Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad önskar ni er i iPhone 5?

Tråden skapades och har fått 256 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Chaosstar:

Har kört 4an i 2 veckor nu.
5an måste bli skönare att ha i fickan.
3Gsen var mycket behagligare att ha i fickan än 4an.

Det är otroligt hur upplevelsen kan förändras. Jag tycker tvärtom, att den är skönare i fickan. Sen minns jag att varenda gång man skulle ha upp sin 3G/3GS ur fickan höll den på att glida ur näven på grund at sina runda kanter på baksidan!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-04 21:09

Ursäkta att jag återvänder till ursprungsfrågan.

OM det blir någon ytterligare iPhone så ställer jag två enkla krav.

1. Bakåtkompatibilitet
2. Garanti på att "marknadsmanipulationen" upphör.

Om 1-2 uppfylls är jag beredd att ta del av fördelarna, annars önskar jag alla som går i fållan "lycka till"....

Om 1-2 inte uppfylls så blir det med marginal en android - vilket betyder en mycket bättre funktion och funktionssäkerhet, utan "sura" överraskningar. (När en uppdatering av iPhone plötsligt utesluter produkten från OS 10.4 blev måttet rågat).

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-05 02:45
Ursprungligen av 2Lazy:

Ursäkta att jag återvänder till ursprungsfrågan.

OM det blir någon ytterligare iPhone så ställer jag två enkla krav.

1. Bakåtkompatibilitet
2. Garanti på att "marknadsmanipulationen" upphör.

Om 1-2 uppfylls är jag beredd att ta del av fördelarna, annars önskar jag alla som går i fållan "lycka till"....

Om 1-2 inte uppfylls så blir det med marginal en android - vilket betyder en mycket bättre funktion och funktionssäkerhet, utan "sura" överraskningar. (När en uppdatering av iPhone plötsligt utesluter produkten från OS 10.4 blev måttet rågat).

Vad menar du med det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-05 05:25
Ursprungligen av zappee:

Vad menar du med det?

Jo, efter senaste uppdateringen så krävdes en version av iTunes som inte finns för Power mac eller OS X 10.4.

Betydelsen av detta är att hela administrativa systemet faller ihop och att iPhone inte går att använda som tidigare. Produkten blir plötsligt försämrad - MED FLIT!!!
Klart man blir förbannad när almanacka etc inte går att uppdatera. Samtidigt blir man kraftigt avskräckt från Apple "marknadstaktik".

Ur detta växer en slutsats att det är smartare att välja andra alternativ, som aldrig skulle våga göra liknande misstag.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-03-05 09:12
Ursprungligen av 2Lazy:

Jo, efter senaste uppdateringen så krävdes en version av iTunes som inte finns för Power mac eller OS X 10.4.

Betydelsen av detta är att hela administrativa systemet faller ihop och att iPhone inte går att använda som tidigare. Produkten blir plötsligt försämrad - MED FLIT!!!
Klart man blir förbannad när almanacka etc inte går att uppdatera. Samtidigt blir man kraftigt avskräckt från Apple "marknadstaktik".

Ur detta växer en slutsats att det är smartare att välja andra alternativ, som aldrig skulle våga göra liknande misstag.

Inte för att vara spydig, men PowerPC och Tiger är båda väldigt gamla system. Det finns både en affärsmässig och en teknisk aspekt när det gäller bakåtkompatibilitet, men nånstans måste gränsen gå och personligen tycker inte jag att den på något sätt är orimlig.

Det är ju frivilligt att uppdatera. Hade du inte gjort uppdateringen hade du fortfarande haft "full funktionalitet".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-05 14:50
Ursprungligen av Kasaen:

Inte för att vara spydig, men PowerPC och Tiger är båda väldigt gamla system. Det finns både en affärsmässig och en teknisk aspekt när det gäller bakåtkompatibilitet, men nånstans måste gränsen gå och personligen tycker inte jag att den på något sätt är orimlig.

