Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välkommen till nya 99mac!

Tråden skapades och har fått 886 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-06 23:45
Ursprungligen av CUBEIS:

Hej ge ledningen lite utrymme att andas ni är på som blodiglar om precis allt. Det är väl inte det största problemet här just nu, var säkert fråga om tillgång/smidighet och kostnad, begränsad tidstillgång inte så svårt att räkna ut om man bara vill zinned ? Vi får se om 3 månader hur det ser ut när man tänkt till en andra gång, ingen ide att älta mer om det för stunden

Låt oss stanna upp och fokusera på att få andra trådar än den här att blomstra . Biberu och ledningen har ju varit lyhörda och tillmötesgående och ej bossiga på nått sätt, så ge dom bara lite space och tid för att reflektera, tror säkert dom har en hyfsad uppfattning om vad som bör förändras på sikt men kanske man ser saker och ting annorlunda om en månad när man tittar i backspegeln så allt behöver väl inte fixas just idag på stört.

Allt eftersom man har följt denna tråden så ser man i nästan vart och vartannat inlägg från dig att du hamnar i försvarsposition å ledningens vägnar. Varför det? Vad finns det för anledning till att du gör det?

Anledningen till att denna tråden finns, och alla andra för den delen, är för att vi ska kunna diskutera aktuella topics. Implementationen av ett nytt 99mac ligger givetvis på toppen av en sådan lista och det är både oss själva liksom ledningen till gagn att vi informerar om våra intryck, bra och dåliga, samt andra idéer och förslag. Vi vill alla ha ett så bra upplägg som möjligt.

Det intrycket man får av ditt sätt att resonera är att man ska inte säga något, så länge det inte rör sig om en klapp på ryggen. Vi är inte stygga eller elaka, det hänger du med på väl? Vi uttrycker våra åsikter , likväl som ledningen gör, och sedan försöker vi tillsammans lösa allt till det bästa. Skulle man göra som du propagerar för så skulle inget bli sagt utan det skulle vara Nordkorea istället; endast applåder och inga genuina åsikter oavsett om det gäller beröm, negativ kritik eller förslag och allmänna åsikter. Då hade vi lika bra kunnat stänga igen butiken

Kort och gott, ingen skriver plus eller minus här av annan anledning än att göra detta till den bästa communityn. Ledningen i sig är inte gjorda av glas, vi alla vinner på att uttrycka sina åsikter och idéer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-02-07 01:36
Ursprungligen av zinned:

Allt eftersom man har följt denna tråden så ser man i nästan vart och vartannat inlägg från dig att du hamnar i försvarsposition å ledningens vägnar. Varför det? Vad finns det för anledning till att du gör det?

Anledningen till att denna tråden finns, och alla andra för den delen, är för att vi ska kunna diskutera aktuella topics. Implementationen av ett nytt 99mac ligger givetvis på toppen av en sådan lista och det är både oss själva liksom ledningen till gagn att vi informerar om våra intryck, bra och dåliga, samt andra idéer och förslag. Vi vill alla ha ett så bra upplägg som möjligt.

Det intrycket man får av ditt sätt att resonera är att man ska inte säga något, så länge det inte rör sig om en klapp på ryggen. Vi är inte stygga eller elaka, det hänger du med på väl? Vi uttrycker våra åsikter , likväl som ledningen gör, och sedan försöker vi tillsammans lösa allt till det bästa. Skulle man göra som du propagerar för så skulle inget bli sagt utan det skulle vara Nordkorea istället; endast applåder och inga genuina åsikter oavsett om det gäller beröm, negativ kritik eller förslag och allmänna åsikter. Då hade vi lika bra kunnat stänga igen butiken

Kort och gott, ingen skriver plus eller minus här av annan anledning än att göra detta till den bästa communityn. Ledningen i sig är inte gjorda av glas, vi alla vinner på att uttrycka sina åsikter och idéer.

Ursprungligen av zinned:

Det står i inlägget ovan så jag läste det. Dock hade det varit intressant att veta varför just nuvarande väg valdes framför andra, som har redan belyst problematik.

Konstruktiva synpunkter är väl en annan sak än att lägga näsan i blöt i precis allting som kanske inte är relevant för stunden och som man inte riktigt har att göra med, särskilt inte när det ska fastställas 3 månader fram i tiden, det var det jag hade synpunkter på om du läste mitt inlägg .

