Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer SOPA/PIPA stoppa piratkopieringen eller bara lyckas döda internet...?

Tråden skapades och har fått 101 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-19 19:41
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Och om du inte kan betala dessa "fantasisummor" av någon anledning så har du heller ingen rätt att ta del av producerat material.

Sedan har ju inte stora företag som Sony Music något ansvar för om internet förblir helt fritt eller inte. Jag har dock redan tidigare sagt att jag inte ger mitt stöd till någon form av begränsning av internet, i den mening att i "förebyggande syfte" stänger av delar av internet. Där är det allra bästa att istället faktiskt gå på de som tillhandahåller materialet - alternativt ta människor när de har begått brottet.

Eller så skapar man prisvärda alternativ och går sina kunder tillmötes.
Hade de satsat pengar på nya tjänster istället för advokater hade vi inte haft något problem.

De kan börja med att förstå att Internet INTE består av olika regioner...

Ursprungligen av Zimmerman:

Alla som vill ha fri och gratis kultur (musik, film, litteratur, etc) kommer att ändra åsikt på en sekund om dom själva plötsligt skapade en kulturprodukt som kan generera massor av pengar :-D. Så - jag tar inte pirat-filosofin på allvar - den är bara en extrem juvenil materialism - en extremkommunism som dock inte ska gälla fysiska tillhörigheter (dom värderar en gammal cykel högre än en roman etc).
Men - att upphovsintressen (som jag själv tillhör) manipulerar prlament att inskränka på informationsfriheten är sinnesjukt. Det är ont och mycket allvarligt. Det är en fara för framtidens generationer när man tummar på grundvärdena. Det är terrorism.

Merparten vill inte ha fri/gratis kultur, de vill ha prisvärda alternativ....

"Prisvärt" är ett ord jag aldrig förstått. Det måste ju vara enormt individuellt. Menar du egentligen inte: "Merparten vill inte ha fri/gratis kultur, de vill ha billigare alternativ...." ?
En del tycker t.ex. att en biobiljett för 100 kr. är dyrt - själv tycker jag att en bra film i fin salong är värd 400-700 kr. Så för mig är bio löjligt billigt. Att man kan få fantastisk litteratur - som kanske förändrar delar av ens syn på världen - för 60 spänn i pocket är ju skrämmande billigt. Sådan litteratur är ju egentligen värd flera hundra tusen kronor. Att man kan köpa loss 50 minuter - 8 låtar - nyskriven utsökt musik - som skaparen har unikt klämt fram och proddat under 1000 timmar i studio - för 100-200 kr är ju helt otroligt. Vilken struntsumma.
Kultur är som energi i dagens dekadenta civilisation: absurt billigt. När det gäller energi så leder det till planetens kollaps - när det gäller kultur så är nog inte symtomen allvarligare än dekadenta överkonsumerande bortskämda kulturkonsumenter.

Prisvärt? Jag förstår alltså inte det ordet - att det skulle finnas en universell måttstock alltså. För mig är det ett mirakel att en nyskriven bok är billigare än ett par nya jeans.

Att det är en j-a massa kringfolk, bolag och feta bossar som tar mycket av mervärdet - och upphovsmannen en mindre del - är ju inget unikt för kultur/media-branchen; det är ju bara den gamla vanliga kapitalismen. Det är likadant med all produktion. Vem håvar in storpengen vid tillverkning av Coca Cola, Volvo eller Apple-burkar? Är det dom som producerar eller dom som äger produktionsmedlen och distributionen?

Ursprungligen av zappee:

Merparten vill inte ha fri/gratis kultur, de vill ha prisvärda alternativ....

• Medlem
  • International user
  • 2012-01-19 21:35

"Prisvärt" är ett ord jag aldrig förstått. Det måste ju vara enormt individuellt. Menar du egentligen inte: "Merparten vill inte ha fri/gratis kultur, de vill ha billigare alternativ...." ?
En del tycker t.ex. att en biobiljett för 100 kr. är dyrt - själv tycker jag att en bra film i fin salong är värd 400-700 kr. Så för mig är bio löjligt billigt. Att man kan få fantastisk litteratur - som kanske förändrar delar av ens syn på världen - för 60 spänn i pocket är ju skrämmande billigt. Sådan litteratur är ju egentligen värd flera hundra tusen kronor. Att man kan köpa loss 50 minuter - 8 låtar - nyskriven utsökt musik - som skaparen har unikt klämt fram och proddat under 1000 timmar i studio - för 100-200 kr är ju helt otroligt. Vilken struntsumma.
Kultur är som energi i dagens dekadenta civilisation: absurt billigt. När det gäller energi så leder det till planetens kollaps - när det gäller kultur så är nog inte symtomen allvarligare än dekadenta överkonsumerande bortskämda kulturkonsumenter.

