- anon17386121
- Avstängd ●
Kanske ett offtopic-sidospår som vi får bryta ut till egen tråd....
Men jag blir nyfiken.
Hur kan man tycka att det är så stor skillnad på Office 2010 Win och Office 2011 Mac? Båda använder ju samma nya användargränssnitt.
Vad är det som du anser är så mycket sämre i Win-versionen - eller så mycket bättre i Mac-versionen?
Jag jobbar med 2010 Win på jobbet och 2011 Mac hemma, och upplever dem som ganska lika.
Nu jobbar jag inte med endera, men jag har gjort en massa statistik i Excel 2011 i och med allt mitt ishockey arbete så blev jag bara glad när jag såg förbättringarna sedan 2008, sedan 2004 osv, men nu på jobbet när jag måste öppna något i Office så hittar jag ingenting.
Men det är inte bara Office som försökt återuppfinna hjulet (läs GUI), men jag har redan skrivit om det i min Windows irritations tråd.
Nu jobbar jag inte med endera, men jag har gjort en massa statistik i Excel 2011 i och med allt mitt ishockey arbete så blev jag bara glad när jag såg förbättringarna sedan 2008, sedan 2004 osv, men nu på jobbet när jag måste öppna något i Office så hittar jag ingenting.
Det känns som om du smutskastar Windows-versionen bara av gammal vana?!
Jag påstår att om man tycker att Office 2011 Mac är så bra, så kan man inte samtidigt tycka att Office 2010 Win är så dålig. För båda använder ju samma nya användargränssnitt, och är väldigt lika varandra. Kanske lite mer finess (eller vad man nu ska kalla det) i Mac-versionen, men så värst stor skillnad är det inte, tycker jag.
Det känns som om du smutskastar Windows-versionen bara av gammal vana?!
Jag påstår att om man tycker att Office 2011 Mac är så bra, så kan man inte samtidigt tycka att Office 2010 Win är så dålig. För båda använder ju samma nya användargränssnitt, och är väldigt lika varandra. Kanske lite mer finess (eller vad man nu ska kalla det) i Mac-versionen, men så värst stor skillnad är det inte, tycker jag.
Jo, det gör jag, men det handlar väldigt mycket om just den där finnessen eller "style" som Jobs sa.
Tittar man på Windows versionen så ser det ut som något som är anpassat för min dotters dagis.
Precis _allt_ är omkringflyttat mellan _varje_ windowsversion av Office (2003–2007–2010)! Som sagt, macversionsövergångarna av Office är rena drömmen av konsekvens...
Den enda delen av Office 2010 Win som jag har någon direkt erfarenhet av är Outlook. Annars jobbar jag lite med Office 2011 på min Mac, men tycker att Outlook 2011 för Mac är rena katastrofen. Sedan jag dessutom kastade ut Exchange så lär väl Outlook överhuvudtaget inte vara ett alternativ för det saknar väl stöd för iCloud?
… så svårt för folk att handskas med sitt ljus på sina bilar? Byt lampor som går sönder. Ha gärna dimljus på, men då med rätt kombination av ljus, INTE tillsammans med halvljus. Det bländar ju bara och behöver du det för att se bättre (det ger ju bara koncentrerat ljus typ 3 meter framför och åt sidan), ställ bilen, gå till optikern eller ta cykeln/bussen!
De som sen inte tänder halvljuset utan kör gärna runt med parkeringsljus fastän det är kolsvart ute, det är inte så lätt att förstå att ni inte står still om ni inte TÄNDER ljuset!
Använd gärna blinkers med, jag har kört bil under många år, men jag har inte utvecklat någon ny tankeläsargen ännu...
… så svårt för folk att handskas med sitt ljus på sina bilar? Byt lampor som går sönder. Ha gärna dimljus på, men då med rätt kombination av ljus, INTE tillsammans med halvljus. Det bländar ju bara och behöver du det för att se bättre (det ger ju bara koncentrerat ljus typ 3 meter framför och åt sidan), ställ bilen, gå till optikern eller ta cykeln/bussen!