Inte fråga om att försvara nått utan sunt förnuft duger också bra ibland, pröva det gärna med en dos ödmjukhet det kommer man också långt med ibland och inte bara högsta rösten

Var konstruktiv och inte älta samma saker om och om igen så blir det säkert bra ska du se zinned, finns andra än du och jag som läser denna tråd.

Visst är det toppen med feedback, har inte påstått annat och framfört mina också, sa bara att ibland får man låta saker sätta sig och reflektera lite och sedan tänka hur man går vidare. Är man på, på, på, på, på, på hela tiden så kan resultatet ibland bli rörigare och sämre i slutändan.

Men visst kör på bara you have my blessing, hoppas du har andras också, och hur ska någon kunna stoppa dig du har ju dina rättigheter att yttra dig hur mycket du vill, samma sak gäller väl mig, right

Senast redigerat 2013-02-07 01:51
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-07 02:20

Jag undrar om det finns några planer på att göra så man ser vilka som är online?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-07 09:31
Ursprungligen av CUBEIS:

Konstruktiva synpunkter är väl en annan sak än att lägga näsan i blöt i precis allting som kanske inte är relevant för stunden och som man inte riktigt har att göra med, särskilt inte när det ska fastställas 3 månader fram i tiden, det var det jag hade synpunkter på om du läste mitt inlägg .

Inte fråga om att försvara nått utan sunt förnuft duger också bra ibland, pröva det gärna med en dos ödmjukhet det kommer man också långt med ibland och inte bara högsta rösten

Var konstruktiv och inte älta samma saker om och om igen så blir det säkert bra ska du se zinned, finns andra än du och jag som läser denna tråd.

Visst är det toppen med feedback, har inte påstått annat och framfört mina också, sa bara att ibland får man låta saker sätta sig och reflektera lite och sedan tänka hur man går vidare. Är man på, på, på, på, på, på hela tiden så kan resultatet ibland bli rörigare och sämre i slutändan.

Men visst kör på bara you have my blessing, hoppas du har andras också, och hur ska någon kunna stoppa dig du har ju dina rättigheter att yttra dig hur mycket du vill, samma sak gäller väl mig, right

Jag ställde en fråga, det var allt. Dessutom handlar detta inte om flera inlägg från flera skribenter här, efter vilka du har hamnat i försvarsposition för något som du inte styr över eller reglerar. Det är detta faktum som jag tycker är märkligt och som var anledningen till att jag frågade.

Sedan handlar mycket om hur man väljer att läsa ett inlägg, du väljer bevisligen att läsa många inlägg som provocerande/skrikiga/etc och det är ju upp till dig men man ska samtidigt veta att detta är text och det går att tolka på flera olika sätt.

Ursprungligen av zinned:

Det står i inlägget ovan så jag läste det. Dock hade det varit intressant att veta varför just nuvarande väg valdes framför andra, som har redan belyst problematik.

Systemet för betalningar har varit utvecklat långt innan WyWallet var på tapeten och det har också används på vår systersajt Sweclockers i ett antal år och det har fungerat väldigt bra där. Att mobiloperatörerna bestämmer sig för denna riktning är helt utanför vår kontroll och även om det finns många som kommer att fortsätta använda sms-betalningar inte bara till vår marknad utan i många andra sammanhang så vet vi att det finns de som inte gillar hur mobiloperatörerna skött detta och därför tittar vi som tidigare nämnts på alternativa lösningar till den dagen då vi börjar ta betalt för annonserna. Den dagen ligger åtminstone tre månader bort så det finns ingen anledning till att känna någon oro över detta.

Ursprungligen av Erik.dv:

En annan detalj kring "marknaden" är att det borde stå "inkludera inte ordet säljes, bytes eller köpes i din rubrik" när man skriver sin annons. Det verkar inte gå att ändra rubriken efter att man skapat sin annons heller.

Kan inte svara på om ni ska kunna ändra i rubriker eller inte, men jag har gått in och redigerat bort säljes/bytes osv i de annonser jag hittar med fel i. Kastar ett öga där då och då helt enkelt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-07 09:44
Ursprungligen av Joacim Melin:

Systemet för betalningar har varit utvecklat långt innan WyWallet var på tapeten och det har också används på vår systersajt Sweclockers i ett antal år och det har fungerat väldigt bra där. Att mobiloperatörerna bestämmer sig för denna riktning är helt utanför vår kontroll och även om det finns många som kommer att fortsätta använda sms-betalningar inte bara till vår marknad utan i många andra sammanhang så vet vi att det finns de som inte gillar hur mobiloperatörerna skött detta och därför tittar vi som tidigare nämnts på alternativa lösningar till den dagen då vi börjar ta betalt för annonserna. Den dagen ligger åtminstone tre månader bort så det finns ingen anledning till att känna någon oro över detta.