Prisvärt? Jag förstår alltså inte det ordet - att det skulle finnas en universell måttstock alltså. För mig är det ett mirakel att en nyskriven bok är billigare än ett par nya jeans.

Att det är en j-a massa kringfolk, bolag och feta bossar som tar mycket av mervärdet - och upphovsmannen en mindre del - är ju inget unikt för kultur/media-branchen; det är ju bara den gamla vanliga kapitalismen. Det är likadant med all produktion. Vem håvar in storpengen vid tillverkning av Coca Cola, Volvo eller Apple-burkar? Är det dom som producerar eller dom som äger produktionsmedlen och distributionen?

Ja, merparten vill ha billigare alternativ. Annars hade folk inte fildelat.
Dina skönmålningar är knappast någon generell regel.

Apple håvar in storpengen som den skapare de är, precis som det ska vara

Jag blev personligen sugen på att bojkotta produkter från bolagen bakom SOPA.
Var visst några stycken..

List of Major Companies Supporting SOPA

Ursprungligen av eskimo:

Jag blev personligen sugen på att bojkotta produkter från bolagen bakom SOPA.
Var visst några stycken..

List of Major Companies Supporting SOPA

Tur för många här att Apple slutade ge sitt stöd till SOPA för bara drygt 2 månader sen.

Haha, minsann! Hur gick resonemanget där? Några offentliga uttalanden?

Ursprungligen av eskimo:

Haha, minsann! Hur gick resonemanget där? Några offentliga uttalanden?

BSA (där Apple / Dell / Microsoft / Adobe m.fl. är medlemmar) visade stöd för SOPA, men drog tillbaka det.
Så många företag visade stöd indirekt genom BSA.

http://www.idg.se/2.1085/1.417800/bsa-vill-stoppa-usas-antipiratlag

Med Zimmermans resonemang är en säck potatis värd flera miljoner eftersom den kan rädda ens liv från svält

Det som gör kultur värdefullt är just att den går att sprida och vem som helst kan ta del av den. Ju billigare den är, desto större spridning kan den få och ju större spridning den kan få desto större blir värdet. Det optimala är naturligtvis att alla kan ta del av grundtanken bakom ett kulturellt verk oavsett ekonomi (vilket är idén bakom det lilla kommunist-fenomenet som smugit sig in lite överallt i världen, kallat bibliotek) och sen kan man betala vad man tycker det är värt för lyxen att se en film på bio, hålla en bok i handen eller ställa en CD-skiva i hyllan.
Kultur i sig är dock för värdefullt för att vara en lyx.

Som renesansmänniska har jag inte lika snäv syn på vad som är "kultur". Egentligen är ju allt Homo Sapiens gör - som inte är absolut nödvändigt för överlevnad och fortplantning - kultur. För mig är fotboll och tatuering också kultur. Definitivt.
Jag - som Da Vinci och grabbarna - ser ingen kulturvärderingsskillnad på t.ex. en fresk av en känd måltid och en konstruktionsritning på en nyuppfunnen stenkatapult. Så - om man ska få fritt sprida t.ex. musik eller bilder - så ska detta också gälla konstruktionsritningar, patent och kemiska recept. För mig är det samma sak - alltihopa. Det är kultur - konst. Verk skapade ur individs/individers hjärnor med abstrakt tänkande, fantasi, intuition, originalitet. Hur ett verk används/apliceras - ett musikstycke eller ett medicinrecept - är irrelevant när det gäller min defintion av kultur.
OK. En CD är för dyr. Vad ska den kosta då? För att Svensson inte ska gå till PiratBay? 70 kr? 60 kr? 50 kr? 40 kr? Vad är "prisvärt" och vilken summa är universell? Är det verkligen bara jag som skönjer ett extremt flum här? Resonemanget är ju ur alla rationella filosofiska perspektiv omöjligt. Kvasi.
Det finns bara två lägen: Marknaden avgör priset eller så subventionerar staten produkten (kommunism). Att det pga teknisk utveckling plötsligt är lätt att skaffa varor gratis och illegalt upplöser ju vare sig naturlagar eller ekonomiska lagar. Saker och ting kostar vad dom kostar...liksom. Köp, avstå eller sno. Det är konsumentens tre lägen. Allt annat är overkligt. Flum.

Och ja, svälter man så är en säck potatis värd miljoner. Det är ju självklart. Hur skulle det annars vara? Att folk hellre går i döden än betalar - ty det är inte "prisvärt"?

