Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

8 GB RAM "is the shit" som man brukar säga

Tråden skapades och har fått 478 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jobbigt att DDR2 är så dyra, men jag har i alla fall uppgraderat min MacBook 2009 till 8 GB. Den tar glatt hela mängden, vilket är en glad överraskning. (Det utlovades inte i specarna.) Det blev två Cruical 4GB DDR2 6400 (800 MHz). Jag hade känt av att den inte riktigt orkade med 10.7, och det är dags för 10.8 som knappast gör saken bättre.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-11-05 20:59

Vilken variant av MB har du? Är först "late 2009" som ska fixa 8 GB, men då med DDR3. De tidigare sägs inte stöda mer än 6 GB totalt (Early samt Mid 2009).

Ursprungligen av mattem:

[ATTACH="CONFIG"]36225[/ATTACH][ATTACH="CONFIG"]36226[/ATTACH]
Vilken variant av MB har du? Är först "late 2009" som ska fixa 8 GB, men då med DDR3. De tidigare sägs inte stöda mer än 6 GB totalt (Early samt Mid 2009).

Mid 2009, sista med gamla skalet och Firewire samt den första med vettig GPU. Ja, det är DDR2. Aboutboxen rapporterar 8 GB vilket jag hoppas betyder att den utnyttjar allt. Förbättringen känns så stor att jag är böjd att tro det. Jag hittar inget ställe som antyder att maskinen skulle se mindre än 8 GB.

Enligt Apple klarar maskinen bara 4, men det stämmer alltså inte. Känns bra, jag gillar maskinen och nu hänger den med länge.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-12-07 16:16

Är det inte dags att byta till "16GB RAM is the shit" ?

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2012-12-07 16:44

Nej "32GB RAM is the shit!"

Ursprungligen av Json_81:

Är det inte dags att byta till "16GB RAM is the shit" ?

Ha ha, ja, om några månader fyller den här tråden två år och det är en lång tid i datorvärlden. Har man möjlighet att välja 16 GB RAM idag och det inte är ofantligt mycket dyrare så bör man ta det. Men lyftet av att gå från 4 till 8 GB är (så vitt jag vet) betydligt större än att gå från 8 till 16 GB.

Det finns många gamla Macar där ute med för lite RAM som skulle ha stor nytta av att få 8 GB (och SSD för den delen).

Förövrigt tror jag SSD raderat ut en del av skillnaden. Att swappa mot en SSD är helt annan sak än att swappa mot en gammal trött vanlig HD. Men jag skulle ändå avråda från att köpa de basmodeller som Apple säljer idag med 4 GB RAM (speciellt om det är fastlött), 8 GB borde vara basnivån för en dator som ska användas några år framåt.

Köpte lite uppgraderingar till min early 11 MBP 17", 16GB och ssd optibay, som en ny dator! magi <3<3<3

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-12-12 20:31

Minnen är bäst när de delas - mina gamla 2/4GB:or ska bli julklappar.

32 är nästa mål, i två etapper.

Valet står mellan:
4x8DDR3 PC3-12800 • CL=11 • DDR3-1600
4x8DDR3 PC3-10600 • CL=9 • DDR3-1333

Ska in i en 2010 mid 27" iMac som kör minnena i 1333MHz. Är jag pantad om jag sätter in 4st av den första sorten, 1600/CL 11?

(Nån som sitter på en Crucial rabattkod? )

Tråden är rätt tråkig för den som har en MacBook Air. Min fru har en med 2 GB. Det var hyfsat i början, men 10.5. Hon har ångrat uppgradering till 10.6, sedan dess är den slö, och 10.7 eller 10.8 är ju bara att glömma. Jag sitter med en MacBook med 8 GB som är äldre än hennes Air. 8 GB är vägens ände för den men det är inte slut än och hon sitter fast med 2.

Men SSD är förstås relevant, det borde hjälpa en del, om man bortser från dess uppenbara nackdel: storlek. Jag har fortfarande inte skaffat SSD. När man är bortskämd med 1 TB i sin knädator så känns SSD både små och dyra. 128 GB låter hemskt trångt, det räcker ju ingenstans.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Tråden är rätt tråkig för den som har en MacBook Air. Min fru har en med 2 GB. Det var hyfsat i början, men 10.5. Hon har ångrat uppgradering till 10.6, sedan dess är den slö, och 10.7 eller 10.8 är ju bara att glömma. Jag sitter med en MacBook med 8 GB som är äldre än hennes Air. 8 GB är vägens ände för den men det är inte slut än och hon sitter fast med 2.

Ja, med allt fler datorer från Apple där RAM är fastlött och inte går (eller inte går enkelt) att byta ut så är det allt viktigare att välja rätt från början. Det är en svår balansgång, för Apple mjölkar gärna kunderna på den punkten med saftiga priser för RAM. Men det kan ändå vara värt det.

När min mor skulle skaffa MacBook Air förra året såg jag till att hon absolut inte valde 2 GB utan direkt gick på 4 GB. Främst för hennes skulle, men även för andrahandsvärdet.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Men SSD är förstås relevant, det borde hjälpa en del, om man bortser från dess uppenbara nackdel: storlek. Jag har fortfarande inte skaffat SSD. När man är bortskämd med 1 TB i sin knädator så känns SSD både små och dyra. 128 GB låter hemskt trångt, det räcker ju ingenstans.

