Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välkommen till nya 99mac!

Tråden skapades och har fått 886 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-06 12:21
Ursprungligen av MatsOlov:

En av sakerna som var så bra med iPhone då den kom var att man äntligen kunde surfa på "riktiga" webplatser med sin telefon. Att det nu ändå skapas "mobila" sajter (även om det har ett så fancy namn som responsive design) för iPhone känns för mig, ändå som ett steg tillbaka.

Ja och nej. Vissa saker gör sig inte så bra på 4" även om det är en "desktop website". Det primära problemet är att flera layouter ofta gör att man strippar vissa funktioner på de mindre enheterna. Där är det primära felet. Eller att man bygger en 4" touch anpassad sida och skalar den till en 10" touch anpassad sida. Det funkar sällan bra och man bör göra olika sidor per enhet, storlek och input-teknik. Detta utan att förlora funktionerna från desktop sidan eller förändra sidan så mycket att man inte känner igen sig.

Gamla 99mac Desktop var mycket dålig på iPhone, ok på iPad och desktop ex.

Gamla 99mac Moblie var ännu sämre.

Ursprungligen av adress@mac:

Helt klart ! I annat fall hade jag fått skriva in lösen både i Mac och iPhone. Det här är något som hände i och med nya 99mac. Kanske har det något att göra med konstruktionen - samma sida oavsett iPryl. Men då skulle fler råkat ut för det. Det kanske löser sig per automatik så småningom. Har varit liknande vid uppdateringar av Facebook - under en tid - sedan upphörde "dumheterna" av sig själv.

Nu ger jag upp med att kolla på 99mac i iPad. Finns ju som jag ser det "bara" 3 saker det kan vara "fel" på.
Nya hemsidan - Safari - iPad Mini. Hände som jag skrev tidigare ytterst sällan innan nya sidan lanserades.
Får bli att kolla på stationära framöver - och helt klart mera sällan. Inga problem med några andra siter.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-06 12:32
Ursprungligen av biberu:

Det finns även ett undantag till första olästa. Om man använder ett av de trådade visningslägena så går den tillbaks till den senaste trådade punkt man läste tråden från. Detta för att det första inlägget kan ligga på vilken sida som helst i dessa och det ska inte följas kronologiskt på samma sätt som linjära. Kan du ha använt ett av dessa när du hamnade på sidan 7?

Jag använder den linjära vyn och jag testade precis igen, jag hamnade på inlägg 415 när jag tidigare hade läst till och med inlägg 422.

Safari 6.0.2

Ursprungligen av Erik.dv:

Gamla 99mac Desktop var mycket dålig på iPhone, ok på iPad och desktop ex.

Det är inte min åsikt, jag tyckte desktopversionen fungerade kanon på iOS, oavsett enhet. Däremot tyckte jag mobilversionen fungerade riktigt dåligt, ingen överblick alls men man kan ju inte kräva hur mycket som helst på sådana små skärmar.

Ursprungligen av zinned:

Jag använder den linjära vyn och jag testade precis igen, jag hamnade på inlägg 415 när jag tidigare hade läst till och med inlägg 422.

Safari 6.0.2

Tackar. Ska leta upp vad detta kan bero på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-06 14:15

En till kommentar gällande artiklar och deras kommentarer. Man ser artikeln som en kommentar längst ner i artikeln vilket är ganska märkligt. Kommentarfältet borde alltså bortse från kommentar nr 1 eller dyl.

Sedan är den fortfarande en massa knappar irriterande nog fortfarande vänsterställda…

Sist men inte minst vore det skönt att kunna ända texten i ett foruminlägg UTAN att gå in i den "avancerad svarsidan". Denna funktion vill man ibland ha man jag skulle tro generellt sätt man inte vill in i ett ny miljö bara för att ändra en rad text eller ett stavfel.

Senast redigerat 2013-02-06 14:34
Ursprungligen av Redaktionen:

Nu nylanseras 99mac med ett nytt utseende och en helt ny plattform i bakgrunden. Här är några av alla nyheter.

Läs hela artikeln här

Verkar vara en grafisk bugg på "Nya inlägg":

Som ni ser så är texten i boxen knas när man håller musen över den. Har testat Safari och Chrome.

Ursprungligen av Erik.dv:

En till kommentar gällande artiklar och deras kommentarer. Man ser artikeln som en kommentar längst ner i artikeln vilket är ganska märkligt. Kommentarfältet borde alltså bortse från kommentar nr 1 eller dyl.

Fixat.

Ursprungligen av Erik.dv:

Sedan är den fortfarande en massa knappar irriterande nog fortfarande vänsterställda…

Vi kan kompromissa och centrera allt.

