- C-man
- Medlem ●
- Stockholm
Jag bara undrar kan man få fram hur mycket plats man har kvar på HDn så som på 10.6?
I övrigt är jag jätte nöjd med Lion!
Lägg till din dator/hdd till enheter i finder-inställningar, så kan du se hur mycket plats du har.
Efter att mekat lite med detta så visade det sig att det va jag som va blind!
Dom rackarna har flyttat upp info-baren uppåt på skärmen,å det missade ju jag!
Zimmerman: Personligen har jag upplevt att den inte går i vila på samma sätt som tidigare, jag upplever det som att den bara sätter inaktiva program i vila,släcker skärmen, sen inget mer, förutom att den startar upp ibland.
Fast om man sätter den i vila manuellt värkar det funka!
Nej, jag måste köra PleaseSleep - iMacen vägrar totalt att vila utan att man trycker på powerknappen eller manuellt använder vila i menyn. Men detta är ju ingen feature - det är en extrem bugg i Lion. En riktig fetbugg så att säga :-D. Alla inställningar i Energisparare är ju kvar och det är klart att det är Meningen att man ska kunna få en Mac att spara el och vila - ingen dator/OS-tillverkare törs annat (dom vill absolut inte bli svartlistade hos miljörörelser) och Apples policy är ju numera miljötänk. Dom har helt enkelt inte fixat biffen - dom har alltid haft problem med detta och Lion är piken på eländet. Det är nu så uselt att man skrattar :-D.
Zimmerman: Personligen har jag upplevt att den inte går i vila på samma sätt som tidigare, jag upplever det som att den bara sätter inaktiva program i vila,släcker skärmen, sen inget mer, förutom att den startar upp ibland.
Fast om man sätter den i vila manuellt värkar det funka!
Nej, jag måste köra PleaseSleep - iMacen vägrar totalt att vila utan att man trycker på powerknappen eller manuellt använder vila i menyn. Men detta är ju ingen feature - det är en extrem bugg i Lion. En riktig fetbugg så att säga :-D. Alla inställningar i Energisparare är ju kvar och det är klart att det är Meningen att man ska kunna få en Mac att spara el och vila - ingen dator/OS-tillverkare törs annat (dom vill absolut inte bli svartlistade hos miljörörelser) och Apples policy är ju numera miljötänk. Dom har helt enkelt inte fixat biffen - dom har alltid haft problem med detta och Lion är piken på eländet. Det är nu så uselt att man skrattar :-D.
För mig funkar Sleep från Av/På knappen(testade just igen!)
Lion har problem - mera än vanligt för OSX - med att USB-enheter väcker burken då och då. T.o.m. Apples egen wireless keyboard - som följer med en iMac - väcker iMacen mitt i natten :-D.
Finns det något sätt o se om datorn har vaknat (och somnat igen) utan att man sitter o tittar på den?
Någon som vet hur man får tillbaka listen längst ner på Finderfönster - där t.ex. en öppnad mapps innehåll (antal) och fyllnad (megabyte) etc stod?
Innehåll > Visa Statusfält? Gissar lite.
Någon som vet hur man får tillbaka listen längst ner på Finderfönster - där t.ex. en öppnad mapps innehåll (antal) och fyllnad (megabyte) etc stod?
Liten bugg att du måste dra i fönstret för att få fram den när du valt att visa den.
Kan någon berätta om det går att välja att visa scroll-tjosan på sidan av fönstret hela tiden och inte bara när man scrollar?
Visst. Systeminställningar -> Allmänt.
Man vänjer sig väldigt fort med den nya looken, jag fattar knappt hur man stod ut med de gamla rullisterna; de nya sättet att hantera det på är så snyggt och så praktiskt. De syns bara när man behöver dem, i övrigt håller de sig undan och stjäl inte fokus. Muy bien! Jag rekommenderar dig att våga prova på, livet blir aldrig sig likt igen.
Själv har jag nog inte scrollat med scroll-tjosan på många år. Använder skrollhjulet på musen för sådant - eller drar fingret på en platta. Minns inte när jag senast tryckte på någon pil i scroll-tjosan - inte när jag senast drog där heller.
Själv har jag nog inte scrollat med scroll-tjosan på många år. Använder skrollhjulet på musen för sådant - eller drar fingret på en platta. Minns inte när jag senast tryckte på någon pil i scroll-tjosan - inte när jag senast drog där heller.
Jag har för mig att det är du som alltid framhäver att alla har olika smak och arbetssätt!
Jag har inte Lion, men däremot har man ju prövat på scrollen i program som Reeder och Byword. Känns möcket bra, som svennis skulle ha sagt. Det är nästan lite buskis att vi fortfarande sitter med en blå bautaklump 2011 när alla ändå scrollar med mus/trackpad.
Källa?
Eller bara gissning/spekulation?
Några stycken ned.
AppleInsider | Apple begins approving first Lion-ready Mac App Store Apps