Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad önskar ni er i iPhone 5?

Tråden skapades och har fått 256 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vore iofs trevligt om de satte en microUSB på sidan om eller nått sådant, så man kan ladda via den om man skulle vilja och ändå kör kvar med sin breda kontakt. Men lär väll inte hända.

Adapter måste betyda vanlig platt USB hona till microUSB då?

Och just ja, bara för att klargöra: Överenskommelsen om universalladdare finns till för att göra det enkelt för folk, så att t.ex. hela familjen bara behöver ha med sig en laddare på resan (och slipper sladdhärvor hemma). I förlängningen handlar det nästan ännu mer om att minska elektronikberget, och en klart tänkbar följd är att Apple (och andra) slutar stoppa ned en ny laddare i förpackningen till varje mobiltelefon.

Det handlar däremot inte om att detaljstyra hur mobiltelefoner utformas - EU är inte Sovjetunionen. Det uttrycks en liten förhoppning i texten om att den nya standarden leder till att fler telefoner i framtiden kommer att förses med micro-USB, men det är klart bortom vad tillverkarna har skrivit under på. Det vore en grav feltolkning att tro att det är något Apple ens är i närheten av att ha förbundit sig till, och eftersom de inte direkt är kända för sin vurm för extrakontakter på sina produkter räknar jag det som osannolikt. Inte uteslutet, men klart osannolikt.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-08 18:45
Ursprungligen av Samuel K:

Och just ja, bara för att klargöra: Överenskommelsen om universalladdare finns till för att göra det enkelt för folk, så att t.ex. hela familjen bara behöver ha med sig en laddare på resan (och slipper sladdhärvor hemma). I förlängningen handlar det nästan ännu mer om att minska elektronikberget, och en klart tänkbar följd är att Apple (och andra) slutar stoppa ned en ny laddare i förpackningen till varje mobiltelefon.

Det handlar däremot inte om att detaljstyra hur mobiltelefoner utformas - EU är inte Sovjetunionen. Det uttrycks en liten förhoppning i texten om att den nya standarden leder till att fler telefoner i framtiden kommer att förses med micro-USB, men det är klart bortom vad tillverkarna har skrivit under på. Det vore en grav feltolkning att tro att det är något Apple ens är i närheten av att ha förbundit sig till, och eftersom de inte direkt är kända för sin vurm för extrakontakter på sina produkter räknar jag det som osannolikt. Inte uteslutet, men klart osannolikt.

Tror nog fortfarande det var EUs mening med avtalet att alla ska ha micro-USB. Citat som detta tyder på det:

"Introduction of the universal charger will make life much simpler for EU consumers," said Dennis Abbott, a European Commission spokesperson. "When you discover you've left your charger at home or work, you will be able to use someone else's, knowing it will fit your phone. How cool is that?"

Sedan att de tog med adapter som godkänd lösning var väl för att tillverkarna inte var villiga att skriva under annars.

Ser dock fortfarande inte varför inte Apple ska ta steget fullt ut...

Ser även inte hur det minskar "elektronikberget" att man måste ha med en adapter till varje mobil + en "universalladdare".

Ursprungligen av zappee:

Ser även inte hur det minskar "elektronikberget" att man måste ha med en adapter till varje mobil + en "universalladdare".

Prova ett tankeexperiment: ta bort laddaren ur förpackningen. Tada!

Allvarligt, näst första meningen i överenskommelsen lyder så här: "It is anticipated that this will provide a significant increase in user convenience and a significant reduction of the environmental impact of redundant chargers compared with the current situation." Har du invändningar mot det förstår jag inte riktigt poängen i att du drar upp det här, däremot bifogar de ju faktiskt mailadresserna till ett par tjänstemän som kan antas ha ganska mycket inflytande i frågan.

Ursprungligen av zappee:

Tror nog fortfarande det var EUs mening med avtalet att alla ska ha micro-USB. Citat som detta tyder på det:

"Introduction of the universal charger will make life much simpler for EU consumers," said Dennis Abbott, a European Commission spokesperson. "When you discover you've left your charger at home or work, you will be able to use someone else's, knowing it will fit your phone. How cool is that?"

