Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad lite av en besvikelse

Tråden skapades och har fått 112 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Jag ser verkligen fram emot när den färdigutvecklade iPaden kommer - början på nästa år - med t.ex. kamera så att den också blir en kommunikationsmojäng (iChat/Skype t.ex.). Ni som köpt pilotmodellen - som snart säljs beggad för en struntsumma - ska inte vara arga. Njut istället av vad ni nu har - pengarna är ändå borta för alltid. :-D. Hata inte mig - hata utvecklingen! :-D.

Med liknande resonemang så blir aldrig iPad, Macbook, iPod etc. färdigutvecklade. Det kommer alltid att finnas något som någon saknar för att man ska känna sig "nöjd" med produkten.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-20 14:16
Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Ni som köpt pilotmodellen - som snart säljs beggad för en struntsumma - ska inte vara arga. Njut istället av vad ni nu har - pengarna är ändå borta för alltid. .

Jag har förvisso ingen ipad men med tanke på vad folk fortfarande betalar för iphone generation 1 så skulle jag bli mycket förvånad om årets ipad kommer säljas för en "struntsumma"...

Hör du James: jag tror folk vet om att ipaden inte har kamera. Alla kanske inte har samma behov som du?

Alla e inte treåringar och behöver video chat

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-14 10:06

Sålde min iPad efter en månad och köpte en air istället. Enormt bra för mig...

Jo livi, men nu bytte du alltså ut en pekplatta mot en dator, man kan ju ha båda

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-14 12:08

Visst kan man ha det, men någonstans måste man dra gränsen, iPhone, Mac Mini, MacBook Air, där drar jag min iaf för dataliknande prylar

Ursprungligen av kristinadanielsson:

Jo livi, men nu bytte du alltså ut en pekplatta mot en dator, man kan ju ha båda

Om man har råd ja...

...eller vill prioritera det över annat, men alla vill/kan kanske inte göra det.

Köper jag en MacBook Air 11" behöver jag inte den, en iPad, iPhone 3Gs och min iPod Touch (och iMac 20", MacBook och MacBook Pro), men jag kan ju ha alla...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-14 12:11
Ursprungligen av LCR:

Köper jag en MacBook Air 11" behöver jag inte den, en iPad, iPhone 3Gs och min iPod Touch (och iMac 20", MacBook och MacBook Pro), men jag kan ju ha alla...

Just det resonemanget som är farligt, jag behöver inte men jag kan

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-12-14 11:29

För min del så är min iPad en succé!
Jag känner inget större behov av att uppgradera när det kommer en ny, oavsett när den kommer. Den här uppfyller mina önskemål med råge.

För övrigt så funderar jag på om alla här på forumet skulle ignorera inlägg av mindre "tillfredsställande" art så kanske en viss sorts inlägg skulle försvinna av sig själv.
Annars kan man alltid lägga till välförtjänta användare till sin ignore-lista, den finns väl kvar eller?

Jag la in en hockeymatch och tittade med videospelaren som ingår i iOS och måste säga att den verkligen suger när man ska spola lite fram eller bakåt. Slidern där uppe är så grov att den inte fyller något annat syfte än att hoppa en halvtimme i taget.

Framåt/bakåt knapparna längre ner betedde sej mycket konstigt och spolade inte alls om man håller ner dem ett par sekunder, men längre så spolar de lite fast man får mycket dålig koll på var man är då det knappt visas någon preview.

Var lite imponerad att det inte behövde konverteras med en 704x400 pixel mp4 fil, som jag felaktigt la in på Movies då jag trodde att VLC skulle kunna komma åt den, vilket den inte gör...

Att titta på så är den riktigt bra, men ska man spola lite för att se replays och liknande så är jag ganska missnöjd.

Ursprungligen av LCR:

Jag la in en hockeymatch och tittade med videospelaren som ingår i iOS och måste säga att den verkligen suger när man ska spola lite fram eller bakåt. Slidern där uppe är så grov att den inte fyller något annat syfte än att hoppa en halvtimme i taget.

Framåt/bakåt knapparna längre ner betedde sej mycket konstigt och spolade inte alls om man håller ner dem ett par sekunder, men längre så spolar de lite fast man får mycket dålig koll på var man är då det knappt visas någon preview.

Var lite imponerad att det inte behövde konverteras med en 704x400 pixel mp4 fil, som jag felaktigt la in på Movies då jag trodde att VLC skulle kunna komma åt den, vilket den inte gör...

Att titta på så är den riktigt bra, men ska man spola lite för att se replays och liknande så är jag ganska missnöjd.

Du har missat att du kan spola långsamt?
När du satt fingret på slidern, dra fingret nedåt och sen höger/vänster för att spola.

Funkar likadant med musik.

Ursprungligen av keptang:

Du har missat att du kan spola långsamt?
När du satt fingret på slidern, dra fingret nedåt och sen höger/vänster för att spola.

Funkar likadant med musik.

Ah, jo det har jag missat. Lite knepigt när man sitter på en buss som sladdar runt i snön.

Jag ska testa.

