Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

8 GB RAM "is the shit" som man brukar säga

Tråden skapades och har fått 478 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-08 12:59

JaJag uppgraderade från 4 till 8 bara för att det var så billigt. Däremot så märker jag ingen skillnad i praktiken. Det känns bara bra att veta att det finns gott om extra minne ifall jag en dag skulle få ett helt nytt, mer krävande, användarmönster än det jag haft senaste två åren. Men det lär sammanfalla med nytt datorköp där minst 8 GB ingår

Ursprungligen av Crash-Symphony:

Blir datorn generellt snabbare eller märks det bara när man har många program uppe samtidigt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-13 15:39

Jag har nu kört med Crucial DDR3 SO-DIMM 1333MHz 16GB KIT (2x 8GB, 204pin, PC3-10600, CL9, 1.35v) sedan nyår i min arbetsdator (late 2011 MacBook Pro) och den har inte haft några problem med låsningar, "badbollar" eller annat som rapporterats med andra märken av minnen. Jag kör flera virtuella maskiner med relativt hög last i utvecklingsarbete och gör av med ca 10-12 GB av minnet.

Priset för dessa ligger runt 2000 kr. Har ni behov av mer minne i datorn så är det alltså inte allt för dyrt att ta klivet upp.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-01-13 23:36

Har nu på plats 4x4 Gb Crucial 1333 Mhz ( 750 sek i investering) i min iMac 3.4 I7, och märker väl egentligen ingen skillnad mot tidigare när den var utrustad med 8 Gb. Kör en hel del program igång samtidigt, som alltid.
Badboll? Vad är det....

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-01-21 10:52
Ursprungligen av chubben:

Har nu på plats 4x4 Gb Crucial 1333 Mhz ( 750 sek i investering) i min iMac 3.4 I7, och märker väl egentligen ingen skillnad mot tidigare när den var utrustad med 8 Gb. Kör en hel del program igång samtidigt, som alltid.
Badboll? Vad är det....

Det innebär bara att minnet aldrig har varit din flaskhals. Antingen är det hårddisken om det är diskintensiva program eller så är det pga processorn. Du har Lion? Uppdaterat eller importerat program från en äldre Mac/OS X? Dubbelkolla att du inte har något PPC-program som har smugit sig in, de tar ner Lion på knäna. Starta Systeminformation, kolla under program så ser du vad för arkitektur dina program har.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-01-21 15:56
Ursprungligen av mattem:

Det innebär bara att minnet aldrig har varit din flaskhals. Antingen är det hårddisken om det är diskintensiva program eller så är det pga processorn. Du har Lion? Uppdaterat eller importerat program från en äldre Mac/OS X? Dubbelkolla att du inte har något PPC-program som har smugit sig in, de tar ner Lion på knäna. Starta Systeminformation, kolla under program så ser du vad för arkitektur dina program har.

@mattem.
Jag har inte haft några problem, utan uppgraderade med mer minne då det nu för tiden är en sådan liten investering.
Kör Lion ja, på en clean installation.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-01-21 12:33

PPC-program i Lion?

Ursprungligen av kenjon:

PPC-program i Lion?

Precis vad jag tänkte skriva.

Rosetta finns inte kvar längre, så det går inte ens att köra PPC-program.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2012-01-21 15:19
Ursprungligen av kenjon:

PPC-program i Lion?

Lite OT: Men om man kör en uppgradering av Snow Leopard till Lion, följer det inte med då möjligen? Men givetvis finns det inte vid en ren ominstallation av OSX Lion.

Ursprungligen av Drakfot:

Lite OT: Men om man kör en uppgradering av Snow Leopard till Lion, följer det inte med då möjligen? Men givetvis finns det inte vid en ren ominstallation av OSX Lion.

Nope.

Jag har då inte stött på ett enda PPC-program som gör Lion långsamt. Enda meddelande jag får att det inte går att starta.

Finns det exempel?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-01-22 16:47

@Drakfot: Har du PPC-program i Programmappen, kan de finnas kvar, men ikonen har ett Stopptecken över sej, och de går inte att starta.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2012-01-22 20:20
Ursprungligen av kenjon:

@Drakfot: Har du PPC-program i Programmappen, kan de finnas kvar, men ikonen har ett Stopptecken över sej, och de går inte att starta.

Ok. Har inga själv, men var lite nyfiken på hur det fungerade vid en uppgradering. Tackar för info

  • Medlem
  • Sverige
  • 2012-01-23 20:00

Så plockade man in 8 Gb i min MacBook Pro late 2008, som enligt Apple inte klarar av det. Beställde via Crucial och det tog 3 dagar. Maskinen känns som ny.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-23 20:41

Vad har du uppgraderat ifrån? Vilket OS X kör du?

