Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som beställt MBP Early 2011 (Thunderbolt)

Tråden skapades och har fått 355 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vad bra det är med paketspårningsmöjligheter! Min nya äppelleksak har åkt lastbil från Helsingborg under natten och befinner sig nu någonstans i stan, förhoppningsvis snart utanför min dörr!!!

(Hade egentligen velat uppdatera min Facebookstatus men kände att det nog skulle finnas mer förståelse för min upphetsning härinne

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-03-07 22:54

Min har nu befunnit sig i Köln sedan i fredags, enligt statusen i alla fall. Leveransdatum var från början 7-9 mars, på Apple står det nu 8:e och på UPS 9:e. Väntar de med att skicka den så att den kommer fram på onsdag eller är det något fel?

Någon som vet om UPS har utkörning överallt varje dag eller kanske väntar tills de har ett antal utkörningar i området?

Less på att vänta

Jag tycker faktiskt lite synd om mig själv. Beställde min 15" klockan 12.30 den 25:e och den har fortfarande inte fått något referensnummer att spåra hos "den slutgiltiga budfirman". På ena sidan står det att den ska komma mellan den 8onde och den 11. Klickar man sig vidare står det senast den 15onde! Många på forumet har fått sina specialmoddade macar. Tror ni något är fel eller har jag lite otur bara?

Ursprungligen av martinhallen:

Jag tycker faktiskt lite synd om mig själv. Beställde min 15" klockan 12.30 den 25:e och den har fortfarande inte fått något referensnummer att spåra hos "den slutgiltiga budfirman". På ena sidan står det att den ska komma mellan den 8onde och den 11. Klickar man sig vidare står det senast den 15onde! Många på forumet har fått sina specialmoddade macar. Tror ni något är fel eller har jag lite otur bara?

Du ska se att du får ett referensnummer ikväll - mitt kom igår kväll och jag beställde dagen innan dig! Imorgon kommer min!

Är det någon som har koll på vad som händer om man inte skulle vara hemma när UPS kommer och knackar på?
Min BTO 15" 2.2Ghz MBP har beräknat leveransdatum 14:e - 17:e mars.
Två av de dagarna kommer jag inte att vara hemma.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2011-03-08 02:20
Ursprungligen av Shlobban:

Är det någon som har koll på vad som händer om man inte skulle vara hemma när UPS kommer och knackar på?
Min BTO 15" 2.2Ghz MBP har beräknat leveransdatum 14:e - 17:e mars.
Två av de dagarna kommer jag inte att vara hemma.

Du har ingen annan som kan ta emot paketet? Annars kan du alltid ringa till UPS och informera dem om när du är hemma.

  • Medlem
  • Lerum
  • 2011-03-08 06:53

Min kom till Köln sent i fredags och har inte heller kommit vidare, jag beställde måndagen den 28 februari

  • Medlem
  • Östergötland
  • 2011-03-08 07:17

Hej
Jag fattar inget när det gäller min order på sidan beställningsinformation står det :

Skickades den: Mar 2, 2011
Beräknad leverans: 09 Mar, 2011 - 11 Mar, 2011

och när man trycker på knappen spårningsinformation så kommer detta upp:

Skickat till **********, SE 02 Mar 2011
Beräknat leveransdatum 15 Mar 2011 (kan komma att ändras)
Aktuell leveransstatus Förbereder överlämning till slutlig budfirma 07 Mar 2011

Budfirmans spårningsnummer
På väg till slutlig ort – budfirmans information uppdateras inom kort

Budfirma
På väg till slutlig ort – budfirmans information uppdateras inom kort

Och så har det varit sedan onsdags förra veckan. Kan det vara för att jag beställde till Iworks, men jag bad om att inte installera för då tog det extratid (Tips från säljaren jag pratade med.)

  • Medlem
  • 2011-03-08 09:48

min planerade leveransdatum är idag enligt apple.. men det står inget på UPS och den har inte heller uppdaterats sen i helgen (6 mars 14:50 departure scan från Köln)... hoppas verkligen att den kommer snart!

  • Medlem
  • Lerum
  • 2011-03-08 14:55
Ursprungligen av wusty:

min planerade leveransdatum är idag enligt apple.. men det står inget på UPS och den har inte heller uppdaterats sen i helgen (6 mars 14:50 departure scan från Köln)... hoppas verkligen att den kommer snart!

Vi sitter kanske i samma lastbil, min uppdaterades tidigare idag från Köln till Glostrup, tog bara 4 dagar!