Sedan att de tog med adapter som godkänd lösning var väl för att tillverkarna inte var villiga att skriva under annars.

Återigen: EU, inte Sovjetunionen. Poängen med en överenskommelse är just att man kommer överens (och märk väl att EU faktiskt bara är en av flera parter som varit inblandade i det här). Att du sedan tycker det är "jävligt fult" att sedan göra just som man kommit överens om låter väl lite udda, men det får du gärna tycka för min del.

Ursprungligen av zappee:

Ser dock fortfarande inte varför inte Apple ska ta steget fullt ut...

Som sagt, Apple är inte direkt kända för sin vurm för extrakontakter. Däremot är det såklart ett tänkbart scenario att de någon gång dumpar dockkontakten, men jag är än så länge skeptisk. I nuläget finns det lite för få tekniska anledningar (särskilt som att det fortfarande finns outnyttjade ledare i kontakten) för att väga upp den potentiella irritationen hos befintliga kunder och tredjepartsleverantörer.

Jag förstår inte varför den här tråden är låst och ser ingen kommentar om det, så jag öppnar den igen.

9to5mac rapporterar om att Engadget påstår sig ha koll på nästa iPhone (och iPad 2 också):

Next, the iPhone 5. Engadget claims the next-generation iPhone will be a “completely re-designed handset,” which is surprising seeing that Apple made some fairly-major design changes with the iPhone 4. The iPhone 5 will supposedly feature Apple’s new CPU, A5. The dual GSM/CDMA cellular/data chip from Qualcomm will reportedly also make it’s way to the iPhone 5. The report also notes that LTE-compatiblity won’t make the cut for Apple’s 2011 iOS device lineup.

Tillägg: Jag tror Engadget brukar ha rätt bra källor och 9to5mac säger samma sak: Also, Engadget has a pretty solid track record with their Apple scoops.

Jag skulle vilja se större skärm typ 4 tum och bättre batteri.
Har idag en Samsung galaxy S i9000 som har batteri tid på 4 dagar med 3G och aktiv data synk. Då blir det en del surf, sms, tele m.m, och då håller den 4 dagar. Däremot om jag snålar riktigt och kan hålla mig till bara GSM och lite sms och tele(ca 2h taltid) då håller den 8-9 dagar. Det är vad jag kallar bra batteri tid.
Så det blir mycket som ska förbättras i iphonen för jag ska välja en iPhone 4 eller 5 när den kommer. Idag är bara Retina upplösningen den enda anledning till varför jag skulle kunna välja en iphone 4 om det inte var för att den är 3.5 tum skärm, vilket är för litet för min del.
Tyvärr så är det inte tillräckligt för jag ska dumpa Galaxy S i9000. Galaxy har enligt mig fyra saker som måste finnas på iphone för att jag ska byta. Större skärm 4 tum minst, bättre batteri (gärna i klass med galaxy) eller bättre. Gärna utbytbart batteri. Siste med inte minst minneskort så jag kan utöka utrymme själv när det behövs.
Andra saker som hade varit najs är: Mer solid konstruktion alt annat material val. Lägre pris, men det kan man glömma vi talar om produkter från Apple.

Ursprungligen av Hunter78:

Jag skulle vilja se större skärm typ 4 tum och bättre batteri.

Ännu bättre batteri vore inte dumt, men batteriet i iPhone 4 är i alla fall klart bättre än 3GS.

Ursprungligen av Hunter78:

Andra saker som hade varit najs är: Mer solid konstruktion alt annat material val.

Jag har aldrig hållit i en telefon som är så solid konstruerad som iPhone 4 och jag har för mig att den är känd för just det. Däremot hoppas jag också på annat material, för baksida i glas må vara elegant men knappast speciellt praktiskt.

Det kanske inte är lika estetiskt, men de telefoner som har en svagt ruggad baksida (som HTC Desire) är mycket skönare och mera praktiskt.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-18 03:00
Ursprungligen av Hunter78:

Har idag en Samsung galaxy S i9000 som har batteri tid på 4 dagar med 3G och aktiv data synk. Då blir det en del surf, sms, tele m.m, och då håller den 4 dagar. Däremot om jag snålar riktigt och kan hålla mig till bara GSM och lite sms och tele(ca 2h taltid) då håller den 8-9 dagar. Det är vad jag kallar bra batteri tid.