• Medlem
  • International user
  • 2012-01-20 07:35

Som renesansmänniska har jag inte lika snäv syn på vad som är "kultur". Egentligen är ju allt Homo Sapiens gör - som inte är absolut nödvändigt för överlevnad och fortplantning - kultur. För mig är fotboll och tatuering också kultur. Definitivt.
Jag - som Da Vinci och grabbarna - ser ingen kulturvärderingsskillnad på t.ex. en fresk av en känd måltid och en konstruktionsritning på en nyuppfunnen stenkatapult. Så - om man ska få fritt sprida t.ex. musik eller bilder - så ska detta också gälla konstruktionsritningar, patent och kemiska recept. För mig är det samma sak - alltihopa. Det är kultur - konst. Verk skapade ur individs/individers hjärnor med abstrakt tänkande, fantasi, intuition, originalitet. Hur ett verk används/apliceras - ett musikstycke eller ett medicinrecept - är irrelevant när det gäller min defintion av kultur.
OK. En CD är för dyr. Vad ska den kosta då? För att Svensson inte ska gå till PiratBay? 70 kr? 60 kr? 50 kr? 40 kr? Vad är "prisvärt" och vilken summa är universell? Är det verkligen bara jag som skönjer ett extremt flum här? Resonemanget är ju ur alla rationella filosofiska perspektiv omöjligt. Kvasi.
Det finns bara två lägen: Marknaden avgör priset eller så subventionerar staten produkten (kommunism). Att det pga teknisk utveckling plötsligt är lätt att skaffa varor gratis och illegalt upplöser ju vare sig naturlagar eller ekonomiska lagar. Saker och ting kostar vad dom kostar...liksom. Köp, avstå eller sno. Det är konsumentens tre lägen. Allt annat är overkligt. Flum.

Och ja, svälter man så är en säck potatis värd miljoner. Det är ju självklart. Hur skulle det annars vara? Att folk hellre går i döden än betalar - ty det är inte "prisvärt"?

Vad är en CD? Ett album? En singel? DubbelCD?
För övrigt är CD passé, ingen vill köpa 20 låtar för att få 1 bra.

Nej, saker och ting kostar inte vad de kostar. Tack vare teknik kan man ta bort onödiga mellanhänder, dessa mellanhänder får nu panik och vill helst av allt stänga ner internet så vi kan gå tillbaka till stenkakor...

Absolut är en säck potatis värd miljoner om man svälter. Vad jag menar är att varje gång du äter en måltid räddas du lite grand från svält, men inte betalar du miljoner för varje enskild måltid för det.
Du tycker alltså att nedladdning är overkligt. Got it.
Personligen tycker jag att man måste se på detta praktiskt. Det går att ladda ner kultur. Att låtsas som att man inte kan det är overkligt och flum. Det gör att kultur kan spridas hur mycket som helst utan att nånting behöver försvinna. Jag tycker det verkar som att du har lite svårt att hålla reda på dina egna resonemang. Dina försök att filosofera om verkligheten slutar i, vad jag skulle kalla, flum.
Om marknaden avgör priset så kan vi väl konstatera enligt ditt eget resonemang att kultur-produkter i många fall är för dyra, eller?

Vem i hela friden har sagt att det är flum och overkligt att man kan ladda nert?! Jisses. Hur läser du egentligen, Laseranders? Försök hänga med i retoriken, medborgare. Förstår du inte vad jag skriver så hoppa över mina inlägg - annars förleder du ju andra att tro att jag skrivit något jag inte skriver. Det är inte just mot varken dom eller mig.

Är beviset på att kulturprodukter är för dyra när folk tankar ner dom illegalt gratis? Var ligger logiken i detta? Är brödet rätt prissatt som det är - men för dyrt om många börjar sno brödet utan att betala?

Observera att jag också tankar ner ibland (det är ibland mycket svårt att hitta saker utanför torrent-världen - jag tjuvar m.a.o. - det är den helsnurriga kvasilogiken och vilsna retoriken jag är ute efter.

Ursprungligen av Laseranders:

Absolut är en säck potatis värd miljoner om man svälter. Vad jag menar är att varje gång du äter en måltid räddas du lite grand från svält, men inte betalar du miljoner för varje enskild måltid för det.
Du tycker alltså att nedladdning är overkligt. Got it.
Personligen tycker jag att man måste se på detta praktiskt. Det går att ladda ner kultur. Att låtsas som att man inte kan det är overkligt och flum. Det gör att kultur kan spridas hur mycket som helst utan att nånting behöver försvinna. Jag tycker det verkar som att du har lite svårt att hålla reda på dina egna resonemang. Dina försök att filosofera om verkligheten slutar i, vad jag skulle kalla, flum.
Om marknaden avgör priset så kan vi väl konstatera enligt ditt eget resonemang att kultur-produkter i många fall är för dyra, eller?

