Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad 2 specifikationer

Tråden skapades och har fått 147 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej

Jag hittar inte hur mycker RAM iPad 2 har. Har ni hittat detta?

Nej, den infon finns ingenstans ännu.

Lustigt, för alla andra specar finns ju på Apple - iPad - View the technical specifications for iPad.

Den här artikeln från 31 januari är spot-on på allt annat, så det lär vara minst 512MB, något annat vore märkligt.
iPad 2 will include more RAM, faster processor, and faster memory access.|.Edible Apple

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-02 20:53

Hur ser det ut med GPS?

Ursprungligen av lAlA:

Hur ser det ut med GPS?

Det finns i WiFi+3G-versionen, precis som med den gamla.

Ursprungligen av Capeman:

Det finns i WiFi+3G-versionen, precis som med den gamla.

Du har säkert koll, men kan jag läsa om det också på Apples site, hittar inget.

Ursprungligen av Olav Rust:

Du har säkert koll, men kan jag läsa om det också på Apples site, hittar inget.

Ja, står på specifikationssidan:

Apple - iPad - View the technical specifications for iPad.

Ursprungligen av Capeman:

Tack hittade detta. Det står också att den gamla har Digital kompass, men kompassappen fungerar väl inte på iPad?

Apple - iPad - Teknisk information och tillbehör för iPad.

Ursprungligen av Olav Rust:

Tack hittade detta. Det står också att den gamla har Digital kompass, men kompassappen fungerar väl inte på iPad?

Apple - iPad - Teknisk information och tillbehör för iPad.

Nej, kompassappen har nog aldrig gjorts till iPad. Däremot fungerar säkert andra kompassappar till iPad.

Det lutar nog mot ett ARM Cortex A9 baserat chip med två kärnor (som nämndes i presentationen). Kanske POWERVR SGX543 som GPU (det fanns tydligen drivare till det chippet i iOS 4.3 betan).

Så det ser ut att stämma rätt bra med länken i keptangs inlägg.

GPS/kompass i Maps-appen (samt även i andra kart-appar som finns, typ turistguider med kartor osv..) fungerar fint på en vanlig iPad utan 3G.

Boxen har fått sig en update med...

Tråkigt att den inte fått Retina skärm, men det var väntat att det inte skulle komma på iPad 2.
Tråkigt att den inte fått HD frontkamera (720p) som de nyaste MBP fått.
Hade hoppats att Thunderbolt kontakt skulle vara med…
Förhoppningsvis kommer de tre (den sistnämnda är nog minst troligast) finesserna med i iPad 3.

Annars tycker jag att det är en bra uppföljning på föregående iPad modellen. Jag tycker om den nya dubbelkärninga CPU:n (A5) och den kraftfulla ökningen i GPU (9x) och att den fått en frontkamera, så att man kan FaceTime:a/Skype:a med sina vänner och släktningar. Jag gillar också att vikten gått ner och att den nya CPU:n, A5, drar lika lite som den gamla, A4.

Hade i iPad 2 fått Retina-skärm och HD frontkamera hade jag försökt skaffa den snabbt, men nu känns det lite "ljumet". Troligen väntar jag till iPad 3.

Ursprungligen av The Real Viking:

Tråkigt att den inte fått Retina skärm, men det var väntat att det inte skulle komma på iPad 2.
Tråkigt att den inte fått HD frontkamera (720p) som de nyaste MBP fått.
Hade hoppats att Thunderbolt kontakt skulle vara med…
Förhoppningsvis kommer de tre (den sistnämnda är nog minst troligast) finesserna med i iPad 3.

Annars tycker jag att det är en bra uppföljning på föregående iPad modellen. Jag tycker om den nya dubbelkärninga CPU:n (A5) och den kraftfulla ökningen i GPU (9x) och att den fått en frontkamera, så att man kan FaceTime:a/Skype:a med sina vänner och släktningar. Jag gillar också att vikten gått ner och att den nya CPU:n, A5, drar lika lite som den gamla, A4.

