - mer vana att handla RAM-minne - om produkten som sådan?
http://www.itbutikken.se/i/144307/1.htm
Det är ju ett j*kla bra pris!
/M

Har precis installerat 1 GB och 2 GB i min Macbook. Fungerar perfekt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-26 22:29

hej hej!
får hem en MBP snart
2,2 GHz Intel Core 2 Duo
2 GB 667 DDR2 SDRAM - 2x1 GB
160 GB med 7 200 varv/minut


och ska köpa till 2g så det blir fullt tänkte jag.. Kingston låter ju som en idèe men vilken?

såg denna ...

https://www.datorbutiken.com/se/Default.aspx?vat=true&Product=1GBSODDR2K400

...men det står PC2-6400 spelar detta nån roll? eller kan ni rekommendera någon annan, vill inte ha något skräp...hellre 300extra

hade /d

Senast redigerat 2007-10-27 00:28
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-27 09:44

finns det ingen som vet om PC2 6400 funkar...eller något av ovan

Senast redigerat 2007-10-27 10:39

Hallå i stugorna.

Undrar ifall de här minnena (WEBHALLEN.com [Kingston 2048MB DDR2 PC2-5300 667MHz (SODIMM) (KVR667D2S5/2G)]) funkar att slänga i min nya mb.
Jag bekymrar mig över kylflänsen som sitter på, går de att klämma in iaf?

Fridens

Utan att vara helt säker så gissar jag av det jag minns av att byta minne i Macbook att det borde gå bra. Men måste du inte köpa via Webbhallen så finns ett kort på Komplett för bara några tior till som garanterat passar.

Komplett.se - Crucial DDR2 SO-DIMM PC5300 2048MB CL5, Non-ECC, 1.8V, 256Mx64, 200pin

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-09-02 22:11

Uppdatera MacBook – vilket ramminne?

Jag planerar att uppgradera min MacBook årsmodell 2006 med ett par nya ramminnen, med då datorer inte är min starka sida är jag en smula osäker på vilken sort jag bör välja.

Den modell jag har spanat in är Kingston ValueR DDR2 SO-DIMM PC5300 2GB (Komplett). Efter att ha jämfört det kortet med informationen jag hittade hos Apple har jag fått för mig att de ska fungera.

Är jag rätt ute, eller har jag missat något? Och finns det något minne i ungefär samma prisklass som skulle passa bättre?

Tack!

Jopp, ser bra ut i hastighet, gränssnitt och storlek. Kingston har funkat utmärkt för mig hittills, både på äldre och nyare Mac:ar. Priset är inte mycket att bli ledsen över heller. Kom bara ihåg att våra gamla MacBooks från 2006 maxar vid 3,3GiB RAM. Har med arkitekturen att göra. Bara så du inte blir chockad när systeminformation säger att det är såpass mycket RAM installerat.

Inlägg #163 och #164 har flyttats hit från en annan tråd.

Starta inte nya trådar när det redan finns trådar med exakt samma frågeställning.

/Mod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-23 19:28

väcker tråden till liv. Undrar om detta https://www.inet.se/artikel/5305434/corsair-4gb-ddr3-so-dimm-1066mhz minne fungerar bra till en MacBook Pro 13" late 2009. Allt verkar stämma förutom att minnet från Inet är 1 ynka MHz högre än det som sitter i datorn redan.

Tack på förhand

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-23 21:27

Hej
Köpte detta på Dustin. CORSAIR VS 8GB DDR3 SO-DIMM PC3-8500 1066MHZ CL7 (2X4GB) - Specifikationer
Det fungerade bra för mig men såg att en annan användare hade haft problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-23 22:34
Ursprungligen av lajo03:

Hej
Köpte detta på Dustin. CORSAIR VS 8GB DDR3 SO-DIMM PC3-8500 1066MHZ CL7 (2X4GB) - Specifikationer
Det fungerade bra för mig men såg att en annan användare hade haft problem.

Ajdå, hoppas jag har turen med mig att det fungerar utan problem. Blev i alla fall förvånad över hur priserna gått ner så pass mycket. När hände det? Fungerar det lika bra för mig som för dig beställer jag ett till minne nästa månad!

Har själv precis köpt 4Gb (2x2Gb) för 850kr på komplett.se.
De är av märket Corsair VS som "Mcus" pratar om ovan.
Jag återkommer med resultat när jag får dessa i veckan.

Tycker att 4Gb bör räcka till en 13" MBP efter det så är det väl processorn som inte räcker till.
Apple är ju lite snåla på den fronten. Men de e klart de processorer de kör är ju gamla och beprövade istället.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2010-10-21 14:49

Tjena. Jag har en macbook vit från late 2008. Den som såldes precis innan de nya aluminium mb kom (Dum som jag är väntade jag inte på de nya). Den har nu 2gb minne. Problemet är att det hackar lite ibland när jag glor på mina 720p filmer på en hd skärm. Tänkte därför att jag lika gärna kunde maxa minnet i min mb. Min fråga är Hur mycket minne kan jag slänga in och har ni några förslag på minne till en inte allt för dyr peng?
Mvh Emil Nordh

Ursprungligen av necken18:

Tjena. Jag har en macbook vit från late 2008. Den som såldes precis innan de nya aluminium mb kom (Dum som jag är väntade jag inte på de nya). Den har nu 2gb minne. Problemet är att det hackar lite ibland när jag glor på mina 720p filmer på en hd skärm. Tänkte därför att jag lika gärna kunde maxa minnet i min mb. Min fråga är Hur mycket minne kan jag slänga in och har ni några förslag på minne till en inte allt för dyr peng?
Mvh Emil Nordh

Komplett.se - Minne

Här säljs minnen från Crucial, har själv 2 x 2Gb i min MBP.
Använd minneskonfiguratorn välj märke->modell->spec.
Sedan väljer sidan ut lämpligt minne.

