Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kapitalister, högerpack, skatter och välfärd.

Tråden skapades och har fått 205 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2013-01-31 12:50

Man kommer ganska lång på en timme. Man kommer nästan in i Småland, och i alla fall till provinser där villorna inte är så dyra.

Alla är också överens om att vi inte skall ha utgifter som inte leder till något gott. Var den gränsdragning går är olika inom olika partier (personer) bara. En person som tycker att kommunala musikskolan är skit kan t ex tycka att den beridna vaktparaden är något som staten skall ta ansvar för.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-31 14:01
Ursprungligen av ace4711:

Alla är också överens om att vi inte skall ha utgifter som inte leder till något gott. Var den gränsdragning går är olika inom olika partier (personer) bara. En person som tycker att kommunala musikskolan är skit kan t ex tycka att den beridna vaktparaden är något som staten skall ta ansvar för.

Det var ju också en jämförelse

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2013-01-31 19:36

Jag har inte flera timmar till jobbet, men nästan en. 5 mil enkel resa, går endast att göra med bil från denna obygd.
Sen visade det sig att huset var rätt mycket dyrare att rulla runt än vad prospektet sa. Jag tror vi ligger på 2-3 gånger den summan som uppgavs... Vi betalar runt 40k bara i elström, och då har vi ändå värmepumpsdriven anläggning från 2008.

Jahapp, det ser ut som det är dags att starta det där partiet och plantera DrMartens-kängan i röven på det politiska etablissemanget...

Ursprungligen av bollman:

Jag har inte flera timmar till jobbet, men nästan en. 5 mil enkel resa, går endast att göra med bil från denna obygd.
Sen visade det sig att huset var rätt mycket dyrare att rulla runt än vad prospektet sa. Jag tror vi ligger på 2-3 gånger den summan som uppgavs... Vi betalar runt 40k bara i elström, och då har vi ändå värmepumpsdriven anläggning från 2008.

Jahapp, det ser ut som det är dags att starta det där partiet och plantera DrMartens-kängan i röven på det politiska etablissemanget...

Jo, såna siffror får tas med en rejäl nypa salt. De är ju baserade på historisk förbrukning, och kanske har förre ägaren haft en innetemperatur på 17° och bara värmt upp delar av huset. Knappt kört tvättmaskinen eller använt spisen. Vi satte som krav att huset skulle ha fjärrvärme.

  • Medlem
  • 2013-01-31 19:41

Det man planterar där lär växa bra så mycket dynga där finns.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2013-01-31 20:54

Vi har 14 grader i större delen av huset, med 2 rum avstängda.... Nån ljög så det sjöng om det tror jag visst...
Skulle inte förvåna mig om de baserade det på några somrars förbrukning, för så låga summor som de pratade kan man omöjligen komma ner i med ett 200 år gammalt tegelhus av avsevärd storlek.

Lite OT, men ändå, byt till Prisjakt.

Håll tråden till vad den handlar om, kapitalister och högerpack som TS så fint uttrycker det.

Mvh

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-02-01 00:35

Kapitalist är ett laddat ord men när man ser närmare på det så är det ganska harmlöst

Vi är alla kapitalister när vi konsumerar och köper produkter och vi behövs allihopa stora som små kapitalister annars stannar samhället.
Konsumtion och investeringar är en nödvändighet för ett lands välstånd.

Det behöver inte vara svårare än så :), men jag är säker på att någon här inne är sugen på att göra det svårare för mig

  • Medlem
  • International user
  • 2013-02-06 00:26
Ursprungligen av Gordy:

Utan en någorlunda fri och granskande press så skulle hyror, resor, matprier med mer ligga betydligt högre än de gör idag. .

Hur då?

Ursprungligen av zappee:

Hur då?