• Medlem
  • International user
  • 2012-01-20 16:28

Vem i hela friden har sagt att det är flum och overkligt att man kan ladda nert?! Jisses. Hur läser du egentligen, Laseranders? Försök hänga med i retoriken, medborgare. Förstår du inte vad jag skriver så hoppa över mina inlägg - annars förleder du ju andra att tro att jag skrivit något jag inte skriver. Det är inte just mot varken dom eller mig.

Är beviset på att kulturprodukter är för dyra när folk tankar ner dom illegalt gratis? Var ligger logiken i detta? Är brödet rätt prissatt som det är - men för dyrt om många börjar sno brödet utan att betala?

Observera att jag också tankar ner ibland (det är ibland mycket svårt att hitta saker utanför torrent-världen - jag tjuvar m.a.o. - det är den helsnurriga kvasilogiken och vilsna retoriken jag är ute efter.

Ja, fast du kan inte jämföra illegal fildelning med fysisk stöld.

Det är inte det jag gör. Jag dissekerar en trasig logik/retorik.

Ursprungligen av zappee:

Ja, fast du kan inte jämföra illegal fildelning med fysisk stöld.

• Medlem
  • International user
  • 2012-01-20 19:52

Det är inte det jag gör. Jag dissekerar en trasig logik/retorik.

Du får göra vad du vill
Att sno en limpa bröd eller att kopiera en låt är inte samma sak.

Håller med - det är inte samma sak. Som sagt - jag har inte skrivit ett ord angående det

Ursprungligen av zappee:

Du får göra vad du vill
Att sno en limpa bröd eller att kopiera en låt är inte samma sak.

Försök hänga med i retoriken, medborgare.

Det är lite svårt när du inte tycks hålla reda på den själv. Att ladda ner, även om det är illegalt, är inte stöld eller tjuveri. Vare sig du eller jag gör det. Till skillnad från dig håller jag mig dock till min egen moral.
Personligen anser jag att kulturprodukter är värda det människor är beredda att betala för dem. Om en kulturproducent går runt ekonomiskt har han en fungerande affärsidé och därmed en korrekt prissättning. Vad folk sen gör på sina datorer är irrelevant. De utnyttjar inte produkten utan gör egna kopior. Om folk börjar baka eget bröd så bagarnba går under är det ju nånting som inte stämmer och oavsett om de kan skylla på hembakarna eller ej, så gör inte hembakarna nånting fel. Det gör inte heller piraterna, oavsett vad som händer med kulturproducenterna.
Att börja kalla hembakning eller nedladdning för stöld ändrar inte den saken.

Det är lite svårt när du inte tycks hålla reda på den själv. Att ladda ner, även om det är illegalt, är inte stöld eller tjuveri. Vare sig du eller jag gör det. Till skillnad från dig håller jag mig dock till min egen moral.
Personligen anser jag att kulturprodukter är värda det människor är beredda att betala för dem. Om en kulturproducent går runt ekonomiskt har han en fungerande affärsidé och därmed en korrekt prissättning. Vad folk sen gör på sina datorer är irrelevant. De utnyttjar inte produkten utan gör egna kopior. Om folk börjar baka eget bröd så bagarnba går under är det ju nånting som inte stämmer och oavsett om de kan skylla på hembakarna eller ej, så gör inte hembakarna nånting fel. Det gör inte heller piraterna, oavsett vad som händer med kulturproducenterna.
Att börja kalla hembakning eller nedladdning för stöld ändrar inte den saken.

Skillnaden är att brödet har inte framställt av någon annan. Och du är fortfarande tvungen att köpa eller på egen hand producera de råvaror som krävs för att du ska kunna baka brödet på egen hand.

Nedladdning, dvs kopiering av andras verk i detta fall, bör jämställas med stöld eller snatteri. När jag köpte senaste en skiva med Bruce Springsteen i förra veckan så hade jag två alternativ; ladda ner via en tracker eller köp den i handeln. Jag valde att köpa den via iTunes. Hade jag däremot valt att ladda ned den så hade jag tagit hem den utan tillstånd och jag hade inte betalat pengar till upphovsrättsinnehavarna (skivbolag, Bruce osv). Detta kallar jag för stöld. På samma sätt som en påse godis på ICA. Jag går inte tar godiset utan att betala bara för att jag anser att det är dyrt att köpa. Lika lite ställer jag mig och fotograferar en bok på Akademibokhandeln, sida för sida, för att jag anser att priset är för högt för att köpa den.

