Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer du att köpa en iPad?

Tråden skapades och har fått 612 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av pmarriott:

Ja, i det fall appen innehåller grafik etc blir det så klart större appar med en högre upplösning, men det är inte per automatik en absolut sanning att dubbel upplösning = dubbel filstorlek på appen. En ren beräkningsapp utan tung grafik behöver ju inte innehålla dubbla mängden kod.

Nej det är rätt. Men i de flesta fallen skulle jag nog vilja påstå att apparna blir större. Om inte dubbelt så stora så större.

Däremot visar det sig enligt något test jag läste att kameran ENDAST kan filma i 1080p vilket gör att man får stora filer...

Jag tror att appar blir - i genomsnitt - 33,174% tyngre när dom anpassas till retina (högre densitet på alla grafiska element).

Motiverat att köpa 64Gb? Tänker på de ni skrev om kameran och att apparna blir 33% större?

Är ju lite svårt att trycka i mer minne i efterhand om man ångrar sig...

Ursprungligen av andlin76:

Motiverat att köpa 64Gb? Tänker på de ni skrev om kameran och att apparna blir 33% större?

Är ju lite svårt att trycka i mer minne i efterhand om man ångrar sig...

å andra sidan behöver man ju inte stoppa in all musik, alla filmer o alla appar man har på en gång. Jag har i dagsläget en iPod Touch (2a gen) på 16GB så jag siktar på en iPad m dubbla det utrymmet dvs 32GB

Man ska maxxa allt :-D. Om en mojäng kostar 6000 eller 7000 eller 8000 är ju skit samma - alla summorna är åt h-e för mycket - smärtan är likvärdig - skillnaden syns inte från månen. Om en bil kostar 200 000 eller 280 000 är också samma sak. Och hus som kostar 1,5 eller 2 miljoner är samma sak.

Ursprungligen av Zimmerman:

Man ska maxxa allt :-D. Om en mojäng kostar 6000 eller 7000 eller 8000 är ju skit samma - alla summorna är åt h-e för mycket - smärtan är likvärdig - skillnaden syns inte från månen. Om en bil kostar 200 000 eller 280 000 är också samma sak. Och hus som kostar 1,5 eller 2 miljoner är samma sak.

Om ett hus kostar 100 000 eller 100 000 000 då?

Tänkte köpa en 32 gb wifi kl 1-2 i Kungens Kurva. Hur stor är chansen är att de finns kvar då? De öppnar kl 10 har jag för mig.

Ursprungligen av Crash-Symphony:

Tänkte köpa en 32 gb wifi kl 1-2 i Kungens Kurva. Hur stor är chansen är att de finns kvar då? De öppnar kl 10 har jag för mig.

Förmodar att du menar Mediamarkt eller Elgiganten när du skriver Kungens Kurva. På eftermiddagen förra året var det kört i alla fall. Sedan är det ju lite beroende på om dom får sälja ett abonnemang samtidigt eller hur mycket/lite minne man är ute efter. Är det dessutom så att dom öppnar tidigare den dagen - då tror jag du kan glömma eftermiddagen. Skall själv kolla - men jag bor 4 minuter därifrån, så jag kan vara på "hugget".

Ursprungligen av adress@mac:

Förmodar att du menar Mediamarkt eller Elgiganten när du skriver Kungens Kurva. På eftermiddagen förra året var det kört i alla fall. Sedan är det ju lite beroende på om dom får sälja ett abonnemang samtidigt eller hur mycket/lite minne man är ute efter. Är det dessutom så att dom öppnar tidigare den dagen - då tror jag du kan glömma eftermiddagen. Skall själv kolla - men jag bor 4 minuter därifrån, så jag kan vara på "hugget".

Helvete!! Jag måste vara på jobbet mellan 08-13 och jag måste ha en på Fredag! Hur gör jag?

Vet inte om någon har skrivit det innan men har någon en aning om när den börjar säljas på Apple store? Blir det vid midnatt kl. 00.00 eller någon annan tid?