Bra priser, inte billigast, inte dyrast..
Det bästa är ändå att man inte behöver kunna så mycket själv.

Lycka till.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2010-10-25 09:44

Tack för tipset. Jag mailade macoteket innan jag fick svar här. Dem tipsade om detta minne DDR2 SO-DIMM PC5300 (667 MHz) 2 GB - Minnen - Datorkomponenter - Macoteket
Vilket är ganska mycket dyrare än de jag hittade på komplett Komplett.se - Crucial DDR2 SO-DIMM PC5300 2GB CL5
Vad är det som gör det förstnämnda så mycket dyrare? Jag väljer hellre ett dyrare minne som fungerar bra än ett billigare som fungerar halvdant!

Ursprungligen av necken18:

Tack för tipset. Jag mailade macoteket innan jag fick svar här. Dem tipsade om detta minne DDR2 SO-DIMM PC5300 (667 MHz) 2 GB - Minnen - Datorkomponenter - Macoteket
Vilket är ganska mycket dyrare än de jag hittade på komplett Komplett.se - Crucial DDR2 SO-DIMM PC5300 2GB CL5
Vad är det som gör det förstnämnda så mycket dyrare? Jag väljer hellre ett dyrare minne som fungerar bra än ett billigare som fungerar halvdant!

Du kan använda båda utan problem.

Hittade ingen nyare tråd, så jag fortsätter på denna gamla om det är okey

Jag bytte minnen i min Macbook pro och tänkte sätta in de "gamla" i min grabbs Macbook

Han har en Macbook (mitten 2010)
2,4 GHz Intel Core 2 Duo
med original minnen 2x1 GB 1067 MHz DDR3

De minnen jag har över och skulle vilja sätta in är
2x2 GB 1333 MHz DDR3

Kommer det att funka ?

Jag har noll koll på minnen och vet inte ens varför de heter som de heter
och är därför mycket tacksam för om ni kan hjälpa mig med detta.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-09-03 00:08
Ursprungligen av MalcomX:

Hittade ingen nyare tråd, så jag fortsätter på denna gamla om det är okey

Jag bytte minnen i min Macbook pro och tänkte sätta in de "gamla" i min grabbs Macbook

Han har en Macbook (mitten 2010)
2,4 GHz Intel Core 2 Duo
med original minnen 2x1 GB 1067 MHz DDR3

De minnen jag har över och skulle vilja sätta in är
2x2 GB 1333 MHz DDR3

Kommer det att funka ?

Jag har noll koll på minnen och vet inte ens varför de heter som de heter
och är därför mycket tacksam för om ni kan hjälpa mig med detta.

Du ska ha PC8500 DDR3 1066MHz SO-DIMM 204 Pin. För att få garanterat rätt minnen kan jag rekommendera OWC.

Edit: Det är inte rekommenderat att köra fel MHz, även om de "ska" vara bakåtkompatibla. Du kan testa (inget kommer att gå sönder), men var beredd på att det kan strula.

Tack för ditt snabba svar Vassius !

Jag kör faktiskt med OWC i min Pro.
Köpte både minnen och deras SSD när jag köpte deras Data Doubler till min extra HDD

Men du skriver att han skall ha 1066 MHz
De som sitter i är ju original och 1067 MHz

Jag skall testa med 1333 Mhz för det värsta som kan hända är väl att minnena tar stryk ?
Det händer väl inget med datorn i övrigt ?

Men om det inte blir bra, så rekommenderar du 1066 ?

Senast redigerat 2011-09-03 00:35
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-09-03 00:48
Ursprungligen av MalcomX:

Tack för ditt snabba svar Vassius !

Jag kör faktiskt med OWC i min Pro.
Köpte både minnen och deras SSD när jag köpte deras Data Doubler till min extra HDD

Men du skriver att han skall ha 1066 MHz
De som sitter i är ju original och 1067 MHz

Jag skall testa med 1333 Mhz för det värsta som kan hända är väl att minnena tar stryk ?
Det händer väl inget med datorn i övrigt ?

Men om det inte blir bra, så rekommenderar du 1066 ?

1066 MHz och 1067 MHz är bara olika avrundningar av det egentliga värdet 1066,666666... MHz, så det är samma sak.

Varken minnen eller dator kommer att ta stryk (så länge du hanterar och installerar minnena rätt ), så det är bara att testa. Det värsta som kan hända är att datorn blir instabil eller inte funkar alls, men det blir bra igen om du byter tillbaka.

Funkar inte dina minnen så är det 1066 MHz som gäller, ja.

Jag tackar och bugar för informationen

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-09-05 10:18
Ursprungligen av MalcomX:

Jag tackar och bugar för informationen

Fungerade det?
Åtminstone med 8GB brukar 1333MHz inte fungera.

Jag hade faktiskt ett par 2 GB 1066MHz liggande så jag testade aldrig med 1033 MHz

Bevaka tråden