Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Litar ni fortfarande på "gammelmedia"?

Tråden skapades och har fått 436 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Fast då tycker jag du missförstår vad alla dessa exempel handlar om:

För bara ett deceniumm sedan fanns det ingen möjlighet för vanliga läsare att avslöja felaktigheter och brister hos gammelmedia, men nu har de möjligheterna exploderat, och vi är bara i början av den utvecklingen men det händer redan nu, varje dag, att sociala medier, bloggar etc. punkterar gammelmedias nyheter – nyheter som för ett decennium hade framstått som oantastlig sanning.

Gammelmedias nedgång har inte bara med det att göra, men en hel del.

Med andra ord behöver man inte jämföra med något annat, utan det är en jämförelse av förtroendet över tid, vilket också är orsaken till trådens titel: "Litar ni FORTFARANDE på gammelmedia" – mao. det är ett fall från högt förtroende till lågt (eller i vart fall lägre, hur man än räknar)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-31 18:03
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Fast då tycker jag du missförstår vad alla dessa exempel handlar om:

För bara ett deceniumm sedan fanns det ingen möjlighet för vanliga läsare att avslöja felaktigheter och brister hos gammelmedia, men nu har de möjligheterna exploderat, och vi är bara i början av den utvecklingen men det händer redan nu, varje dag, att sociala medier, bloggar etc. punkterar gammelmedias nyheter – nyheter som för ett decennium hade framstått som oantastlig sanning.

Ok det är möjligt att jag missuppfattat något, och jag håller helt med om att det finns en styrka i att kunna avslöja felaktigheter. Det borde göra att det finns en möjlighet att media som helhet kan bli bättre. Att misstag avslöjas är bra.

Absolut! Det tragiska är att gammelmedia är så upptagna med att streta emot oundvikliga förändringar, istället för att ta tjuren vid hornen och själva ta ledningen över den omvandling som pågår.

Det här är ju också en nyhet där gammelmedia svikit sitt uppdrag något alldeles magnifikt:

Sverige

Inte ens en hjärndöd amöba kan tro att den här statistiken är riktig, eller ens rimlig.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-08-31 18:40
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det här är ju också en nyhet där gammelmedia svikit sitt uppdrag något alldeles magnifikt:

Sverige

Inte ens en hjärndöd amöba kan tro att den här statistiken är riktig, eller ens rimlig.

Jag orkar inte leta källor som styrker ditt påstående då jag har magknip av skrattanfallet jag fick p.g.a. din länk.

  • Medlem
  • 2012-08-31 20:19
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det här är ju också en nyhet där gammelmedia svikit sitt uppdrag något alldeles magnifikt:

Sverige

Inte ens en hjärndöd amöba kan tro att den här statistiken är riktig, eller ens rimlig.

Själva artikeln är det väl inga större fel på, det är sminket, dvs rubrik och ingress som nån snitsig nattchef har hottat upp.
Att svenskar är ganska benägna att rapportera våldtäkter jämfört med i andra länder säger inte mycket om hur många våldtäkter svenskar utför jämfört med i andra länder.
Det borde till och med en hjärndöd amöba begripa.

Ursprungligen av Baron:

Själva artikeln är det väl inga större fel på, det är sminket, dvs rubrik och ingress som nån snitsig nattchef har hottat upp.
Att svenskar är ganska benägna att rapportera våldtäkter jämfört med i andra länder säger inte mycket om hur många våldtäkter svenskar utför jämfört med i andra länder.
Det borde till och med en hjärndöd amöba begripa.

Det är naturligtvis egentligen fel att jämföra din replik med vad en hjärndöd amöba skulle kunna svara. Eftersom jag är djurvän skulle jag aldrig förtala oskyldiga amöbor på det sättet.

Men, jag känner mig ändå manad att påpeka att när något är så uppenbart felaktigt så är det värt att överhuvud taget fundera på om det ska publiceras, och om det ska göras så får man åtminstone försöka klargöra att det sannolikt är fel.

Just i sådana här frågor anser jag för övrigt att det är jävligt olyckligt. Det är väl känt att gamla och kvinnor dramatiskt överskattar risken för att råka ut för våld och sexuella övergrepp (till skillnad från unga män, som systematiskt underskattar risken) och att okritiskt späda på sån rädsla är dumt och oetiskt.

  • Medlem
  • 2012-08-31 21:12
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det är naturligtvis egentligen fel att jämföra din replik med vad en hjärndöd amöba skulle kunna svara. Eftersom jag är djurvän skulle jag aldrig förtala oskyldiga amöbor på det sättet.