Det är ju frivilligt att uppdatera. Hade du inte gjort uppdateringen hade du fortfarande haft "full funktionalitet".

Jag ska också försöka undvika att vara spydig. Men jag förstår inte all ditt resonemang. Marknadslag sätter tydliga ramar för hur en konsumentförsäljning ska hanteras. Bl a får "säljaren" aldrig förespegla osanning eller förtiga förhållanden som kan ( KAN) vara av intresse för konsumenten att ta del av innan köp. Jag har INTE läst något för två år sedan, om att telefonen jag köpte ska sluta fungera med gamla system!

Om det i det finstilta står något i förbifarten, så är det okänt fram till dess man uppdaterar. Det skulle aldrig klara en rättslig prövning enl MAF Lag §4 och ICC grundregler för handel.

Jag tycker det är rent ut sagt löjligt att försöka "försvara" ett sådant beteende, eftersom INGEN kan läsa något om nya hinder vid en automatisk uppdatering, som mitt system var inställt på. Man upptäcker det "by doing", ge mig en enda som har upptäckt och undvikit en uppdatering - så som du påstår - det finns ingen - tror jag.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-03-05 15:27
Ursprungligen av 2Lazy:

Jag ska också försöka undvika att vara spydig. Men jag förstår inte all ditt resonemang. Marknadslag sätter tydliga ramar för hur en konsumentförsäljning ska hanteras. Bl a får "säljaren" aldrig förespegla osanning eller förtiga förhållanden som kan ( KAN) vara av intresse för konsumenten att ta del av innan köp. Jag har INTE läst något för två år sedan, om att telefonen jag köpte ska sluta fungera med gamla system!

Om det i det finstilta står något i förbifarten, så är det okänt fram till dess man uppdaterar. Det skulle aldrig klara en rättslig prövning enl MAF Lag §4 och ICC grundregler för handel.

Jag tycker det är rent ut sagt löjligt att försöka "försvara" ett sådant beteende, eftersom INGEN kan läsa något om nya hinder vid en automatisk uppdatering, som mitt system var inställt på. Man upptäcker det "by doing", ge mig en enda som har upptäckt och undvikit en uppdatering - så som du påstår - det finns ingen - tror jag.

Vid varje uppdatering av iTunes och iOS står det ju i Programuppdatering respektive iTunes vad uppdateringarna innebär. För iTunes 10.2 stod det exvis att denna version krävdes för iOS 4.3. Och i specarna för iOS 4.3 är jag helt övertygad om att det kommer stå att det krävs en viss modell av iPhone samt iTunes 10.2.

Uppdateringarna sker ju först efter att du godkänt dem. Sen måste jag erkänna att jag inte förstod ditt inlägg om att iTunes 10.2 inte kan kommunicera med en enhet med iOS 4. Vilken version av iOS 4 menar du? Du säger ju att du inte kan installera iTunes 10.2.

Att dra ett resonemang kring att Apple tar till otillbörliga affärsmetoder känns inte helt färskt. Om man hårddrar din tankegång ska Apple stämmas för att du av olika anledningar inte valt att uppdatera till en Intel-burk? Gamla system måste dö för att kunna tillhandahålla nya.

När det gäller att undvika uppdateringar händer det hela tiden. Jag väljer bort uppdateringar av iWeb eftersom jag aldrig kommer använda det, diverse Xcode-uppdateringar har också åkt i papperskorgen. Min far har beslutat att inte uppdatera sin gamla iPhone 3G sedan uppdateringen till 4.1 trots att iTunes tjatar om det hela tiden.

Edit: Blir mitt sista inlägg i den här debatten så länge den ligger i iPhone 5-tråden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-05 15:53
Ursprungligen av Kasaen:

Uppdateringarna sker ju först efter att du godkänt dem. Sen måste jag erkänna att jag inte förstod ditt inlägg om att iTunes 10.2 inte kan kommunicera med en enhet med iOS 4. Vilken version av iOS 4 menar du? Du säger ju att du inte kan installera iTunes 10.2.

