Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välkommen till nya 99mac!

Tråden skapades och har fått 886 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-05 13:17
Ursprungligen av zinned:

Jag är av motsatt åsikt men hur som helst så öppnas ju redan externa länkar i ny flik så varför inte ha lite kontinuitet och låta de interna länkarna göra det också?

För övrigt så finns det ju inget flöde som skulle generera alla de flikar du talar om. Man öppnar en länk, läser och interagerar, sedan stänger man den.

Här är jag med Zinned till 100%. Det vore en bra och uppskattad ändring.

Däremot får ni gärna återinföra Nya Inlägg snart så jag hittar till någon annan tråd än denna.

Ursprungligen av stile:

Här är jag med Zinned till 100%. Det vore en bra och uppskattad ändring.

På allvar? Jag skulle få spelet och aldrig återvända hit.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-02-05 14:25
Ursprungligen av Capeman:

På allvar? Jag skulle få spelet och aldrig återvända hit.

Ähhhh Capeman att hota med att aldrig återvända hit är lite lågt och ändå ingen som tror på, vart skulle du ta vägen

Alltså alla kan inte vara överens tydligen så man får nog sätta ner näven lite här från ledningen och vara lite bestämd, annars förblir denna tråd aktiv fram till allas vår pension

Vi har alla personliga önskemål hit och dit men man kan ju inte se specifikt enskilt pågrund av en hög röst, utan se i det stora perspektivet när man formar ett forum, men det är bra just nu och blir nog bättre och bättre med tiden med lite småjusteringar

Ursprungligen av zinned:

Jag är av motsatt åsikt men hur som helst så öppnas ju redan externa länkar i ny flik så varför inte ha lite kontinuitet och låta de interna länkarna göra det också?

För övrigt så finns det ju inget flöde som skulle generera alla de flikar du talar om. Man öppnar en länk, läser och interagerar, sedan stänger man den.

Ursprungligen av Capeman:

Du menar att varje länk man klickar på på 99mac ska öppnas i ny flik? Nä, så vill jag inte ha det, låter hemskt rörigt.

Ursprungligen av Capeman:

På allvar? Jag skulle få spelet och aldrig återvända hit.

Ursprungligen av CUBEIS:

Ähhhh Capeman att hota med att aldrig återvända hit är lite lågt och ändå ingen som tror på, vart skulle du ta vägen

Alltså alla kan inte vara överens tydligen så man får nog sätta ner näven lite här från ledningen och vara lite bestämd, annars förblir denna tråd aktiv fram till allas vår pension

Vi har alla personliga önskemål hit och dit men man kan ju inte se specifikt enskilt pågrund av en hög röst, utan se i det stora perspektivet när man formar ett forum, men det är bra just nu och blir nog bättre och bättre med tiden med lite småjusteringar

<näve> Interna länkar öppnas i samma fönster, externa länkar i nytt fönster/tabb. Det är standardbeteende för webbsidor och inget vi planerar att ändra på. </näve>

Ursprungligen av Capeman:

Däremot får ni gärna återinföra Nya Inlägg snart så jag hittar till någon annan tråd än denna.

Detta är ditt andra hem. Se det som att någon stylat om din lägenhet lite och nu får du gå på upptäcksfärd och hitta nya coola grejer i skåpen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-05 14:57
Ursprungligen av Andreas Dimestam:

<näve> Interna länkar öppnas i samma fönster, externa länkar i nytt fönster/tabb. Det är standardbeteende för webbsidor och inget vi planerar att ändra på. </näve>

Jag utgick från hur vi hade det tidigare och det var smidigt. T ex så slapp man lämna en tråd när man klickade på en länk till en 99mac-artikel då den öppnades i ny flik.

Om nu inte detta kommer att förändras, kan vi få det så att man kommer tillbaka på samma position på föregående sida när man klickar på "Back"?

Ursprungligen av Joacim Melin:

Detta är ditt andra hem. Se det som att någon stylat om din lägenhet lite och nu får du gå på upptäcksfärd och hitta nya coola grejer i skåpen.

