Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya detaljer om Mac OS X 10.7 Lion

Tråden skapades och har fått 1090 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Många tvekar inte en sekund att köpa ny bil var femte/tionde år - trots att den kostar hundra tusen kronor och ofta innebär banklån med skuldsättning för halva eller hela livet. Detta trots att man inte alls behöver ny bil - kanske behöver man inte bil alls om man synar sitt inre.
Men att hoppa på ett OS för några hundra kronor - eller att en dator ska behöva kosta pengar...flera tusen...är för samma personer ett problem.
Detta har för mig alltid varit ett mysterium.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-14 09:46
Ursprungligen av Zimmerman:

Många tvekar inte en sekund att köpa ny bil var femte/tionde år - trots att den kostar hundra tusen kronor och ofta innebär banklån med skuldsättning för halva eller hela livet. Detta trots att man inte alls behöver ny bil - kanske behöver man inte bil alls om man synar sitt inre.
Men att hoppa på ett OS för några hundra kronor - eller att en dator ska behöva kosta pengar...flera tusen...är för samma personer ett problem.
Detta har för mig alltid varit ett mysterium.

Många byter bil oftare än så, vartannat eller vart tredje år år inte ovanligt. Och oftast handlar det om mer etthundratusen kronor.
Men ny dator väntar dom med tills dom "blivit billigare och bättre".

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-07-14 09:48

Gissar att Lion släpps på tisdag, 19/7.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-07-14 11:01
Ursprungligen av kainen:

Gissar att Lion släpps på tisdag, 19/7.

Skulle lägga mina pengar på det också, av erfarenheten med Apple och tisdagar.
Varför skulle de släppa det på en torsdag?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-07-14 12:10
Ursprungligen av knappen:

Skulle lägga mina pengar på det också, av erfarenheten med Apple och tisdagar.
Varför skulle de släppa det på en torsdag?

Jag tror att de släpper loss lejonet imorgon. Leoparden släpptes fredagen den 26:e oktober 2007, Snow Leopard fredagen den 28:e augusti 2009.

Det handlade väl förvisso om att kartongen skulle finnas på plats inför helgshoppingen. Nu behöver man ju inte gå ut till affären.

Tillägg: Tiger släpptes fredagen den 29.e april 2005!

Tillägg 2: Pantern släpptes fredagen den 24:e oktober 2003, Jaguaren fredagen den 23:e augusti 2003, Puma fredagen den 21:e september 2001 medan Cheetah (OS X 10.0) släpptes en lördag, 24 mars 2001.

Senast redigerat 2011-07-14 12:21
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-07-14 10:10

Ingen person som gör något viktigt med sin dator uppdaterar samma dag som ett nytt system släpps.

Ursprungligen av planB:

Ingen person som gör något viktigt med sin dator uppdaterar samma dag som ett nytt system släpps.

Djungelordspråk eller din åsikt?

Ursprungligen av planB:

Ingen person som gör något viktigt med sin dator uppdaterar samma dag som ett nytt system släpps.

Nja, åtminstone en gör det. Jag.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-07-14 10:18
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Nja, åtminstone en gör det. Jag.

Du gör alltså inget viktigt med datorn, eller har en annan dator om det skiter sig, eller har allt för mycket tid över?

Ursprungligen av keptang:

Djungelordspråk eller din åsikt?

Något annat är irrationellt, bara.

Helt rätt. På jobbet skulle jag aldrig hålla på så här :-D. Där ligger man ofta 6-12 månader efter både med OS och apps. Andra (jag vet en musikstudio t.ex.) ligger flera år efter - det rullar liksom 24/7 JÄMT. På mitt jobb kan jag i allmänhet hitta en lucka per år då jag kan uppdatera - och då "vet" jag redan att allt som måste funka kommer att funka (har alltså kollat runt och noterat bugg fixar etc).
Men hemma och semester :-). Detta är faktiskt första gången jag hänger på låset.

Jag kan dock tipsa om att ni som har Apogee Duet bör vänta.

Ursprungligen av planB:

Ingen person som gör något viktigt med sin dator uppdaterar samma dag som ett nytt system släpps.