Att dra ett resonemang kring att Apple tar till otillbörliga affärsmetoder känns inte helt färskt. Om man hårddrar din tankegång ska Apple stämmas för att du av olika anledningar inte valt att uppdatera till en Intel-burk? Gamla system måste dö för att kunna tillhandahålla nya.

Gällande 10.2 -> Går ej att installera på OS X 10.4 = Ändå krävs det för att kommunicera med iPhone

GÄLLANDE - "Gamla system måste dö för att kunna tillhandahålla nya. " Har aldrig hört talas om detta i tidigare - vilken lagtext står det

Vi ska nog lämna detta sidospår nu, så att tråden hamnar rätt, men avslutningsvis vill jag påpeka:
Det som anslogs var att telefonen fungerar till osx 10.4 VID KÖP - det ska därför inte upphöra gälla!
Apple ansvarar till fullo för att funktionen upphört ! - rättsligt sett.
Uppdateringen av iTunes har skett automatiskt - INGEN tillräckligt tydlig varning har förekommit om funktionsförsämringen (ändring).
Funktionsändringen är att telefonen inte fungerar på en av mina flera datorer - som tidigare, och som den gjorde vid köpet.
Sen kan vi lämna regler om tydlighet mot konsument - men det finns regler där också.

Om jag ska köpa en framtida iPhone så ställer jag därför krav på att "normala" funktioner inte plötsligt upphör.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-05 10:45
Ursprungligen av 2Lazy:

Jo, efter senaste uppdateringen så krävdes en version av iTunes som inte finns för Power mac eller OS X 10.4.

Senaste iTunes 10.2 fungerar utmärkt på min G4 Cube PPC. Den kräver däremot Leopard som fungerar även på 10 år gammal hårdvara.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-05 14:56
Ursprungligen av 2Lazy:

Itunes 10.2 kan inte kommunicera med en iPhone som uppdaterats till v4. Att det funkar på din burk beror på att du inte längre får del av de senaste uppdateringarna, till din iPhone. Och på den rutan kommer du stå kvar ända tills du uppdaterar från en senare Mac, och sen funkar det inte längr på din iTunes...

Jag har en iPhone 4 uppdaterad till 4.2.1. Fungerar utmärkt med Cuben. Provade precis. Går lite långsamt eftersom det är USB 1.1 men iTunes 10.2 fungerar utan problem med iPhone 4.

//Rob

Senast redigerat 2011-03-05 15:07
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-05 15:12
Ursprungligen av Robo-X:

Jag har en iPhone 4 uppdaterad till 4.2.1. Fungerar utmärkt med Cuben. Provade precis. Går lite långsamt eftersom det är USB 1.1 men iTunes 10.2 fungerar utan problem med iPhone 4.

//Rob

Ja det stämmer, tänkte inte på att det gäller 10.5. Det är alltså en maskin med 10.4 det gäller och då går inte iTunes 10.2 att ladda ner, vilket betyder att du inte längre kan koppla telefonen till datorer med 10.4 ( snart blir det väl din tur också - det är bara en tidsfråga med "nya" Apple-skrutt-taktiken)

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-05 15:21
Ursprungligen av 2Lazy:

Ja det stämmer, tänkte inte på att det gäller 10.5. Det är alltså en maskin med 10.4 det gäller och då går inte iTunes 10.2 att ladda ner, vilket betyder att du inte längre kan koppla telefonen till datorer med 10.4 ( snart blir det väl din tur också - det är bara en tidsfråga med "nya" Apple-skrutt-taktiken)

Leopard är den sistan PPC versionen och jag gissar att iTunes för PPC kommer att finnas några år framöver. Tiger supporten är inte så viktig eftersom de flesta uppdaterade till Leopard när den kom ut.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-04 22:51
Ursprungligen av 2Lazy:

Ursäkta att jag återvänder till ursprungsfrågan.