Glostrup, Denmark 08.03.2011 12:45 Ankomstskanning

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-08 17:36

Bah, var på Media Markt och köpte en 13" med i5 för 10995:-. Kommer hem och så kommer jag på att CSN har ju studentrabatt, kollar vad det är och så är det 10%. F*n, nu står jag ju i valet och kvalet om jag ska öppna datorn eller vänta och beställa den via CSN kortet. Det är ju ändå 1000:- det skiljer... Jag som ville leka med min nya dator ikväll.

Ursprungligen av vicce:

Bah, var på Media Markt och köpte en 13" med i5 för 10995:-. Kommer hem och så kommer jag på att CSN har ju studentrabatt, kollar vad det är och så är det 10%. F*n, nu står jag ju i valet och kvalet om jag ska öppna datorn eller vänta och beställa den via CSN kortet. Det är ju ändå 1000:- det skiljer... Jag som ville leka med min nya dator ikväll.

Om Macforum har några hemma så erbjuder de 6% rabatt för studenter om jag inte missminner mig.

Ursprungligen av vicce:

Bah, var på Media Markt och köpte en 13" med i5 för 10995:-. Kommer hem och så kommer jag på att CSN har ju studentrabatt, kollar vad det är och så är det 10%. F*n, nu står jag ju i valet och kvalet om jag ska öppna datorn eller vänta och beställa den via CSN kortet. Det är ju ändå 1000:- det skiljer... Jag som ville leka med min nya dator ikväll.

Lika bra och lämna tillbaka och beställa med studentrabatt, du kommer bara störa dig senare annars

  • Medlem
  • Östergötland
  • 2011-03-08 19:17

Yes! Äntligen på väg med TNT.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-08 19:31

Lämna tillbaks och köp en 15" med studentrabatt istället, lovar att du inte kommer ångra dig.vist kostar den mer men den har större skärm med högre upplösning betydligt raskare processor snabbare grafikkort och större hårddisk.

Ursprungligen av Tabb:

Lämna tillbaks och köp en 15" med studentrabatt istället, lovar att du inte kommer ångra dig.vist kostar den mer men den har större skärm med högre upplösning betydligt raskare processor snabbare grafikkort och större hårddisk.

Han kanske inte behöver mer än 13". Jag tror folk är kapabla att göra egna val utifrån egna preferenser. Sluta trolla.

Ursprungligen av vicce:

Bah, var på Media Markt och köpte en 13" med i5 för 10995:-. Kommer hem och så kommer jag på att CSN har ju studentrabatt, kollar vad det är och så är det 10%. F*n, nu står jag ju i valet och kvalet om jag ska öppna datorn eller vänta och beställa den via CSN kortet. Det är ju ändå 1000:- det skiljer... Jag som ville leka med min nya dator ikväll.

Jag pratade med en kille på MediaMarkt i Göteborg och frågade då om de hade studentrabatt, på vilket han svarade: "Nej, men vi matchar lägsta priset". Alltså - kan du bevisa att du kan få studentrabatt så borde du få den till det billigare priset även hos MM.
Nu behövde inte jag en ny dator nu, men jag tycker att det kan vara intressant att veta. Sen har väl inte MM bäst rykte m.a.p. kundvård, men det är en annan diskussion.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-08 20:43
Ursprungligen av suddgummi:

Han kanske inte behöver mer än 13". Jag tror folk är kapabla att göra egna val utifrån egna preferenser. Sluta trolla.

Onödig kommentar. Jag gav bara ett förslag som jag av egen erfarenhet vet är överlägset 13" MBP, visst 15-tummaren kostar mer men är betydligt kraftfullare.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-03-08 20:54
Ursprungligen av Tabb:

Onödig kommentar. Jag gav bara ett förslag som jag av egen erfarenhet vet är överlägset 13" MBP, visst 15-tummaren kostar mer men är betydligt kraftfullare.

Det var din kommentar som var onödig. Sättet du formulerade ditt råd gör att det lätt tolkas som "Du har valt fel, jag vet mycket bättre vad du vill ha".

  • Oregistrerad
  • 2011-03-08 21:11
Ursprungligen av Vassius:

Det var din kommentar som var onödig. Sättet du formulerade ditt råd gör att det lätt tolkas som "Du har valt fel, jag vet mycket bättre vad du vill ha".

