Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iCloud.com är uppe

Tråden skapades och har fått 202 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av theplague:

Jag har fortfarande inte fått Anteckningar till iCloud.
Kontakter fick jag avaktivera och aktivera igen och fick då välja "Slå ihop".
Men något sådant alternativ finns inte för anteckningar när jag gör samma sak.

Ska det räcka med att jag aktiverar Anteckningar i Inställningar->iCloud så ska de jag synkat in från datorn börja synkas med molnet?

Kan inte svara exakt på din fråga, men du måste ha e-post aktiverat för att kunna synka anteckningar, det förstod inte jag i början.

Jag var tvungen att lägga in alla anteckningar i mobilen först, sedan synkades de till iCloud (och datorn då), troligen ligger de anteckningar i datorn lokalt sparade.

Ursprungligen av Patrik D:

Kan inte svara exakt på din fråga, men du måste ha e-post aktiverat för att kunna synka anteckningar, det förstod inte jag i början.

Jag var tvungen att lägga in alla anteckningar i mobilen först, sedan synkades de till iCloud (och datorn då), troligen ligger de anteckningar i datorn lokalt sparade.

Jag har epost aktiverat. Ah, jag får se om det hoppar igång under dagen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-13 11:09

Exakt hur fungerar det med iMessage. Måste man ha en me.com-adress för att iOS-enheten ska känna av att den kan skicka ett iMessage istället för SMS?
Om så är fallet, why oh why kan man inte slå ihop sina Apple-ID så att alla program, låtar osv "förs över" på sin me.com-adress så man slipper två IDs? Hoppas ryktena om detta stämmer.

Ursprungligen av acke:

Exakt hur fungerar det med iMessage. Måste man ha en me.com-adress för att iOS-enheten ska känna av att den kan skicka ett iMessage istället för SMS?
Om så är fallet, why oh why kan man inte slå ihop sina Apple-ID så att alla program, låtar osv "förs över" på sin me.com-adress så man slipper två IDs? Hoppas ryktena om detta stämmer.

Shit, måste jag skriva in alla min kontakters apple-id för att ios ska fatta att ja den ska skicka imessage? herregud...

Ursprungligen av wilhelmsson:

Shit, måste jag skriva in alla min kontakters apple-id för att ios ska fatta att ja den ska skicka imessage? herregud...

Nej, den kollar via telefonnumret.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-10-13 13:27
Ursprungligen av acke:

Exakt hur fungerar det med iMessage. Måste man ha en me.com-adress för att iOS-enheten ska känna av att den kan skicka ett iMessage istället för SMS?
Om så är fallet, why oh why kan man inte slå ihop sina Apple-ID så att alla program, låtar osv "förs över" på sin me.com-adress så man slipper två IDs? Hoppas ryktena om detta stämmer.

På min iPhone behövde jag inte göra nånting för att iMessage skulle aktiveras. Min fru däremot har en iPod Touch, och hon var tvungen att aktivera det med sitt ordinarie Apple-ID. Ingen me.com-adress behövdes.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-10-13 11:19

Min kalender syncas inte heller till datorn från mobilen. Jag använder mig av Week cal och kalendern är en google calendar som är exchange-synkad med mobilen. Kan det vara detta som ställer till det?

Ursprungligen av eLik:

Min kalender syncas inte heller till datorn från mobilen. Jag använder mig av Week cal och kalendern är en google calendar som är exchange-synkad med mobilen. Kan det vara detta som ställer till det?

Funkar hos mig. Jag har samma uppsättning, med den enda skillnaden att jag kör Google-kalendrarna (flera) i kalenderappen i iPad 2. Så fort jag la in ett möte dök det upp i datorn också. Det är inte så att den förvalda kalendern råkat bli iCloud eller mobilens egna?

Weekcal borde inte påverka, för det är bara ett skal som läser informationen från Google-kalendrarna.

Jag brukar vara snabb att hoppa på nya tåg hos Apple, men den här gången har jag inte vågat migrera från MobileMe till iCloud ännu. Beskrev mitt problem tidigare. Är det någon som vet hur backupen till iCloud fungerar om man skulle behålla sitt antika Apple ID för App Store-inköp men låta iCloudkontot stå för e-post, kalender, kontakter och så vidare? Kommer backup av appar man har i sin iOS-enhet att fungera trots att de är köpta med ett annat konto?

EDIT: Jag svarar på min egen fråga med en länk till en KB hos Apple. Det får bära eller brista, nu migrerar jag. Here we go!

http://support.apple.com/kb/HT4895

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-10-13 13:54

Är det någon som vet varför inte hela Adressboken synkas. I listan på luren har jag "Alla Kontakter" samt "Alla i iCloud". Det finns vissa kontakter i "Alla Kontakter" som inte finns i "Alla i iCloud". Jag tycker att jag försökt med det mesta, synka fram och tillbaka, stänga av/på kontakter i iCloud-inställningarna.. men no luck.