Tycker det känns lite som om någon stylat om mitt hem medan jag var ute en sväng o jag har kommit hem till något hypermodernt där jag inte hittar någonting...

får man fråga vad ni har valt för forumslösning?

/fredrik

Ursprungligen av el gringo:

får man fråga vad ni har valt för forumslösning?

/fredrik

Mjukvaran är utvecklad särskilt för 99mac.

Ursprungligen av Capeman:

I teorin bra, men jag håller inte min iPad så. Jag håller den i vänster hand och använder högerhanden för att navigera. Å andra sidan kanske jag är ensam om att göra så, men jag skulle personligen hellre se upplägget ni har på desktopversionen även på en iPad.

Detta har blivit ändrat nu. (Du kan behöva uppdatera browsercachen.)

Ursprungligen av biberu:

Detta har blivit ändrat nu. (Du kan behöva uppdatera browsercachen.)

Mycket bra.

Angående dessa artiklar:
I förra versionen blev ju allt dubbelt då det i forumet skrevs trådar som bara var en länk till artikeln. Och numera är det nästan likadant. Fast tvärtom. Eller nåt...

Ursprungligen av biberu:

[...]Man bör inte kunna kommentera artikeln utan att ha sett de övriga kommentarerna. Eftersom att trådar och artiklar är på separata sidor nu så måste man gå till tråden för att svara. [...]

Skulle man inte bara kunna skippa "artiklar" och istället skapa en helt vanlig j-a forumtråd med artikelns ämne. Kan ju vara snyggt formaterat med bilder och rubriker/underrubriker om man vill. Och sedan är det ju bara att kommentera direkt.

Så fungerade ju exempelvis den tidigare versionen av MacRumors. Snabbt och smidigt. Numera har man ju finessen (överkurs?) att man först ser artikeln med "top rated comments" som sedan kopplar till det ordinarie forumet. Lite onödigt med ett extra klick, kanske.

Ursprungligen av johan_tanying:

Angående dessa artiklar:
I förra versionen blev ju allt dubbelt då det i forumet skrevs trådar som bara var en länk till artikeln. Och numera är det nästan likadant. Fast tvärtom. Eller nåt...
Skulle man inte bara kunna skippa "artiklar" och istället skapa en helt vanlig j-a forumtråd med artikelns ämne. Kan ju vara snyggt formaterat med bilder och rubriker/underrubriker om man vill. Och sedan är det ju bara att kommentera direkt.

Så fungerade ju exempelvis den tidigare versionen av MacRumors. Snabbt och smidigt. Numera har man ju finessen (överkurs?) att man först ser artikeln med "top rated comments" som sedan kopplar till det ordinarie forumet. Lite onödigt med ett extra klick, kanske.

För oss (och förhoppningsvis läsarna) är det viktigt att göra tydlig skillnad på redaktionellt respektive användargenererat innehåll. Det finns mängder av skäl till detta, inte minst för att bygga upp förtroende bland läsarna. Vem som är avsändare ska alltid vara glasklart.

Ursprungligen av biberu:

Mjukvaran är utvecklad särskilt för 99mac.

så klart

vi kör vbulletin - som ni också har gjort - men det är ett hel**te att jobba med den koden...

Inte bara den grafiska formen men även färgen gör att det är förvillande likt outlook.com, en homage till Microsoft man inte förväntat sig...

Ursprungligen av Magnus.K:

Inte bara den grafiska formen men även färgen gör att det är förvillande likt outlook.com, en homage till Microsoft man inte förväntat sig...

>_<

Ursprungligen av el gringo:

så klart

vi kör vbulletin - som ni också har gjort - men det är ett hel**te att jobba med den koden...

Indeed. Det är en stor befrielse att inte behöva arbeta med det, på en av siterna iaf.

Ursprungligen av Magnus.K:

Inte bara den grafiska formen men även färgen gör att det är förvillande likt outlook.com, en homage till Microsoft man inte förväntat sig...

Varför denna aversion mot Apples stora räddare?

  • Medlem
  • 2013-02-05 17:12
Ursprungligen av Capeman:

Du menar att varje länk man klickar på på 99mac ska öppnas i ny flik? Nä, så vill jag inte ha det, låter hemskt rörigt.

