Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad önskar ni er i iPhone 5?

Tråden skapades och har fått 256 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Tabb:

Har någon tagit upp 3D? Apple har ju ansökt om en del 3D patent så det vore inte helt oväntat om iPhone 5 får vissa 3d möjligheter, speciellt som både LG och Nintendo lanserat 3d produkter nyligen.

Patentsökande betyder ingenting i sammanhanget. Eftersom vi pratar om USA patenterar företag på löpande band "bara för att säkra", kollar man på Apple patent finns det förmodligen fler som det inte blivit något av än tvärtom.
Jag skulle vilja hävda att det tvärtom hade varit helt oväntat om femman får några som helst 3D-funktioner. Jag har däremot för mig att jag läst att det finns tredjepart-tillverkare som utvecklar/har utvecklat några high-tech 3D-glasögon till iphone/ipad.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-07 14:16
Ursprungligen av PeeMaN:

Patentsökande betyder ingenting i sammanhanget. Eftersom vi pratar om USA patenterar företag på löpande band "bara för att säkra", kollar man på Apple patent finns det förmodligen fler som det inte blivit något av än tvärtom.

Visst men 3d från andra tillverkare som LG är ju ett faktum och frågan är om Apple ska hänga på eller inte? Många ser ju 3d som rätt oseriöst och mer av en gimmick men i vissa fall så underlättar det ju användandet även i seriösa sammanhang och när det gäller spelande ger det ju illusionen av en extra dimension(doh!)

Hur många önskar sig, eller tror det blir starkare/reptåligare glas i iP5?

Från vissa håll får man ju intrycket att de menar att iP4 har svagare mer repkänsligt glas än 3G/3Gs och att Apple måste göra nåt åt det, men personligen så tror jag att jag mer tror på Apple när de säger att glaset i iP4 är starkare och reptåligare än tidigare än jag tror på folks anekdoter.

Jag upplever i alla fall inte att min iP4 skulle vara känsligare för repor än min iPhone och sen 3Gs var. Alla tre har jag upplevt som väldigt tåliga och fått ytterst få och nästan omärkliga repor på deras glas trots ca 1,5 års användande var helt utan någon form av skydd och i alla möjliga miljöer. Tappade dem gjorde jag med några gånger och glasen höll för det med, det beror nog både på bra glas och en dos tur.

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-03-07 20:24
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Hur många önskar sig, eller tror det blir starkare/reptåligare glas i iP5?

Senaste ryktet säger att det kan bli aluminium-baksida. Länk.
Vet inte riktigt vad jag ska tycka om det Känns som det är fulare än glas, men förmodligen tåligare.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-07 22:16

Jag vet inte. Jag tycker iphone 2g är en klassiker. Iphone 4 är också snygg så jag om Apple kombinerar båda kanske iphone 5 blir ännu snyggare.

//Rob

Ny antennlösning kommer så klart. Inte helt ny, men man flyttar skarven.

I en eventuellt kommande iPhone5:

Bättre batteritid, men vem vill inte ha det.
Fm radio vore en kul grej, så man slipper batterislukande strömning av radio.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-03-08 18:11

Finns så sjukt mycket man vill men bättre batteritid, ännu bättre kamera, widgets på lockscreen, möjlighet till 64gb, en ny spännande look, bättre högtalare så att man faktiskt hör utan att behöva hålla den mot örat, sekunder på lockscreen, thunderbolt-kompatibel, kunna ändra ljusstyrkan istället för volymen i multitasking-menyn, sorteringsmöjligheter bland egentagna foton direkt utan att behöva synka med dator, som någon tidigare sa - fm radio och även lite andra roliga anpassningsmöjligheter i den vanliga menyn.

Blev visst skitmycket men det är väl bra!

Det finns tydligen redan 64GB iPhones på vift, så att nästa modell kommer med det är väl inte helt otroligt

That 64GB iPhone is real, and could be a sign of what’s to come | 9 to 5 Mac That 64GB iPhone is real, and could be a sign of what’s to come | Apple Intelligence

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-13 07:59

Inlägget syftade tillbaka på personern (glömt namnet och orkar inte bläddra tillbaka) som hävdade att Apple bryter mot lagen i och med att inte va tillräckligt bakåtkompatibla. Något fylleinlägg var det verkligen inte, men jag förstår inte vad den där "svara" knappen ska vara bra för. Uppenbarligen så är det ingen skillnad gentemot att bara skriva ett nytt inlägg.
Aja, nu lämnar vi det och återgår till ämnet.