OM det blir någon ytterligare iPhone så ställer jag två enkla krav.

1. Bakåtkompatibilitet
2. Garanti på att "marknadsmanipulationen" upphör.

Om 1-2 uppfylls är jag beredd att ta del av fördelarna, annars önskar jag alla som går i fållan "lycka till"....

Om 1-2 inte uppfylls så blir det med marginal en android - vilket betyder en mycket bättre funktion och funktionssäkerhet, utan "sura" överraskningar. (När en uppdatering av iPhone plötsligt utesluter produkten från OS 10.4 blev måttet rågat).

Apple har just nu den bästa supporten av gamla modeller. Visst kan det se dåligt ut när Apple skyller på hårdvaran när de inte stödjer vissa funktioner på äldre modeller t ex hotspot på 3GS eller MMS på iPhone 2G och vi vet att hårdvaran stödjer det men Apple valde att inte stödja det. Men samtidigt så uppdaterar de systemet på nästan alla modeller.

Det är något som android baserade mobiler är långt ifrån. Android 2.3.2 finns ute sen några månader och hur många modeller har fått den uppgraderingen? En, förutom den nyaste samsung som kommer med systemet. Alla andra har fått 2.2 om du har tur och har du otur så kommer det ingen uppdatering alls.

Men det spelar ingen roll vad jag säger. Det är fritt att välja android och se hur grönt gräset är på den andra sidan. Jag tror inte android är bättre än Apple vad gäller uppdateringar och framför allt öppenhet.

//Rob

Släppt det där nu, denna tråd heter "Vad önskar ni er i iPhone 5 (lanseras 2011)".

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-03-05 16:49

Jag förstår din frustration. Men vad hade du väntat dej? Ett stort blaffigt fönster vid iTunesuppdateringen att Detta funkar inte på Tiger?
Det är väl bara att du nedgraderar din iTunes igen? Då funkar den ju lika bra som när du köpte din iPhone.
Bakåtkompatibilitet kan ju inte garanteras för allt och alla i all oändlighet.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-03-05 19:19

Det jag helst vill se i iPhone 5 är:
- Ännu bättre batteritid
- Stöd för 4G/LTE

Jag börjar bli rätt less på min gamla 3GS, men jag vet inte om jag kommer köpa iPhone 5 om den inte klarar 4G..
Någon som vet/hört något om att iPhone 5 kommer ha stöd för 4G?

Ursprungligen av Valin:

Det jag helst vill se i iPhone 5 är:
- Ännu bättre batteritid
- Stöd för 4G/LTE

Jag börjar bli rätt less på min gamla 3GS, men jag vet inte om jag kommer köpa iPhone 5 om den inte klarar 4G..
Någon som vet/hört något om att iPhone 5 kommer ha stöd för 4G?

Är det någon telefonleverantör som annonserat stöd för 4G/LTE?
Behövs det snabbare dataaccess i dagens telefoner än vad som finns? Jag ser inte varför man skulle ta ett beslut om att köpa pga 4G/LTE vara eller icke vara.

Telefonen blir ju knappast snabbare av det..

edit: Låter som ett MHz/GHz-resonemang?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-03-05 21:49
Ursprungligen av keptang:

Är det någon telefonleverantör som annonserat stöd för 4G/LTE?
Behövs det snabbare dataaccess i dagens telefoner än vad som finns? Jag ser inte varför man skulle ta ett beslut om att köpa pga 4G/LTE vara eller icke vara.

Telefonen blir ju knappast snabbare av det..

edit: Låter som ett MHz/GHz-resonemang?

För bara någon dag sedan auktionerade PTS ut 4G frekvenser i 800Mhz-bandet länk här.

Läs gärna den här artikeln där hittar du bl a: "Men samtliga operatörer pratar om en förhållandevis snabb utbyggnad och redan under slutet av 2012 ska det mesta vara täckt av 4g:s underbara strålning." Längst ner i artikeln hittar du även operatörernas täckningskartor. Kolla Telia's karta och markera endast 4G, så ser du att de redan är på god väg med utbyggnaden!

