- Johan.I
- Medlem ●
- Värnamo
Apropå att låta en macåterförsäljare peta in nytt minne, skriver Digital Inn såhär på sin sida:
Montering av RAM-minnen
- Alla modeller utom Mac mini: 200 kr
- Mac mini: Kontakta oss för prisuppgift!
Sååå, + 4GBX2 minne till min MBP i7 (15'' 2010 ) kostar 608 kr (ish, inkl. moms) + frakt på 65 kr, om man köper det via Crucial.Står iofs på beställningssidan att min datormodell har 2.8GHz istället för 2.66GHz som 'Om den här datorn' säger, men argh, det är säkert jag som läser fel nånstans...
Och så, en installation av auktoriserad återförsäljare för 200 kr.
Tihi. Det är inte alls en pjåkig idé! ♥
Apropå att låta en macåterförsäljare peta in nytt minne, skriver Digital Inn såhär på sin sida:
Sååå, + 4GBX2 minne till min MBP i7 (15'' 2010 ) kostar 608 kr (ish, inkl. moms) + frakt på 65 kr, om man köper det via Crucial.Står iofs på beställningssidan att min datormodell har 2.8GHz istället för 2.66GHz som 'Om den här datorn' säger, men argh, det är säkert jag som läser fel nånstans...
Och så, en installation av auktoriserad återförsäljare för 200 kr.
Tihi. Det är inte alls en pjåkig idé! ♥
Vart finns deras butik/butiker då?
Lite hjälp att hitta, tryck på rubriken butiker på första länken i resultatet.
Jag har en 2008 Unibody 13" 2.4GHz C2D, uppgraderade till två stycken Corsair 4 GB 1067MHz DDR3, satte samtidigt i en Corsair Force 3 Series F120 120GB SSD disk. Det kostade mig 600 kr för minnesmodulerna och hårddisken drygt 1800 kr. Jäklar, vilken skillnad det blev!
Tills att jag installerade Lion... Får hoppas att det kommer en uppdatering snart.
Eller på hur många program man kör samtidigt, hur stora och minneskrävande de är.
Om man inte har fler program än vad som ryms inom 4 GB blir det ju förstås ingen skillnad med att stoppa i 8 GB, man får ju bara ytterligare 4 GB som är "free".
Köpte en iMac som arbetsstation som jag snabbt uppgraderade till 8Gb.. Det läskiga är att jag börjar tycka 8Gb är lite. Det är inte alls ovanligt att jag "maxar" den så att man får märkbar swap. Nu kör jag visserligen saker som VMWare, Photoshop, XCode, jäkla massa tabs i webbläsaren osv parallellt, men jag gillar att jobba så. I nästa burk kommer jag att ha 8Gb som minimi-gräns, gärna 12 eller 16
Okej, jag trodde jag hade stenkoll på vad jag skulle köpa, men så var inte fallet, trots allt.
Efter att ha kollat runt på Crucial, trodde jag att jag hade hittat rätt RAM-minnen för min MBP 15'' i7 2010 (8GB Kit (4GBx2), 204-pin SODIMM, DDR3 PC3-8500 upgrades for Apple MacBook Pro 2.66GHz Intel Core i7, 15-inch), så jag försökte hitta matchande på Dustin.se för att se till att beställa dem tillsammans med en sprillans ny extern skärm. Grejen är, att när jag ringde Digital Inn för att kolla att minnena jag hittat skulle matcha, sade han att det var viktigt att just hastigheten stämde.
Här blir det krångligt.
Min dator har X2 2GB RAM-minnen, DDR3 med en hastighet av 1067 MHz.
De minnen som ska vara kompatibla (?) verkar ha 1066 MHz i hastighet. Kan det här stickorna - CORSAIR VS 8GB DDR3 SO-DIMM PC3-8500 1066MHZ CL7 (2X4GB) - ens funka optimalt i min dator? Om inte, vilka minnen kan det? En källa säger en sak, sedan står det något annat någon annanstans. Ni som uppgraderat framgångsrikt, vad ska man tänka på?
Tack på förhand!
Jag har en MBP från slutet 2008 (2.4GHz, första UniBodyn). Fungerar det fortfarande med 8GB i den efter uppgradering till Lion?
Det ska ju inte stödjas officiellt men verkar ju ha fungerat för många ändå.
Tack på förhand
Mactracker säger att det går att få i 8GB.
Maximum RAM 8.0 GB (Actual) 4.0 GB (Apple)
...Fungerar det fortfarande med 8GB i den efter uppgradering till Lion?...
Ja, självklart. Klarar den 8 GB, så klarar den 8 GB - spelar ingen roll om du kör Snow Leopard eller Lion.
Ja, självklart. Klarar den 8 GB, så klarar den 8 GB - spelar ingen roll om du kör Snow Leopard eller Lion.
Nja, just MacBook Pro Late 2008 är inte riktigt som andra barn när det gäller just det. Om du kör vanilla-firmware på den så klarar den nämligen max 6 GB. Det kom senare en firmwareuppdatering som inofficiellt gör att den supportar 8 GB, dock inte om man kör Leopard oavsett om man har installerat firmwareuppdateringen. Så det är inte alls någon trivial fråga. Det borde fungera, men är inte alls säkert.
...MacBook Pro Late 2008 är inte riktigt som andra barn när det gäller just det...
Jag svarade generellt. Om en viss datormodells hårdvara är byggd för att klara 8 GB, så gör den detta oavsett om man kör 10.6 eller 10.7.
Jag ville bara påpeka att själva gränsen för minneshantering inte sitter i operativsystemet, utan i hårdvaran (moderkort, memory controller, m.m.).
(Sen kan det ju finnas begränsningar i operativsystemet också, men det är inte relevant i det här fallet)
Förresten, är det någon som har erfarenhet av dessa minnen i sin MBP: WEBHALLEN.com - Kingston 4096MB DDR3 PC3-8500 1066MHz (KVR1066D3S7/4G) (SODIMM)?
Det är ju ett mycket tilltalande pris..
Vill du ha ännu billigare minne så finns dessa:
CORSAIR VS 4GB DDR3 SO-DIMM PC3-8500 1066MHZ CL7 (1X4GB)
jag har en exakt likadan dator som du har och kör de där minnena. Funkar flawless!
Vill du ha ännu billigare minne så finns dessa:
CORSAIR VS 4GB DDR3 SO-DIMM PC3-8500 1066MHZ CL7 (1X4GB)
jag har en exakt likadan dator som du har och kör de där minnena. Funkar flawless!
Vet du om de minnena även funkar till Apple Mac mini "Core 2 Duo" 2.4 (Mid-2010)?
Eller är de här minnena bättre? (Priset är det åtminstone)
http://www.dustin.se/kingston-4gb-1066mhz-ddr3-cl7-sodimm-/product/5010368766