Jag vill ha:
SSH förinstallerat
Bluetoothöverförning
En telefon som faktiskt klarar av några minusgrader
Tillbaka VLC applikationen så man inte behöver ändra filformat på sina videoklipp.
Mini-USB

Ursprungligen av ecth:

Inlägget syftade tillbaka på personern (glömt namnet och orkar inte bläddra tillbaka) som hävdade att Apple bryter mot lagen i och med att inte va tillräckligt bakåtkompatibla. Något fylleinlägg var det verkligen inte, men jag förstår inte vad den där "svara" knappen ska vara bra för. Uppenbarligen så är det ingen skillnad gentemot att bara skriva ett nytt inlägg.
Aja, nu lämnar vi det och återgår till ämnet.

Jag vill ha:
SSH förinstallerat
Bluetoothöverförning
En telefon som faktiskt klarar av några minusgrader
Tillbaka VLC applikationen så man inte behöver ändra filformat på sina videoklipp.
Mini-USB

iPhone har ju alltid klarat av några minusgrader, ja tester har ju visat att den vanligen klarar sig väldigt bra i köldgrader.

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-13 10:22
Ursprungligen av ecth:

Inlägget syftade tillbaka på personern (glömt namnet och orkar inte bläddra tillbaka) som hävdade att Apple bryter mot lagen i och med att inte va tillräckligt bakåtkompatibla. Något fylleinlägg var det verkligen inte, men jag förstår inte vad den där "svara" knappen ska vara bra för. Uppenbarligen så är det ingen skillnad gentemot att bara skriva ett nytt inlägg.
Aja, nu lämnar vi det och återgår till ämnet.

När 5:an kommer tycker jag det vore bra om alla tidigare iPhone versioner får en automatisk uppdatering så att de bara går att köra på GPRS.

Då kanske du skulle förstå vad jag menar....

Ursprungligen av 2Lazy:

När 5:an kommer tycker jag det vore bra om alla tidigare iPhone versioner får en automatisk uppdatering så att de bara går att köra på GPRS.

Då kanske du skulle förstå vad jag menar....

Funktioner som funnits tidigare har väl aldrig försvunnit från tidigare iPhone-modeller när en ny släppts?
Så det resonemanget är helt uppåt väggarna tycker jag.

Tråden handlar väl om vad för funktioner man önskar sig i iPhone 5.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-13 10:38
Ursprungligen av keptang:

Funktioner som funnits tidigare har väl aldrig försvunnit från tidigare iPhone-modeller när en ny släppts?

Både Ja och nej. Min kritik GÄLLER just att en funktion UPPHÖRT.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-13 15:29
Ursprungligen av 2Lazy:

Både Ja och nej. Min kritik GÄLLER just att en funktion UPPHÖRT.

Bara för att Apple har slutat stöda Mac OS X 10.4 (Tiger) i senaste iTunes. Installerar du 10.5 har du samma stöd som förut!

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-13 19:07
Ursprungligen av Robo-X:

Bara för att Apple har slutat stöda Mac OS X 10.4 (Tiger) i senaste iTunes. Installerar du 10.5 har du samma stöd som förut!

//Rob

isf är det en rätt häftig slutnota eftersom massor av program måste uppdateras.

Betydelsen av "upphörandet" blev att centralpunkten av en almanacka genom telefonen "försvann" - utan förvarning. OS 10.4 kom ca år 2006 och det är löjligt att Apple beter sig på det här sättet och inte ger användarna ett längre stöd.

Mitt ursprungliga inlägg var att jag krävde en framtida garanti på att "bakåtkompatibiliteten" inte plötsligt upphör på framtida telefonen. När man är kritisk mot Apple på ett så här fanatiskt forum så tar man en viss risk

Senast redigerat 2011-03-14 01:30
  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-13 20:07
Ursprungligen av 2Lazy:

isf är det en rätt häftig slutnota eftersom massor av program måste uppdateras.

Betydelsen av "upphörandet" blev att centralpunkten av en almanacka genom telefonen "försvann" - utan förvarning. OS 10.6 kom ca år 2006 och det är löjligt att Apple beter sig på det här sättet och inte ger användarna ett längre stöd.