Ursprungligen av Erik.dv:

Sist men inte minst vore det skönt att kunna ända texten i ett foruminlägg UTAN att gå in i den "avancerad svarsidan". Denna funktion vill man ibland ha man jag skulle tro generellt sätt man inte vill in i ett ny miljö bara för att ändra en rad text eller ett stavfel.

Noterat.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Verkar vara en grafisk bugg på "Nya inlägg":

Som ni ser så är texten i boxen knas när man håller musen över den. Har testat Safari och Chrome.

Tack!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-06 14:59
Ursprungligen av biberu:

Vi kan kompromissa och centrera allt.

Dumt att hålla på med kompromisser för något som definitivt är felaktigt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-06 15:09
Ursprungligen av zinned:

Dumt att hålla på med kompromisser för något som definitivt är felaktigt

Haha, ja, det låter verkligen som en smart idé - kompromissa sönder hela siten!

Nedan site var förresten ett skönt "lyft" vad gäller design på artiklar:
http://www.polygon.com/game/dead-space-3/2886

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-06 15:11
Ursprungligen av Redaktionen:

Nu nylanseras 99mac med ett nytt utseende och en helt ny plattform i bakgrunden. Här är några av alla nyheter.

Läs hela artikeln här

En till kommentar jag ser nu är att det nya forumet inte försöker göra "snygga" externa länkar utan lägger bara till den URL man klistrar in.

Ex borde:
http://www.polygon.com/game/dead-space-3/2886

Kunna se ut som så här per automatik:
Dead Space 3 review: engineering violence | Polygon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-06 16:08

Marknaden kräver att man SMS:ar in 5kr. Fruktansvärt osmidig lösning när man numer inte kan använda SMS-betalning hur som helst.

Gör om, gör rätt tack.

Ursprungligen av Erik.dv:

Marknaden kräver att man SMS:ar in 5kr. Fruktansvärt osmidig lösning när man numer inte kan använda SMS-betalning hur som helst.

Gör om, gör rätt tack.

Vi är medvetna om turbulensen kring SMS-betalningar och kommer undersöka ytterligare betalningsmetoder framöver. Marknaden är dock gratis att använda i minst tre månader framöver.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-06 16:26
Ursprungligen av biberu:

Vi är medvetna om turbulensen kring SMS-betalningar och kommer undersöka ytterligare betalningsmetoder framöver. Marknaden är dock gratis att använda i minst tre månader framöver.

Doh! Och jag som precis löste SMS-betalningen via "MyWallet" eller vad det heter…

Men toppen att ni är medvetna om dilemmat. Nu fungerar, hoppas jag, MyWallet smidigt efter man väl satt upp det. Dock har jag hört om mycket strul kring denna tjänst. Sedan är det lite dumt att vara beroende av sin telefon för köp även om man förvisso normalt har den nära till hands.

Nu när man hamnar i en "nygammal" tråd och inte hamnar på första olästa eftersom forumet inte kommer ihåg något från det gamla, så:
1. Är det en förskräckligt massa sidor i de långa trådarna då max antal poster/sida bara är 30, inte 100 som förut.
2. Det finns ingen knapp för att komma till sista sidan! Bara typ sid 1-15. När man trycker på 15 ser man att det finns fram till sid 24. Och när man trycker där ser man att det finns ända fram till sid 28... Klickfest hela dan...

Alltså: Lägg till knapp för "sista" sidan, tack! Kan ni dessutom se tlll att man kan välja 100 poster/sida som förr är det ännu bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-06 16:43

En annan detalj kring "marknaden" är att det borde stå "inkludera inte ordet säljes, bytes eller köpes i din rubrik" när man skriver sin annons. Det verkar inte gå att ändra rubriken efter att man skapat sin annons heller.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-02-06 16:44
Ursprungligen av johan_tanying:

Nu när man hamnar i en "nygammal" tråd och inte hamnar på första olästa eftersom forumet inte kommer ihåg något från det gamla, så:
1. Är det en förskräckligt massa sidor i de långa trådarna då max antal poster/sida bara är 30, inte 100 som förut.
2. Det finns ingen knapp för att komma till sista sidan! Bara typ sid 1-15. När man trycker på 15 ser man att det finns fram till sid 24. Och när man trycker där ser man att det finns ända fram till sid 28... Klickfest hela dan...

Alltså: Lägg till knapp för "sista" sidan, tack! Kan ni dessutom se tlll att man kan välja 100 poster/sida som förr är det ännu bättre.

En knapp för sista sidan finns väl? ">>"

Ursprungligen av johan_tanying:

Nu när man hamnar i en "nygammal" tråd och inte hamnar på första olästa eftersom forumet inte kommer ihåg något från det gamla, så:
1. Är det en förskräckligt massa sidor i de långa trådarna då max antal poster/sida bara är 30, inte 100 som förut.
2. Det finns ingen knapp för att komma till sista sidan! Bara typ sid 1-15. När man trycker på 15 ser man att det finns fram till sid 24. Och när man trycker där ser man att det finns ända fram till sid 28... Klickfest hela dan...