Ni får gärna försöka rättfärdiga stöld eller olovlig kopiering av andras verk. Det enda sätt att göra det på är att hävda att man har en rättighet att ta del av andras produktioner, vilket både du och jag borde förstå att det inte är. Vill du inte betala så får du väl hålla dig till mjukvara som är släppt med alternativa och icke-kommersiella licenser. Likväl får du väl lyssna på musik där artisten har sagt att det är OK att ladda ned utan att betala för sig (eller betala vad man tycker passar bäst).

Skillnaden är att brödet har inte framställt av någon annan. Och du är fortfarande tvungen att köpa eller på egen hand producera de råvaror som krävs för att du ska kunna baka brödet på egen hand.

Så… vad är skillnaden då menar du? Jag måste fortfarande köpa datorn jag använder för att producera kopiorna och det är inte hembakaren som själv skapat grundreceptet för brödet… Försök igen.

Jag förvånas alltid över att det finns människor som inte tycker att det är en självklarhet att det man kan producera i sitt eget hem, som är i sig ofarligt, bör få utnyttjas för personligt bruk utan att man ska behöva bry sig om andras mer eller mindre lyckade affärsidéer.

Senast redigerat 2012-01-21 02:00

Jag måste fortfarande köpa datorn jag använder för att producera kopiorna.... .

Jag har betalat dyrt för min kofot, alltså kan jag ta vad jag vill eftersom jag redan
har betalat för kofoten…. eh….

Jag är uppriktigt förbannad på alla som argumenterar med näbbar och klor för att
fildelning av krackat och/eller skyddat material är ok.

Det verkar vara något politiskt korrekt i att omhulda fildelning fastän alla vet vad
det egentligen rör sig om.

Jag är personligen drabbad och begrep inte hur -enormt- stor fildelnings branchen är.
I min enfald levde jag under mantrat att " dom som laddar ner inte skulle köpa ändå,
inga riktiga kunder". Det är inte längre en sanning.

Jag har sålt väldigt billiga plug-ins till ett program under flera års tid så jag har
egen statistik på genomsnittlig försäljning som jag grundat min tid på för
uppdateringar, support etc. När mina plugins hamnade i klorna på fildelarna
tog det 21 dagar för försäljningen att gå ner till NOLL , nada!

Fildelningssajterna är ett helt eget ekonomiskt system som bygger på en form av häleri.
Individer tillhandahåller material till fildelningsajter som har medlems- och reklamintäkter.
Med andra ord, istället för att ägarna av materialet får ekonomisk ersättning får sajten det.

Droppen var när jag började få mejl från folk som tyckte dom behövde support på
krackade versioner av mina plugs.

Det enda som återstod för mig var att släppa pluggarna fria så att så lite pengar som möjligt
gick till dom.

Det går att argumentera om "gammel och ny ekonomi" till vägs ände, det är inte problemet,
utan en hel generation som har ett helt skevt synsätt på vad som är mitt resp. ditt.
Jag är uppriktigt orolig över hur många beter sig. /Lennart

Ursprungligen av tcastudios:

Jag har betalat dyrt för min kofot, alltså kan jag ta vad jag vill eftersom jag redan

Försök hänga med i sammanhanget. Du menar alltså (om vi antar att du förstod vad jag menade) att om man har rätt att baka bröd för att man köpt mjöl, så har man rätt att bryta sig in i folks hem för att man köpt en kofot.

Senast redigerat 2012-01-21 04:40

Försök hänga med i sammanhanget. Du menar alltså (om vi antar att du förstod vad jag menade) att om man har rätt att baka bröd för att man köpt mjöl, så har man rätt att bryta sig in i folks hem för att man köpt en kofot.

Fast nu är det ju inget bröd som bakas; piraterna ger sig inte ut med kameran och spelar in film, de spelar inte heller in musik eller bygger program. De har brödet men bakar inte.

• Medlem
  • International user
  • 2012-01-21 11:38

Nedladdning, dvs kopiering av andras verk i detta fall, bör jämställas med stöld eller snatteri. När jag köpte senaste en skiva med Bruce Springsteen i förra veckan så hade jag två alternativ; ladda ner via en tracker eller köp den i handeln. Jag valde att köpa den via iTunes. Hade jag däremot valt att ladda ned den så hade jag tagit hem den utan tillstånd och jag hade inte betalat pengar till upphovsrättsinnehavarna (skivbolag, Bruce osv). Detta kallar jag för stöld. På samma sätt som en påse godis på ICA. Jag går inte tar godiset utan att betala bara för att jag anser att det är dyrt att köpa. Lika lite ställer jag mig och fotograferar en bok på Akademibokhandeln, sida för sida, för att jag anser att priset är för högt för att köpa den.

