Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telenor (och Tele2) öppnar 1800MHz för 4G

Tråden skapades och har fått 814 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av MagnusM:

Rätt inställningar får du per automatik om du får Tele2's nya Carrier Update (det står 4g.tele2.se i overridesfilen)

Där ser man!

Ursprungligen av MagnusM:

Fick detta Twitter-svar från Telenor om när de ska aktivera:
Suck... konstigt argument.

Det var som jag skrev. Bristande kunskap i frågan från kundtjänst. Tror inte dom har en aning om när det aktiveras faktiskt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-09 10:22
Ursprungligen av MagnusM:

http://www.tele2.se/apple4g.html

Jag bor inte i Stockholm/Göteborg/Malmö, när får jag tillgång till 4G i min iPhone/iPad/iPad Mini?
Tele2 jobbar kontinuerligt med att bygga ut sitt 4G-nät. Den frekvens som Apples iPhone använder för 4G används idag för att förstärka kapaciteten i områden där kraven på kapacitet är som störst. Det innebär att endast kunder som befinner sig i Stockholm, Göteborg och Malmö kommer att kunna använda sin iPhone 5 i Tele2s 4G-nät idag.

Det svaret var ju inte alls vad frågan gällde! Frågan handlade ju om "när", inte "idag".

  • Medlem
  • International user
  • 2013-04-09 10:50

Har man företagsabb så måste man ringa och aktivera det hos Tele2.
Går på 49kr/mån.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-09 10:53

Ska vi ta Telia här eller i en särskild tråd?

  • Medlem
  • International user
  • 2013-04-09 10:57
Ursprungligen av xms67:

Ska vi ta Telia här eller i en särskild tråd?

Telia använder inte 1800mhz-bandet till 4G så de behöver ingen tråd alls.

Ursprungligen av zappee:

Har man företagsabb så måste man ringa och aktivera det hos Tele2.
Går på 49kr/mån.

Jag har företagsabonnemang och behövde inte betala något extra (vad jag vet). Jag registrerade ett konto hos Tele2 och lade till mitt abonnemang där och har nu fått uppdatering och LTE-switchen utan problem. Har dock inte sett 4G-täckning än då jag sitter fast på kontoret ett tag till men jag har inte ringt Tele2 och inte godkänt någon debitering för att aktivera 4G.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-04-09 11:10
Ursprungligen av Scarecrow:

Jag har företagsabonnemang och behövde inte betala något extra (vad jag vet). Jag registrerade ett konto hos Tele2 och lade till mitt abonnemang där och har nu fått uppdatering och LTE-switchen utan problem. Har dock inte sett 4G-täckning än då jag sitter fast på kontoret ett tag till men jag har inte ringt Tele2 och inte godkänt någon debitering för att aktivera 4G.

Då kommer du inte få någon täckning heller, du måste aktivera det på abonnemanget.

Ursprungligen av zappee:

Då kommer du inte få någon täckning heller, du måste aktivera det på abonnemanget.

Du har delvis rätt visade det sig. Man måste aktivera 4G för abonnemanget också, men det kostar ingenting. Jag vet inte om det spelar roll vilket abonnemanget som man har, jag har det som heter "Mobil Large". Här är konversationen med deras supportchatt:

Citat:

Evelin Tue, 4/9/2013 11:23:50 am
Hej Johan. Hur kan jag hjälpa dig?

Johan Tue, 4/9/2013 11:25:02 am
Hej. Jag följde er guide för hur man går till väga för att aktivera 4G till min iPhone 5 och allt ser bra ut. Dock får jag ingen 4G-täckning vilket kan bero på att jag befinner mig på ett ställe utan 4G-täckning, men jag vill bara dubbelkolla om det är något mer som behöver aktiveras eller så för abonnemanget?

Evelin Tue, 4/9/2013 11:26:04 am
Nej det beror på att ditt abonnemang endast avser 3GB, du kan uppgradera till 4G om du önskar?

Johan Tue, 4/9/2013 11:26:23 am
3GB, menar du 3G?

Evelin Tue, 4/9/2013 11:27:50 am
Ursäkta, ja 3G.

Johan Tue, 4/9/2013 11:28:19 am
Hur går jag till väga för att aktivera 4G och vad kostar det?

Evelin Tue, 4/9/2013 11:29:06 am
Det kostar inget extra. Jag kan aktivera det på ditt abonnemang så det blir aktivt med morgondagens datum.

Johan Tue, 4/9/2013 11:29:24 am
Ja tack.

Evelin Tue, 4/9/2013 11:29:49 am
Okej då blir det aktivt med morgondagens datum.

Ursprungligen av westerlu77:

Här ser ni att bredbandskollen funkar inte.https://www.dropbox.com/s/mng7hhi989i0zlu/2013-03-03%2015.15.41.png

Bredbandskollen fungerade ypperligt för mig nyss.

Ursprungligen av Scarecrow:

Du har delvis rätt visade det sig. Man måste aktivera 4G för abonnemanget också, men det kostar ingenting. Jag vet inte om det spelar roll vilket abonnemanget som man har, jag har det som heter "Mobil Large". Här är konversationen med deras supportchatt:

Jag fick också höra att det kostar extra. Valde att aktivera ändå och bara någon timme senare fungerar det. Äntligen!