De som sen inte tänder halvljuset utan kör gärna runt med parkeringsljus fastän det är kolsvart ute, det är inte så lätt att förstå att ni inte står still om ni inte TÄNDER ljuset!
Använd gärna blinkers med, jag har kört bil under många år, men jag har inte utvecklat någon ny tankeläsargen ännu...
Med all respekt, jag har aldrig förstått det här med att dimljus + halvljus skulle blända. Om de inte bländar var för sig bländar de heller inte tillsammans. Ungefär som att en bil med halvljus som man möter bländar inte, men är de två i bredd skulle helt plötsligt deras totalt 4 st halvljus blända. I Tyskland kör ju till och med polisen ofta med båda på.
Med all respekt, jag har aldrig förstått det här med att dimljus + halvljus skulle blända. Om de inte bländar var för sig bländar de heller inte tillsammans. Ungefär som att en bil med halvljus som man möter bländar inte, men är de två i bredd skulle helt plötsligt deras totalt 4 st halvljus blända. I Tyskland kör ju till och med polisen ofta med båda på.
Som dB liksom.
Oavsett vad man tycker om ljusglitterkriget så har vi ju lagar och regler i det här landet även för bilars belysning och det är din skyldighet att ta reda på vad som händer på lagfronten så länge du har körkort och tänkt utnyttja det. Dessutom är en av grundpelarna i trafiken att man ska visa respekt och förstående för andra i trafiken.
Jag har inga större problem med mörkrädda dimljuskörare på landsväg, utan det är inne i stan som det är lite frustrerande. När en bil har mycket ljus framtill och vägbanor är våta eller det är mörkt ute kan det vara väldigt svårt att se mörkklädda fotgängare och cyklister (ja, cyklisterna missat mycket på senare års krav på dem). Vissa har högt ställda dimljus med som sammantaget ger betydlig mer ljus än tillåtet så till den milda grad att man kan misstänka dem för att köra med helljus på.
Torra vägbanor eller ljust ute kan jag tycka är mer ok. Men när det är våta vägbanor och man fläskar på med allt "halvljus" man har ger det en massa jobbiga reflexer. Men visst, låt alla ha alla ljus tända alltid utan respekt för lagar och regler. Tror jag ska börja åka med helljuset på också, då ser ju JAG. Jag har ju inte H4:or så det blir ju fyra ljuspunkter i rad då… Undrar vilka reaktioner jag får…
Vad tyskarna gör i Tyskland struntar jag i, det är inte där jag bor.
Oavsett vad man tycker om ljusglitterkriget så har vi ju lagar och regler i det här landet även för bilars belysning och det är din skyldighet att ta reda på vad som händer på lagfronten så länge du har körkort och tänkt utnyttja det. Dessutom är en av grundpelarna i trafiken att man ska visa respekt och förstående för andra i trafiken.
Jag har inga större problem med mörkrädda dimljuskörare på landsväg, utan det är inne i stan som det är lite frustrerande. När en bil har mycket ljus framtill och vägbanor är våta eller det är mörkt ute kan det vara väldigt svårt att se mörkklädda fotgängare och cyklister (ja, cyklisterna missat mycket på senare års krav på dem). Vissa har högt ställda dimljus med som sammantaget ger betydlig mer ljus än tillåtet så till den milda grad att man kan misstänka dem för att köra med helljus på.
Torra vägbanor eller ljust ute kan jag tycka är mer ok. Men när det är våta vägbanor och man fläskar på med allt "halvljus" man har ger det en massa jobbiga reflexer. Men visst, låt alla ha alla ljus tända alltid utan respekt för lagar och regler. Tror jag ska börja åka med helljuset på också, då ser ju JAG. Jag har ju inte H4:or så det blir ju fyra ljuspunkter i rad då… Undrar vilka reaktioner jag får…
Vad tyskarna gör i Tyskland struntar jag i, det är inte där jag bor.