Jag har en viss erfarenhet av länder där pressen är fri i teorin, men i praktiken inte kan skriva vad som helst om vem som helst. Där det finns en utbredd organiserad brottslighet som styr allt från din lokala prostituerade till priset på tomater på marknaden. En journalist som skulle skriva något kritiskt om tomatpriserna, någon lokal myndighetsutövning etc kommer att få besök av en person vars kavaj putar ut på ett specifikt sätt i sidan för ett "korrigeringssamtal". Vad ett presstöd skulle kunna göra direkt eller indirekt för att styra upp det vet jag inte, men det är ganska viktigt med en kritisk och orädd granskande journalistik för att belysa missförhållanden.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-02-06 09:51
Ursprungligen av bollman:

Lika lite som jag skall behöva betala för sjukhus, jag som i mitt 40-åriga liv aldrig varit inlagd på sjukhus,

Förmodar att du är född på ett sjukhus och att du ett flertal ggr utnyttjade både sjukhuset och andra sociala tjänster i alla fall som barn.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2013-02-06 13:09
Ursprungligen av MatsOlov:

Förmodar att du är född på ett sjukhus och att du ett flertal ggr utnyttjade både sjukhuset och andra sociala tjänster i alla fall som barn.

Tro mig min vän, det var en överdos av ironi i det inlägget
För snart ett år sen så föddes vår son, 2 månader för tidigt, och den fantastiska vård som han och vi fick gör att jag gladeligen betalar skatt. Det gjorde jag iofs innan också, men där fick man liksom ett bevis på hur "häftigt" det är att betala skatt, som skatan Sahlin sa.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-06 14:00

Att skriva ironiska inlägg i ett forum utan smileys verkar inte funka så bra.
Mera smileys!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-02-06 20:19
Ursprungligen av kenjon:

Att skriva ironiska inlägg i ett forum utan smileys verkar inte funka så bra.
Mera smileys!

Saknar dock dom "runda" smileysen, vart tog dom vägen Kan dom räddas åter det är frågan, skulle tillföra lite mer personlighet på forumet for sure .

Nu känns det lite som svampbob har tagit över forumet

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-02-07 10:50
Ursprungligen av CUBEIS:

Saknar dock dom "runda" smileysen, vart tog dom vägen Kan dom räddas åter det är frågan, skulle tillföra lite mer personlighet på forumet for sure .

Nu känns det lite som svampbob har tagit över forumet

Svampbob är ju cool!

  • Medlem
  • International user
  • 2013-02-07 22:41
Ursprungligen av pmarriott:

Jag har en viss erfarenhet av länder där pressen är fri i teorin, men i praktiken inte kan skriva vad som helst om vem som helst. Där det finns en utbredd organiserad brottslighet som styr allt från din lokala prostituerade till priset på tomater på marknaden. En journalist som skulle skriva något kritiskt om tomatpriserna, någon lokal myndighetsutövning etc kommer att få besök av en person vars kavaj putar ut på ett specifikt sätt i sidan för ett "korrigeringssamtal". Vad ett presstöd skulle kunna göra direkt eller indirekt för att styra upp det vet jag inte, men det är ganska viktigt med en kritisk och orädd granskande journalistik för att belysa missförhållanden.

Fast man kan skriva vad som helst utan att få presstöd, det handlar ju mer om övrig lagstiftning.

Så jag tror inte att våra tomatpriser skulle öka om vi tog bort presstödet.

Ursprungligen av zappee:

Fast man kan skriva vad som helst utan att få presstöd, det handlar ju mer om övrig lagstiftning.

Så jag tror inte att våra tomatpriser skulle öka om vi tog bort presstödet.

Nej, fri press beror på ett flertal ting. Presstödet är ett av dem. Jag är dåligt insatt men skulle kunna tänka mig att mindre lokala dagstidningar skulle få svårt att klara sig utan det, och om vi till slut bara står med 2-3 rikstäckande stora dagstidningar skulle utbudet bli skralt. I förlängningen skulle hela journalistyrket bli lidande om hela Sveriges journalistkår skulle utgöras att ett par hundra personer baserade i Stockholm. Vem ska då referera bridgeresultat i Medelpad? I värsta fall skulle det kunna bli som i Storbritannien som har ett par seriösa tidningar och några dussin blaskor som kör med allt från nakna tjejer till telefonavlyssning för att sälja lösnummer. Om ni tycker det är illa här med Aftonbladet och Expressen så föreslår jag att ni granskar tidningsutbudet i länder där man inte har presstöd.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-02-11 15:56
Ursprungligen av pmarriott:

