Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Näe, nu blev jag riktigt sur

Tråden skapades och har fått 4843 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av pmarriott:

Fast det där är bara för att fastställa taxeringsvärdet. Taxeringsvärdena lever kvar trots att fastighetsskatten är borttagen.

Jo, men (edit) kommunala fastighetsskatten är ju baserad på fastighetens "värde"...

Senast redigerat 2011-10-12 10:49
Ursprungligen av LCR:

Jo, men kommunalskatten är ju baserad på fastighetens "värde"...

Blanda nu inte ihop begreppen. Kommunalskatt är väl något helt annat.

Den här aktuella "skatten" kallas väl för "kommunal fastighetsavgift" eller något liknande.

Den kommunala fastighetsavgiften är om jag inte missminner mig maximerad till 6000 kr per fastighet. Det är en rejäl skillnad mot den gamla fastighetsskatten på 1,5% av taxeringsvärdet. I alla fall för mig då mitt nya taxeringsvärde plötsligt höjdes med 50% till 2,4 miljoner.

(Med förbehåll för att jag talar i nattmössan - köpte huset efter att fastighetsskatten avskaffades.)

Ursprungligen av pmarriott:

Den kommunala fastighetsavgiften är om jag inte missminner mig maximerad till 6000 kr per fastighet. Det är en rejäl skillnad mot den gamla fastighetsskatten på 1,5% av taxeringsvärdet. I alla fall för mig då mitt nya taxeringsvärde plötsligt höjdes med 50% till 2,4 miljoner.

Jo, det är rätt, men ett system som graderas på vad du har för toalett, storlek på tvättstuga, bättre uppvärmning=högre värdering, hur många badkar, öppen spis, där det bara är att plugga in skattefunktionen igen.

Att skatta för ett hus man redan köpt för skattade pengar är FEL FEL FEL!!

Man betalar redan energiskatt på all energi, moms m.m. på alla andra avgifter, och den här kommunala fastighetsskatten, den fanns ju inte när fastighetsskatten fanns.

Det enda den har gjort är att begränsa så att de med riktigt dyra hus inte behöver betala mer än alla andra (nej, jag säger inte att folk med stora fina strandnära hus ska betala mer, de ska inte heller betala någon jävla skatt på sitt BOENDE)!

Jag betalar gärna bilskatt och liknande, men varför ska boende skattas? Finns ingen som helst motivation! (om man inte är kommunist då möjligtvis)...

Den kommunala fastighetsskatten är samma sak, bara annat namn!!

Ursprungligen av LCR:

Jo, det är rätt, men ett system som graderas på vad du har för toalett, storlek på tvättstuga, bättre uppvärmning=högre värdering, hur många badkar, öppen spis, där det bara är att plugga in skattefunktionen igen.

Att skatta för ett hus man redan köpt för skattade pengar är FEL FEL FEL!!

Man betalar redan energiskatt på all energi, moms m.m. på alla andra avgifter, och den här kommunala fastighetsskatten, den fanns ju inte när fastighetsskatten fanns.

Det enda den har gjort är att begränsa så att de med riktigt dyra hus inte behöver betala mer än alla andra (nej, jag säger inte att folk med stora fina strandnära hus ska betala mer, de ska inte heller betala någon jävla skatt på sitt BOENDE)!

Jag betalar gärna bilskatt och liknande, men varför ska boende skattas? Finns ingen som helst motivation! (om man inte är kommunist då möjligtvis)...

Den kommunala fastighetsskatten är samma sak, bara annat namn!!

Taxeringsvärdet används numera mest för statistik. Som sagt, det finns en avgift som är i princip lika för alla. Skatt i någon form får du betala vad du än köper. Moms, bensinskatt, tobaksskatt, återvinnngavgifter etc.

Ursprungligen av pmarriott:

Taxeringsvärdet används numera mest för statistik. Som sagt, det finns en avgift som är i princip lika för alla. Skatt i någon form får du betala vad du än köper. Moms, bensinskatt, tobaksskatt, återvinnngavgifter etc.

Absolut, men VAD är det jag KÖPER när jag äger ett hus jag bor i???

Jag betalar skatter och moms på allt jag konsumerar (el, vatten. avlopp, renoveringar m.m.), jag betalar skatt på de pengar jag tjänar för att betala för huset, men vad är det som ska skattas för att jag bor någonstans?