Hade i iPad 2 fått Retina-skärm och HD frontkamera hade jag försökt skaffa den snabbt, men nu känns det lite "ljumet". Troligen väntar jag till iPad 3.

Nån har räknat ut att du skulle behöva driva i princip en 30" skärm i handen. Så lägg av.
Använda alldeles för mkt energi till skärmen. Det kommer när det är moget.

Thunderbolt är mest en standard för att föra över filer, till/från en maskin som inte har ett filsystem....
HD-frontkamera som vida överstiger vad de flesta trådlösa nät och framför allt 3G klarar leverera.
Skulle förmodligen bara skapat en massa förbannade människor.

Är du en sån där som "blir besviken på varje event" ?
Apple levererar dubbla hastigheten, samma batt tid, Kamera, tunnare, lättare, iPad säljer som smör - allt de hinner tillverka faktiskt, två färger, nytt screencover, Facetime,HDMI via adapter, iOS 4.3 .... och du är ändå inte nöjd?

Förlåt att den inte löste världsfreden, libyenkrisen, kronkursen och statsministerns sexliv. Förlåt.

Ursprungligen av Goflorp:

Nån har räknat ut att du skulle behöva driva i princip en 30" skärm i handen. Så lägg av.
Använda alldeles för mkt energi till skärmen. Det kommer när det är moget.

Jag menade inte att den skulle ha samma dpi som iPhone 4. Bara att det skulle vara Retina för det avstånd som den är iPad är anpassad för och då blir det ändå inte att driva i princip en 30" skärm.

Ursprungligen av Goflorp:

Thunderbolt är mest en standard för att föra över filer, till/från en maskin som inte har ett filsystem....
HD-frontkamera som vida överstiger vad de flesta trådlösa nät och framför allt 3G klarar leverera.
Skulle förmodligen bara skapat en massa förbannade människor.

HD frontkamera kan faktiskt fungera riktigt bra över WiFi utan problem, dock ej över 3G, men systemet kan själv reglera det upplösningen så att blidsekvensen förblir intakt (t.ex. 25 bilder/sek). Så fungerar Skype i princip fast den även ändrar bildsekvensen.

När det gäller Thunderbolt var min tanke var faktiskt att den skulle kunna fungera som extern skärm till datorn när den är i dockan. Kanske det hade räckt med DP. HDMI har inte den egenskapen, men det är lätt att omvandla DP till HDMI signal.

Ursprungligen av Goflorp:

Är du en sån där som "blir besviken på varje event" ?
Apple levererar dubbla hastigheten, samma batt tid, Kamera, tunnare, lättare, iPad säljer som smör - allt de hinner tillverka faktiskt, två färger, nytt screencover, Facetime,HDMI via adapter, iOS 4.3 .... och du är ändå inte nöjd?

Jag är inte en sån som "blir besviken på varje event". Jag var faktiskt mäkta imponerad. Likaså när de lanserade nya MBP (trots att jag önskade att den hade uttryckligen stöd för mer än 8 Gb - Apple hade säkerligen lagt in större minnesstöd om Intel hade fixat kretsar för det).

Ursprungligen av Goflorp:

Förlåt att den inte löste världsfreden, libyenkrisen, kronkursen och statsministerns sexliv. Förlåt.

Går du inte för långt nu?! Det där ser ut som personligt angrepp…

  • Medlem
  • 2011-03-03 09:15

Är du en sådan där som jublar ohämmat efter varje event?

Det finns ingen anledning till den otrevliga tonen. Jag håller faktiskt med skribenten - iPad 2 en riktigt trevlig uppdatering från föregånge modell, men vi är ju många som gärna hade sett ngt hända med skärmen.

"Att dek skulle vara som att driva en 30" i handen" är nog något du får äta upp redan till iPad 3 skulle jag gissa. Den modellen blir nog den jag slår till på.