Men, jag känner mig ändå manad att påpeka att när något är så uppenbart felaktigt så är det värt att överhuvud taget fundera på om det ska publiceras, och om det ska göras så får man åtminstone försöka klargöra att det sannolikt är fel.

Just i sådana här frågor anser jag för övrigt att det är jävligt olyckligt. Det är väl känt att gamla och kvinnor dramatiskt överskattar risken för att råka ut för våld och sexuella övergrepp (till skillnad från unga män, som systematiskt underskattar risken) och att okritiskt späda på sån rädsla är dumt och oetiskt.

Om vi bortser från rubrik och ingress, vad var det som var så orimligt?
(jag håller med om att artikeln som helhet är obra.)

Ursprungligen av Baron:

Om vi bortser från rubrik och ingress, vad var det som var så orimligt?
(jag håller med om att artikeln som helhet är obra.)

Fast så funkar det där ute, utanför redaktionen. Om du söker på Sverige och våldtäkter så kommer du att se att varenda främlingsfientlig site refererar just till den där studien, eller rättare sagt till den rubriken, för att styrka påståendet om en våldtäktsvåg (och vilka politiska intressen det tjänar kan du själv räkna ut)

Det har bland annat att göra med att sidans Title, rubriker och ingress viktas mycket högre av sökmotorer än vanlig text. Så det som för dig framstår som en tillspetsad rubrik är det som sprids och etableras som sanning, och syns i varje google-träff. Rubriker är viktigare på fler sätt än att dra in läsare till den tidning som ursprungligen utformar den.

Jag vågar sätta en peng på att ingen nationalistsite själva skulle ha dragit fram den där rapporten och utan gammelmedias hjälp skulle den ha gått spårlöst förbi (vilket var vad den förtjänade) Det är viljan till sensationsjournalistik baserat på stereotypen om kvinnan som brottsoffer som gett bränsle åt just de grupper som man så intensivt annars motverkar

  • Medlem
  • 2012-08-31 22:25
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Fast så funkar det där ute, utanför redaktionen. Om du söker på Sverige och våldtäkter så kommer du att se att varenda främlingsfientlig site refererar just till den där studien, eller rättare sagt till den rubriken, för att styrka påståendet om en våldtäktsvåg (och vilka politiska intressen det tjänar kan du själv räkna ut)

Det har bland annat att göra med att sidans Title, rubriker och ingress viktas mycket högre av sökmotorer än vanlig text. Så det som för dig framstår som en tillspetsad rubrik är det som sprids och etableras som sanning, och syns i varje google-träff. Rubriker är viktigare på fler sätt än att dra in läsare till den tidning som ursprungligen utformar den.

Jag vågar sätta en peng på att ingen nationalistsite själva skulle ha dragit fram den där rapporten och utan gammelmedias hjälp skulle den ha gått spårlöst förbi (vilket var vad den förtjänade) Det är viljan till sensationsjournalistik baserat på stereotypen om kvinnan som brottsoffer som gett bränsle åt just de grupper som man så intensivt annars motverkar

Dåså, där är vi i alla fall helt överens. Men jag tror inte att det har med att det är gamelmedia som rapporterar att göra utan för att det är en mycket mer spektakulär vinkel. Om du tror att det bara är gammelmedia som rapporterar på det viset riskerar du att bli besviken när det går upp för dig att den typen av referat, alltså sådan som fångar läsaren på falska premisser, florerar minst lika mycket i "moderna" medier.

Jag förstår inte...vad har invandringen med detta att göra? Är det du eller dom främlingsfientliga som kopplar våldtäckterna till invandrare...att dom skulle vara utförda av invandrare? Hur går denna koppling till?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Fast så funkar det där ute, utanför redaktionen. Om du söker på Sverige och våldtäkter så kommer du att se att varenda främlingsfientlig site refererar just till den där studien...

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag förstår inte...vad har invandringen med detta att göra? Är det du eller dom främlingsfientliga som kopplar våldtäckterna till invandrare...att dom skulle vara utförda av invandrare? Hur går denna koppling till?

Det får du fråga de främlingsfientliga om, jag bara konstaterar att just denna rapportering används på en massa nassesiter.

  • Medlem
  • 2012-09-01 09:18
Ursprungligen av Baron:

....en hjärndöd amöba ....

Nobelpriset?

  • Medlem
  • 2012-09-01 13:15
Ursprungligen av reze:

Nobelpriset?