Sedan att de inte avskaffat systemet innebär ju att en senare regering kan återinföra skiten igen, databasen ligger klar, säkert många som vågat anmäla fler saker nu också. Jag betalade runt 7000kr/år förut, nu 6000kr/år och jag röstade för avskaffning av fastighetsskatten, men jag har inte blivit av med denna felaktiga skatt, den har blivit lite lite lägre och heter något annat.

På detta är jag fortfarande sur (om väldigt glad i övrigt)

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-10-12 12:53

Ten years ago we had Steve Jobs, Johnny Cash and Bob Hope...

Now we have no jobs, no cash and no hope...

Det är åt helvete att gladtråden är 4 sidor längre.

  • Avstängd
  • International user
  • 2011-10-12 22:58

Varken paddan eller Apple TVn går att uppdatera till senaste versionen. Nu är jag riktigt sur!

Ursprungligen av Mattias L:

Varken paddan eller Apple TVn går att uppdatera till senaste versionen. Nu är jag riktigt sur!

Gilla = sympati

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-10-12 23:24

Uppdatering till iOS5 = den verkar strunta i de mappar jag hade innan och har nu spritt ut alla appar över ett antal sidor.. >:/

Och, servicekväll på jobbet och jag behövde inte vara med. Så givetvis har man varit inringd sedan 19 >_<

Ingen fast Internet eller telefon hela dagen, något handikappad, och jag är inte ens speciellt uppkopplad med cloud-liv och allt. Ännu inget och int' säger BBB nåt på deras sida. Så hur ni som lever helt uppkopplade skulle klara er vet jag intd.

written on my iPhone with 99 app and Telia kontant internet

Ursprungligen av LCR:

Ingen fast Internet eller telefon hela dagen, något handikappad, och jag är inte ens speciellt uppkopplad med cloud-liv och allt. Ännu inget och int' säger BBB nåt på deras sida. Så hur ni som lever helt uppkopplade skulle klara er vet jag intd.

written on my iPhone with 99 app and Telia kontant internet

Liknande men värre.

Bredbandsbolaget skulle haft fiber installerat och klart i vår bostadsrättsförening v 38. Nu lutar det åt vecka 44-45.

Jag har vart utan fast uppkoppling sedan Augusti. Ge mig fiber NU.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Liknande men värre.

Bredbandsbolaget skulle haft fiber installerat och klart i vår bostadsrättsförening v 38. Nu lutar det åt vecka 44-45.

Jag har vart utan fast uppkoppling sedan Augusti. Ge mig fiber NU.

Kompisen har 3G i sin iPad, den har han lyckats dela ut så att fasta macen kan kolla mail och göra bankärenden....
De har haft vissa problem med sitt fasta internet.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Ge mig fiber NU.

Jag fick svar av BBB supporten, det var någon som hade grävt av en fiberlina inne i Stockholm, så fiber hade inte hjälpt...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-10-16 02:23
Ursprungligen av LCR:

Jag fick svar av BBB supporten, det var någon som hade grävt av en fiberlina inne i Stockholm, så fiber hade inte hjälpt...

Sur för att den avgrävda linan även drabbade oss här uppe i Umeå, 65 mil bort! Hur f%n kan det vara så?

Ursprungligen av MatsOlov:

Sur för att den avgrävda linan även drabbade oss här uppe i Umeå, 65 mil bort! Hur f%n kan det vara så?

Tänk när vi kommit så långt (nästan där nu) där vi behöver Internet uppkoppling till allt. Det är ju vad folk strävar efter. "Lägg upp allt i molnet!" Jo, visst tills det skiter sej, och skita sej kommer det att göra mer än en avgrävd fiberslang...

Bara för att BinLaden är död innebär det inte slutet på allt anti-västerländsk terrorism. Jag är övertygad om att det kommer mer och mer materiellt sabotage i framtiden, inte bara från religiösa grupper men även från anti-kapitalister och annat.

Desto mer högteknologiskt beroende vi blir desto mer sårbara blir vi.

Ursprungligen av LCR:

Tänk när vi kommit så långt (nästan där nu) där vi behöver Internet uppkoppling till allt. Det är ju vad folk strävar efter. "Lägg upp allt i molnet!" Jo, visst tills det skiter sej, och skita sej kommer det att göra mer än en avgrävd fiberslang...

Bara för att BinLaden är död innebär det inte slutet på allt anti-västerländsk terrorism. Jag är övertygad om att det kommer mer och mer materiellt sabotage i framtiden, inte bara från religiösa grupper men även från anti-kapitalister och annat.