Ni får gärna försöka rättfärdiga stöld eller olovlig kopiering av andras verk. Det enda sätt att göra det på är att hävda att man har en rättighet att ta del av andras produktioner, vilket både du och jag borde förstå att det inte är. Vill du inte betala så får du väl hålla dig till mjukvara som är släppt med alternativa och icke-kommersiella licenser. Likväl får du väl lyssna på musik där artisten har sagt att det är OK att ladda ned utan att betala för sig (eller betala vad man tycker passar bäst).

Nej, det är varken stöld eller snatteri. Inget försvinner när du laddar ner något. Tyvärr har du gått på mediaindustrins propaganda med att varje illegal nedladdning är lika med ett köp. Så är INTE fallet.
Ditt lilla exempel förändrar inte saken...

Jag är uppriktigt förbannad på alla som argumenterar med näbbar och klor för att
fildelning av krackat och/eller skyddat material är ok.

Det verkar vara något politiskt korrekt i att omhulda fildelning fastän alla vet vad
det egentligen rör sig om.

Jag är personligen drabbad och begrep inte hur -enormt- stor fildelnings branchen är.
I min enfald levde jag under mantrat att " dom som laddar ner inte skulle köpa ändå,
inga riktiga kunder". Det är inte längre en sanning.

Jag har sålt väldigt billiga plug-ins till ett program under flera års tid så jag har
egen statistik på genomsnittlig försäljning som jag grundat min tid på för
uppdateringar, support etc. När mina plugins hamnade i klorna på fildelarna
tog det 21 dagar för försäljningen att gå ner till NOLL , nada!

Fildelningssajterna är ett helt eget ekonomiskt system som bygger på en form av häleri.
Individer tillhandahåller material till fildelningsajter som har medlems- och reklamintäkter.
Med andra ord, istället för att ägarna av materialet får ekonomisk ersättning får sajten det.

Droppen var när jag började få mejl från folk som tyckte dom behövde support på
krackade versioner av mina plugs.

Det enda som återstod för mig var att släppa pluggarna fria så att så lite pengar som möjligt
gick till dom.

Det går att argumentera om "gammel och ny ekonomi" till vägs ände, det är inte problemet,
utan en hel generation som har ett helt skevt synsätt på vad som är mitt resp. ditt.
Jag är uppriktigt orolig över hur många beter sig. /Lennart

Vad kostade dina plugins?

Nu får vi nog bena ut vad fildelningssajter är för något. För det första är fildelning i sig INTE olagligt, och inte sajter där man gör det heller.
Jag pratar om sajter som RapidShare eller nu MegaUpload. De har DMCA-förfarande om någon hittar sina skyddade verk där. Det finns också VÄLDIGT mycket lagligt material på dessa. RapidShare har t.ex. redan varit involverad i diverse rättegångar utan att dömas.
För att kunna driva världens nionde mest besökta sajt (MegaUpload) så behöver man pengar till bandbredd och servrar. För att få pengar så använder man reklam eller medlemskap som ger en snabbare tillgång.
Det är inte som du verkar tro att allt går ner i fickan.

Ursprungligen av zappee:

Nej, det är varken stöld eller snatteri. Inget försvinner när du laddar ner något. Tyvärr har du gått på mediaindustrins propaganda med att varje illegal nedladdning är lika med ett köp. Så är INTE fallet.
Ditt lilla exempel förändrar inte saken...

Vad kostade dina plugins?

Nu får vi nog bena ut vad fildelningssajter är för något. För det första är fildelning i sig INTE olagligt, och inte sajter där man gör det heller.

Nej, fildelning är inte olagligt precis som det inte är olagligt att äga
en kofot eller dator. Det innebär dock inte att du får använda dom
till olaglig verksamhet.

Försök driva ett hotel. Du har kostnader för drift, personal investeringar etc.
Det är en verksamhet som innebär tillhandahållande av tjänst,
precis som skatteverket bedömer försäljning av programvara som tjänst.
Ett hotellrum försvinner inte, man betalar för rätten att använda det.

Tänk dig nu att någon kommer över ditt bokningsystem (licenshanteraren)
och kan fritt disponera ditt hotel och ta betalt i egen ficka.
Kvar står du med alla kostnader och ingen inkomst.