Jag sa inte att jag tycker det är ok, för det är förbjudet och jag tycker man ska hålla sig till reglerna. Jag köper bara inte bländningsargumentet för korrekt justerade dimljus. Och jag misstänker att många stör sig på att vissa kör med dim- och halvljus samtidigt för att det är mot reglerna snarare än att de blir bländade.
Jag sa inte att jag tycker det är ok, för det är förbjudet och jag tycker man ska hålla sig till reglerna. Jag köper bara inte bländningsargumentet för korrekt justerade dimljus. Och jag misstänker att många stör sig på att vissa kör med dim- och halvljus samtidigt för att det är mot reglerna snarare än att de blir bländade.
Båda anledningarna gäller för mig. Jag stör mig mycket på dem som kör med dimljus när de inte ska det. Anledningen är att jag blir bländad och att olycksrisken därmed ökar. Jag vill inte råka ut för olyckor för att vissa tomtar inte fick ha nattlampan tänd när de var små.
Nåja, de som envisas med att köra med dimljus bakåt... Det borde vara skottpengar på de bilarna....
,,så att mobil-interfacet är helt kass?
@99.se, kolla på http://m.sweclockers.com/ och se och lär.
Eller om man kollar på appar, varför är 99.se-appen helt kass medan GTPlanet är helt suverän (båda använder vBulletin). GTPlanet funkar för både iPhone och iPad?
..att inte 99.se har installerat gratis-plugin som Tapatalk som är helt gratis och ger användarna en mycket bra upplevelse för 99.se. (efterfrågades för över 2 år sen, http://www.99.se/feedback/273125-tapatalk.html), men man får för sig istället att hitta på sin helt egen lösning som är helt värdelös, priceless.
Ja, det är några frågor som ganska enkelt kunde ha besvarats och fixats med väldigt liten arbetsinsats.
...så dött på 99?
Med undantag för den här tråden, surtråden, gladtråden o tråden om gamla mobiler så verkar det vara väldigt lite aktivitet...förutom i de fall nya medlemmar skapar otydliga trådar med otydliga förklaringar på fel ställen...
...så dött på 99?
Med undantag för den här tråden, surtråden, gladtråden o tråden om gamla mobiler så verkar det vara väldigt lite aktivitet...förutom i de fall nya medlemmar skapar otydliga trådar med otydliga förklaringar på fel ställen...
Har insett vad "99" står för för min del...
99% loungen
Det som är bra för min del är att jag skriver här istället för på Facebook eller andra ställen. Har ju trots allt en hel del vänner här, 16 sist jag räknade
Det finns inget go i grejorna längre, ledningen har övergett hela stället sedan länge. Nån dyker upp ibland och kör på med nystart, engagemang och fullt blås - i två veckor. Sedan blir det ingenting.
Kunskapsdatabasen är enorm, man hittar ofta svaren direkt utan att bli medlem, man har absolut noll extra för att man BLIR medlem.
"Varför skall ja va med på 99, jag ä redan mä i så möcke"...
Vi har haft diskussion för några år sedan om ha 99 öppet eller stängt,
Idag är det bland annat som ett resultat av det snacket öppet här för alla att se.
99 är också ett ställe som håller på att somna in.
Mackar blir också mer mainstream, inte ngt kufiskt som höll en grupp samman som det var förr. Bry sig liksom, det är ju en dator.
Sedan finns konkurrensen till gemenskap ute på nätet med fb, twitter och hundratals andra forum för allehanda ämnen.
Så, vad KAN vi göra? Vad VILL vi göra?
Vi kan starta en tråd i Feedback-delen av forumet.
Då händer ingenting på minst ett år...
Löste "problemet" på eget vis o skapade en tråd vars aktuella ämne gör att den nu ligger i topp bland mest kommenterade
Varför är det så...
...att vissa är så korkade så att de tror att de kan "lura systemet"?
Bakgrund:
- Jag är webmaster för en musikfestival
- I början av varje år har vi ett formulär på hemsidan, där besökarna kan lämna artistönskemål. Man kan lämna tre förslag.
- Vi har några enkla regler för att få lämna sin röst där. En av reglerna är att man inte får skriva samma artist i alla tre rutorna.