Nu är jag inte med.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-31 23:15
Ursprungligen av Baron:

Det där är ju en länk till vad du säger, inte han.

Det är ett citat av vad han sa.

Ursprungligen av Fred!:

Bara om man tidigare trodde att misstag aldrig begicks menar jag. Naturligtvis gör de det. Om man använder det som exempel på varför man inte skall eller bör ha förtroende för innehållet, så säger det ingenting om man inte kan jämföra det med ett annat alternativ. T.ex det totala antal misstag som gjorts i bloggar och dylikt, ställt mot alla misstag som gjorts i traditionell media under en viss tidsperiod. Det är nog en omöjlig uppgift skulle jag tro. Det blir därför bara enskilda anekdoter, som i och för sig kan vara intressanta i sig, men inte säger så mycket om helheten.

Mer medvetna "misstag"

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det här är ju också en nyhet där gammelmedia svikit sitt uppdrag något alldeles magnifikt:

Sverige

Inte ens en hjärndöd amöba kan tro att den här statistiken är riktig, eller ens rimlig.

Vaddå, menar du att siffrorna är fel?
Ingen direkt nyhet att Sverige ligger i toppen av anmälda våldtäkter.

  • Medlem
  • 2012-09-01 13:12
Ursprungligen av zappee:

Det är ett citat av vad han sa.

Då har du nog länkat fel.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-01 13:19
Ursprungligen av Baron:

Då har du nog länkat fel.

Bara att läsa Publicistklubbens årsbok från 2007.

  • Medlem
  • 2012-09-01 13:31
Ursprungligen av zappee:

Bara att läsa Publicistklubbens årsbok från 2007.

Jag har inte den.

Och jag som tyckte att jag inte skrädde orden…

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-08-31 20:27

Oavsett anmälningsbenägenheten är det en stor skillnad att skvalpa på botten eller ligga på toppen.

”Sverige i toppen av internasjonal voldtektsstatistikk”
Sverige i toppen av internasjonal voldtektsstatistikk - Verden - NRK Nyheter

Någonstans har någon glömt sitt journalistiska uppdrag.

  • Medlem
  • 2012-08-31 20:40
Ursprungligen av filuren:

Oavsett anmälningsbenägenheten är det en stor skillnad att skvalpa på botten eller ligga på toppen.

”Sverige i toppen av internasjonal voldtektsstatistikk”
Sverige i toppen av internasjonal voldtektsstatistikk - Verden - NRK Nyheter

Någonstans har någon glömt sitt journalistiska uppdrag.

nrk är lika sensationslystna som aftonbladet, alltså.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-08-31 21:04
Ursprungligen av Baron:

nrk är lika sensationslystna som aftonbladet, alltså.

Alltså ligger sanningen kanske någonstans mellan NRK och Sydsvenskan?

  • Medlem
  • 2012-08-31 21:07

Hur då menar du?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-08-31 21:09
Ursprungligen av Baron:

Hur då menar du?

Förlåt. Jag menade såklart inte Sydsvenskan, utan Aftonbladet.

Frågan i sin helhet borde då varit:
Alltså ligger sanningen kanske någonstans mellan NRK och Aftonbladet?

Märk väl att det är en fråga, inte ett påstående.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-08-31 22:25

Men vänta nu.. så... det är alltså Aftonbladets (oavsett hur skit-kass den så kallade tidningen är) fel att Sverige har en miljö som gör att fler våldtäktsoffer vågar anmäla? Om man bemödar sig med att läsa artikeln så ser man ju att mörkertalet fortfarande är stort.
Det som man kan gnälla på är ju i så fall att Aftonbladet missar möjligheten att göra något _positivt_ av en annars rätt mörk undersökning.

Vad det sen gäller procenträkning och dylikt är det inte så ovanligt att folk har problem med det, oavsett om man är journalist eller inte. Senast idag så jag en butik som gladeligen skyltade stort med att de hade "-40% rabatt på jeans". Jag gick fort förbi!

I frågan vad som är "nyheter" så tycker måste jag säga att det förvånar mig lite att det på något vis är ok med "nyheter" om robinson-nisse och fotbolls-kalle och att i vi i så fall har problem här att "gammelmedia" på något vis folkbildande vinklar dessa "nyheter" på ett otillbörligt sätt. Och att jag i min "snäva uppfattning" om vad nyheter är trodde att det i så fall rörde lite viktigare saker som rikspolitik eller internationella storhändelser som arabiska våren eller euro-krisen. Men ack vad fel jag hade.