Man kan tolka allt precis hur man vill, men det var ju bara ett gott råd, om han tog illa upp så är det väl i så fall upp till honom att anmärka på inlägget, inte upp till dig eller suddgummi som verkar ha vaknat på fel sida idag.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-03-08 22:01
Ursprungligen av Tabb:

...inte upp till dig eller suddgummi som verkar ha vaknat på fel sida idag.

Ja, självklart är det oss det är fel på...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-08 22:07

Efter att ha varit på MM i Göteborg så bestämde jag mig för att öppna datorn.

Jag tackar för rådet, men jag har haft 13" sen 2007, och tycker att 15" är för stort och tungt. Reser en hel del och då blir det för tungt att bära runt på en 15" dator och jag tycker att den är lite för stor när jag flyger. Min gamla MBP 13" (early 2010) räckte gott och väl, men tekniknörd som man är så vill man ju alltid ha det senaste.

Men åter till tråden.

Jag pratade med en säljare på MM som sa att de har 5% studentrabatt. Så jag tyckte att det kunde vara värt ungefär 500:- att få leka med datorn redan ikväll, så nu är den uppackad och installerad med ny hårddisk. Så nu får jag bege mig tillbaka till MM och slå om kvittot.

Det jag tänkte på när jag packade upp datorn var att den är "mycket" tyngre än min gamla MBP 13". Annars är jag supernöjd. Fick t ex. 3300 poäng i Geekbench med min gamla MBP och 5950 poäng med den nya, trevligt

  • Medlem
  • Örebro
  • 2011-03-09 02:30

Vad är geekbench för något?

  • Oregistrerad
  • 2011-03-09 03:09
Ursprungligen av Emporio:

Vad är geekbench för något?

ett test som mäter datorns processor och minnesprestanda Geekbench - Primate Labs
Säger en del men inte allt eftersom den inte mäter grafik och hårddiskprestanda m.m.

De har en lista över massor med benchmarkade Macar, som kan vara rätt kul att titta på om man gillar att nörda i sådant. Främst är det fint att kunna kolla inför ett eventuellt nyköp hur stor prestandaskillnad det är på processor och minnesfronten.
Min 2006 års MacBook med 2,0Ghz C2D får runt 2500 poäng, medans den MBP jag väntar på nu får strax över 10000. Hihihihi.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2011-03-09 08:02

Ni som har fått maskinen – är det Apples vanliga stjärnskruvar i bottenplattan eller de nya blomskruvarna (som finns på CDMA-Iphone 4)?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-09 08:33
Ursprungligen av Kalle W:

Ni som har fått maskinen – är det Apples vanliga stjärnskruvar i bottenplattan eller de nya blomskruvarna (som finns på CDMA-Iphone 4)?

Det är små stjärnskruvar. Iaf på MBP 13".

Ursprungligen av Kalle W:

Ni som har fått maskinen – är det Apples vanliga stjärnskruvar i bottenplattan eller de nya blomskruvarna (som finns på CDMA-Iphone 4)?

Stjärnskruvar. Du ska ju kunna byta HDD och RAM själv så vore lite dumt annars...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2011-03-09 16:43
Ursprungligen av vicce:

Det är små stjärnskruvar. Iaf på MBP 13".

Ursprungligen av mmmikael:

Stjärnskruvar. Du ska ju kunna byta HDD och RAM själv så vore lite dumt annars...

Jo, men man vet ju liksom aldrig. Tack för info. Då har jag allt som behövs för att bygga om den när den väl kommer.

Ursprungligen av Kalle W:

Jo, men man vet ju liksom aldrig. Tack för info. Då har jag allt som behövs för att bygga om den när den väl kommer.

Du kommer bli så sjukt nöjd! Din blir ju mer maxad än min men jag är otroligt nöjd med min (15" 2.0 120 GB SSD + 500 GB HDD i data doubler). Däremot är jag tveksam till om du får plats med en 1 TB HDD, går den verkligen i på höjden?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2011-03-09 22:45
Ursprungligen av mmmikael:

Däremot är jag tveksam till om du får plats med en 1 TB HDD, går den verkligen i på höjden?

Japp. Har en WD scorpio blue 1 TB som är 12,5 mm hög som sitter i min MBP 15" mid 2010. Hade en 12,5 mm i den förra 15" mid 2009 också.

Det finns rejält med spelrum mellan bottenplattan och fästet för disken, så högprofildiskar är inga problem att montera i datorn. Däremot får man inte plats med mer än 9 mm i optibay:en.

Bevaka tråden