Hoppas ni förstår mitt "problem"!?:D

/M

Ursprungligen av barvid:

Är det någon som vet varför inte hela Adressboken synkas. I listan på luren har jag "Alla Kontakter" samt "Alla i iCloud". Det finns vissa kontakter i "Alla Kontakter" som inte finns i "Alla i iCloud". Jag tycker att jag försökt med det mesta, synka fram och tillbaka, stänga av/på kontakter i iCloud-inställningarna.. men no luck.

Hoppas ni förstår mitt "problem"!?:D

/M

Det kan vara samma problem som jag hade. Jag gjorde så här:

1. Stäng av synk av Kontakter under iCloud
2. Koppla in iPhone till datorn och iTunes, välj "Ersätt kontakter på iPhone"(med de från datorn) och synka.
3. Starta om telefonen. (gjorde jag bara för att)
4. Aktivera synk av Kontakter under i Cloud. Välj "Slå ihop kontakter"

Då var de uppsynkade till i Cloud efter en stund.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-10-13 15:03
Ursprungligen av theplague:

Det kan vara samma problem som jag hade. Jag gjorde så här:

1. Stäng av synk av Kontakter under iCloud
2. Koppla in iPhone till datorn och iTunes, välj "Ersätt kontakter på iPhone"(med de från datorn) och synka.
3. Starta om telefonen. (gjorde jag bara för att)
4. Aktivera synk av Kontakter under i Cloud. Välj "Slå ihop kontakter"

Då var de uppsynkade till i Cloud efter en stund.

Tackar för tipset! skall genast testa!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-13 14:48

Nu när dessa tjänster är gratis från Apple vore det fint om de antingen bygger in det i Mac OS X Server eller erbjuder iCloud Enterprise (fat chance jag vet).

Jag har ett Apple ID
Jag ombads ändå att skapa en me.com-adress för att synka mail och anteckningar.

1. Bara ett (1) mail kan jag hitta då jag loggar in på www.icloud.com

2. Min nya me.com-adress som jag registrerade, har inget lösenord, jag fick inte den frågan då jag ombads att skapa en sådan mailadress,
varför?

3. Mina anteckningar är möjligen synkade, men var hittar jag dem?

4. Kamerarullen och alla mina program är möjligen synkade, men var hittar jag dem?

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-10-13 15:55
Ursprungligen av Olav Rust:

2. Min nya me.com-adress som jag registrerade, har inget lösenord, jag fick inte den frågan då jag ombads att skapa en sådan mailadress,
varför?

För att dina inloggningsuppgifter är ditt Apple-ID som du loggar in på iCloud med.

Årets miss från Apple.

När iCloud synkade alla mina kalendrar (iPhone, iPad, MBP) så la den in allt tre gånger. Det kan jag leva med, även om det är sjukt irriterande att radera det.

Det som däremot är riktigt pinsamt är att iCal helt plötsligt valde att skicka ut ett svar på alla de inbjudningar jag fått. Alltså även gamla inbjudningar. Jag har ju ingen body count än, men jag skulle gissa att det rör sig om närmare 1000 mötesinbjudningar från kunder sedan 2008. Tror ni att de blev glada över spammen i deras inbox i morse? "XXX tackar ja till mötet ang XXX, 2009 03 21 kl 11.30"

Ursprungligen av MrSinatra:

Årets miss från Apple.

När iCloud synkade alla mina kalendrar (iPhone, iPad, MBP) så la den in allt tre gånger. Det kan jag leva med, även om det är sjukt irriterande att radera det.

Det som däremot är riktigt pinsamt är att iCal helt plötsligt valde att skicka ut ett svar på alla de inbjudningar jag fått. Alltså även gamla inbjudningar. Jag har ju ingen body count än, men jag skulle gissa att det rör sig om närmare 1000 mötesinbjudningar från kunder sedan 2008. Tror ni att de blev glada över spammen i deras inbox i morse? "XXX tackar ja till mötet ang XXX, 2009 03 21 kl 11.30"

Detta hände mig med, fick iofs bara dubbla kalendrerpunkter, på iPhonen på min laptop så har typ 75% av mina kalenderpunkter från iphonen kommit upp. Vilket ju är sjukt irriterande för då kan man ju inte kolla på laptopen om jag är rädd att missa något. Har testat att typ ändra tid på en grej som inte dykte upp men den dyker inte upp ändå.

Hej
Kör ios5 på min iphone, kör senaste lion på min iMac.
Men jag får ej iCloud att fungera, har 2st apple id. ett som är knutet till betalkort, samt ett annat som som hörde till mobile me.

Gjorde som man skulle vid uppgrad. till ios 5 på iphonen valde mitt Apple ID som är knutet till iTunes o Appstore, fick meddelande om att bekräfta i ett mail som skickades till min email, det kommer inget mail, gått över ett dygn, ligger ej i spam.

la då upp mitt andra apple ID som icloud konto då fungerar det med vissa saker, men ej bildström,och ej musik, kalender och kontakter funkar, sen om jag loggar ut ur Icloud och försöker med mitt första Apple ID igen så försvinner all kontakter och kalender saker.