  • Medlem
  • 2012-08-31 22:28
Ursprungligen av bollman:

I frågan vad som är "nyheter" så tycker måste jag säga att det förvånar mig lite att det på något vis är ok med "nyheter" om robinson-nisse och fotbolls-kalle och att i vi i så fall har problem här att "gammelmedia" på något vis folkbildande vinklar dessa "nyheter" på ett otillbörligt sätt. Och att jag i min "snäva uppfattning" om vad nyheter är trodde att det i så fall rörde lite viktigare saker som rikspolitik eller internationella storhändelser som arabiska våren eller euro-krisen. Men ack vad fel jag hade.

Ingen står ut med bara nyheter. Man måste servera lite blandad kompott med bård sött och salt. Problemet är väl att man har gjort slut på saltet och skiter i att köpa nytt.

Bollman, när någon pratar om "mörkertal" så betyder det egentligen att de inte vet ett skit men tar det okända som argument för den tes man vill driva. Det är elementär matematik att om man inte vet totalen kan man heller inte räkna ut delarna, men utöver det så är det helt självklart att om ett man har en statistisk extrem utan rimlig förklaring så måste man misstänka fel i underlaget eller grnomförandet. Själva tanken att Sverige skulle avvika på något väsentligt sätt från t.ex Norge eller Danmark är löjlig, lika löjlig som om man skulle påstå att det Sverige har nästan lika många mord som Lesotho. Det beror enbart på stort slarv, magnifik dumhet eller möjligtvis att den specifika form av hjärnförlamning som drabbar folk som ska skriva om förment känsliga ämnen har drabbat med full kraft

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Själva tanken att Sverige skulle avvika på något väsentligt sätt från t.ex Norge eller Danmark är löjlig, lika löjlig som om man skulle påstå att det Sverige har nästan lika många mord som Lesotho. Det beror enbart på stort slarv, magnifik dumhet eller möjligtvis att den specifika form av hjärnförlamning som drabbar folk som ska skriva om förment känsliga ämnen har drabbat med full kraft

Ändrade Norge och Danmark unisont sin lagstiftning när vi gjorde det 2005 menar du?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-09-01 05:50
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Bollman, när någon pratar om "mörkertal" så betyder det egentligen att de inte vet ett skit men tar det okända som argument för den tes man vill driva. Det är elementär matematik att om man inte vet totalen kan man heller inte räkna ut delarna, men utöver det så är det helt självklart att om ett man har en statistisk extrem utan rimlig förklaring så måste man misstänka fel i underlaget eller grnomförandet. Själva tanken att Sverige skulle avvika på något väsentligt sätt från t.ex Norge eller Danmark är löjlig, lika löjlig som om man skulle påstå att det Sverige har nästan lika många mord som Lesotho. Det beror enbart på stort slarv, magnifik dumhet eller möjligtvis att den specifika form av hjärnförlamning som drabbar folk som ska skriva om förment känsliga ämnen har drabbat med full kraft

Woooooooowwwwww, vänta nu lite här...
Så.... du menar alltså att Aftonbladets artikel är fel, för att siffran är för hög i dina ögon, en "statistisk extrem"? Om du nu gör, det som du med andra ord misstänker att journalisten missat, och går till BRÅ och kollar på statistiken så stämmer siffrorna bra, samt att BRÅ, som ju ändå måste anses som att de har _lite_ koll på läget, menar att endast ca 23% anmäls (enligt NTU).

Din åsikt är alltså att Aftonbladet borde ha låtit bli att publicera denna nyhet då den dystra statistiken kan spela "mörka krafter" i händerna? Eller menar du att BRÅs statistik ljuger på något sätt, att den skulle vara fabricerad för något dunkelt syfte? Hur menar du då att journalisten som gjorde artikeln skulle ha gjort? Ifrågasatt BRÅs statistik och gjort en artikel om det istället?
"Sverige framställs i dålig dager av fabricerad statistik från korrumperade statliga BRÅ!"
Jodå, det är ju en smaskig rubrik det med.
Foliehatt nån?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det är naturligtvis egentligen fel att jämföra din replik med vad en hjärndöd amöba skulle kunna svara. Eftersom jag är djurvän skulle jag aldrig förtala oskyldiga amöbor på det sättet. ;-).

Men amöbor är inga djur.

Och liknelsen med en hjärndöd amöba verkar rätt intressant eftersom amöbor inte har hjärnor.

Bara för att ha koll på fakta:)

Bevaka tråden