Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad 2 specifikationer

Tråden skapades och har fått 147 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av keptang:

Att man ens kan tro att det bara är 256MB RAM i iPad 2 är otroligt. Och ange saknaden av information om RAM på Apples spec-sidor som en anledning till att det är 256MB är ju skrattretande.

Någon som ser information om RAM-storlek bland specarna för iPhone 4? Apple - iPhone - Teknisk information för iPhone 4

Å andra sidan, under Apples Keynote för 4:an nämnde de dubbleringen av RAM-minnet. Dessutom har en Pr-ansvarig (tror det var det eller liknande) fått frågan om just minnesmängden på IPad 2 varvid de sade att det var samma som 1:an. Engadget frågade dem ännu en gång, sedan stoppades intervjun av en PR-chef.. (har inte riktigt hela historien eller källan, den är dock dagsfärsk)

Doh! Såg just nu att någon redan skrivit detta

Ursprungligen av Specias:

Doh! Såg just nu att någon redan skrivit detta

Jag!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-03 22:06
Ursprungligen av Zimmerman:

Nej, den blir identisk förutom just en bump av RAM. IPad 3 blir nog om ett år. Den fulländas med SD-kortläsare. Då har den allt jag efterfrågar. :-).

Jaså? Du pumpar ju ständigt ut propaganda om att iPad 3 kommer att komma till hösten...nu helt plötsligt om ett år?

Ursprungligen av keptang:

Att man ens kan tro att det bara är 256MB RAM i iPad 2 är otroligt. Och ange saknaden av information om RAM på Apples spec-sidor som en anledning till att det är 256MB är ju skrattretande.

Någon som ser information om RAM-storlek bland specarna för iPhone 4? Apple - iPhone - Teknisk information för iPhone 4

Ja, jag ser den

Ursprungligen av zinned:

Ja, jag ser den

PS godkänns icke!

Nej, 3an kommer nästa vår så klart. Det enda jag sagt är att OM denna 2a bara har 256 i RAM så kommer en med dubbla i höst. Det är det jag sagt. Inget annat. Att 3an skulle komma redan i höst är ju absurt. Läs noggrannare.

Ursprungligen av zinned:

Jaså? Du pumpar ju ständigt ut propaganda om att iPad 3 kommer att komma till hösten...nu helt plötsligt om ett år?

Ja, jag ser den

Hur kommer det att fungera med 3G varianten? På Apple store USA står det att man kan välja mellan Verizon och AT&T sedan får man köra på den operatören tills iPaden går som skrot verkar det som. Hur kommer det att påverka den svenska iPaden bara Telia eller Telenor.

Ursprungligen av haloone:

Hur kommer det att fungera med 3G varianten? På Apple store USA står det att man kan välja mellan Verizon och AT&T sedan får man köra på den operatören tills iPaden går som skrot verkar det som. Hur kommer det att påverka den svenska iPaden bara Telia eller Telenor.

Påverkar ingenting - USA marknaden är lite speciell... Finns bara två operatörer som Apple samarbetar med varav den ena är Verizon som kör den amerikanska standarden CDMA på sitt mobilnät.

Ursprungligen av haloone:

Hur kommer det att fungera med 3G varianten? På Apple store USA står det att man kan välja mellan Verizon och AT&T sedan får man köra på den operatören tills iPaden går som skrot verkar det som. Hur kommer det att påverka den svenska iPaden bara Telia eller Telenor.

Kommer inte att påverka alls, vi får hit AT&T-versionen. Verizon-versionen har en helt annan radioteknik.

Ursprungligen av haloone:

Hur kommer det att fungera med 3G varianten? På Apple store USA står det att man kan välja mellan Verizon och AT&T sedan får man köra på den operatören tills iPaden går som skrot verkar det som. Hur kommer det att påverka den svenska iPaden bara Telia eller Telenor.

Verizon och At&T kör två olika SYSTEM! AT&T har GSM-standard, Verizon ngt helt annat CDMA eller vad det heter.
Skall du ha en i Sverige är det bäst köpa AT&T varianten, annars skiter det sig i farstun.