Ursprungligen av Gustav.89:

Vet inte om någon har skrivit det innan men har någon en aning om när den börjar säljas på Apple store? Blir det vid midnatt kl. 00.00 eller någon annan tid?

Nu är klockan snart 23:00 Borde inte Apple store ligga nere tillfälligt för uppdatering - om nya iPad skall börja säljas vid midnatt ?
Kanske blir först under morgondagen.

Hmm börjar ju bli lite tveksam nu
- den blir varm
- tar evigheter att ladda
- laddar inte alls under belastning
- problem med dåligt Wi-Fi mottagning

Ursprungligen av disktant:

Hmm börjar ju bli lite tveksam nu
- den blir varm
- tar evigheter att ladda
- laddar inte alls under belastning
- problem med dåligt Wi-Fi mottagning

Ja. Det är säkert ren dynga Apple skyfflar ut.
Min iPhone 4S laddar heller inte ibland när jag kör den som GPS i bilen på sommaren på grund av att batteriet böir för varmt. Då får man väl se till att ha lite juice i batteriet innan man ska dra igång en 7-timmars spelsession. WiFi kommer säkert att fungera lysande. Att den tar längre tid att ladda är väl inget konstigt. Det är samma princip som att det tar längre tid att tanka en bil med 100-literstank som en med 60-literstank. Och värmen är jag övertygad om att det är ett icke-problem.

Ursprungligen av disktant:

Hmm börjar ju bli lite tveksam nu
- den blir varm
- tar evigheter att ladda
- laddar inte alls under belastning
- problem med dåligt Wi-Fi mottagning

Ja. Det är säkert ren dynga Apple skyfflar ut.
Min iPhone 4S laddar heller inte ibland när jag kör den som GPS i bilen på sommaren på grund av att batteriet böir för varmt. Då får man väl se till att ha lite juice i batteriet innan man ska dra igång en 7-timmars spelsession. WiFi kommer säkert att fungera lysande. Att den tar längre tid att ladda är väl inget konstigt. Det är samma princip som att det tar längre tid att tanka en bil med 100-literstank som en med 60-literstank. Och värmen är jag övertygad om att det är ett icke-problem.

Ursprungligen av pmarriott:

Ja. Det är säkert ren dynga Apple skyfflar ut.
Min iPhone 4S laddar heller inte ibland när jag kör den som GPS i bilen på sommaren på grund av att batteriet böir för varmt. Då får man väl se till att ha lite juice i batteriet innan man ska dra igång en 7-timmars spelsession. WiFi kommer säkert att fungera lysande. Att den tar längre tid att ladda är väl inget konstigt. Det är samma princip som att det tar längre tid att tanka en bil med 100-literstank som en med 60-literstank. Och värmen är jag övertygad om att det är ett icke-problem.

Har du haft en iPhone 4S på sommaren?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-22 08:44
Ursprungligen av alterswede:

Har du haft en iPhone 4S på sommaren?

INGEN har haft en iPhone 4S på sommaren. Den släpptes i Oktober förra året, för fem månader sedan.

Ursprungligen av zinned:

INGEN har haft en iPhone 4S på sommaren. Den släpptes i Oktober förra året, för fem månader sedan.

Ingen har kanske haft en 4S under en svensk sommar, men det betyder inte att ingen har haft/använt en 4S under en sommarperiod world-wide;)

Bara sedan i oktober... det känns som evigheter

Ursprungligen av alterswede:

Har du haft en iPhone 4S på sommaren?

Sorry, my bad. Det är så klart en 4:a jag har haft i värmen i bilen. Jag hade samma fenomen med min 3G och min 3GS så jag har inte någon anledning att tro att min 4S uppför sig annorlunda i sommar.

Ursprungligen av Crash-Symphony:
Ursprungligen av adress@mac:

Förmodar att du menar Mediamarkt eller Elgiganten när du skriver Kungens Kurva. På eftermiddagen förra året var det kört i alla fall. Sedan är det ju lite beroende på om dom får sälja ett abonnemang samtidigt eller hur mycket/lite minne man är ute efter. Är det dessutom så att dom öppnar tidigare den dagen - då tror jag du kan glömma eftermiddagen. Skall själv kolla - men jag bor 4 minuter därifrån, så jag kan vara på "hugget".