Wow. Jag får ganska precis en dag ur min iPhone 4 - har nästan alltid en 20% varning innan sängdags. 3-4 dagar vore fantastiskt. Hur tusan kan det vara sån skillnad, batterierna är nästan identiska men Samsung listar dubbla standbytiden för 3G och nästan trefaldig för 2G!? Känns som att min iPhone kanske får bli garantiärende. Hur mycket får ni andra ut ur era iPhone 4, mer än mig? Nån som får två hela arbetsdagar? Tre?

i9000: Standard battery, Li-Ion 1500 mAh
Stand-by Up to 750 h (2G) / Up to 576 h (3G)
Talk time Up to 13 h 30 min (2G) / Up to 6 h 30 min (3G)

iPhone 4: Standard battery, Li-Po 1420mAh
Stand-by Up to 300 h (2G) / Up to 300 h (3G)
Talk time Up to 14 h (2G) / Up to 7 h (3G)

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-18 07:45
Ursprungligen av alamode:

Wow. Jag får ganska precis en dag ur min iPhone 4 - har nästan alltid en 20% varning innan sängdags. 3-4 dagar vore fantastiskt. Hur tusan kan det vara sån skillnad, batterierna är nästan identiska men Samsung listar dubbla standbytiden för 3G och nästan trefaldig för 2G!? Känns som att min iPhone kanske får bli garantiärende. Hur mycket får ni andra ut ur era iPhone 4, mer än mig? Nån som får två hela arbetsdagar? Tre?

i9000: Standard battery, Li-Ion 1500 mAh
Stand-by Up to 750 h (2G) / Up to 576 h (3G)
Talk time Up to 13 h 30 min (2G) / Up to 6 h 30 min (3G)

iPhone 4: Standard battery, Li-Po 1420mAh
Stand-by Up to 300 h (2G) / Up to 300 h (3G)
Talk time Up to 14 h (2G) / Up to 7 h (3G)

Hm, en dag? Vad gör du då?

Jag brukar ligga på 2 dagar, 3 dagar om jag inte använder den så mycket.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-18 18:31
Ursprungligen av zappee:

Hm, en dag? Vad gör du då?

Jag brukar ligga på 2 dagar, 3 dagar om jag inte använder den så mycket.

Jag pratar kanske en halvtimma och surfar en halvtimma, sen brukar den gå max en timme i olika spel på kvällen. Ska det dra ur 80% eller ska jag börja felsöka?
Sen vill jag gärna ladda även om den bara dragit 55% eftersom det inte finns nåt värre än att få tomt batteri mitt i en jobbig arbetsdag. Så får jag inte tre dar i snitt så lär jag nog ladda varje dag ändå.

Ursprungligen av alamode:

Wow. Jag får ganska precis en dag ur min iPhone 4 - har nästan alltid en 20% varning innan sängdags. 3-4 dagar vore fantastiskt. Hur tusan kan det vara sån skillnad, batterierna är nästan identiska men Samsung listar dubbla standbytiden för 3G och nästan trefaldig för 2G!? Känns som att min iPhone kanske får bli garantiärende. Hur mycket får ni andra ut ur era iPhone 4, mer än mig? Nån som får två hela arbetsdagar? Tre?

i9000: Standard battery, Li-Ion 1500 mAh
Stand-by Up to 750 h (2G) / Up to 576 h (3G)
Talk time Up to 13 h 30 min (2G) / Up to 6 h 30 min (3G)

iPhone 4: Standard battery, Li-Po 1420mAh
Stand-by Up to 300 h (2G) / Up to 300 h (3G)
Talk time Up to 14 h (2G) / Up to 7 h (3G)

Beror på vad du gör med telefonen såklart. Dagar som jag sitter i telefon 5 timmar så har jag 20-30% kvar vid dagens slut.
Ringer jag bara 1 timme på ett par dagar så behöver jag inte ladda telefonen heller.. Logiskt.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-01-15 12:18

Som någon tidigare sa, 64gb minne. Måste komma snart då min 32gb inte räcker till längre..