Det verkar vara samma kamera som iPod Touch vilket inte riktigt var vad jag hade hoppats på. MEN jag tycker fortfarande att iMovie på iPad visar att det går att klippa film med fingrarna. Medans många kommer jubla över 2 x upplösning på nästa iPad kommer jag främst se fram emot bättre prestanda och kamera.

Eller att nästa version av FCP bygger in stöd för att klippa på iPaden kopplad till Macen, då behöver jag inte vänta till version 3

Det verkar som förserien av iPad 2 hade 256 mb. Medan de som skall skeppas till kunderna är på 512 mb.

Så mycket minne får iPad 2

Men Apples beteende med att utelämna minnesmängden iPad 2 från faktainformation är oförsvarligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-04 10:01
Ursprungligen av The Real Viking:

Det verkar som förserien av iPad 2 hade 256 mb. Medan de som skall skeppas till kunderna är på 512 mb.

Så mycket minne får iPad 2

Men Apples beteende med att utelämna minnesmängden iPad 2 från faktainformation är oförsvarligt.

Om det nu är 512MB, varför går inte Apple ut med det? 512MB är ju inte direkt något att skämmas över (även fast 1GB inte hade varit dumt) men tystnaden får mig att tro att de inte vill erkänna att det bara är 256MB i den.

Ursprungligen av xtrem:

Om det nu är 512MB, varför går inte Apple ut med det? 512MB är ju inte direkt något att skämmas över (även fast 1GB inte hade varit dumt) men tystnaden får mig att tro att de inte vill erkänna att det bara är 256MB i den.

Jag tror det handlar om en helt annan sak, nämligen att man av ren princip vill hålla en "post-PC device" borta från PC-erans måttstockar. Den tillgängliga mängden arbetsminne är i bästa fall ett surrogatmått för vilken användarupplevelse man får (vare sig man talar om iPads eller annat), och det för användaren relevanta är faktiskt bara att allting flyter på smidigt. Om man sedan uppnår det genom att klämma in mer minne, hårdoptimera mjukvaran eller lite av båda är ju egentligen fullständigt egalt så länge man lyckas.

Det är ju fullständigt självklart att mängden arbetsminne kommer att komma fram, antingen när iFixit:s skruvmejslar släpps fria den 11:e mars eller innan dess. Vem som helst inser därför att "mörkläggning" är lika poänglöst som det låter, så därför tror jag faktiskt att Apple inte har med det i specifikationslistan för att de helt enkelt inte vill att det ska vara ett viktigt mått. Precis som att vi inte vet hur många MHz processorn tickar på i, vad den har för bussfrekvens, och så vidare.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-08 10:16
Ursprungligen av Samuel K:

Jag tror det handlar om en helt annan sak, nämligen att man av ren princip vill hålla en "post-PC device" borta från PC-erans måttstockar. Den tillgängliga mängden arbetsminne är i bästa fall ett surrogatmått för vilken användarupplevelse man får (vare sig man talar om iPads eller annat), och det för användaren relevanta är faktiskt bara att allting flyter på smidigt. Om man sedan uppnår det genom att klämma in mer minne, hårdoptimera mjukvaran eller lite av båda är ju egentligen fullständigt egalt så länge man lyckas.

Det är ju fullständigt självklart att mängden arbetsminne kommer att komma fram, antingen när iFixit:s skruvmejslar släpps fria den 11:e mars eller innan dess. Vem som helst inser därför att "mörkläggning" är lika poänglöst som det låter, så därför tror jag faktiskt att Apple inte har med det i specifikationslistan för att de helt enkelt inte vill att det ska vara ett viktigt mått. Precis som att vi inte vet hur många MHz processorn tickar på i, vad den har för bussfrekvens, och så vidare.

Det låter ju troligt men varför visar de A5 processorn och säger att den är dual core och är på 1GHz medan de utesluter RAM? RAM är faktiskt iPad 1 svagaste länk.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-08 13:29
Ursprungligen av Samuel K:

Jag tror det handlar om en helt annan sak, nämligen att man av ren princip vill hålla en "post-PC device" borta från PC-erans måttstockar.

Men varför pratar då Apple så mycket om processorn och grafikkortet i iPad 2?

Edit: såg inte Robo-X inlägg om samma fråga.

Ursprungligen av acke:

Men varför pratar då Apple så mycket om processorn och grafikkortet i iPad 2?