Det som gör mig mer och mer upprörd är omfattningen av program stöld
och hur många det är som tycker det är ok under absurda argument
som "jag betalar när det passar mig" eller "fildelning är inte olagligt".

Det är för mig helt obegripligt att man i ett upplyst samhälle som vi trots allt lever i,
fortsätter att se folk med dårars envishet bedyra rätten till andras arbete för egen vinning
oavsett om det är Sony eller en ensam knickedick som jag själv som blir lidande.

Ännu mer absurt är att höra hur "mega bolagen" tar överbetalt då de som
tillhandahåller stulet material tjänar pengar istället. Kracksajterna har ju
lyckats bättre än Apple att få med sig en miljonhövdad arme av fans som försvarar
sitt handlande…..!!!

Mina plugins kostade €40 + moms, vad det nu har med saken att göra.
Efter skatt (till samhället som vi lever i) ca 200kr.
Så nu får varken samhället eller jag ett öre för mina tjänster.
Pluggarna fanns dessutom (som de flesta program) i demo version.

Det är för mig helt obegripligt att man i ett upplyst samhälle som vi trots allt lever i,
fortsätter att se folk med dårars envishet bedyra rätten till andras arbete för egen vinning
oavsett om det är Sony eller en ensam knickedick som jag själv som blir lidande.

Du bör nog göra skillnad på vem och vad. Vi som anser att SOPA och liknande lagstiftning är en skändlighet kan grovt delas in i två kategorier. Dels de som du ondgör dig över - information wants to be free!-lirarna som, därom är jag övertygad, inte gjort ett gnutta skapande av vilken sort det vara månde på annat än fast lön i hela sitt liv. Och jag kan hålla med om att det är osmakligt att förfäkta sin rätt till andras arbete som om det vore någon grundläggande rättighet bara för att tekniken gjort det trivialt att ta för sig av andras möda.

Men. Det finns också vi som i princip håller med dig om att piratverksamhet i allt väsentligt i alla fall moraliskt är att jämföra med stöld och/eller bedrägeri. Men vi som inte är beredda att för den sakens skull offra hela det demokratiska samhällets grundvalar på den totalitära övervakningens altare, vilket faktiskt är vad som krävs för att upprätthålla en profitabel upphovsrättsindustri (för produkter riktade mot privatpersoner, i alla fall) idag. Du skulle inte - i varje fall inte i Sverige - komma undan med att skjuta, misshandla och döda någon som försöker sig på att sno din cykel. På samma sätt kan vi inte tillåta Sony, Disney och RIAA/MPAA att skadeskjuta grundläggande demokratiska principer för att komma åt pirater.

Det är trista nyheter för frilansare av alla schatteringar. Men det verkar dessvärre inte finnas något alternativ som är både effektiv och anständigt.

Ursprungligen av GustafMA:

Det är trista nyheter för frilansare av alla schatteringar. Men det verkar dessvärre inte finnas något alternativ som är både effektiv och anständigt.

Den meningan måste jag dock kommentera:
Betala för sig skulle räcka långt. Att bara ge upp tanken på att ändra attityd är genuint fegt och innebär att man bara skyller ifrån sig.

Att bara ge upp tanken på att ändra attityd är genuint fegt och innebär att man bara skyller ifrån sig.

Det är precis min inställning till alla anti-pirater som tror att precis allt som går dåligt är nån annans fel.

Den meningan måste jag dock kommentera:
Betala för sig skulle räcka långt. Att bara ge upp tanken på att ändra attityd är genuint fegt och innebär att man bara skyller ifrån sig.

I den här tråden diskuteras specifikt SOPA och PIPA, vilket är ett av raden av rent skändliga, totalitära och fascistiska förslag som skam till sägandes lobbats igenom av upphovsrättsindustrin bland västvärldens folkvalda representanter, i trygg och ofta sorgligt korrekt förvissning om medelsvenssons eller Joe Sixpacks ointresse, lättja och dumhet. Det har inget att göra med några "attityder", utan med det faktum att upphovsrättsindustrin inte skyr några medel i jakten på profitabel avsättning för sina produkter och att ingen av oss är betjänt av att låta dem lyckas med sitt oblyga försök till maktövertagande av det privata och offentliga rummet. Hittills har i alla fall inte jag sett något försök att bibehålla de traditionella affärsmodellerna som inte innebär oacceptabla inskränkningar av grundläggande demokratiska fri- och rättigheter. Vad detta har att göra med attityder eller feghet undgår mig för ögonblicket, men du kan säkert utveckla din tanke.