Alltså: Lägg till knapp för "sista" sidan, tack! Kan ni dessutom se tlll att man kan välja 100 poster/sida som förr är det ännu bättre.

1. Antal inlägg per sida är inte valbart som det var tidigare, däremot kan det hända att det blir det igen vad det lider. Det blir naturligtvis fler sidor per tråd för de som var vana vid ett stort antal sidor, men inte så så många som man kan tro: 98% av forumets trådar får redan plats på två sidor med nuvarande defaultinställning. När vi tog över driften var även standardinställningen 10 inlägg per sida, men den har ökats till 30 istället.

2. "Sista" är inte utskrivet med ord eftersom att sidbrytningen måste anpassa sig till smalare skärmar och prioriterar att få in så många sidnummer som möjligt. Den enda etiketten som har ett ord är "Nästa", de övriga representeras av pilar: Första är <<, Föregående är < och Sista är >>. Notera även att alla listor inte vet hur många sidor det finns, och i dessa fall saknas möjligheten att gå till sista. Om det är någon särskild sida du saknar detta på så är du naturligtvis välkommen att rapportera detta till oss.

Senast redigerat 2013-02-06 17:08
  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-06 16:45
Ursprungligen av Erik.dv:

Doh! Och jag som precis löste SMS-betalningen via "MyWallet" eller vad det heter…

Men toppen att ni är medvetna om dilemmat. Nu fungerar, hoppas jag, MyWallet smidigt efter man väl satt upp det. Dock har jag hört om mycket strul kring denna tjänst. Sedan är det lite dumt att vara beroende av sin telefon för köp även om man förvisso normalt har den nära till hands.

Man ska också vara väl medveten om WyWallets policy när det kommer till hanteringen av användarnas personuppgifter, de lämnar mycket övrigt att önska när de kan säljas av WyWallet (4T) till tredje part.

Ursprungligen av joakimo:

En knapp för sista sidan finns väl? ">>"

Korrekt.

OK - nu ser jag pilarna! Tror jag lurade mig själv då jag hade flera trådar uppe där jag var på sista sidan (utan >>) och när jag kom till en bamsig "nygammal" tråds* förstasida reflekterade jag inte att det fanns något mer än "nästa". Eller kan det bero på att sidan inte lästs in ordentligt?

* http://www.99mac.se/forum/t/290960-apple-fund...

(Hmm, hur gör man nu för att markera viss text i inlägget och göra den till en länk? Avancerat kanske?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-06 17:13
Ursprungligen av zinned:

Man ska också vara väl medveten om WyWallets policy när det kommer till hanteringen av användarnas personuppgifter, de lämnar mycket övrigt att önska när de kan säljas av WyWallet (4T) till tredje part.

Nja, villkoren uppdaterades 31 januari kring detta. Se http://wywallet.se/fragor-svar/#e11. Vi är också skeptiska till denna lösning och bevakar utvecklingen. För övrigt finns en gratiskod i marknad som gäller fram till 1 maj. Skriv in koden "nya99" vid aktivering.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-06 17:44
Ursprungligen av Edin:

Nja, villkoren uppdaterades 31 januari kring detta. Se http://wywallet.se/fragor-svar/#e11. Vi är också skeptiska till denna lösning och bevakar utvecklingen. För övrigt finns en gratiskod i marknad som gäller fram till 1 maj. Skriv in koden "nya99" vid aktivering.

Jag är medveten om att de ändrades men jag tycker att man ska hålla sig vaksam mot sådana företag som först efter en folkstorm lät ändra sina avtal gentemot kunden. De hade alltså inte initialt det synsättet på personuppgifter som de sedan mer eller mindre tvingades att ange i sitt avtal.

Varför måste 99mac beblanda sig med dessa om det nu tvunget ska tas betalt för att använda Marknaden? Varför inte PayPal eller dylikt?

Ursprungligen av zinned:

Jag är medveten om att de ändrades men jag tycker att man ska hålla sig vaksam mot sådana företag som först efter en folkstorm lät ändra sina avtal gentemot kunden. De hade alltså inte initialt det synsättet på personuppgifter som de sedan mer eller mindre tvingades att ange i sitt avtal.

Varför måste 99mac beblanda sig med dessa om det nu tvunget ska tas betalt för att använda Marknaden? Varför inte PayPal eller dylikt?

Som @biberu skrev tidigare:

"Vi är medvetna om turbulensen kring SMS-betalningar och kommer undersöka ytterligare betalningsmetoder framöver. Marknaden är dock gratis att använda i minst tre månader framöver."