Givetvis förstår jag att det mobiloperatörerna har tvingat sina kunder till är bortom er kontroll, något annat har jag aldrig påstått

Men ok, då vet jag att anledningen till nuvarande upplägg är pga att Sweclockers kör det sedan tidigare. Hoppas på en bra lösning då inom tre månader, kör hårt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-07 11:13
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Kan inte svara på om ni ska kunna ändra i rubriker eller inte, men jag har gått in och redigerat bort säljes/bytes osv i de annonser jag hittar med fel i. Kastar ett öga där då och då helt enkelt.

Toppen. Men när man skapar en ny annons står det redan något i stil med "skriv en tydlig rubrik". Där skulle ni kunna kommentera säljes / köpes / bytes.

  • Medlem
  • 2013-02-07 14:31

Jag skulle gärna se, om det är möjligt, att kuverten i notifieringen vid mitt användarnamn också ändrade form beroende på om det är läst eller inte. Det kanske bara är jag men sen uppdateringen har jag nog klickat 15-20 ggr på inlägg jag redan läst.

Ursprungligen av Erik.dv:

Toppen. Men när man skapar en ny annons står det redan något i stil med "skriv en tydlig rubrik". Där skulle ni kunna kommentera säljes / köpes / bytes.

Ja det är en tanke. @biberu kanske kan notera det på listan för framtida fixar?

Ursprungligen av Erik.dv:

Doh! Och jag som precis löste SMS-betalningen via "MyWallet" eller vad det heter…

Men toppen att ni är medvetna om dilemmat. Nu fungerar, hoppas jag, MyWallet smidigt efter man väl satt upp det. Dock har jag hört om mycket strul kring denna tjänst. Sedan är det lite dumt att vara beroende av sin telefon för köp även om man förvisso normalt har den nära till hands.

Jag kan meddela att jag aldrig kommer att använda WyWallet. Har just beordrat, och fått, mitt konto raderat. En tjänst som nekar mig kredit på 1000:- när jag har alldeles utmärkt kreditvärdighet har så att säga skitit i det blå skåpet. Ser sålunda fram emot andra betalningsformer i framtiden.

Jag tycker det är intressant hur man med nuvarande "mall" för trådsymboler verkligen vänt symboliken på ända o då menar jag inte bara de lästa stängda kuverten o de olästa öppna kuverten :).

Symbolik handlar även om färger. I gamla 99mac symboliserades en het tråd av en liten flamma eller brasa bredvid titeln, det brinner i knutarna/här händer det grejor.

I nya 99mac har istället ett blått stängt kuvert få ta över den betydelsen. Även om blå är den näst hetaste delen i en flamma (vitt är hetast) så ger det blå kuvertet snarare vibbar om kyla kanske rent av sub-zero.

Det kanske är så kallt att det är hett o alla irrar runt som yra höns för att hålla sig varma.

Vad nu än betydelsen är tänkt att vara så är de nya symbolerna iaf två saker:
så svårtydda att man måste läsa instruktioner för att förstå dem samt trista som ett grått kontorslandskap

Senast redigerat 2013-02-07 20:51
  • Medlem
  • International user
  • 2013-02-07 22:33

Det här med att bilder ligger på externa servrar är inte speciellt smidigt när man använder senast oläst-funktionen så hamnar man ibland fel för att webbläsaren väntar på någon bild som ligger på en slö server, inte bra.

Ursprungligen av zinned:

Jag är medveten om att de ändrades men jag tycker att man ska hålla sig vaksam mot sådana företag som först efter en folkstorm lät ändra sina avtal gentemot kunden. De hade alltså inte initialt det synsättet på personuppgifter som de sedan mer eller mindre tvingades att ange i sitt avtal.

Varför måste 99mac beblanda sig med dessa om det nu tvunget ska tas betalt för att använda Marknaden? Varför inte PayPal eller dylikt?

Sådana företag?
Jag antar att du inte har något mobilabonnemang heller eftersom det är operatörerna som står bakom WyWallet.

