Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Officiella tråden för iPhone 4S

Tråden skapades och har fått 851 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ska vi vara petiga så är det väl till och med CDMA2000 eller något sådant:)

Ursprungligen av FreddeB:

Jag spenderar mycket tid Sthlms skärgård där Telenors 3G-täckning är omöjligt dålig (med en 4S skulle jag antagligen sitta med 0 pinnar 3G) går jag manuellt över till Edge på min i4:a kan jag iaf använda telefonen till att ringa med.

Samma här ! Men hur sköter den övergången mellan 3G och Edge ? Fungerar det, så är det väl ok - blir 3G signalen för svag - så går den med automatik över. Med Telia är det lite si och så med den saken. Trodde att den inställningen låg i systemet, och borde i så fall finnas i 4s likaväl som i 4 - eller ?

Ursprungligen av adress@mac:

Samma här ! Men hur sköter den övergången mellan 3G och Edge ? Fungerar det, så är det väl ok - blir 3G signalen för svag - så går den med automatik över. Med Telia är det lite si och så med den saken. Trodde att den inställningen låg i systemet, och borde i så fall finnas i 4s likaväl som i 4 - eller ?

Telia, Telenor och Tele2 har möjlighet till fallback på GSM (Vilket syns som "E" - Edge), 3 saknar denna möjlighet.
iPhone, från 3G fixar fallback utan problem.

Ursprungligen av Goflorp:

Telia, Telenor och Tele2 har möjlighet till fallback på GSM (Vilket syns som "E" - Edge), 3 saknar denna möjlighet.
iPhone, från 3G fixar fallback utan problem.

Är det fler än Telia som har EDGE nu? Tidigare var det bara Telia som uppgraderat sitt 2G nät till EDGE.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-22 21:39
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Är det fler än Telia som har EDGE nu? Tidigare var det bara Telia som uppgraderat sitt 2G nät till EDGE.

Telenor har slagit på sitt edge nät. Fungerar faktiskt hyffsat snabbt ändå..

På mitt jobb så har vi kasst tak så 3G täckningen försvinner ideligen, men med edge går det ändå långsamt men bättre än GSM.

Ursprungligen av Goflorp:

Telia, Telenor och Tele2 har möjlighet till fallback på GSM (Vilket syns som "E" - Edge), 3 saknar denna möjlighet.
iPhone, från 3G fixar fallback utan problem.

Telia syns som E för edge när det är över GSM.
På de andra operatörerna får du en prick eftersom de inte har edge.

Ursprungligen av Goflorp:

Telia, Telenor och Tele2 har möjlighet till fallback på GSM (Vilket syns som "E" - Edge), 3 saknar denna möjlighet.
iPhone, från 3G fixar fallback utan problem.

Lite osäkert tycker jag ändå att det är. Kör jag 3G och signalen blir svag, tar det lång tid innan den växlar nät. Kan även bli "inget nät".
Så hundra är det inte. Men är det bekräftat att inställningen "nätvärk" med inaktivering av 3G inte finns på 4s ? På 4 finns det ju även efter uppdateringen.

  • Medlem
  • Kilafors
  • 2011-10-19 23:56

Jag fattar inte ens vad det handlar om. Att kunna avaktivera 3g för att spara batteri, eller vadå?

  • Medlem
  • Vännäs
  • 2011-10-20 09:40
Ursprungligen av tompash:

Jag fattar inte ens vad det handlar om. Att kunna avaktivera 3g för att spara batteri, eller vadå?

Ja, under inställningar/allmänt/nätverk finns ett val av att avaktivera eller aktivera 3g. Det valet finns inte på min 4S, men på tjejens 4:a och min jobb 3gs finns det. Alla 3 har iOS 5

Och ja, jag saknar den för jag har hemskt dålig 3g täckning i mitt hus så jag brukar stänga av 3g när jag är hemma för att spara ström

Är du säker på att du har de senaste operatörsinställningarna? Kan bero på det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-20 08:00

Jag undrar samma sak.

  • Medlem
  • Kilafors
  • 2011-10-20 09:56

Jahaja! För Halebopanvändare försvann stödet för tethering på ett liknande sätt för nåt år sen. Det var ju extremt irriterande, men då var det faktiskt någon som kom med en fix som inte krävde att man behövde jailbreaka telefonen.

Så hoppet är inte kört för dig menar jag!

På 4S finns inte valet kvar.

Alla ni som har tappat "3G valet" - kör ni samma operatör eller?

Ursprungligen av BlackSmp:

Alla ni som har tappat "3G valet" - kör ni samma operatör eller?

Nope, Krullka kör Telia.
Jag och FreddeB kör Telenor.

Ursprungligen av jac:

10 inlägg per sida pga google. Se tråden under feedback om 99.se 4.5.

Kan vara värt att peka ut även här att detta går utmärkt att ändra för medlemmar under Inställningar, så om man tycker 10 inlägg är på tok för lite kan man få ändå upp till 100 inlägg per sida om man vill.

För mer diskussion om detta, fortsätt i Feedback-tråden.