Mitt ursprungliga inlägg var att jag krävde en framtida garanti på att "bakåtkompatibiliteten" inte plötsligt upphör på framtida telefonen. När man är kritisk mot Apple på ett så här fanatiskt forum så tar man en viss risk

Vilka program fungerar inte i Leopard? Det är endast classic program som inte fungerar längre och classic är över 10 år gammalt.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-13 23:29
Ursprungligen av Robo-X:

Vilka program fungerar inte i Leopard? Det är endast classic program som inte fungerar längre och classic är över 10 år gammalt.

//Rob

OT att svara här på denna fråga - men det är flera stycken...

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-14 01:32
Ursprungligen av 2Lazy:

OT att svara här på denna fråga - men det är flera stycken...

Vi kan låta en moderator flytta ot till en annan tråd. Skulle intressera mig väldigt mycket vilka program som inte fungerar med 10.5.

//Rob

Ur ett mjukvaruperspektiv för iOS 5 och iPhone 5 så skulle det vara intressant med en filhanterare. Då kanske man kan använda telefonen för att lagra filer och annat som man vill ta med. För att sedan snabbt ansluta den i olika datorer så är kanske micro-usb bra - som nämns av ecth i det som jag kommenterar nedan.

Ursprungligen av ecth:

Inlägget syftade tillbaka på personern (glömt namnet och orkar inte bläddra tillbaka) som hävdade att Apple bryter mot lagen i och med att inte va tillräckligt bakåtkompatibla. Något fylleinlägg var det verkligen inte, men jag förstår inte vad den där "svara" knappen ska vara bra för. Uppenbarligen så är det ingen skillnad gentemot att bara skriva ett nytt inlägg.
Aja, nu lämnar vi det och återgår till ämnet.

Jag vill ha:
SSH förinstallerat
Bluetoothöverförning
En telefon som faktiskt klarar av några minusgrader
Tillbaka VLC applikationen så man inte behöver ändra filformat på sina videoklipp.
Mini-USB

Det här med SSH låter intressant - men till vilken nytta i en telefon?

Jag har använt min iPhone 4 i -15 och det har gått hur bra som helst. Dock finns det ju alltid en risk för komponentera när det det kan bli kondens och så vidare. Men det har gått bra hittills.

VLC lär väl hitta tillbaka den dag som licensvillkoren kan kombineras.

Mini-USB eller micro-usb vore ju helt suveränt. Bra idé!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-14 21:08
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Ur ett mjukvaruperspektiv för iOS 5 och iPhone 5 så skulle det vara intressant med en filhanterare. Då kanske man kan använda telefonen för att lagra filer och annat som man vill ta med. För att sedan snabbt ansluta den i olika datorer så är kanske micro-usb bra - som nämns av ecth i det som jag kommenterar nedan.

Det här med SSH låter intressant - men till vilken nytta i en telefon?

Jag har använt min iPhone 4 i -15 och det har gått hur bra som helst. Dock finns det ju alltid en risk för komponentera när det det kan bli kondens och så vidare. Men det har gått bra hittills.

VLC lär väl hitta tillbaka den dag som licensvillkoren kan kombineras.

Mini-USB eller micro-usb vore ju helt suveränt. Bra idé!

SSH - För snabb filöverförning mellan alla OS utan iTunes.

Angående temperaturen så är det mest den lilla detaljen att OM det skulle hända något med telefonen och det är kallt ute (oavsett om problemet beror på det eller inte) så kan Apple hävda att du har misskött enheten och frånta dig garanti.

Ursprungligen av ecth:

SSH - För snabb filöverförning mellan alla OS utan iTunes.

Angående temperaturen så är det mest den lilla detaljen att OM det skulle hända något med telefonen och det är kallt ute (oavsett om problemet beror på det eller inte) så kan Apple hävda att du har misskött enheten och frånta dig garanti.

Dock tror jag att flertalet av användarna inte har nytta av det, och då lär inte Apple ens överväga saken. Eller?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-15 17:33
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Dock tror jag att flertalet av användarna inte har nytta av det, och då lär inte Apple ens överväga saken. Eller?

Förmodligen, men önska går ju alltid! Vidare skulle jag gärna se möjliggörandet av VNC (visst är det när man trådlöst kan styra något och se GUI't?) så att man kan skriva sms med hjälp av datorn på telefonen.