- Vi uppmanar också folk att försöka stava rätt till artisternas namn, för då blir det lättare att sammanställa och summera rösterna.
- Vi skriver att vi stryker alla tre rösterna om reglerna inte följs.
De "smarta" besökarna:
- Skriver samma artist i alla rutorna, men stavar olika, för att lura de kontroller som finns i webb-formuläret.
- Senaste exemplet från igår: 1. E-type, 2. Etype, 3. Itajp
- Ett annat tidigare exempel: 1. Jedward, 2. John & Edward Grimes, 3. Popduon Jedward
Resultat:
1. Vi stryker ju naturligtvis hans/hennes alla tre röster när vi ser detta.
2. Och även om vi skulle missa att stryka den, så kommer ju resultatet INTE att bli 3 röster på E-type, utan i så fall blir det ju 1 röst på varje av de tre stavningarna
3. Så hur man än vrider och vänder så är alltså minst två av de tre rösterna bortkastade - förmodligen alla tre.
Detta händer varje år, men det verkar vara ovanligt många sådana i år.
Jag förstår inte hur man orkar lägga ner sådan tankemöda på en liten bagatell som vår lilla artist-enkät.
Varför är det...
...att alla som har någon klurig teknisk lösning på YouTube inte har tillräckligt mer hjärnkapacitet att prata som vanliga människor utan antingen låter som om de nyligen varit hos tandläkaren och bedövningen sitter fortfarande i, eller måste lägga in ordet/ljudet "öhm" mellan varje ord?!
...så att jag har tre tentor på två veckor? Hur ska det gå ihop...
Avundsjuk!! Det var några år sedan jag satt prov på universitetet och det var en känsla jag aldrig glömmer, och ibland saknar.
En speciell känsla när man sitter med 4 timmar framför sej att svara på fem matte/elektronik/DSP etc.
Njut!! Du kommer att sakna denna tid tro mej!
... så att mitt favoritforum (och mitt enda) totalt dog strax efter att jag började komma in i det på allvar? Jag tror och hoppas att det inte är mitt fel
Saknar att kunna uppdatera "Nya inlägg" och ha massa nytt att läsa efter bara en halvtimme, inte som idag ett par dagar.
... så att mitt favoritforum (och mitt enda) totalt dog strax efter att jag började komma in i det på allvar? Jag tror och hoppas att det inte är mitt fel
Saknar att kunna uppdatera "Nya inlägg" och ha massa nytt att läsa efter bara en halvtimme, inte som idag ett par dagar.
Klickade "Gilla" och gick vidare utan att svara och undrar om inte det faktiskt kan vara anledningen till att diskussionerna avtagit...
varför envisas jag med att sätta det ena benet över det andra, oftast höger över vänster, när jag sitter vid skrivbordet ? Slutresultatet är ju alltid det samma - jag stryper blodtillförseln till vänsterfoten o kan sedan inte gå normalt...
Antar att devisen "är hjärnan dum får kroppen lida" passar utmärkt som alltid...
... så att jag alltid ska över den där ån?
Jag har bestämt mig för att äntligen se till att göra mitt bildgalleri sökbart med korrekta exif-uppgifter. Har nu tillbringat ett par timmar med att leta program på nätet och så har jag GraphicConverter!
Varför säger svensken att hon/han är pank när lönekontot sinar, men samtidigt har ett par hundra tusen på sparkontot och andra fasta tillgångar på en miljon och mera?
(jag är säker på att detta är en svensk kultur - i andra länder jag har bott i säger man förresten aldrig att man är pank - det är som att säga att man har HIV ungefär )
Varför säger svensken att hon/han är pank när lönekontot sinar, men samtidigt har ett par hundra tusen på sparkontot och andra fasta tillgångar på en miljon och mera?
(jag är säker på att detta är en svensk kultur - i andra länder jag har bott i säger man förresten aldrig att man är pank - det är som att säga att man har HIV ungefär )
Det jag hör oftast från mina släktingar i England är "I'm skint".