Hade inte förvånat mig om det faktiskt blir på det sätt att vi får se micro-usb på iphone5...
Kontakten är satans mycket mindre=tar inte lika stor plats=mer utrymme till annat.
Apple skiter väl i vad de haft för kontakt tidigare. Kolla bara på dockorna till iphone som bytt med nya telefoner till exempel...
En liten hint om det kan ju även vara det faktum att det sitter micro-usb på AppleTVn också...

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-16 20:24
Ursprungligen av PeeMaN:

Hade inte förvånat mig om det faktiskt blir på det sätt att vi får se micro-usb på iphone5...
Kontakten är satans mycket mindre=tar inte lika stor plats=mer utrymme till annat.
Apple skiter väl i vad de haft för kontakt tidigare. Kolla bara på dockorna till iphone som bytt med nya telefoner till exempel...
En liten hint om det kan ju även vara det faktum att det sitter micro-usb på AppleTVn också...

Det tror jag inte på. Även om Apple är snabba på att ta bort teknologier som de tycker är onödiga så tror jag att USB-Micro kontakten kommer inte att finnas på iPhone/iPod/iPad i många år framöver.

//Rob

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-16 21:36
Ursprungligen av PeeMaN:

Hade inte förvånat mig om det faktiskt blir på det sätt att vi får se micro-usb på iphone5...
Kontakten är satans mycket mindre=tar inte lika stor plats=mer utrymme till annat.
Apple skiter väl i vad de haft för kontakt tidigare. Kolla bara på dockorna till iphone som bytt med nya telefoner till exempel...
En liten hint om det kan ju även vara det faktum att det sitter micro-usb på AppleTVn också...

Det finns ju fler signaler ut från dockkontakten än vad som finns i USB. Det betyder att de måste ha två kontakter då, och det tror jag inte alls på.

Ursprungligen av PeeMaN:

Apple skiter väl i vad de haft för kontakt tidigare. Kolla bara på dockorna till iphone som bytt med nya telefoner till exempel...

Det är inte samma sak. Apples kontakt har för det första en teknisk fördel så vitt jag vet, det går att få ut ljud och bild separat (det har något att göra med de 30 pinnarna). Men framförallt så finns det big business kring Apples kontakt. Allt från högtalare till BMW-bilar har betalat licenspengar för att få använda iPod-kontakten och det finns en gigantisk tillbehörsvärld.

Så även om du har rätt att Apple generellt sett är beredda att bryta bakåtkompatibilitet och inte rädda att byta kontakter osv så tror jag just den här kontakten är lite speciell just för alla tillbehör och den marknaden.

Senast redigerat 2011-01-19 17:24
Ursprungligen av Adrian B:

Det är inte samma sak. Apples kontakt har för det första en teknisk fördel så vitt jag vet, det går att få ut ljud och bild separat (det har något att göra med de 30 pinnarna).

Det där tänkte jag faktiskt inte på, och det låter rätt logiskt nu när du säger det... Hur som helst lär det bli en smidig liten lösning.

Bättre och högre högtalarljud.

Bättre kamera och blixt.

Lägre vikt.

Större lagringskapacitet (64gb).

Bättre kapacitet på batteriet.

Kortare (Om hemknappen tas bort eller görs om så...).

Tåligare mot kyla.

Hållbarare.

4G!

Micro-USB (Utan att ta bort nuvarande laddningskontakt).

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-19 11:02

Det enda som jag saknar är längre batteritid. Med allt påslaget (3G, Wifi, Bluetooth, Location Services och Push) och någon timme surfande, lyssna på musik och läsa iBooks några timmar / dag när jag pendlar gör att batteriet är på 20-30% på kvällen.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Det enda som jag saknar är längre batteritid. Med allt påslaget (3G, Wifi, Bluetooth, Location Services och Push) och någon timme surfande, lyssna på musik och läsa iBooks några timmar / dag när jag pendlar gör att batteriet är på 20-30% på kvällen.

//Rob

Batteritiden måste det definitivt göras något åt! Het rätt!