Enkelt: För att det är något man kan göra bra marknadsföring av. Lyssnar man på vad de säger så får man veta tre saker: Det är en dualcoreprocessor, grafiken är "upp till" 9 gånger snabbare, vi har gjort det här själva.

Det tekniska värdet i den informationen är, i allt väsentligt, noll och ingenting. Däremot är det precis tillräckligt för att få folk att förstå att årets modell är mer än bara en tunnare version av förra årets, och att den är mer avancerad än den (obefintliga) konkurrens som finns. Det är väldigt långt från hur marknadsföringen ser ut i PC-branschen, men väldigt nära övriga teknikbranschen.

Ursprungligen av Samuel K:

Enkelt: För att det är något man kan göra bra marknadsföring av. Lyssnar man på vad de säger så får man veta tre saker: Det är en dualcoreprocessor, grafiken är "upp till" 9 gånger snabbare, vi har gjort det här själva.

Det tekniska värdet i den informationen är, i allt väsentligt, noll och ingenting. Däremot är det precis tillräckligt för att få folk att förstå att årets modell är mer än bara en tunnare version av förra årets, och att den är mer avancerad än den (obefintliga) konkurrens som finns. Det är väldigt långt från hur marknadsföringen ser ut i PC-branschen, men väldigt nära övriga teknikbranschen.

Ja, Apple kunde väl ha sagt dubbelt så mycket minne… utan att nämna 512 Mb…

Ursprungligen av The Real Viking:

Ja, Apple kunde väl ha sagt dubbelt så mycket minne… utan att nämna 512 Mb…

Varpå majoriteten av kunderna tror att det ryms dubbelt så mycket i den?

Som sagt är jag tämligen övertygad om att Apple inte talar om RAM-minne för att Apple inte tycker det ska vara viktigt, och för att det inte är värt besväret att dra igång någon slags massupplysningskampanj kring hur minneshanteringen i iOS skiljer sig från vanliga datorer. Inga iOS-enheter har hittills haft med internminne bland specifikationerna, och jag tror varken att det är sammanträffanden eller någon slags poänglös mörkläggningskampanj. Uppenbart klarar de sig dessutom utmärkt utan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-09 12:44
Ursprungligen av Samuel K:

Enkelt: För att det är något man kan göra bra marknadsföring av. Lyssnar man på vad de säger så får man veta tre saker: Det är en dualcoreprocessor, grafiken är "upp till" 9 gånger snabbare, vi har gjort det här själva.

Det tekniska värdet i den informationen är, i allt väsentligt, noll och ingenting. Däremot är det precis tillräckligt för att få folk att förstå att årets modell är mer än bara en tunnare version av förra årets, och att den är mer avancerad än den (obefintliga) konkurrens som finns. Det är väldigt långt från hur marknadsföringen ser ut i PC-branschen, men väldigt nära övriga teknikbranschen.

Jo jag hajar Apples tanke.
Men eftersom man nämner all annan tänkbar spec på hemsidan så tycker jag att det kunde stå där.

Och skumt. Kanske var det osäkert om dom skulle ha tillräckligt många 512or till släpp? Jag vet inte. Skumt. Varför mörka en god nyhet - ett säljargument - att nya 2an har 512? Dom har t.o.m. undvikit direkta frågor :-D. Vilken thriller. Dom kanske bara retas...

Ursprungligen av The Real Viking:

Men Apples beteende med att utelämna minnesmängden iPad 2 från faktainformation är oförsvarligt.

Ursprungligen av Zimmerman:

Och skumt. Kanske var det osäkert om dom skulle ha tillräckligt många 512or till släpp? Jag vet inte. Skumt. Varför mörka en god nyhet - ett säljargument - att nya 2an har 512? Dom har t.o.m. undvikit direkta frågor :-D. Vilken thriller. Dom kanske bara retas...

Ahhhh… jag älskar thriller, men inte av det här slaget

Vad jag läst på nätet är det ganska många som har problem med 1 generationen iPad pga 256 Mb RAM, och jag har svårt att tro att man kan med nya algoritm trolla fram mer minne metoden trots 256 mb RAM. Avancerad algoritm innebär att processorn måste jobba mer innan datat om skall lagras i minnet hamnar där. Dessutom är RAM minnet väldigt billigt nu för tiden… Det finns egentligen bara en väg att gå utan komprimisser… mer RAM.