Med de priser som råder på SSD numera så är det överkomligt att köpa mer än 128 GB, så redan där slipper man ha det alltför trångt. Men för min egen del räcker det inte heller, så jag har både SSD (180 GB) och vanlig HD (750 GB 7200 rpm) i min MacBook Pro (genom att slänga ut DVD-brännaren), det har fungerar bra för mig, jag får alla fördelar med SSD:n (där jag har system, användarkatalog, alla program osv) och samtidigt fet lagring (där jag har Aperture-bibliotek, iTunes-bibliotek med mer).

Sprang ner till MStore här i Lund och kan nu bara instämma i att 16 GB RM is the shit.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-30 12:03
Ursprungligen av pmarriott:

sprang ner till mstore här i lund och kan nu bara instämma i att 16 gb rm is the shit.

32 gb.

Ursprungligen av zinned:

32 gb.

Gärna, men då får jag surra ihop 2 st datorer.

Jag sprang ner till lokala datorbutiken och handlade 32GB till min nya iMac, så fick tjejen ta de 8 GB som satt i min så hon fick 16 GB totalt. Alla nöjda Ser iofs rätt lite nytta för >16 GB i dagsläget, sällan man använder så mycket.. Men det är så billigt så det är lika bra tycker jag

Jag upptäckte att när man kör VMWare Fusion 5 med Windows och samtidigt i OS X har iTunes, Safari (med något dussin flikar öppna), Mail, iPhoto, Evernote, Skype, Excel, Pages, Kalendern och något dussin Finder-fönster öppna samtidigt började det badbolla en hel del. Ska se hur det artar sig nu med lite mer RAM.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-30 12:27

Jag tar nu detta rakt ur minnet så jag får reservera för något fel men min nya iMac har nu snurrat konstant i över en vecka och de applikationer som körs samtidigt är Mail.app, kanske 4-5 Finder-fönster, iPhoto, Kalendern, Photoshop, Rubbernet, Aktivitetskontroll, terminalen, iTunes, Spotify, Mac App Store, Dropbox, Crashplan, iStat Menus, Safari med ca 10-12 flikar, Meddelanden och 1Password.

Jag har swap-filen ligger fortfarande på 0 och jag har 0 page outs

Hej,

Jag köpte precis dessa minnen till min macbook pro 13 (macbookpro5,5; 2,26 ghz), mid 2009 och när jag skulle starta upp den började den pipa och startade då därmed inte.
köpte jag fel minnen eller vad är felet?
SODIMM DDR3 8GB 2x4GB 1066 CL7 - Corsair Mac

/Carl

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-01-30 18:28

Kolla så att de sitter på plats i sockeln, inte lite på snedden.
Verkar vara rätt typ av minnen dock.

Var beställde du dessa, har du en länk?

Net2World
jag tror jag fick in dom rätt för det funkade när jag satte tillbaka dom gamla (då jag gjorde på samma sätt).

Corsair är det dock många som haft problem med här på forumet. Crucial brukar funka fint.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-01-31 17:36

Testa med ett av minnena åt gången, kanske det är fel på ett av dem?

Han i butiken sa att det hade vart mycket problem med de "mac kompatibla" corsair minnena så jag ska få pengarna tillbaka,
så vad ska jag egentligen köpa för några minnen till min macbook pro5,5 13tum ( mid 2009)?

@carljoelgran Jag brukar köpa från Crucial, men har hört gott om Kingston också. Köp inte ValueSELECT/ValueRAM eller några av de allra billigaste minnena. Om några minnen strular brukar det vara dem

Ursprungligen av Carljoelgran:

Han i butiken sa att det hade vart mycket problem med de "mac kompatibla" corsair minnena så jag ska få pengarna tillbaka,
så vad ska jag egentligen köpa för några minnen till min macbook pro5,5 13tum ( mid 2009)?

http://www.crucial.com/eu/

Om du beställer minnena därifrån eller bara tar partnummer och letar upp andra ställen väljer du själv.
Men jag rekommenderar Crucial.

  • Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2013-03-07 19:00

Jag har en 2,2 GHz Macbook Pro (version 3,1) med 4 GB ram-minne. Jag tror jag hört att 4 GB är max vad den är avsedd för. Men samtidigt vet jag att dessa uppgifter om max ram ibland inte riktigt stämmer med verkligheten. I vissa fall funkar det med mer än de uppger. Är det någon som vet bestämt om det möjligen kan funka med 8 GB i min dator? Det vore väldigt skönt om det var så.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-03-07 19:04

6GB enligt Mactracker. Du kan ladda ner programmet själv för att se efter.

  • Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2013-03-07 19:16

Jaså 6? Men är det någon som VET att det inte funkar med 8 GB?

Var det förresten mig du menade, Joakimo?

Ursprungligen av smarkebo:

Jaså 6? Men är det någon som VET att det inte funkar med 8 GB?

Var det förresten mig du menade, Joakimo?

Ja, det var dig han menade och ja, 6 GB är vad den klarar max. Det funkar fint att stoppa i 8 GB, men du får bara ut 6 GB.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-03-07 20:41

Har tydligen missat vad som hänt enl ekonominyheterna, men priset hos Crucial på 2x8GB har gått upp från 84 till 107 euros på lite drygt en vecka. +27%
http://www.crucial.com/eu/store/partspecs.asp...

2x4 GB på väg hem från crucial till min macbook pro mid 2010. Kan inte förstå att jag inte gjort detta tidigare då den känts slö under en lång tid nu med stor växlingsfil som standard. Hoppas på förbättring

Bevaka tråden