Ursprungligen av Zimmerman:

Helt rätt. På jobbet skulle jag aldrig hålla på så här :-D. Där ligger man ofta 6-12 månader efter både med OS och apps. Andra (jag vet en musikstudio t.ex.) ligger flera år efter - det rullar liksom 24/7 JÄMT. På mitt jobb kan jag i allmänhet hitta en lucka per år då jag kan uppdatera - och då "vet" jag redan att allt som måste funka kommer att funka (har alltså kollat runt och noterat bugg fixar etc).
Men hemma och semester :-). Detta är faktiskt första gången jag hänger på låset.

Jag kan dock tipsa om att ni som har Apogee Duet bör vänta.

OT: På jobbet kör jag XP...

Och den centraliserad datordriften lägger ut tvingande uppdateringar som kräver omstarter av min dator när det är som mest olämpligt...

Nåja, det blir en ny dator när jag återvänder efter semestern och W7

Ursprungligen av planB:

Ingen person som gör något viktigt med sin dator uppdaterar samma dag som ett nytt system släpps.

Inte jag heller…

Jag gjorde det misstaget med Mac OS 9 för länge sedan och det gick åt fanders… FrameMaker slutade att fungera, efter OS uppdatering. Tack o lov hade jag backup… men det sinkade projektarbetet en hel del…

Det går nog bättre med Mac OS X, men helt säkert kan man aldrig vara. Nu uppdaterar jag alltid efter ett projekt är avslutat och innan jag börjar med ett nytt.

Ursprungligen av planB:

Ingen person som gör något viktigt med sin dator uppdaterar samma dag som ett nytt system släpps.

Det ligger mycket i det, men samtidigt har du fel. Jag gör oerhört viktiga saker med min dator men kommer att uppdatera i samma stund Lion släpps. Blir det något problem växlar jag bara över till min backupdator och fortsätter viktigheterna där. Har man viktiga arbetsuppgifter som kräver en dator kan man inte hänga upp sig på att just den datorn ska fungera.

Jomen....då uppdaterar du ju inte (backupdatorn). Det är ju det han menar. Jisses. Måste han skriva: "Ingen person som gör något viktigt med sin dator - OCH BARA HAR EN ENDA DATOR - uppdaterar samma dag som ett nytt system släpps." ???
Eller: "Ingen person som gör något viktigt med sina datororer uppdaterar ALLA datorerna samma dag som ett nytt system släpps" ???
Herregud.

Ursprungligen av akerstrom:

Det ligger mycket i det, men samtidigt har du fel. Jag gör oerhört viktiga saker med min dator men kommer att uppdatera i samma stund Lion släpps. Blir det något problem växlar jag bara över till min backupdator och fortsätter viktigheterna där. Har man viktiga arbetsuppgifter som kräver en dator kan man inte hänga upp sig på att just den datorn ska fungera.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jomen....då uppdaterar du ju inte (backupdatorn). Det är ju det han menar. Jisses. Måste han skriva: "Ingen person som gör något viktigt med sin dator - OCH BARA HAR EN ENDA DATOR - uppdaterar samma dag som ett nytt system släpps." ???
Eller: "Ingen person som gör något viktigt med sina datororer uppdaterar ALLA datorerna samma dag som ett nytt system släpps" ???
Herregud.

Och utan backup och tidigare installationsskivor och och och. Vissa självklarheter behövde inte uttalas (för min del). Men visst, som skrevs senare, sitter man i ett projekt och precis ska avsluta en viktig del i arbetet sätter man sig inte och uppdaterar. Det är korkat. (såvida man inte har arbetsfilerna på en server och kan ansluta med sin backupterminal... )

Skiter det sig har du ju en bra ursäkt. Jag har allt på min dator och har bara 1 Mac. Den är livsviktig. Ändå tänker jag uppdatera så snart det är möjligt. Jag har inga avancerade mjukvaror som eventuellt kan balla ur. Bara Mail, iCal, iWork, Office 2011, iPhoto och helst VMWare Fusion 3 klarar biffen så är det lugnt.

