Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken NAS?

Tråden skapades och har fått 1632 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej, tänkte ge mig på en NAS och har en fråga som jag inte riktigt lyckats få ett svar på än. Mitt främsta behov kommer vara att tillfredställa ett antal filmtittande barn och undrar därför om prestandabehov för det. Har siktat på en budget mellan 3-4000 kr och fastnat för en Synology 413j som ett alternativ eller en 713+ ifall högre prestanda krävs.

Tanken är att i värsta fall kunna använda den till att strömma till en PS3 samt en pc och 1-2 iPads samtidigt. Jag har fördelen att inte ha lagt in biblioteket än och kan ju därför skräddarsy formatet på film så det inte skall behövas transcoding. Givetvis vill jag ha så hög kvalitet på film som möjligt till PS3 då den sitter i hemmabion

Funkar det här eller är jag helt ute och cyklar med mitt önskemål? Klarar jag mig då med 413j som har en 1,6 Ghz ARM processor, 512 MB minne eller ska man gå upp på 713+ med en ATOM 2,13 Ghz dual core samt 1GB minne?

Mvh
Jens

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2012-12-27 14:43
Ursprungligen av Mr Gillespie:

Hej, tänkte ge mig på en NAS och har en fråga som jag inte riktigt lyckats få ett svar på än. Mitt främsta behov kommer vara att tillfredställa ett antal filmtittande barn och undrar därför om prestandabehov för det. Har siktat på en budget mellan 3-4000 kr och fastnat för en Synology 413j som ett alternativ eller en 713+ ifall högre prestanda krävs.

Tanken är att i värsta fall kunna använda den till att strömma till en PS3 samt en pc och 1-2 iPads samtidigt. Jag har fördelen att inte ha lagt in biblioteket än och kan ju därför skräddarsy formatet på film så det inte skall behövas transcoding. Givetvis vill jag ha så hög kvalitet på film som möjligt till PS3 då den sitter i hemmabion

Funkar det här eller är jag helt ute och cyklar med mitt önskemål? Klarar jag mig då med 413j som har en 1,6 Ghz ARM processor, 512 MB minne eller ska man gå upp på 713+ med en ATOM 2,13 Ghz dual core samt 1GB minne?

Mvh
Jens

Vilken mjukvara vill du köra för att servera iPaden med film? Många är vi som kör Plex och är nöjda. Ska du köra Plex så skulle jag nog rekommendera 713+, trots att du inte kommer behöva köra transcoding. Du kan aldrig få för mkt CPU...

Jag har inga direkta preferenser men tittat på både Plex och Synologys egna Video Station med tillhörande iOS-appar.

Jag köper resonemanget vilket alltid leder till dyra men förvisso fungerande lösningar. Jag gillar ju utrymmet i 413j och om jag klarar mig på den så vore det ju toppen.

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2012-12-27 15:04

Här kan du läsa mer om plex på en NAS. FAQ: Plex Media Server and NAS - Plex

Läs på om Plex öht kan köras på 413j.

Tack för försöket men jag har plöjt den sidan ett par ggr men blir tyvärr inte klokare direkt :).

Plex kan installeras men stödjer inte transcoding på 413j och bara i lättare form på 713+ (upp till 576p). Så då känns det ändå som om man behöver skräddarsy biblioteket en del för att det skall fungera smärtfritt.

Videostation kan köras med externa texter på 413j om det skulle behövas men smidigaste är väl att bränna in det från början. Frågan är ju då om den orkar serva 3-4 klienter samtidigt bara?

Någon som har lite bättre koll än jag kanske kan bekräfta eller dementera om det här betyder att det borde gå. Min slutsats blir att 4 HD-klienter inte borde vara några problem för en 413j enligt detta lilla test.

Can Your NAS Do Two Things At Once? - SmallNetBuilder

  • Medlem
  • 2013-01-11 16:09

Är det någon som kör Logitech Media Server på sin Synology och få det att fungera? När jag försöker starta det så får jag bara "Page not found". Installerade programmet idag på NASen.

Någon med erfarenhet eller en susning om varför inte programmet kan starta?

  • Medlem
  • 2013-01-11 16:26

Logitech förnekar bestämt att de har utvecklat mjukvaran till Synologys NASar och hävdat att deras program endast fungerar med Netgears ReadyNas:ar. Men lik förbenat står de som utvecklare där man laddar ner programmet. Suck!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2013-01-20 18:00

Synology 1812+

Hej jag har ett problem med min Synology Nas.
Och det är att jag inte kan koppla upp den mot en Time server.
När jag försöker att använda de två alternativen som finns så får jag fram dessa två fel meddelanden se bifogad fil.

Har varit i kontakt med Synology men det har än så länge bara konstaterad att jag har detta fel.
Kan det vara ett hårdvaru fel ?

I mina apple datorer så går det utmärkt att koppla upp sig mot en time server.
Tacksam för tips om hur man kan gå tillväga.

Har du försökt med förslagen som står i bild 2?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-20 18:03

Har du prövat time.euro.apple.com?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-01-20 18:39
Ursprungligen av zinned:

Har du prövat time.euro.apple.com?

Det valet finns inte.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2013-01-20 18:44

Hej.
Jag har provat alla 3 som ni hänvisar till och det är ingen skillnad .
Jag får samma fel meddelanden som syns i bild.

Min Router är en TimeCapsule Version 3.
Kan det vara någon router configuration som inte stämmer.

Ursprungligen av Johan G:

Hej.
Jag har provat alla 3 som ni hänvisar till och det är ingen skillnad .
Jag får samma fel meddelanden som syns i bild.