Ursprungligen av Goflorp:

Nån har räknat ut att du skulle behöva driva i princip en 30" skärm i handen. Så lägg av.
Använda alldeles för mkt energi till skärmen. Det kommer när det är moget.

Thunderbolt är mest en standard för att föra över filer, till/från en maskin som inte har ett filsystem....
HD-frontkamera som vida överstiger vad de flesta trådlösa nät och framför allt 3G klarar leverera.
Skulle förmodligen bara skapat en massa förbannade människor.

Är du en sån där som "blir besviken på varje event" ?
Apple levererar dubbla hastigheten, samma batt tid, Kamera, tunnare, lättare, iPad säljer som smör - allt de hinner tillverka faktiskt, två färger, nytt screencover, Facetime,HDMI via adapter, iOS 4.3 .... och du är ändå inte nöjd?

Förlåt att den inte löste världsfreden, libyenkrisen, kronkursen och statsministerns sexliv. Förlåt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-03-03 12:46
Ursprungligen av FrrH:

...något du får äta upp redan till iPad 3 skulle jag gissa. Den modellen blir nog den jag slår till på.

Jag skulle inte kalla det för att få äta upp då det har gått tid och utvecklingen har hunnit så pass mycket frammåt att det är helt möjligt att det blir så. (Vi snackar ju minst 6mån till nästa lansering, däremot tror jag att det kommer att ta längre tid innan det kommer en ny modell och då har det gått ännu längre tid.)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-03 13:01

Det såg bra ut, särskilt dualcore och snabbare grafik. Enda tvärniten är det magnetiska överdraget. Bäddmadrass 1973 någon? Undrar om den går att stänga av utan den?

EDIT: grävde lite i tech specs och fann en av/på.knapp. Skönt.

Av ren och uppriktig nyfikenhet så undrar jag varför en HD-kamera är viktigt för videochat? Internet har ju nog problem med att krana VGA och många har klena "bredbands"-linor. Är HD det viktiga när man kommunicerar med videochat? Med mormor? Är bildkvaliteten viktig i förhållande med mötet som sådant - informationen i övrigt?
För mig så skulle jag gärna se 1080p HD i ALLT, men jag kan inte förstå hur HD kan vara högprioriterat när det gäller videochat. Förklara. Please.

Ursprungligen av The Real Viking:

Tråkigt att den inte fått HD frontkamera (720p) som de nyaste MBP fått.

Ursprungligen av Zimmerman:

Av ren och uppriktig nyfikenhet så undrar jag varför en HD-kamera är viktigt för videochat? Internet har ju nog problem med att krana VGA och många har klena "bredbands"-linor. Är HD det viktiga när man kommunicerar med videochat? Med mormor? Är bildkvaliteten viktig i förhållande med mötet som sådant - informationen i övrigt?
För mig så skulle jag gärna se 1080p HD i ALLT, men jag kan inte förstå hur HD kan vara högprioriterat när det gäller videochat. Förklara. Please.

Jag har vänner som hör lite dåligt och då är skarp bild viktigt när det gäller avläsning. Försök se skillnaden mellan r och l när du avläser någon och har effektiv hörselskydd på dig! Det är väldigt svårt! De som behärskar avläsningen skulle få stor användning av 720p kamera. Nästan naturlig storlek som nämndes i Apples Event var viktigt sa någon och då gäller det också att FaceTime kan visa bilden skarpt i nästan naturlig storlek.

Varför tog Apple med HD frontkamera i nya MBP? Jo, bland annat för att ge den stora skaran hörselskadade och döva i USA och världen en hjälpande hand.

Jag tycker att den motsvarar förvänningarna. Det enda jag hade några förhoppningar om utöver det som levererades var 1GB Ram, något högre upplösning och 128gb lagring.

Nu var det ju inte meningen du skulle se det som ett personligt angrepp. Det var mera menat som en humoristisk kommentar över det hela.