Helvete!! Jag måste vara på jobbet mellan 08-13 och jag måste ha en på Fredag! Hur gör jag?

Skicka din fru, sambo, mamma eller granne. En bra muta kan få de flesta att ställa upp.

En liten undring jag fick just är om den här förstoringen av apparna kan ha negativ påverkan på en iPad2? Större filstorlek gör ju att de tar större utrymme men det kan väl också betyda att appen tar längre tid att ladda eller kanske inte ens går att köra på en iPad2...

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

En liten undring jag fick just är om den här förstoringen av apparna kan ha negativ påverkan på en iPad2? Större filstorlek gör ju att de tar större utrymme men det kan väl också betyda att appen tar längre tid att ladda eller kanske inte ens går att köra på en iPad2...

Jag måste säga att jag ser ingen koppling på starttiden på en app mot dess storlek. Den enda nackdelen kopplad till iPad 2 i detta fallet är väl att minne som krävs för de större apparna till den nya iPaden även tar mer minne i anspråk på iPad 2.

Pages som är uppdaterat för den nya iPad'en är nu ungefär lika stort som Pages för Mac. Storleken är en dubblering sedan tidigare version vilket får mig att undra om man kanske även lagt till funktioner. Det är ganska logiskt isåfall

Tillrättaläggande:
iPad (3gen) har 4ggr upplösning gentemot iPad (gen1) och iPad2.

Förtydligande matematiskt:
2x2=4
4x4=16
16/4=4 d.v.s 4ggr

Och har INGEN 4G LTE funktionalitet utanför USA och Kanada.

Ursprungligen av Christer Holm:

Tillrättaläggande:
iPad (3gen) har 4ggr upplösning gentemot iPad (gen1) och iPad2.

Nej, upplösning är ett linjärt mått (pixlar per tum, inte pixlar per kvadrattum). Totala antalet pixlar är dock gånger 4.

Senast redigerat 2012-03-23 00:17
Ursprungligen av elfstr0m:

Nej, upplösning är ett linjärt mått (pixlar per tum, inte pixlar per kvadrattum). Totala antalet pixlar är dock gånger 4.

1024x768 = XGA (Extended Graphics Array)
2048x1536 = QXGA (Quad Extended Graphics Array)

Graphic display resolutions - Wikipedia, the free encyclopedia

Ursprungligen av Christer Holm:

1024x768 = XGA (Extended Graphics Array)
2048x1536 = QXGA (Quad Extended Graphics Array)

Graphic display resolutions - Wikipedia, the free encyclopedia

Jag förstår vad du menar, i engelskan är "resolution" ett begrepp lite olika i olika kontext. Det jag menar är att måttet som beskriver upplösning är PPI:

Citat:

Pixels per inch (PPI) or pixel density is a measurement of the resolution of devices in various contexts; typically computer displays, image scanners, and digital camera image sensors.
PPI can also describe the resolution, in pixels, of an image to be printed within a specified space. Note, the unit is not square inches. For instance, a 100×100 pixel image that is printed in a 1-inch square has a resolution of 100 pixels per inch (PPI). Used in this way, the measurement is meaningful when printing an image. Good quality photographs usually require 300 pixels per inch when printed.

(Fetstilen är min)

Se även John Gruber's fotnot i frågan från 2010 inför debuten av iPhone 4.

Kanske lite off topic så nu får det räcka...

Kommer inte direkt att köa flera timmar innan men ska gå dit vid 10 iaf. får jag tag på en så blir det en 32 wifi. var nära att köpa en 2a 64 idag men ångrade mig:)

Den verkar ju inte släppas på hemsidan kl 00.00 iaf...

  • Medlem
  • 2012-03-23 05:21
Ursprungligen av Gustav.89:

Den verkar ju inte släppas på hemsidan kl 00.00 iaf...

Dom går att beställa nu med 1-2 veckors leveranstid.

Bevaka tråden