En möjlig förklaring kan vara att de vill få oss att fokusera på något "viktigare". Men för dem som plågas av 256 Mb RAM i 1 generationens iPad är minnet en mycket viktig information. Att dölja sånt här är bara dumt…

Det är ungefär samma sak som att när man skall köpa bil att man inte får veta hur stor bränsletanken bilen har eftersom biltillverkaren anser att det är "oviktig" information.

Ursprungligen av The Real Viking:

Ahhhh… jag älskar thriller, men inte av det här slaget

Vad jag läst på nätet är det ganska många som har problem med 1 generationen iPad pga 256 Mb RAM, och jag har svårt att tro att man kan med nya algoritm trolla fram mer minne metoden trots 256 mb RAM. Avancerad algoritm innebär att processorn måste jobba mer innan datat om skall lagras i minnet hamnar där. Dessutom är RAM minnet väldigt billigt nu för tiden… Det finns egentligen bara en väg att gå utan komprimisser… mer RAM.

En möjlig förklaring kan vara att de vill få oss att fokusera på något "viktigare". Men för dem som plågas av 256 Mb RAM i 1 generationens iPad är minnet en mycket viktig information. Att dölja sånt här är bara dumt…

Det är ungefär samma sak som att när man skall köpa bil att man inte får veta hur stor bränsletanken bilen har eftersom biltillverkaren anser att det är "oviktig" information.

Nja, Rolls Royce envisades ju länge med att bara skriva "Tillräckligt" i fältet för motoreffekt. Jag vet inte om jag plågas av att min iPad "bara" har 256 MB minne. Upplever den inte som seg. Vi lär som sagt få veta på fredag.

Ja, med tanke på att bara lacken på Rolls Royce väger ca 1 ton, 12 lager lack (vet ej om det gäller alla modeller eller bara en viss modell), så vill man nog inte skylta varför bilen kan kännas trög med så mycket hästkrafter…

Jag tror också att iPad 2 har minst 512 Mb, men jag tycker att det borde stå i specifikationerna.

Apple skulle nog istället för att vara tyst, skriva att iPad 2 har "tillräckligt" med RAM.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-08 10:27
Ursprungligen av The Real Viking:

Ahhhh… jag älskar thriller, men inte av det här slaget

Vad jag läst på nätet är det ganska många som har problem med 1 generationen iPad pga 256 Mb RAM, och jag har svårt att tro att man kan med nya algoritm trolla fram mer minne metoden trots 256 mb RAM. Avancerad algoritm innebär att processorn måste jobba mer innan datat om skall lagras i minnet hamnar där. Dessutom är RAM minnet väldigt billigt nu för tiden… Det finns egentligen bara en väg att gå utan komprimisser… mer RAM.

Tänk på att iPad har snabbt Flashram istället för hårddisk vilket kan innebära att iPad2 med hjälp av smartare cachealgoritmer kanske inte "behöver" mer än 256MB RAM?

Struntar faktiskt i vad det är för RAM bara den funkar som den ska.
Väntar Väntar Väntar.....

Jag tänker inte köpa om den inte har 512mb ram. Att surfa med flera flikar på iPaden är drygt då den laddar om sidorna hela tiden. Det är en dealbreaker 2011. Det SKA vara bättre. 512mb som min iPhone har är mycket bättre. Klarhet vore något.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-07 12:08

Snabb verkar den vara iaf. (Fast 4.3 gör nog mycket om jämför skillnanden på i4 mellan 4.2.1 och 4.3)

iPad 2 speed test shows it's 4x faster than original iPad, thrashes Android | Crave | CNET UK

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-08 11:36

Jag tror snarare på det påståendet om att RAM är 512MB men att det först yttrades som 256MB då "test-exemplaret" hade det.

Finns det överhuvudtaget något skäl till varför Apple skulle välja att bara peta in 256 MB? Kostnaden för att peta in 512 torde vara marginell och om det var en prisfråga vore det nog mycket bättre att höja priset med 5$. Och nog borde det väl finnas plats?

Bevaka tråden