Min Router är en TimeCapsule Version 3.
Kan det vara någon router configuration som inte stämmer.

Du har din router som default gateway och DNS eller fyllt i annan DNS i inställningarna på NAS?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2013-01-21 18:43

Hej.
Jag har samma inställningar både i Nasen och i gatewayen 8.8.8.8.

Får nog skicka tillbaka den för kontroll hos support verkstaden.

Ursprungligen av Johan G:

Hej.
Jag har samma inställningar både i Nasen och i gatewayen 8.8.8.8.

Får nog skicka tillbaka den för kontroll hos support verkstaden.

Och om du använder din ISPs DNS?
Står Default Gateway till din router?

Har du återställt mjukvaran?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2013-01-23 18:30

Ja har provat detta utan framgång.

tack för tipsen som har kommit in.

Nu har jag beställt en Synology DS713+ med ett par Western Digital Red 3TB SATA III diskar. Återkommer med en recension efter den kommit och jag orkat installera den.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2013-02-18 17:47

Synology

Ursprungligen av Johan G:

Ja har provat detta utan framgång.

tack för tipsen som har kommit in.

En liten uppdatering.
Kan berätta att det nummera fungerar.
Dessvärre vet jag inte vad jag har gjort för att det ska fungera.

Jag använda mig ut av Beta versionen 4.2.
Sedan försökte jag nedgradera till 4.1 men som synology säger att det inte går och de hadde rätt .
Provade sedan att installera version 4.2 igen och sedan dess fungerar Nasen som tänkt.

Kan berätta att jag är mycket nöjd med den .
Där emot är jag missnöjd med WD Red hårdiskarna ut av 5 Diskar så var två skadade ( Läs och skriv fel ) 1st var en månad gammal den andra ett halv år.
Det var supporten på synology som gjorde mig uppmärksam på detta fel.
Så jag har reklamerat dessa två och fått två nya.

  • Medlem
  • 2013-03-16 12:30

Önskar snabb hjälp!

Som en vänlig gest till en person som har hjälpt mig mycket med olika saker tänkte jag försöka hjälpa honom genom att se över deras hantering av data i hemmet.
I hemmet finns 2 datorer, en MacBook och en PC, det finns två stycken iPhones och de har en Samsung smart-tv. Själv routern är en Dovado "någonting" med 3G-modem och N-wifi.
De vill ha en central lagring med dataskydd. RAID1 duger gott. Samt att de vill kunna streama film från NASen till TVn. Samt musik till stereon via en Airport Express.
Jag har kikat på en Synology DS212J. Vad tror ni, klarar den av att streama HD-film till en TV trådlöst? P ga husets planering är tyvärr kabeldragning avancerad, och det går heller inte att flytta routern.

Tacksam för kloka råd.

DS212J är inte snabb alltså, ARM-cpu och 256MB RAM.
Vad får det kosta?

Iofs, endast för att kunna streama film och musik så lär det funka.

  • Medlem
  • 2013-03-16 14:10

Det är satt som ett tak på 3500:- inklusive diskar.
Klarar den att streama film, eller måste man gå upp i pris på NASen och kanske spara in på hårddiskar så länge?

Ursprungligen av Dalle:

Det är satt som ett tak på 3500:- inklusive diskar.
Klarar den att streama film, eller måste man gå upp i pris på NASen och kanske spara in på hårddiskar så länge?

Den kommer klara sådana enkla saker.

Ursprungligen av keptang:

Den kommer klara sådana enkla saker.

Vilka mer avancerade saker klarar den inte? Är också lite i funderingar kring NAS och slopa Mac helt.

Ursprungligen av Capeman:

Vilka mer avancerade saker klarar den inte? Är också lite i funderingar kring NAS och slopa Mac helt.

Tunga filöverföringar t.ex.
För att bara streama media och liknande lär den funka ypperligt fint.

Idag kan en NAS så mycket, som att köra Plex osv, sånt kräver RAM och CPU om man vill att det ska rulla finfint.
Det är så jag tänker.

Här är en vettig review http://www.tech2buzz.com/networking/synology-...

  • Medlem
  • 2013-03-16 14:49
Ursprungligen av keptang:

Den kommer klara sådana enkla saker.

Tack. Det är detta jag gillar med 99mac. Enkla, tydliga och snabba svar.

  • Medlem
  • 2013-03-17 12:15

Ytterligare en fråga:

TVn ska ju ansluta via DLNA. Visst måste jag då först tilldela TVn en fast IP-adress i routern, och sedan göra behörighetsstyrningar i brandväggen i DSM? Eller går det att göra på ett enklare sätt?

Är det någon som har erfarenhet av en Dovado-router? Jag antar att man kan öppna portar etc i den? Dum fråga, men måste ändå dubbelkolla då jag aldrig sett hur deras programvara ser ut...

Ursprungligen av Dalle:

Ytterligare en fråga:

TVn ska ju ansluta via DLNA. Visst måste jag då först tilldela TVn en fast IP-adress i routern, och sedan göra behörighetsstyrningar i brandväggen i DSM? Eller går det att göra på ett enklare sätt?

TV behöver inte någon fast adress.
Men du gör bäst i att fästa en på NAS då det är den som skall leverera.

@Dalle, nä ska inte behövas göras något med IP-adresserna. TV'n bör hitta DLNA-servern per automatik.
Tror inte du behöver göra något i brandväggen i DSM heller, jag har aldrig rört den för detta.

  • Medlem
  • 2013-03-17 13:45

Tack bägge två för svar.

Bevaka tråden