Jag vill gärna undvika att köpa ny iPhone varje år eftersom det inte precis är gratis, därför vill jag se stöd för 4G redan i kommande modell och som sagt så dröjer det inte länge förrän vi har 4G utbyggt i Sverige.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-06 13:50
Ursprungligen av 2Lazy:

Jag ska också försöka undvika att vara spydig. Men jag förstår inte all ditt resonemang. Marknadslag sätter tydliga ramar för hur en konsumentförsäljning ska hanteras. Bl a får "säljaren" aldrig förespegla osanning eller förtiga förhållanden som kan ( KAN) vara av intresse för konsumenten att ta del av innan köp. Jag har INTE läst något för två år sedan, om att telefonen jag köpte ska sluta fungera med gamla system!

Om det i det finstilta står något i förbifarten, så är det okänt fram till dess man uppdaterar. Det skulle aldrig klara en rättslig prövning enl MAF Lag §4 och ICC grundregler för handel.

Jag tycker det är rent ut sagt löjligt att försöka "försvara" ett sådant beteende, eftersom INGEN kan läsa något om nya hinder vid en automatisk uppdatering, som mitt system var inställt på. Man upptäcker det "by doing", ge mig en enda som har upptäckt och undvikit en uppdatering - så som du påstår - det finns ingen - tror jag.

Är du från USA eller?

Måste allt stå i klarttext för att du ska förstå?
Det är ganska givet att äldre system inte kommer fungera med nya uppdateringar med tiden, där är faktiskt Apple en av de bättre på att stödja äldre versioner. Se lite på andra tillverkare.

Ursprungligen av keptang:

Är det någon telefonleverantör som annonserat stöd för 4G/LTE?
Behövs det snabbare dataaccess i dagens telefoner än vad som finns? Jag ser inte varför man skulle ta ett beslut om att köpa pga 4G/LTE vara eller icke vara.

Telefonen blir ju knappast snabbare av det..

edit: Låter som ett MHz/GHz-resonemang?

Ja det finns ett gäng. 4G Phone Reviews | 4G Phones

Ja, det behövs snabbare access och utbyggnad av telenäten. Tycker inte 3G fungerar speciellt bra idag beroende på var man är.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-07 09:11
Ursprungligen av zappee:

Är du från USA eller?
Måste allt stå i klarttext för att du ska förstå?
Det är ganska givet att äldre system inte kommer fungera med nya uppdateringar med tiden, där är faktiskt Apple en av de bättre på att stödja äldre versioner. Se lite på andra tillverkare.

Nu förstörs tråden igen, med nya sidospår, mindre trevligt ställda dessutom.

En telefon är en produkt, som i sin tur består av hård-, och mjukvara. Vid köp har den en given funktion/förutsättning.
Om en elektronisk krets slutar fungera, går det att reklamera i upp till 3 år. Det saknas betydelse om den slutar fungera av mjuk, eller hårdvarumässiga skäl eller flit/olycka.
När det gäller regler för avtalsändringar finns tydliga ramar och krav på tydlighet, t ex när det gäller avtalsändringar mot konsument.
Om man inom 3 årsperioden, försämrar en funktion - mer eller mindre automatiskt anser jag att det är fel och fullt möjligt att reklamera. Det borde anslås INNAN och inte UNDER processen, för att uppfylla "tillräckligt tydligt", avseende alla resonemang om avtalsändringar.

När jag jämför med Windows - har det MYCKET bättre och säkrare bakåtkompatibel funktion och XP är ju lika "gammalt" som OS X 10.4.

Så jag kan verkligen inte hålla med dig om att Apple stöder gamla versioner i jämförelse med Windows, tvärt om - Apple utesluter gamla versioner "allt eftersom". Känner till minst 3 fall av detta.

PLS - lägg ner detta sidospår, låt tråden få behålla sitt ursprungliga ämne...