För övrigt så är den här folkstormen löjligt, de har aldrig stått att de ska sälja dina uppgifter till vem som helst.

Ursprungligen av adress@mac:

Tur att man har 1 Password - annars hade jag inte varit inne denna gång heller - och införskaffat mig kunskaper från forumet. Märkligt att det är så få som upplever mitt problem med inloggningen dock.
Kanske skall ominstallera och se om det löser sig på "lillpaddan."

Nu avslutar jag detta med att berätta att det löst sig. Gämförde iPad med iPhone - där detta problem inte finns. Safari var/är boven. Privat Surf var markerat i iPad Minin. Jag vet inte med mig att jag nånsin rört i dom inställningarna - mer än att jag markerat stopp för Popupfönster. Vilket också ställt till problem ibland vid autensiering på bank osv.
Slutet gott - allting gott.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-07 23:59
Ursprungligen av zappee:

Sådana företag?
Jag antar att du inte har något mobilabonnemang heller eftersom det är operatörerna som står bakom WyWallet.

För övrigt så är den här folkstormen löjligt, de har aldrig stått att de ska sälja dina uppgifter till vem som helst.

1) Bara för att 4T ägs gemensamt av Telia, Telenor, Tele2 och Tre så innebär inte det att företaget har samma avtal och förhållningssätt till sina kunder. Skilda ting.

2) Löjlig? Så alla de tusentals personer som reagerade på deras initiala villkor var idioter? De skulle bara gått med på det för det är ju fina, hederliga operatörer som står bakom? Hade du läst vad som stod i de ursprungliga villkoren så tror jag att du hade reagerat annorlunda.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-02-11 15:57
Ursprungligen av zinned:

1) Bara för att 4T ägs gemensamt av Telia, Telenor, Tele2 och Tre så innebär inte det att företaget har samma avtal och förhållningssätt till sina kunder. Skilda ting.

2) Löjlig? Så alla de tusentals personer som reagerade på deras initiala villkor var idioter? De skulle bara gått med på det för det är ju fina, hederliga operatörer som står bakom? Hade du läst vad som stod i de ursprungliga villkoren så tror jag att du hade reagerat annorlunda.

1) Nej, men det är bolagen som styr 4T...

2) Japp, det var överdrivet och ja jag har läst det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-11 17:04
Ursprungligen av zappee:

1) Nej, men det är bolagen som styr 4T...

2) Japp, det var överdrivet och ja jag har läst det.

Nja och nej.

1) De har skilda användaravtal och det är det vi talar om.

2) Inte enligt mig och den uppsjö av irriterade kunder. Dessutom är det alltid negativt om användarna tvingas in till en enda lösning.

För egen del är det sällsynt, för att inte säga aldrig, som jag betalar något via SMS så jag slipper detta.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-11 20:48

Nåväl åter till topic!

Jag måste ge en kommentar till på en sak jag har stött på nu på nya 99mac som är lite irriterande...att var man var när man senast läste en viss tråd senast inte knyts till kontot istället för till datorn, som det verkar vara nu.

Exempel: Om jag läser till sista inlägg, låt oss säga #100, i tråd X på dator 1 enda stunden och senare sätter mig vid dator 2 och ser att där finns nya inlägg i tråd X, då kommer jag till ett inlägg längre tillbaka än #100. Jag kommer då till det inlägg som var det senaste när jag läste i tråd X på den aktuella datorn, inte till det senaste inlägget jag har läst i tråden med mitt konto.

Ursprungligen av zinned:

Nåväl åter till topic!

Jag måste ge en kommentar till på en sak jag har stött på nu på nya 99mac som är lite irriterande...att var man var när man senast läste en viss tråd senast inte knyts till kontot istället för till datorn, som det verkar vara nu.

Exempel: Om jag läser till sista inlägg, låt oss säga #100, i tråd X på dator 1 enda stunden och senare sätter mig vid dator 2 och ser att där finns nya inlägg i tråd X, då kommer jag till ett inlägg längre tillbaka än #100. Jag kommer då till det inlägg som var det senaste när jag läste i tråd X på den aktuella datorn, inte till det senaste inlägget jag har läst i tråden med mitt konto.

Den informationen sparas per konto, inte per webbläsare eller dator, så det är mycket konstigt. Kan det vara så att det finns material högre upp på sidan som knuffar ner det inlägg du tycks länka till? Det länkade inlägget ska ha en mörkare bakgrund än övriga, kan du bekräfta att den felaktiga länken var mörkare, samt vilka id:n det rör sig om?