Livsviktig. Viktigt. Allt är relativt. Jag tor vi talar om att man försörjer sig på projekt i burken - att man har deadlines och att man gjort utfästelser som om dom inte hålls kan leda till ekonomisk- och/eller ryktesruin. Det kan handla om karriärer - yrkesval och brancher.
Om du sitter och klipper ett inslag som ska vara klart alldelses strax för att sändas i Rapport - eller en reklamfilm som ska levereras enligt avtal alldeles strax (rykte står på spel och bötesbelopp fastlagt) - så uppdaterar du ingenting i burken. Jag lovar dig. Du petar inte ens med bommulstuss på burken. Du sitter bara stilla - blixt stilla - och jobbar så att det ryker. Håller andan en aning.
Vi talar alltså om professionell verksamhet. Det gäller nog alla brancher som använder datorer som vitala produktionsverktyg. Det gäller IT-avdelningar och servrar också. Att haka på uppdateringar dag ett är en latjolajbansyssla för fritidspulare - det är en lek. Som jag just nu. Jag bara leker :-).

Ursprungligen av pmarriott:

Skiter det sig har du ju en bra ursäkt. Jag har allt på min dator och har bara 1 Mac. Den är livsviktig. Ändå tänker jag uppdatera så snart det är möjligt. Jag har inga avancerade mjukvaror som eventuellt kan balla ur. Bara Mail, iCal, iWork, Office 2011, iPhoto och helst VMWare Fusion 3 klarar biffen så är det lugnt.

Att vissa här tar saker så allvarligt och att det finns bara ett sätt som är rätt, är intressant.

Låt folk använda/uppdatera sin dator som man vill, det finns fler än ett rätt sätt att göra något på.
Alla använder inte sin dator till att köra feta (klient) applikationer, man kanske jobbar 100% i mååååålnet, so what om man uppdaterar.

Återgå till detaljer om Mac OS X istället.

På tiden att Mac OS X får lokala snapshots, för det fanns väl inte tidigare?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2011-07-14 11:59

Jag tänker då inte uppdatera till Lion för tydligen fungerar inte AFP till ReadyNAS NV+
AFP Out Of Date In OS X Lion

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-07-14 12:09
Ursprungligen av lappen71:

Jag tänker då inte uppdatera till Lion för tydligen fungerar inte AFP till ReadyNAS NV+
AFP Out Of Date In OS X Lion

Otippat när det gäller ReadyNAS...mycket som strular med dem.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2011-07-14 12:29

Och vad vill du ha sagt med det?

Tråden heter "Nya detaljer om Mac OS X 10.7 Lion" och att AFP inte fungerar i Lion mot ReadyNAS är en väldigt viktig detalj för dom som har en RedayNAS

Ursprungligen av lappen71:

Och vad vill du ha sagt med det?

Tråden heter "Nya detaljer om Mac OS X 10.7 Lion" och att AFP inte fungerar i Lion mot ReadyNAS är en väldigt viktig detalj för dom som har en RedayNAS

tror att han ville få dig att rösta på omröstningen om huruvida du ska uppgradera med engång eller inte.

Ursprungligen av lappen71:

Och vad vill du ha sagt med det?

Tråden heter "Nya detaljer om Mac OS X 10.7 Lion" och att AFP inte fungerar i Lion mot ReadyNAS är en väldigt viktig detalj för dom som har en RedayNAS

Var inte riktat åt dig (inget citat) så du behövde inte ta åt dig.

Att ReadyNAS inte funkar med Lion är inte direkt en ny detalj/funktion i Lion som den här tråden handlar om.
Problemet ligger inte i Lion utan hos NETGEAR.

/Off-Topic

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-07-14 13:07
Ursprungligen av Drakfot:

HEHEHE Snor den

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-07-14 18:34
Ursprungligen av Drakfot:

Nya startsidan!

Nu släpper vi diskussionen kring att uppgradera eller inte uppgradera. Det finns redan en tråd för det - se länk i inlägg #946.

Vidare inlägg på det sidospåret i den här tråden kommer att raderas.

/Mod

Senast redigerat 2011-07-14 13:31
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-14 15:57

Jag bara undrar kan man få fram hur mycket plats man har kvar på HDn så som på 10.6?

I övrigt är jag jätte nöjd med Lion!

  • Avstängd
  • International user
  • 2011-07-14 15:58
Ursprungligen av C-man:

Jag bara undrar kan man få fram hur mycket plats man har kvar på HDn så som på 10.6?

I övrigt är jag jätte nöjd med Lion!

Innehåll -> "Visa statusfält"

Bevaka tråden