Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hen-debatten rasar!

Tråden skapades och har fått 207 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Alla miljöer som domineras av endast ett kön blir ju lätt enformiga, och det dominerande könet blir norm, på 99.se som på alla andra ställen. Tycker man att det är ett problem så är det förstås fullt rimligt att vilja göra något åt det, och det är således också helt naturligt att fråga om en "hen"-reform är ett verkningsfullt medel, både i samhället i stort, och t.ex. här på 99.se

Jag tillhör själv de som i åratal försökt få fler kvinnor till 99.se, både publikt och bakom scenen, liksom i alla sammanhang där jag någonsin verkat, men det är en fråga som sträcker sig så oändligt mycket vidare än ett pronomen.

Jag är också ganska aktiv på en del på familjeforum, som helt domineras av kvinnor, och där är ju normen den omvända, att alla förväntas vara kvinnor, och att man aktivt måste påtala att man är man om man är noga med att bli bemött särskilt som det, men jag kan inte se någon annan väg ur det dilemmat. Ett "hen" skulle om möjligt göra saken ännu värre, eftersom det då i ännu högre grad skulle osynliggöra den lilla minoriteten män.

Och då kan vi släppa sidospåret och återgå till "hen", eller hur?

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2012-05-21 14:27

Hen-debatten rasar!

Hen är ett lika bra ord som multimedia var under 90-talet i PC reklamen.

Hen är fult. jag ska börja med x istället - kort, modernt och koncist. X.
Om han eller hon sedan väljer smör är inte så viktigt.
Om x sedan väljer smör är inte så viktigt.

Det är ju klockrent och förstås redan :-D. Jag är ett geni!!! Kom ihåg var ni läste det först. Jag - och ingen annan - är personen bakom x-reformen! Hallelujah! X. Smaka på det; x. Fin bokstav, bra ord, lätt och snabbt att skriva och stavfel är omöjliga. Perfekt för mess och smartphones. X!

X-reformen är dessutom ett så jävla skönt ord

Ursprungligen av Zimmerman:

Hen är fult. jag ska börja med x istället - kort, modernt och koncist. X.
Om han eller hon sedan väljer smör är inte så viktigt.
Om x sedan väljer smör är inte så viktigt.

Det är ju klockrent och förstås redan :-D. Jag är ett geni!!! Kom ihåg var ni läste det först. Jag - och ingen annan - är personen bakom x-reformen! Hallelujah! X. Smaka på det; x. Fin bokstav, bra ord, lätt och snabbt att skriva och stavfel är omöjliga. Perfekt för mess och smartphones. X!

Jag använde mig av x före dig, Zimmerman, och det finns andra som använde sig av x före mig! ;):p

Annars håller jag med om att hen inte hör hemma i svenska språket (oavsett vad SAOL säger). Du kan använda ordet vederbörande istället för hen i vissa sammanhang.

Det är så bra att jag är helt villig att bortse från dess solida historik inom algebra, med just betydelsen okänd/variabel, så om du får den att bita sig fast så ger jag dig gärna all cred för det

  • Medlem
  • 2012-05-21 14:50

Men hur funkar det här nu då?

Anglosaxisk dynga. Inget att fästa sig vid.

Ursprungligen av Baron:

Men hur funkar det här nu då?

Jag är helt tagen av min egen kreativitet...just nu kan jag knappt andas av upphetsning... har ingen tänkt på detta förr? X. X X X

Nu kanske vi äntligen får användning för denna bokstav i svenska språket också - och tänk på korsordslösandet! Hallelujax!
Har alltid diggat - och varit en aning avundsjuk - på grekiskan som slösar så skönt med X i sitt underbara språk. Det är den snyggaste bokstaven - och...dom flesta fattar redan associationen till X (okänd, någon, något, istället för).
Men men...vi genier blir aldrig hörda i dessa spörsmål och ingen tidningsdrake tar upp den genialiska iden...ty dom uppfann den inte där (not made here) och jag är ingen känd debattör/kännare/expert/kulturnisse. Så - det faller nog i glömska...som många andra strålande ideer. Men jag förlitar mig på alla vakna personer här på 99. Låt oss börja x-reformen HÄR! Det var här det började! Framtida kulturarkeologer kommer att gräva fram forumet 99 ur dom gamla binära resterna från svunna tider. VI gjorde det! We made a differens!