Direktrapporteringen var full med folk som bara gnällde och stilen det hela gick i var "om den ändå bara hade haft <insert function here> så hade man ju köpt en, men nu väntar jag till iPad 3"
Alltså, den typiska kommentaren från folk som ALDRIG kommer köpa en, för när iPad 3 kommer finns det en NY fantastisk funktion vid horisonten.
Du lät precis som dem.

Det finns ju inte en apparat mer än en LaCie-hårddisk som fixar Thunderbolt. Det är förmodligen en hel hög med chips som alla drar massa ström, vad skall man med det till i en iPad? HDMI räcker väl för alla de som gnyr över utgångar och för att inte just deras lilla favvokontakt finns där.

Ursprungligen av Goflorp:

Nu var det ju inte meningen du skulle se det som ett personligt angrepp. Det var mera menat som en humoristisk kommentar över det hela.

Du glömde nog en smily där…

Ursprungligen av Goflorp:

Direktrapporteringen var full med folk som bara gnällde och stilen det hela gick i var "om den ändå bara hade haft <insert function here> så hade man ju köpt en, men nu väntar jag till iPad 3"
Alltså, den typiska kommentaren från folk som ALDRIG kommer köpa en, för när iPad 3 kommer finns det en NY fantastisk funktion vid horisonten.
Du lät precis som dem.

Kanske jag lät som dem… men jag funderar faktiskt på iPad 2.

Ursprungligen av Goflorp:

Det finns ju inte en apparat mer än en LaCie-hårddisk som fixar Thunderbolt. Det är förmodligen en hel hög med chips som alla drar massa ström, vad skall man med det till i en iPad? HDMI räcker väl för alla de som gnyr över utgångar och för att inte just deras lilla favvokontakt finns där.

Jag är medveten om det, men visste inte att Thunderbolt drog en massa ström. Det var mest som jag tidigare nämnde att kunna ha möjlighet att använda den som extra skärm, vi behov. DisplayPort (DP) gör det möjligt, t.ex. iMac kan agera som extra skärm till en annan dator tack vare DP. Jag är väldigt glad för HDMI stödet och framför allt att den kan leverera 1080p till TV eller projektor. Det är kanske är möjligt att iPad 2 trots allt har DP stöd, men att någon måste utveckla en adapter likt Apples HDMI adapter.

Intressant nog fungerar HDMI-kabeln även till den första iPad och iPhone 4:

Apple's Digital AV Adapter also works with iPhone 4, fourth-gen iPod touch, and first-gen iPad -- Engadget

Du har väl både HDMI-adaptern och den äldre VGA-adaptern - det räcker ju rätt bra för presentationer mm.

Extra skärm vid behov, jag har svårt finna behovet för egen del, men visst. Det hade välvart cool.

Förlåt om du upplevde mig som elak, det var absolut inte min mening.

Själv har jag ekonomin som min största begränsning, skola till mitten av April...

Efter det har jag en lista med saker som skall ordnas.

Ny kamera (pentax eller Sigma?)
Nya objektiv
Ny bärbar till frua - Air? Ipad2?

Sen, en iPad2 till bara mig.....

Lite mer info från MacRumors. Nya versionen av iMovie kommer inte att fungera på första generationens iPad.

Tidbits: iPad 2 Mic, No iOS 4.3 for CDMA iPhone, iMovie and GarageBand Compatibility - Mac Rumors

  • Oregistrerad
  • 2011-03-02 22:39

Rätt nöjd med specifikationerna men synd att inte diskutrymmet fördubblades. Står ganska klart nu hur nästa Apple TV kommer bli.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-02 23:47
Ursprungligen av Tabb:

Rätt nöjd med specifikationerna men synd att inte diskutrymmet fördubblades. Står ganska klart nu hur nästa Apple TV kommer bli.

Beskriv gärna hur du menar här...hur påverkar detta nästa ATV?

  • Oregistrerad
  • 2011-03-02 23:58
Ursprungligen av zinned:

Beskriv gärna hur du menar här...hur påverkar detta nästa ATV?

Den lär ju få samma processor m.m. och därmed klara 1080p..

Bevaka tråden