Jag måste säga att användningen av iPad fick ett stort lyft när jag skaffade ett bra flipfodral till den. Nu kan jag enkelt ställa upp den lite här och var för bättre vinkel och inte trötta ut handlederna. Ska försöka hinna med att ta några bilder och skriva ett test innan jul.

  • Medlem
  • 2010-12-18 13:53
Ursprungligen av Adrian B:

Jag måste säga att användningen av iPad fick ett stort lyft när jag skaffade ett bra flipfodral till den. Nu kan jag enkelt ställa upp den lite här och var för bättre vinkel och inte trötta ut handlederna. Ska försöka hinna med att ta några bilder och skriva ett test innan jul.

Denna post och sviten av svar på den är flyttade hit:
http://www.99.se/tillbehor/283249-om-ipadfodral.html

  • Oregistrerad
  • 2010-12-18 15:05

Jag trodde faktiskt aldrig att jag skulle skriva i den här tråden - jag har pillat på flera ipads, bland annat i Frisco för många månader sedan när jag var i USA sist. Har varit i NY också och alltså haft en massa tillfällen och köpa en ipad men inte gjort det.

Nu när jag skulle resa till Thailand över jul & nyår och inte riktigt känt att jag vill ta med mig antagligen min MacBook Pro eller min HP Probook (för dyra) eller min Asus netbook (för långsam) så funderade jag seriöst på en ipad.

Är inte helt säkert på att jag kommer lösa alla mina problem med en ipad - tyvärr kommer jag eventuellt behöva bråka med mitt vmware cluster under mellandagarna remote så jag behöver få igång cisco vpn och en hygglig remote desktop (synd att vCenter inte finns för ipad ännu, även om det finns andra kommersiella alternativ)

Sagt och gjort blev det en ipad iaf, och jag har nog använt den varje dag - precis efter syftet - en surfplatta.

Jag klarar mig numera inte utan

+ tv.nu's ipad app - att ingen tänkt på det innan. Digital-tv's EPG'er suger ju fett men denna är underbar!

+ Amazon kind'e app - Det finns inga svenska böcker men det gör inget - nu kan jag läsa Decision Points som jag planerat länge

+ Stanza för alla andra böcker från exempelvis adlibris - Trist att sync med ibooks suger och att det var så lätt med Stranza, men den var gratis

+ Safari i liggande läge - 100% ersättare till datorn när man surfar

+ Mail - det är nästan roligt att läsa mail nu igen

- Har inte kommit så bra överens med pages eller keynote ännu - det går långsamt.

- VLC saknar möjligheten att spela upp dvd images filer - det suger också lite om man som jag just kopierat sina dvd filmer till images för att slippa att encoda skiten.

Skulle jag bli less på iPaden har jag någon här hemma som gärna lägger vantarna på den:

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-12-19 18:10

Hehe...nu tänker jag på när min bonusdotterdotter Linnea, 3 år, fick rita på iPaden för första gången...hon drog ett streck och stirrade sedan storögt på sitt pekfinger...kunde riktigt höra hennes tankar..."Hur sjutton gick det där till?"

Ursprungligen av lasselu:

Hehe...nu tänker jag på när min bonusdotterdotter Linnea, 3 år, fick rita på iPaden för första gången...hon drog ett streck och stirrade sedan storögt på sitt pekfinger...kunde riktigt höra hennes tankar..."Hur sjutton gick det där till?"

Känner igen det, min dotter tittade på fingret varje gång hon valde färg bland kritorna, som för att se vad hon hade fått för färg på fingret eftersom det uppenbarligen blev färg när hon drog det på skärmen

Har brottats ett tag nu med iPad vara eller icke vara och jag kommer onekligen att köpa en 11" Air när brorsan åker till Chicago vecka 3, men behåller nog iPaden också, att sitta på en resa med en iPad och smidigt kunna titta på video eller bläddra i en PDF tidning är någonting som ingen laptop kommer i närheten av.

Finns massor av apps, inkl. spel som inte ens bärbar Mac kommer att matcha.

AirHockey för två spelare...

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-12-20 08:41
Ursprungligen av LCR:

Har brottats ett tag nu med iPad vara eller icke vara och jag kommer onekligen att köpa en 11" Air när brorsan åker till Chicago vecka 3, men behåller nog iPaden också, att sitta på en resa med en iPad och smidigt kunna titta på video eller bläddra i en PDF tidning är någonting som ingen laptop kommer i närheten av.

Finns massor av apps, inkl. spel som inte ens bärbar Mac kommer att matcha.

AirHockey för två spelare...

helt OT men har du tänkt på att du inte får med ÅÄÖ på tangentbordet när du köper den i USA?

Ursprungligen av kainen:

helt OT men har du tänkt på att du inte får med ÅÄÖ på tangentbordet när du köper den i USA?

Läs annan tråd om just detta. Man köper en MacBook Air med franskt/spanskt tangentbord och då får man samma layout som vi har, men med fel tryck på några av tangenterna. Liten kostnad jämfört med besparingen...

AirVideo kan också konvertera och lägga till i iTunes åt en om man vill (förutom att strömma).

Bevaka tråden