Ursprungligen av Peppe:

Så plockade man in 8 Gb i min MacBook Pro late 2008, som enligt Apple inte klarar av det. Beställde via Crucial och det tog 3 dagar. Maskinen känns som ny.

  • Medlem
  • Sverige
  • 2012-01-23 20:49

Jag hade 4 Gb från början och kör 10.7.2

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-24 01:07
Ursprungligen av Peppe:

Så plockade man in 8 Gb i min MacBook Pro late 2008, som enligt Apple inte klarar av det. Beställde via Crucial och det tog 3 dagar. Maskinen känns som ny.

Fint det, sitter med samma burk och tänker samma sak. En fråga, hur hittade du dem du skulle ha?

  • Medlem
  • Sverige
  • 2012-01-24 07:37

CT2KIT51264BC1067 - 8GB Kit (4GBx2), 204-pin SODIMM , DDR3 PC3-8500 from Crucial.com

Hoppas den länken funkar att peka till rätt minnen. Det går som sagt inte att gå via Crucials "Advisor Tool".
Jag läste även någonstans att det måste vara Boot ROM Version: MBP51.007E.B05 för att det ska funka, jag är inte helt säker på det och hittar inte länken till forumet där jag läste det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-24 10:10
Ursprungligen av Peppe:

CT2KIT51264BC1067 - 8GB Kit (4GBx2), 204-pin SODIMM , DDR3 PC3-8500 from Crucial.com

Hoppas den länken funkar att peka till rätt minnen. Det går som sagt inte att gå via Crucials "Advisor Tool".
Jag läste även någonstans att det måste vara Boot ROM Version: MBP51.007E.B05 för att det ska funka, jag är inte helt säker på det och hittar inte länken till forumet där jag läste det.

Tack! Nej, den föreslår ju bara 4gb-kitet. BootRomversionen stämmer med min så jag kör på de som länken leder till då. /Rasmus

Har just köpt en 13" MacBook Pro i7. Är det någon som vet om man kan stoppa i 16 GB Ram i den?

  • Medlem
  • 2012-02-07 17:03
Ursprungligen av Soundgeek:

Har just köpt en 13" MacBook Pro i7. Är det någon som vet om man kan stoppa i 16 GB Ram i den?

Ja det ska gå!

Memory for MacBook, MacBook Pro 2GB, 4GB, 8GB & Now 16GB - OWC Certified RAM for Apple Mac with Lifetime Warranty

Jo, men det verkar ju faktiskt så! Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-07 23:18

Pytte lite off topic, men denna bild passar så bra här. Älskar hur snabbt tekniken går framåt!

hela tråden finner du här

Jag kör med 32GB idag på min iMac "that is the shit"

Har en MacBook Pro 13" 2009 som jag köpte med 2GB, uppdaterade idag till 8GB.
Jag måste säga att det är LÄTT mitt livs bäst investerade 369 kr.
VILKEN SKILLNAD, nu blir det nog en SSD också...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-20 17:35

Vilket bra pris. Var köpte du?

Ursprungligen av Scuderia-F1:

Har en MacBook Pro 13" 2009 som jag köpte med 2GB, uppdaterade idag till 8GB.
Jag måste säga att det är LÄTT mitt livs bäst investerade 369 kr.
VILKEN SKILLNAD, nu blir det nog en SSD också...

Webbhallen!:)

Mpb 13" late 2011 uppgraderad från 4 till 8. Märker knappt skillnad. Går nog lite snabbare i lightroom ändå, det enda som har varit segt.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-21 08:37

Jag får 8GB till min Mac mini levererat från Crucial i dagarna.

Tyvärr kan jag inte ha mer än 6GB i min iMac från 2008. Tråkigt eftersom den håller annars för mina behov.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-21 10:17

Satte i 8GB i min macbook uni late 2008. Helt såld. Jag är så sjukt nöjd! Känns som en ny dator. Jag gick i tankarna att köpa en ny macbook när dom kommer senare iår, men ploppar jag i ett nytt batteri och med 8gb kan jag faktiskt inte motivera en ny dator. Grymt!

Ursprungligen av kladda:

Satte i 8GB i min macbook uni late 2008. Helt såld. Jag är så sjukt nöjd! Känns som en ny dator. Jag gick i tankarna att köpa en ny macbook när dom kommer senare iår, men ploppar jag i ett nytt batteri och med 8gb kan jag faktiskt inte motivera en ny dator. Grymt!

Släng sedan in en SSD-disk och du kommer att trilla av stolen

Bevaka tråden