Ett par offtopic-inlägg raderade. Om ni har frågor kring ett helt annat ämne än vad som diskuteras i den aktuella tråden (i det här fallet handlade det om en ny funktion på forumet) - ställ då frågan på rätt ställe!

/Mod

  • Medlem
  • Mariefred
  • 2011-10-21 19:07

Riktigt sugen på att gå från Android till iOS och har därför börjat fokusera på 4S. När jag efter några dagars frenetiskt letande efter information har jag nu sprungit över alldeles för mycket "skit" kring batteritiden. En av anledningarna till att jag har tänkt gå över till iOS denna säsong är just pga deras "fantastiska batteritider". Ni som nu skall köpa en 4S, hur reflekterar ni kring detta? Och alla andra; bör jag kanske skaffa mig en iPhone 4 istället?

  • Medlem
  • 2011-10-21 19:20
Ursprungligen av nox:

Riktigt sugen på att gå från Android till iOS och har därför börjat fokusera på 4S. När jag efter några dagars frenetiskt letande efter information har jag nu sprungit över alldeles för mycket "skit" kring batteritiden. En av anledningarna till att jag har tänkt gå över till iOS denna säsong är just pga deras "fantastiska batteritider". Ni som nu skall köpa en 4S, hur reflekterar ni kring detta? Och alla andra; bör jag kanske skaffa mig en iPhone 4 istället?

Vad är det du är orolig över? Att batteriet inte ska räcka över dagen?

  • Medlem
  • Mariefred
  • 2011-10-21 20:46
Ursprungligen av jac:

Vad är det du är orolig över? Att batteriet inte ska räcka över dagen?

Att den inte ska räcka i 24 timmar som jag ser som minimum om man i alla fall använder telefonen ganska hårt. Man har inte alltid tillgång till eluttag och laddkabel. Min SGS II räcker ca 24-30 timmar nu, är väl helt OK, men blickar mot iPhone då de som sagt kan det här med batteritid. Nu emulerar jag mycket PSX-spel på min Samsung så kanske därför den dör så snabbt.

Ursprungligen av nox:

Riktigt sugen på att gå från Android till iOS och har därför börjat fokusera på 4S. När jag efter några dagars frenetiskt letande efter information har jag nu sprungit över alldeles för mycket "skit" kring batteritiden. En av anledningarna till att jag har tänkt gå över till iOS denna säsong är just pga deras "fantastiska batteritider". Ni som nu skall köpa en 4S, hur reflekterar ni kring detta? Och alla andra; bör jag kanske skaffa mig en iPhone 4 istället?

Det verkar explodera just nu med molntjänster i alla appar och jag tror det är stora tjuvar. Jag har en gammal 3GS och jag hade svårt att få batteriet att räcka en hel dag förut. Jag tog bort push på mail så den istället kollar var 15 min och sen räcker batteriet en hel dag utan problem. Har man många appar som håller på så där så drar det ström utan tvivel. Det kan även göra det svårt att jämföra mellan olika personers upplevelse.

  • Medlem
  • 2011-10-21 19:23

Förvånat fann jag att man nu kan beställa 4S från Applestore.se jag som trodde att det skulle vara möjligt först den 28:e.

  • Medlem
  • 2011-10-21 21:14
Ursprungligen av Korsriddaren:

Förvånat fann jag att man nu kan beställa 4S från Applestore.se jag som trodde att det skulle vara möjligt först den 28:e.

Och självklart finns det en tråd för det också. http://www.99.se/kopa-iphone/290646-nu-iphone-4s-bestallas-via-apple-store.html

För varje ny funktion blir det ofta ökad förbrukning (3G, GPS, Push notification osv). Med iPhone 4S verkar Siri ta en del i anspråk, framförallt funktionen att aktivera Siri så fort man lyfter telefonen mot örat. Det är förstås en bra funktion att ha, men om man har problem med batteritiden kan man testa att avaktivera den, har läst flera som sagt att det gjort skillnad.

  • Medlem
  • Mariefred
  • 2011-10-21 22:55

Får se om jag klarar av att avvakta någon månad för att höra lite intryck, eller så får det bli en chansning

Med 2 st iPhone 4 får jag nog snällt vänta till nästa år och nästa version av iPhone tror jag...eller...

Fördelen med att inte ha råd är att man inte behöver ta ställning till sådana svåra val

Känner också att det är skönt att inte ha råd att skaffa en iPhone 4S även om HA begäret finns där. iPhone 4 är ju fortfarande en trevlig mobil men Apple ska ha en eloge för att skapa något som gör att folk får ett sådan HA begär att man byter mobil bara efter ett år eller kortare tid. Även om den gamla telefonen fungerade

  • Medlem
  • 2011-10-22 20:04

Någon av er som beställt en 4S från Applestore.se ännu? Själv är jag lite sugen att göra det faktiskt.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Någon av er som beställt en 4S från Applestore.se ännu? Själv är jag lite sugen att göra det faktiskt.

Ja, jag beställde en vit 16GB igår, en stund efter de öppnat affären. Ber. leverans 2-9/11.

Bevaka tråden