Så var det ju förr, men jag tycker att interna länkar ska öppnas i samma flik. Externa får gärna hamna i nya flikar/fönster.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-05 17:32
Ursprungligen av Andreas Dimestam:

Varför denna aversion mot Apples stora räddare?

Jag skulle nog säga att det är ganska fel att dra igång den diskussionen...

Senast redigerat 2013-02-05 17:53
Ursprungligen av Joacim Melin:

Detta är ditt andra hem. Se det som att någon stylat om din lägenhet lite och nu får du gå på upptäcksfärd och hitta nya coola grejer i skåpen.

Hehehe ja och som sagt tycker jag det är riktigt riktigt snyggt! Men det hjälps inte, Nya Inlägg var en enkel och bra funktion som är mer än innerligt saknad. Men ledningen är medvetna om att många av oss behöver den funktionen, så jag släpper det ämnet nu.

Ursprungligen av biberu:

Detta har blivit ändrat nu. (Du kan behöva uppdatera browsercachen.)

Blev kanonbra ju, mycket mer funktionellt. Tack!

Ursprungligen av Baron:

Så var det ju förr, men jag tycker att interna länkar ska öppnas i samma flik. Externa får gärna hamna i nya flikar/fönster.

Hur var det förr? Att alla länkar på 99mac öppnades i nya fönster...? Ja jag tycker precis som du.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-05 17:59
Ursprungligen av Capeman:

Hur var det förr? Att alla länkar på 99mac öppnades i nya fönster...? Ja jag tycker precis som du.

Givetvis syftade jag inte på ALLA länkar, t ex så öppnades inte ett viss forum i en ny flik när man klickade på forumnamnet. Det jag syftade på var framför allt artiklarna, de öppnades i ny flik precis som externa siter.

Tar upp det i denna tråden eftersom det nog är en designmiss mer än en bugg.

Så här ser "menyer" eller vad de heter på UI-språk ut här. De liknar textrutor mer än något annat.

Så här borde det se ut:

Funktionen är alltså helt korrekt, men utseendet förvirrande.

Ursprungligen av Andreas Dimestam:

Varför denna aversion mot Apples stora räddare?

Grrrr.

Senast redigerat 2013-02-05 19:23

...äntligen samma utseende på menyn på iPad som på Mac. Ett lyft...keep 'em coming

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-05 20:15

@biberu, @Edin, @Andreas Dimestam eller någon annan i 99mac-teamet
Har ni hunnit kolla statistik för de dagar nya 99mac varit uppe? Går givetvis inte att dra några slutsatser efter bara ett par dagar men vore intressant att veta om besökarna är fler eller färre och hur besökstiden ser ut nu i jämförelse med tidigare och besöks fler eller färre trådar?

Senast redigerat 2013-02-05 20:30

Jag föredrar det mer kompakta utseendet som siten får på iPad'en, framförallt i stående orientering. Försöker minska textstorleken i Safari på Mac men men får göra om det då o då.

Ett litet tips om färgmallen o lite annat för siten: TUAW

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

...äntligen samma utseende på menyn på iPad som på Mac. Ett lyft...keep 'em coming

Ja, nu är det lika roligt att sitta och kolla på 99mac på iPaden som på datorn! Ibland skönare med iPad i en skön soffa!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-02-05 20:31
Ursprungligen av stile:

@biberu, Edin, Andreas Dimestam eller någon annan i 99mac-teamet
Har ni hunnit kolla statistik för de dagar nya 99mac varit uppe? Går givetvis inte att dra några slutsatser efter bara ett par dagar men vore intressant att veta om besökarna är fler eller färre och hur besökstiden ser ut nu i jämförelse med tidigare och besöks fler eller färre trådar?

Ett lite känsligt ämne det där men alldeles för tidigt att dra några slutsatser, ge det ett par veckor så allting får sätta sig. Vi vill väl inte skrämma bort potentiella annonsörer i förväg. Mac och allt runt omkring har en magisk dragningskraft inget snack om det, så har det alltid varit och kommer att så förbli, vi är starka som målgrupp

Den här tråden måste ju i alla fall slå alla tiders rekord

Bevaka tråden