Det är således gott om tid att hitta ytterligare lösningar om det skulle krävas.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-06 18:04
Ursprungligen av Joacim Melin:

Som @biberu skrev tidigare:

"Vi är medvetna om turbulensen kring SMS-betalningar och kommer undersöka ytterligare betalningsmetoder framöver. Marknaden är dock gratis att använda i minst tre månader framöver."

Det står i inlägget ovan så jag läste det. Dock hade det varit intressant att veta varför just nuvarande väg valdes framför andra, som har redan belyst problematik.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Som @biberu skrev tidigare:

"Vi är medvetna om turbulensen kring SMS-betalningar och kommer undersöka ytterligare betalningsmetoder framöver. Marknaden är dock gratis att använda i minst tre månader framöver."

Det är således gott om tid att hitta ytterligare lösningar om det skulle krävas.

Å andra sidan är väl inte Apple heller "Guds bästa barn" när det gäller att samla på sig personliga uppgifter och mycket annat. Vad vet vi var/när dom hamnar i "orätta händer" - medvetet eller omedvetet. Mig stör det inte så mycket. Ta bort personnummer i Sverige - då kan vi börja snacka integritet.....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-02-06 19:23
Ursprungligen av zinned:

Det står i inlägget ovan så jag läste det. Dock hade det varit intressant att veta varför just nuvarande väg valdes framför andra, som har redan belyst problematik.

Hej ge ledningen lite utrymme att andas ni är på som blodiglar om precis allt. Det är väl inte det största problemet här just nu, var säkert fråga om tillgång/smidighet och kostnad, begränsad tidstillgång inte så svårt att räkna ut om man bara vill zinned ? Vi får se om 3 månader hur det ser ut när man tänkt till en andra gång, ingen ide att älta mer om det för stunden

Låt oss stanna upp och fokusera på att få andra trådar än den här att blomstra . Biberu och ledningen har ju varit lyhörda och tillmötesgående och ej bossiga på nått sätt, så ge dom bara lite space och tid för att reflektera, tror säkert dom har en hyfsad uppfattning om vad som bör förändras på sikt men kanske man ser saker och ting annorlunda om en månad när man tittar i backspegeln så allt behöver väl inte fixas just idag på stört.

Ursprungligen av adress@mac:

Nu ger jag upp med att kolla på 99mac i iPad. Finns ju som jag ser det "bara" 3 saker det kan vara "fel" på.
Nya hemsidan - Safari - iPad Mini. Hände som jag skrev tidigare ytterst sällan innan nya sidan lanserades.
Får bli att kolla på stationära framöver - och helt klart mera sällan. Inga problem med några andra siter.

Tur att man har 1 Password - annars hade jag inte varit inne denna gång heller - och införskaffat mig kunskaper från forumet. Märkligt att det är så få som upplever mitt problem med inloggningen dock.
Kanske skall ominstallera och se om det löser sig på "lillpaddan."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-06 23:41
Ursprungligen av zinned:

Jag använder den linjära vyn och jag testade precis igen, jag hamnade på inlägg 415 när jag tidigare hade läst till och med inlägg 422.

Safari 6.0.2

Det är inte min åsikt, jag tyckte desktopversionen fungerade kanon på iOS, oavsett enhet. Däremot tyckte jag mobilversionen fungerade riktigt dåligt, ingen överblick alls men man kan ju inte kräva hur mycket som helst på sådana små skärmar.

Desktop-versionens top-meny fungerade inte så bra på iPhone. Stort irritationsmoment.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-06 23:45
Ursprungligen av CUBEIS:

Hej ge ledningen lite utrymme att andas ni är på som blodiglar om precis allt. Det är väl inte det största problemet här just nu, var säkert fråga om tillgång/smidighet och kostnad, begränsad tidstillgång inte så svårt att räkna ut om man bara vill zinned ? Vi får se om 3 månader hur det ser ut när man tänkt till en andra gång, ingen ide att älta mer om det för stunden

Låt oss stanna upp och fokusera på att få andra trådar än den här att blomstra . Biberu och ledningen har ju varit lyhörda och tillmötesgående och ej bossiga på nått sätt, så ge dom bara lite space och tid för att reflektera, tror säkert dom har en hyfsad uppfattning om vad som bör förändras på sikt men kanske man ser saker och ting annorlunda om en månad när man tittar i backspegeln så allt behöver väl inte fixas just idag på stört.

Fast det är faktiskt bra att skriva ner alla "konstigheter" man stöter på direkt så de inte glöms bort eller blir något man vänjer sig vid / blint accepterar. Det är inte från min sida meningen att "tjata" utan mer notera saker jag upplever.

Bevaka tråden