Desto mer högteknologiskt beroende vi blir desto mer sårbara blir vi.

Helt klart. Folk litar blint på internet och allsköns eldrivna prylar. Och folk blir helt till sig om nätet går ner eller om man får strömavbrott. Vi fick ett större här i Göteborg en kväll förra vintern. Jag ryckte på axlarna och gick och tände lite levande ljus för att kunna se något. På gatan utanför började folk flockas ut genom dörrarna och irra runt som förvirrade höns. Det kändes lite som de väntade på att jorden skulle gå under

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-13 19:45

Tidningskiosken.

Är det bara jag som irriterar mig på att när du ser magasinet kommer upp så står det *free.
Du laddar ner tidningen och slår upp den. Det första du möter är ett uppslag som säger till dig att tidningen du nytt tankade ner gratis kostar 38kr. I det som är gratis enligt Apple är alltså en bild på uppslaget samt tjänsten som "hjälper" dig att betala och ladda ner tidningen?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-10-13 19:55

Tänkte på det också idag när jag gick igenom "tidningarna". Kontentan blev att mitt tidningsställ förblev tomt.

Ursprungligen av atomlab:

Tidningskiosken.

Är det bara jag som irriterar mig på att när du ser magasinet kommer upp så står det *free.
Du laddar ner tidningen och slår upp den. Det första du möter är ett uppslag som säger till dig att tidningen du nytt tankade ner gratis kostar 38kr. I det som är gratis enligt Apple är alltså en bild på uppslaget samt tjänsten som "hjälper" dig att betala och ladda ner tidningen?

Varför lägga en F1 tävling på en sån skitbana som Sydkorea med depå ut- och infarter som är så katastrofalt idiotiska och ingen som helst publik kultur...

Ursprungligen av LCR:

Varför lägga en F1 tävling på en sån skitbana som Sydkorea med depå ut- och infarter som är så katastrofalt idiotiska och ingen som helst publik kultur...

Yoghurtkultur, matkultur, finkultur, bakteriekultur. Publik kultur ?

Förklara gärna LCR...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2011-10-15 22:54
Ursprungligen av LCR:

Varför lägga en F1 tävling på en sån skitbana som Sydkorea med depå ut- och infarter som är så katastrofalt idiotiska och ingen som helst publik kultur...

Hellre Korea än skitbanan i Valencia. Det loppet gör mig riktigt sur...(Även om årets lopp var hyfsat bra)

Ursprungligen av MacJake:

Hellre Korea än skitbanan i Valencia. Det loppet gör mig riktigt sur...(Även om årets lopp var hyfsat bra)

Hellre en riktig bana (Hockenheim, A1-ring, Magny-Cours, Imola) istället för många nybyggda skit banor utan kultur. Valencia är bara en av många banor i år som de borde slopa helt. Kina och Malaysia är ok, funkar bra med motorcykel också, men annars...

  • Medlem
  • 2011-10-16 19:50
Ursprungligen av LCR:

Hellre en riktig bana (Hockenheim, A1-ring, Magny-Cours, Imola) istället för många nybyggda skit banor utan kultur. Valencia är bara en av många banor i år som de borde slopa helt. Kina och Malaysia är ok, funkar bra med motorcykel också, men annars...

Hellre ett varv på klassiska nordslingan på Nürburgring! Hade de kört så mycket som EN tävling till där hade jag varit där! För övrigt den enda vettiga anledningen att besöka Tyskland över huvud taget!

  • Medlem
  • 2011-10-14 15:43

Satt på bussen mellan Radiohuset och Centralen. Precis efter en korsning stod en lastbil dubbelparkerad med bakgavellyften utfälld så att bussen inte kunde passera mellan den och refugen. Lastbilschaffisen kollade mot bussen och konstaterade att den inte kom förbi, och fortsatte sedan att köra in sina grejer i huset.
Tillslut tröttnade jag och skrek genom en öppnad dörr att han skulle flytta på arslet så att övrig trafik kunde ta sig fram.
Jag har alltid haft viss respekt för yrkeschaffisar i stan, men precis som Ljugholt har även denna kår förlorat all min respekt!

..på att det finns så många intressanta trådar här på 99 som jag inte hinner läsa! Särskilt nu de senaste dagarna!

Den drabbade folk uppe i Luleå också. Lägg på 30 mil till

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-10-16 17:08

Gårdagens alkoholintag som idag har gett mig en bakfylla som inte är av denna planet. Hela dagen är förstörd.

Bevaka tråden