Att börja skriva ett mail, komma på att man ska bifoga en fil, inse att, nej just det, det går inte. Hål i huvudet från Apple enligt mig... Total katatrof.

Bättre dialer, kopiera HTC's rakt av!

Schemaläggnings av synkningen, t.ex. synka bara jobbmailen vardagar mellan 07-17.

Widgets! (utan jailbreak)

  • Medlem
  • 2011-01-19 17:26

Tåla minusgrader och några molekyler svett också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-25 11:20

När önskningarna i denna tråd börjar bli rykten så har jag startat en ryktestråd här: http://www.99.se/aktuella-rykten/284166-traden-om-iphone-5-spekulationer-rykten.html.

Observera att önskningar stannar i den här tråden...

Jag vill se batteritid som liknar min Galaxy 11 dagar - Se bilderna. Jag vill också se 4 tums skärm. Som ni kan se av bilderna så har min Samsung Galaxy GT-i9000 klarar av 11 dagar, då har jag ca 9% kvar på batteriet, vilket räcker i ca 1 dygn. Det är vad jag anser är viktigt att inte behöva ladda telefonen varje dag. Mitt användande är ca 80 min tele, ca 30 sms, 3 min dagligen Daly Bible, 2 Min dagligen Kalender m.m. Och innan ni går på att tiden på 273h 58 min är Fel så kan jag informera att telefonen en kallstart av telefonen efter att att batteriet blivit fulladdat, då var telefonen avstängd. Sedan om du räknar ut 273/24 = 11,3 dagar.

Ursprungligen av Hunter78:

Jag vill se batteritid som liknar min Galaxy 11 dagar - Se bilderna. Jag vill också se 4 tums skärm. Som ni kan se av bilderna så har min Samsung Galaxy GT-i9000 klarar av 11 dagar, då har jag ca 9% kvar på batteriet, vilket räcker i ca 1 dygn. Det är vad jag anser är viktigt att inte behöva ladda telefonen varje dag. Mitt användande är ca 80 min tele, ca 30 sms, 3 min dagligen Daly Bible, 2 Min dagligen Kalender m.m. Och innan ni går på att tiden på 273h 58 min är Fel så kan jag informera att telefonen en kallstart av telefonen efter att att batteriet blivit fulladdat, då var telefonen avstängd. Sedan om du räknar ut 273/24 = 11,3 dagar.

Skulle vara kul att se en iPhone 4 med likadan användning, jag pratar i telefonen 2-7 timmar/dag så har ingen möjlighet att testa. Men det hör nog till en annan tråd.

edit: Det fanns en tråd så iPhone 4 vs. Galaxy S kan få vara där: http://www.99.se/iphone/278840-iphone-4-vs-samsung-galaxy-s-i9000.html

Senast redigerat 2011-02-01 11:32
Ursprungligen av keptang:

...Men det hör nog till en annan tråd....

Den här tråden ska innehålla önskemål om vad man skulle vilja se i iPhone 5. Hunter78 skriver att han skulle vilja se en batteritid som i Galaxy, och sen visar han lite om batteritiden på Galaxy. Inget som behöver flyttas någon annanstans, tycker jag.

/Mod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-03 13:04

Oddsen är nog ganska stora att iPhone 5 kommer att drivas av den nya A5-processorn…såvida den inte är mycket dyrare att producera än den gamla A4.

Tror,

- Torkel

Har kört 4an i 2 veckor nu.
5an måste bli skönare att ha i fickan.
3Gsen var mycket behagligare att ha i fickan än 4an.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-04 14:05
Ursprungligen av Chaosstar:

Har kört 4an i 2 veckor nu.
5an måste bli skönare att ha i fickan.
3Gsen var mycket behagligare att ha i fickan än 4an.

Jag tror inte att Apple kommer att byta designen på iPhone 5. Kanske kommer de att ändra antennen lite. Jag gissar på att designen kommer att stanna minst 1 år till.

iPhone 5 kommer med största säkerhet att få A5 processor, kanske mer RAM minne och förmodligen en modell för både GSM och CDMA.

//Rob

Bevaka tråden