@zinned, @biberu. Jag testade precis här på denna tråd och det funkade som det skulle.
På min iPad hade jag läst till #476, kom direkt till sista #477 när jag klickade in i tråden från datorn.

edit: Och nu kom jag direkt till detta inlägg från iPad när jag klickade in i tråden.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-11 21:05
Ursprungligen av biberu:

Den informationen sparas per konto, inte per webbläsare eller dator, så det är mycket konstigt. Kan det vara så att det finns material högre upp på sidan som knuffar ner det inlägg du tycks länka till? Det länkade inlägget ska ha en mörkare bakgrund än övriga, kan du bekräfta att den felaktiga länken var mörkare, samt vilka id:n det rör sig om?

Jag ska kolla så snart jag har möjlighet, datorn jag jämför med är jobbdatorn och där är jag inte nu

Sedan förstår jag inte varför jag inte landar vid detta inlägg när sidan laddas om när jag postar inlägget. När detta inlägg postades så landade jag på inlägg # 473.

Ursprungligen av zinned:

Jag ska kolla så snart jag har möjlighet, datorn jag jämför med är jobbdatorn och där är jag inte nu

Sedan förstår jag inte varför jag inte landar vid detta inlägg när sidan laddas om när jag postar inlägget. När detta inlägg postades så landade jag på inlägg # 473.

Ditt senaste svar var inte mörkgrått?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-11 21:11
Ursprungligen av biberu:

Ditt senaste svar var inte mörkgrått?

Jo.

Nu när jag såg att där var nya inlägg i denna tråden och jag klickade på brevet så landade jag på #474.

Vad händer här egentligen?

Ursprungligen av zinned:

Jo.

Då länkades du dit, och då är inte problemet i redirecten efter att du har postat ett nytt inlägg i.v.f. ID:t (inte samma som ordningen i tråden) står även i din webbläsares adressfält. Är det något som laddar efter texten för dig?

Ursprungligen av zinned:

Nu när jag såg att där var nya inlägg i denna tråden och jag klickade på brevet så landade jag på #474.

Vad händer här egentligen?

#474 var mörkgrått efter att du hade klickat på första olästa?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-11 21:21
Ursprungligen av biberu:

Då länkades du dit, och då är inte problemet i redirecten efter att du har postat ett nytt inlägg i.v.f. ID:t (inte samma som ordningen i tråden) står även i din webbläsares adressfält. Är det något som laddar efter texten för dig?

Nej, jag gjorde inte det. Jag landade på #474 som var ljusgrått, inte på mitt eget inlägg som är mörkgrått och det senaste i tråden.

Ursprungligen av biberu:

#474 var mörkgrått efter att du hade klickat på första olästa?

Nej.

Nu kom jag återigen uppe i tråden, på #475 som är ljusgrått.

Ursprungligen av zinned:

Nej, jag gjorde inte det. Jag landade på #474 som var ljusgrått, inte på mitt eget inlägg som är mörkgrått och det senaste i tråden.

Nej.

Nu kom jag återigen uppe i tråden, på #475 som är ljusgrått.

Eftersom att rätt citat är mörkgrått så har du "länkats" rätt, men sedan har webbläsaren scrollat till fel position. Det har antagligen inställningen för att expandera citat att göra, det är nog så att de fälls ut efter att din browser har tagit fram inlägget och då försvinner det ur bild igen. Ska fixa snarast.

Senast redigerat 2013-02-12 01:19
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-12 12:30

Marknaden:
Man borde få ändra priset. Bonus vore om den även noterade att varan hade blivit nersatt i pris (röd pil neråt ex bredvid priset).

Ursprungligen av Erik.dv:

Marknaden:
Man borde få ändra priset. Bonus vore om den även noterade att varan hade blivit nersatt i pris (röd pil neråt ex bredvid priset).

Det var en bugg här, ska vara fixat nu.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-02-12 12:38
Ursprungligen av zappee:

En annan jobbig sak är om jag trycker på ikonen framför tråden för att komma till första olästa och sedan ska gå bakåt igen hamnar jag först hos trådens första inlägg och får klicka bakåt en gång till för att komma tillbaka till listan.

Det går inte att fixa eller?

@zinned: Någon förbättring?

Bevaka tråden