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-05-21 14:57

Malcolm X har redan gjort X-grejen. Det är gammalt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-21 15:49
Ursprungligen av Mija:

Malcolm X har redan gjort X-grejen. Det är gammalt.

Fast det blir bäst när man ser det tillsammans med din avatar!

Kanske ska tillägga att jag inte älskar ordet "hen" men gärna ser ett könsneutralt pronomen.
"vederbörande" tycker jag är ett vacker ord men kanske lite långt och i ett stilläge som jag har lite svårt att tänka mig på ett forum av detta slag

Det finns praktiska skäl som talar för "hen", utan tvekan, men i så fall så skulle det ju vara ännu bättre att ta ett helhetsgrepp och pensionera också bestämda pronomen demonstrativa pronomen som den/det/denne/denna/detta och possessiva som hans/hennes, för som språkligt problem betraktat är ju neutrum och utrum ett större problem, fråga bara vilken invandrare som helst om de kan begripa varför somliga saker är "en" och andra "ett".

Det vore ju fan så mycket enklare om man kunde säga t.ex. "hen" oavsett om det var han, hon, den eller det. Lyssna till exempel på följande stycke spontanprosa:

"Kaj gick ner till strandhen och öppnade hen bok. Hen var första tillfällhen på länge som hen hade möjlighen till hen. Hen skulle bli hen härlighen dag. Solhen sken och hen fanns inte hen moln på himlhen så långt öghan nådde. Hen tog fram hen glas, och hen flaska öl, hällde i glashen och förde hen till sina läppar. Hen tog hen klunk. Hen smakade underbart! Äntligen var hen sommar."

Mycket enklare!

  • Medlem
  • 2012-05-21 20:52
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det finns praktiska skäl som talar för "hen", utan tvekan, men i så fall så skulle det ju vara ännu bättre att ta ett helhetsgrepp och pensionera också bestämda pronomen demonstrativa pronomen som den/det/denne/denna/detta och possessiva som hans/hennes, för som språkligt problem betraktat är ju neutrum och utrum ett större problem, fråga bara vilken invandrare som helst om de kan begripa varför somliga saker är "en" och andra "ett".

Det vore ju fan så mycket enklare om man kunde säga t.ex. "hen" oavsett om det var han, hon, den eller det. Lyssna till exempel på följande stycke spontanprosa:

"Kaj gick ner till strandhen och öppnade hen bok. Hen var första tillfällhen på länge som hen hade möjlighen till hen. Hen skulle bli hen härlighen dag. Solhen sken och hen fanns inte hen moln på himlhen så långt öghan nådde. Hen tog fram hen glas, och hen flaska öl, hällde i glashen och förde hen till sina läppar. Hen tog hen klunk. Hen smakade underbart! Äntligen var hen sommar."

Mycket enklare!

Spontanprosa?! Dagens nyord!

Kom precis på att jag ska börja kalla transvestiter och könsbytare för hen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-21 18:36
Ursprungligen av PeeMaN:

Kom precis på att jag ska börja kalla transvestiter och könsbytare för hen.

Jag vet inte om du försöker vara rolig, men om en könsbytare har lagt ner pengar blod svett och tårar på att bli t.ex. en HON så vore du direkt oförskämd om du kallade henne HEN.

Ursprungligen av pesc:

Jag vet inte om du försöker vara rolig, men om en könsbytare har lagt ner pengar blod svett och tårar på att bli t.ex. en HON så vore du direkt oförskämd om du kallade henne HEN.

Precis som jag som man blir direkt förolämpad om någon jävel går omkring och börjar kalla mig hen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-21 18:45
Ursprungligen av PeeMaN:

Precis som jag som man blir direkt förolämpad om någon jävel går omkring och börjar kalla mig hen.

Kan du göra dig själv en tjänst och läsa den artikel jag länkade in tidigare i denna långa långa tråd.

Nu blir det prat om svenskans nya pronomen -hen! | Forskarfeministen

Jag har nu blivit underrättad att det finns feminister med annan uppfattning men jag tror ändå att den uppfattning som beskrivs i artikeln gäller de flesta feminister.