Ursprungligen av ecth:

Förmodligen, men önska går ju alltid! Vidare skulle jag gärna se möjliggörandet av VNC (visst är det när man trådlöst kan styra något och se GUI't?) så att man kan skriva sms med hjälp av datorn på telefonen.

Har jag längtat efter sen 2007, när 2G'n kom ut.. Har aldrig fått det och fungera bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-15 00:05
Ursprungligen av ecth:

SSH - För snabb filöverförning mellan alla OS utan iTunes.

Angående temperaturen så är det mest den lilla detaljen att OM det skulle hända något med telefonen och det är kallt ute (oavsett om problemet beror på det eller inte) så kan Apple hävda att du har misskött enheten och frånta dig garanti.

Vill bara påpeka, i egenskap av utbildad ARU, att Sverige har en konsumentlag som inte ger utrymme för avtalsmässiga inskränkningar i produktansvar. Reklamationsfristen är tre år och det kan INGEN tillverkare avtala bort, hur gärna de än försöker ( till fysisk person).

Fördelen med reklamationsrätten är att det HELT åsidosätter alla inskränkningar i diverse garantier, eller andra avtal.

Detta medför att alla telefoner i princip ska fungera i tre år, inom ramen för specifikationerna.

Ursprungligen av 2Lazy:

Vill bara påpeka, i egenskap av utbildad ARU, att Sverige har en konsumentlag som inte ger utrymme för avtalsmässiga inskränkningar i produktansvar. Reklamationsfristen är tre år och det kan INGEN tillverkare avtala bort, hur gärna de än försöker ( till fysisk person).

Fördelen med reklamationsrätten är att det HELT åsidosätter alla inskränkningar i diverse garantier, eller andra avtal.

Detta medför att alla telefoner i princip ska fungera i tre år, inom ramen för specifikationerna.

Och i Apples specifikationer för iPhone så står det....

Citat:

Omgivning
Temperatur vid användning: 0 till 35° C
Temperatur vid förvaring: -20 till 45° C
Relativ luftfuktighet: 5 till 95 %, icke-kondenserande
Höjd över havet vid användning: högst 3 000 m

Vilket vad jag begriper betyder att Apple mycket väl kan neka garanti eller reklamationsrätt, om enheten som fått problem har använts utanför dessa angivna värden och detta kan styrkas, och att problemet verkligen kan anses bero just på att man överskridit dessa värden.

När det t ex gäller fukt så finns det ju fuktsensorer i telefonerna, men jag tvivlar starkt på att man kan se om enheten använts i under 0 grader istället för över....

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-15 09:15
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Och i Apples specifikationer för iPhone så står det....
Vilket vad jag begriper betyder att Apple mycket väl kan neka garanti eller reklamationsrätt, om enheten som fått problem har använts utanför dessa angivna värden och detta kan styrkas, och att problemet verkligen kan anses bero just på att man överskridit dessa värden.
Dr Tinnitus

JA - MEN ENDAST om det uttryckligen står att, OM telefonen används utanför specifikationerna så INNEBÄR det att hela garantin går förlorad, ANNARS NEJ.
Det är Apple som har bevisbördan också.
När det gäller "oskäliga villkor" finns det även AVL §36 så jag tror inte generella friskrivningar skulle hålla vid en prövning.Men det är OT att gå vidare nu...

P.S. Reklamationsrätten kan ALDRIG nekas av säljaren D.S.

4G annars är jag väldigt nöjd med telefonen. jag upplever den inte som långsam osv så prestandan kan jag knappast klaga på. längre batteritid är ju dock självklart alltid ett plus. Apple kommer nog ha ganska svårt att få mig att bli så sugen på en 5a att jag köper en, trotts att jag haft alla tidigare iPhones.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-13 22:48

En filhanterare eller möjlighet att synkronisera filer till Macen vore väldigt bra. Men det är mer en iOS 5 funktion. Vad gäller hårdvaran så tror jag faktiskt designen ändras inte utan ny A5 dual core processor och kanske lite ändrad antenn utformning.

Vad gäller ssh och Micro usb ser däremot jag inget behov utav.

//Rob

Jag vill se 64 GB (som jag tycker borde kommit redan med iPhone 4) och bättre batteritid (det vill man väl altid ha). Annars tycker jag faktiskt att telefonen som sådan är riktigt bra. Man kan väl förutsätta att den för A5 SoC. I iOS däremot finns det utrymme för förbättringar...

Bevaka tråden