Känns som att det kommer att hinna komma några iPhones innan 4G har fått samma utbredning som 3G. Men för er som bor i storstan kanske det har sörre betydelse

Själv vet jag inte om jag önskar så mycket mer i hårdvaruväg annat än det vanliga: snabbare, mer lagring och mer batteritid. Möjligtvis något som synligt visar att man har en händelse utan att behöva väcka telefonen.

Har aldrig varit så nöjd med en telefon som min iP4. Känns som att den kommer att hänga med ett bra tag till

@Valin, diskussonen är off-topic, men du ignorerade mina frågor.

Vad har din länkade artikel med mobiltelefontillverkare att göra och iPhone 5?

4 frågor, inga svar...

Ingen tvingar dig att köpa en iPhone, köp någon annan tillverkares telefon som stöder 4G/LTE.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-03-05 22:18

@keptang

Men dina frågor om någon annan telefonleverantör har annonserat stöd för 4G och om det behövs snabbare dataaccess, de är inte off-topic då eller? Mig veterligen har ingen telefonleverantör en telefon med stöd för 4G i dagsläget, men eftersom näten nu byggs ut i snabb takt så vore det väl bra om det kom mobiltelefoner som kan använda näten?

Jag ville med länkarna visa att 4G är på god väg att byggas ut och därför vill jag gärna se att nästa iPhone har stöd för det.
Jag vill även i fortsättningen ha iPhone och vill alltså inte byta till en Android-telefon eller liknande även fast det kanske kommer en sådan telefon med 4G-stöd före det kommer i iPhone.

Ok, jag fortsätter inte diskussionen med dig då du inte kan svara på min enkla fråga varför man nödvändigtvis behöver mer bandbredd i sin mobiltelefon än vad som finns idag och varför detta måste finnas i iPhone 5.. Det kan ju vara så att 4G/LTE mer är till för donglar/bärbara datorer uppkopplade trådlöst varsomhelst osv..

Hej hopp.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-03-05 22:42

@keptang

Okej, haha..
Jag personligen vill ha mer bandbredd för att jag använder min iPhone för att få tillgång till internet på min Macbook Pro när jag inte är inom räckhåll för wifi. Alltså som ett slags mobilt bredband. Så nu vet du det

Jag önskar mig möjligheten att låsa frameraten vid videofilmning - till 25 fps t.ex. (amrisar & japaner får väl välja 30 fps då). Att det som idag är variabelt efter ljusomständigheterna är ju...tja, aningen vrickat :-D. Det borde vara en potion i alla fall så kan dom som tror att det går att filma i mörker fortsätta att filma med variabla frameraten.
Och jag tror att detta är en hårdvarugrej eftersom jag önskar detta i denna tråd och inte bara efterfrågar en update av drivisar till iPhone fyrans kamera. Men jag är inte säker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-06 00:34

Tror säkert att iPhone5 kommer att ändras i formen, ser man till iPad - iPad2 så var det en ganska stor skillnad, så säkert så kommer iPhone5 även den bli av med lite vassa kanter.

Ursprungligen av Fredric:

Tror säkert att iPhone5 kommer att ändras i formen, ser man till iPad - iPad2 så var det en ganska stor skillnad, så säkert så kommer iPhone5 även den bli av med lite vassa kanter.

Det var det första jag tänkte på när jag såg iPad 2 - att den nya iPhone kommer förändras. Typ till en mix mellan iPhone 3G(S) och 4:an.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-03-07 12:33

Om ni fortsätter med OT i denna diskussionen kommer jag radera samtliga OT inlägg i denna tråd.
/Admin

  • Oregistrerad
  • 2011-03-07 12:41

Har någon tagit upp 3D? Apple har ju ansökt om en del 3D patent så det vore inte helt oväntat om iPhone 5 får vissa 3d möjligheter, speciellt som både LG och Nintendo lanserat 3d produkter nyligen.

Bevaka tråden