Hur ska jag få det att fungera med mitt "rätta" Apple ID?

Tack

Var hittar jag min musik, mina anteckningar och foton då? Det är möjligt att de är säkerhetskopierade, men var finns de?

  • Medlem
  • Enköping
  • 2011-10-13 17:35

Hej!

Har en fundering: Använder Macbook Pro, iPhone och iPad. Det är bara på iPhonen som mina kontakter är uppdaterade och de som jag vill använda. På iPad ligger någon gammal synk från min dator, där inte alla kontakter är med eller ens är uppdaterade.

Frågan är nu, vågar jag synka iPad och datorn mot iCloud? Jag vill ju inte att mina kontakter från iPhone ska ersättas eller försvinna. Eller tas ingenting bort av iCloud? Har inte riktigt förstått den delen.

Tack på förhand!

Ok! Nu när jag kör iCloud synk, istället för MobileMe, hur får jag bort "synk" ikonen uppe vid klockan?
Innan gick det att välja att ha den synlig eller inte i inställningarna till MM, men inte nu längre.

Ursprungligen av jonas.larsson:

Ok! Nu när jag kör iCloud synk, istället för MobileMe, hur får jag bort "synk" ikonen uppe vid klockan?
Innan gick det att välja att ha den synlig eller inte i inställningarna till MM, men inte nu längre.

[ATTACH="CONFIG"]30695[/ATTACH]

[ATTACH="CONFIG"]30696[/ATTACH]

cmd och så drar du bort den tror jag.

Snyggt Keptang!

Tack!

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-13 19:42

Lyckas inte aktivera iCloudsynken. Apples servrar verkar fort. inte må helt bra.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-13 21:48

Har någon av er problem med iCloud-mailen i Mail.app nu?

Jag får bara ett felmeddelande, se bilden nedan. Det fungerade hur bra som helst igår och jag har inte gjort några förändringar. Tittar jag i inställningarna för iCloud-kontot i Mail.app så står där XXXX som användarnamn, vilket jag också har i mailadressen ([email protected]) och tittar jag på server för inkommande epost så står där p03-imap.mail.me.com men tittar jag i hjälpen för iCloud och hur man sätter upp sitt konto på en tredjeparts mailapplikation så anger de imap.mail.me.com som server för inkommande mail. Dock är raden gråad i Mail.app så jag har ingen möjlighet att själv ändra den.

Idéer?

Edit: Ingen av ovanstående två mailservrar svarar på ping, av någon anledning.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-13 22:39
Ursprungligen av zinned:

Har någon av er problem med iCloud-mailen i Mail.app nu?

Jag får bara ett felmeddelande, se bilden nedan. Det fungerade hur bra som helst igår och jag har inte gjort några förändringar. Tittar jag i inställningarna för iCloud-kontot i Mail.app så står där XXXX som användarnamn, vilket jag också har i mailadressen ([email protected]) och tittar jag på server för inkommande epost så står där p03-imap.mail.me.com men tittar jag i hjälpen för iCloud och hur man sätter upp sitt konto på en tredjeparts mailapplikation så anger de imap.mail.me.com som server för inkommande mail. Dock är raden gråad i Mail.app så jag har ingen möjlighet att själv ändra den.

Idéer?

Edit: Ingen av ovanstående två mailservrar svarar på ping, av någon anledning.

Det var problem (Apple - Support - iCloud - System Status) fram till för 1,5h timme sedan. Kanske fortfarande håller i.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-13 22:57

Tackar, då verkar det vara på G att bli löst. Skönt att det var ett övergripande problem iaf.

Jag kan fortfarande inte migrera mitt mobileme konto till icloud.

Överbelastning deluxe. Jo jag tackar ja.

Senast redigerat 2011-10-14 00:26

Wow, vilken soppa.

Nu när jag kommer till jobbet, där jag har SL och alltid syncat min telefon och det funkat 100% med kalendern så har helt plötsligt flera kalenderposter försvunnit från datorn, i min iphone så ligger dom kvar. Har testat att synca igen men dom dyker inte upp.

Så resultatet just nu:

I min iphone finns ALLA kalenderpunkter
I min macbook pro med iCloud finns 75% av mina kalenderpunkter
I min Mac pro som syncar iPhone via iTunes finns 75% av kalenderuppgifterna men inte SAMMA 75% som på macbook pron!

Så nu kan jag bara kolla iPhonen för att vara 100% säker.

På något sätt köper jag att inte alla dykt upp via icloud på mabook pron men det är läskigt att vissa inte finns kvar på mac pron.

Mvh/ SUR

Ni som synkar kalendrar/kontakter/mail via iTunes skulle jag föreslå att ni går över till enbart iCloud/Google eller whatever.
Istället för att lita på olika synk-funktioner för olika enheter.

Annars blir det nog soppa, tyvärr..

Bevaka tråden