• Medlem
  • International user
  • 2012-01-22 01:28
Ursprungligen av kenjon:

Ni som tycker att fildelning (av copyright-skyddat materiel) är helt OK och lagligt, tycker ni även att det är OK att gå in på bokhandeln, fota av alla sidor i en bok (som någon skrev ovan), gå hem, skriva ut den och läsa den, istället för att köpa boken? Kanske tom skriva ut flera exemplar och sälja dem? Bokhandeln har ju kvar sitt original, så då är det inte stöld?
Jag laddar också ner filmer, trots att jag vet att det är olagligt (det är olagligt att köra i 91 km/h på en 90-väg också). Att köpa en fil för 160+ kronor, och sedan märka att den var helkass suger. Därför laddar jag ner de filmer jag är intresserad av, tittar på dem, och om jag tycker de är bra, köper dem när jag ser dem i handeln. Jag tycker att distributörerna etc ska ha sina pengar när de gör en bra (i mina ögon) film, men jag vill inte betala för en kass film.
Att köpa en film på DVD är lite som att köpa grisen i säcken, därav mitt "omoraliska" beteende. Är den bra betalar jag gärna.

Jag tror de flesta faktiskt vill göra rätt för sig, det märks inte minst med t.ex. Spotify.
När det kommer vettiga alternativ så betalar folk.
Jag donerar hellre pengar till de artister jag tycker är bra än att göder de som jagar mig istället för att utveckla tjänster.

Nej, fildelning är inte olagligt precis som det inte är olagligt att äga
en kofot eller dator. Det innebär dock inte att du får använda dom
till olaglig verksamhet.

Försök driva ett hotel. Du har kostnader för drift, personal investeringar etc.
Det är en verksamhet som innebär tillhandahållande av tjänst,
precis som skatteverket bedömer försäljning av programvara som tjänst.
Ett hotellrum försvinner inte, man betalar för rätten att använda det.

Tänk dig nu att någon kommer över ditt bokningsystem (licenshanteraren)
och kan fritt disponera ditt hotel och ta betalt i egen ficka.
Kvar står du med alla kostnader och ingen inkomst.

Det som gör mig mer och mer upprörd är omfattningen av program stöld
och hur många det är som tycker det är ok under absurda argument
som "jag betalar när det passar mig" eller "fildelning är inte olagligt".

Ännu mer absurt är att höra hur "mega bolagen" tar överbetalt då de som
tillhandahåller stulet material tjänar pengar istället. Kracksajterna har ju
lyckats bättre än Apple att få med sig en miljonhövdad arme av fans som försvarar
sitt handlande…..!!!

Mina plugins kostade €40 + moms, vad det nu har med saken att göra.
Efter skatt (till samhället som vi lever i) ca 200kr.
Så nu får varken samhället eller jag ett öre för mina tjänster.
Pluggarna fanns dessutom (som de flesta program) i demo version.

Ett hotell som har för höga priser går i konkurs, så enkelt är det.
Har megabolagen tjänat pengar?
Vet du vad det kostar att driva siter som MegaUpload?

Uppenbarligen var dina plugins för dyra eftersom folk piratar dem.

Ursprungligen av zappee:

Ett hotell som har för höga priser går i konkurs, så enkelt är det.
Har megabolagen tjänat pengar?
Vet du vad det kostar att driva siter som MegaUpload?

Uppenbarligen var dina plugins för dyra eftersom folk piratar dem.

Va! Det var bland det mest oförskämda jag jag har fått som svar.
Du skriver rakt ut att det är ok att stjäla bara för att man inte vill/kan betala.
Jag är genuint bedrövad att leva i ett samhälle med sådana åsikter.

Det är ju självklart att hotel/appmakare konkar utan inkomst -oavsett- orsak.
Tror du dessutom att företag likt MegaUpload sysslar med välgörenhet som affärside' ?
-Definitionen- företag innebär att sträva efter vinst. Annars är det inget företag.
Priser styrs av tillgång och efterfrågan i konkurrens mellan företag -inte- av att
företag stjäl produkter/tjänster. Då övergår marknadsekonomin till rövarekonomi.
Det är ju grundskolekunskap.
Men det är just detta som händer i stor skala och det är detta som gammelekonomin inte
förmår att styra utan reagerar i sen panik med trubbiga förslag som tråden gäller.

Jag är uppriktigt chockerad över delar av denna tråds intelligentsia och dess förmåga
att klippa och klistra svar på inlägg för att stödja sin egen privata moral som tillåter
att vi som individer slår undan benen på varandra och bara se så långt näsan räcker.

Bevaka tråden