Nej, fri press beror på ett flertal ting. Presstödet är ett av dem. Jag är dåligt insatt men skulle kunna tänka mig att mindre lokala dagstidningar skulle få svårt att klara sig utan det, och om vi till slut bara står med 2-3 rikstäckande stora dagstidningar skulle utbudet bli skralt. I förlängningen skulle hela journalistyrket bli lidande om hela Sveriges journalistkår skulle utgöras att ett par hundra personer baserade i Stockholm. Vem ska då referera bridgeresultat i Medelpad? I värsta fall skulle det kunna bli som i Storbritannien som har ett par seriösa tidningar och några dussin blaskor som kör med allt från nakna tjejer till telefonavlyssning för att sälja lösnummer. Om ni tycker det är illa här med Aftonbladet och Expressen så föreslår jag att ni granskar tidningsutbudet i länder där man inte har presstöd.

I Storbritannien har man ju iofs indirekt presstöd.

På tal om länder utan presstöd så finns det ju ganska många lokala tidningar i t.ex. Spanien ändå, https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_newspap...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-02-11 16:39
Ursprungligen av pmarriott:

Nej, fri press beror på ett flertal ting. Presstödet är ett av dem. Jag är dåligt insatt men skulle kunna tänka mig att mindre lokala dagstidningar skulle få svårt att klara sig utan det, och om vi till slut bara står med 2-3 rikstäckande stora dagstidningar skulle utbudet bli skralt. I förlängningen skulle hela journalistyrket bli lidande om hela Sveriges journalistkår skulle utgöras att ett par hundra personer baserade i Stockholm. Vem ska då referera bridgeresultat i Medelpad? I värsta fall skulle det kunna bli som i Storbritannien som har ett par seriösa tidningar och några dussin blaskor som kör med allt från nakna tjejer till telefonavlyssning för att sälja lösnummer. Om ni tycker det är illa här med Aftonbladet och Expressen så föreslår jag att ni granskar tidningsutbudet i länder där man inte har presstöd.

Vilka länder tänker du på då?

Ursprungligen av onnyt:

Vilka länder tänker du på då?

Länder som inte har presstöd. Googla det om du är intresserad. Jag orkar personligen inte.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-02-12 12:34
Ursprungligen av pmarriott:

Länder som inte har presstöd. Googla det om du är intresserad. Jag orkar personligen inte.

Fast din argumentation faller ju, i Storbritannien har man indirekt presstöd och i Spanien där man inte har det alls så finns det fler än 2-3 stora tidningar...

Ursprungligen av zappee:

Fast din argumentation faller ju, i Storbritannien har man indirekt presstöd och i Spanien där man inte har det alls så finns det fler än 2-3 stora tidningar...

Du missar poängen. Jag säger att fri press är en viktig stöttepelare i samhället. Presstöd är en av många komponenter som kan bidra till att det finns en fri press och en mångfald av tidningar, både nationella, regionala och nischade. Spanien är ett land med över 46 miljoner invånare. Då är det lite lättare att få en regional tidning att gå ihop, eftersom den kan ha lika många läsare som en svensk rikstäckande tidning.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-02-16 16:04
Ursprungligen av pmarriott:

Du missar poängen. Jag säger att fri press är en viktig stöttepelare i samhället. Presstöd är en av många komponenter som kan bidra till att det finns en fri press och en mångfald av tidningar, både nationella, regionala och nischade. Spanien är ett land med över 46 miljoner invånare. Då är det lite lättare att få en regional tidning att gå ihop, eftersom den kan ha lika många läsare som en svensk rikstäckande tidning.

Du missar vad jag skrev. Jag har inte sagt något om fri press, däremot är jag inte lika övertygad om att presstöd är så viktigt som du säger och tittar man på andra länder verkar det inte så.

Ursprungligen av zappee:

Du missar vad jag skrev. Jag har inte sagt något om fri press, däremot är jag inte lika övertygad om att presstöd är så viktigt som du säger och tittar man på andra länder verkar det inte så.

Så här skrev jag i inlägg #202: "....fri press beror på ett flertal ting. Presstödet är ett av dem..."
Om det är mindre viktigt, mycket viktigt eller helt och hållet avgörande vet jag inte.

Bevaka tråden