Ursprungligen av pesc:

Kan du göra dig själv en tjänst och läsa den artikel jag länkade in tidigare i denna långa långa tråd.

Nu blir det prat om svenskans nya pronomen -hen! | Forskarfeministen

Jag har nu blivit underrättad att det finns feminister med annan uppfattning men jag tror ändå att den uppfattning som beskrivs i artikeln gäller de flesta feminister.

Det är återigen din åsikt. Min är att "hen" är av ondo och skall förgöras och motarbetas å det bestämdaste.
Feminist är för övrigt ett skällsord i min bok. Feminister är för mig bittra människor som vill att vi män nu skall få "lida lika jävligt som kvinnor gjort länge". Jag kallar mig själv för jämnlikhetsförespråkare istället, något jag verkligen är och står för.

Ursprungligen av PeeMaN:

Det är återigen din åsikt. Min är att "hen" är av ondo och skall förgöras och motarbetas å det bestämdaste.
Feminist är för övrigt ett skällsord i min bok. Feminister är för mig bittra människor som vill att vi män nu skall få "lida lika jävligt som kvinnor gjort länge". Jag kallar mig själv för jämnlikhetsförespråkare istället, något jag verkligen är och står för.

Jag är feminist, och man. Däremot tycker jag inte att män ska få lida (inte kvinnor heller). Så du kan väl vara snäll att åtminstone göra ett undantag för mig, om jag ber dig?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-21 18:52
Ursprungligen av PeeMaN:

Min är att "hen" är av ondo och skall förgöras och motarbetas å det bestämdaste.

Kan du förtydliga: Skall "hen" motarbetas på grund av att feminister lanserat ordet?
Eller för att du inte gillar könsneutrala pronomen?
Skulle du motarbeta ett könsneutralt pronomen vid sidan av "han" och "hon" om det hette "X" och föreslogs av Zimmerman på 99.se? (varför?)

Ursprungligen av pesc:

Kan du förtydliga: Skall "hen" motarbetas på grund av att feminister lanserat ordet?
Eller för att du inte gillar könsneutrala pronomen?
Skulle du motarbeta ett könsneutralt pronomen vid sidan av "han" och "hon" om det hette "X" och föreslogs av Zimmerman på 99.se? (varför?)

Nej, det skall motarbetas för att det inte tillför något och försöker neutralisera skillnaden mellan han och hon, en skillnad som finns och som inte kommer försvinna hur mycket feministerna än vurmar för det.

Det hade inte gjort någon som helst skillnad oavsett vad man försökt klämma in istället. Jag är i grunden liberal men när det gäller språkbruk är jag rätt konservativ. Varför inte bara skita i kön alltogther och bara objektifiera människor och säga "den" alternativt "saken" istället?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-21 19:53
Ursprungligen av pesc:

Kan du göra dig själv en tjänst och läsa den artikel jag länkade in tidigare i denna långa långa tråd.

Nu blir det prat om svenskans nya pronomen -hen! | Forskarfeministen

Jag har nu blivit underrättad att det finns feminister med annan uppfattning men jag tror ändå att den uppfattning som beskrivs i artikeln gäller de flesta feminister.

Vad får dig att tro det?
Hela debatten startade ju genom att en bok ersatte alla hon/han med hen...

Intressant vändning....det måste finnas många transexuella som är rabiata motståndare mot en hen-reform :-D.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-21 18:42
Ursprungligen av Zimmerman:

Intressant vändning....det måste finnas många transexuella som är rabiata motståndare mot en hen-reform :-D.

Bara om man tror att "hen" skall ersätta "han" samt "hon" VILKET DET INTE SKA!

Herregud!

Ursprungligen av pesc:

Bara om man tror att "hen" skall ersätta "han" samt "hon" VILKET DET INTE SKA!

Herregud!

Det är vad du påstår. Det finns andra människor som är av en helt annan uppfattning
Förskola

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-05-21 21:15

Smurf? (smurfa...)
Smurf låter bättre än h-ordet.

my 2 cents.

Tråden har levt på övertid länge nog nu. Tack och godnatt, nu stänger vi på obestämd framtid.

Bevaka tråden