  • Superhjälte
  • 2013-04-09 12:26
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-09 12:27

Och här är Telenors svar på IDG:
http://www.idg.se/2.1085/1.501405/telenor--tackningen-ar-for-begransad

Edit: Dubbelpost.

Senast redigerat 2013-04-09 12:49
Ursprungligen av MagnusM:

Och här är Telenors svar på IDG:
http://www.idg.se/2.1085/1.501405/telenor--tackningen-ar-for-begransad

Edit: Dubbelpost.

Så jävla tramsigt. Går man ut med att täckningen är begränsad så är det ju bara idioterna som blir besvikna och ja... Dem vill man ju ha.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-09 13:30
Ursprungligen av zappee:

Telia använder inte 1800mhz-bandet till 4G så de behöver ingen tråd alls.

Och kommer aldrig göra?

Talade också med Telenor idag... där skyllde dom på Apple och deras mjukvara. Jag bad dom kontrollera med "back line" men inte ens där visste dom. Det lär dröja med andra ord. Glädjande är att jag får 21mb/sec i dl enligt Bredbandskollen och Speedtest.net så jag får väl vara nöjd ändå. (Sitter i Kista och jobbar)

Ursprungligen av grenhall:

Kul... vi började bygga 4G först av alla men är sist nu.

Det är vi väl inte? Vi är snarare först. Vilket annat land i världen har 99% befolkningstäckning med LTE?

Ursprungligen av Massabrassan:

Det är vi väl inte? Vi är snarare först. Vilket annat land i världen har 99% befolkningstäckning med LTE?

Eh... Vem har 99% befolkningstäckning med 4G i Sverige menar du?

Någon här inne som har någon koll på Tele2s täckning för LTE i Stockholm? Kommer inte in till deras täckningskarta nu, sajten verkar överbelastad. Är det bara väldigt centrala Stockholm (och Kista som jag sett några nämna här i tråden)?

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Någon här inne som har någon koll på Tele2s täckning för LTE i Stockholm? Kommer inte in till deras täckningskarta nu, sajten verkar överbelastad. Är det bara väldigt centrala Stockholm (och Kista som jag sett några nämna här i tråden)?

De verkar inte ha en karta för 4G. Endast 2G och 3G. Kikade på Telenors karta (samma nät) och den hittar du här:

http://www.telenor.se/privat/kundservice/tack...

  • Medlem
  • International user
  • 2013-04-09 15:47
Ursprungligen av Scarecrow:

Du har delvis rätt visade det sig. Man måste aktivera 4G för abonnemanget också, men det kostar ingenting. Jag vet inte om det spelar roll vilket abonnemanget som man har, jag har det som heter "Mobil Large". Här är konversationen med deras supportchatt:

Gratis för privat, kostar för företagsabonnemang.

Dock är det hutlöst att ta samma pris för 4G på en iPhone (1800mhz-bandet) som fungerar i tre städer och 4G på en S3 eller annan mobil som har stöd för samtliga nät och därmed full täckning....

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Någon här inne som har någon koll på Tele2s täckning för LTE i Stockholm? Kommer inte in till deras täckningskarta nu, sajten verkar överbelastad. Är det bara väldigt centrala Stockholm (och Kista som jag sett några nämna här i tråden)?

Om några dagar så kommer deras täckningskarta uppdateras så man kan se täckning enbart för 1800mhz-bandet också.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-04-09 15:48
Ursprungligen av barbapappa_86:

De verkar inte ha en karta för 4G. Endast 2G och 3G. Kikade på Telenors karta (samma nät) och den hittar du här:

http://www.telenor.se/privat/kundservice/tack...

Vilken gäller 1800mhz-bandet?

Ursprungligen av barbapappa_86:

De verkar inte ha en karta för 4G. Endast 2G och 3G. Kikade på Telenors karta (samma nät) och den hittar du här:

http://www.telenor.se/privat/kundservice/tack...

Men det som Telenor kallar för 4G där kan ju inte motsvara verkligheten för mobilanvändare i alla fall. Gick en promenad nu i centrala Stockholm (Hötorget, Sergels torg och Centralen) och har bara fläckvis LTE-täckning. Funkar exempelvis kring Hötorget, men inte de omkring 200 meter längre ner på Kungsgatan (mot Vasagatan alltså) där vi har vårt kontor.

Ursprungligen av grenhall:

Eh... Vem har 99% befolkningstäckning med 4G i Sverige menar du?

Net4Mobility har sagt att de ska ha det i början av 2013. Början av året får nog anses passerad nu.

Sedan har de som bekant tagit på sig att bygga ut LTE åt alla som inte kan få minst 1 Mbit bredband på annat sätt innan 2014 är slut. Ska de ha en chans att nåt det målet så måste de ha kommit rätt långt vid det här laget eftersom de sista procenten av befolkningen bor över en så stor yta.

Det finns inget land i världen som slår det. Möjligtvis Hongkong, Vatikanen, Monaco eller liknande. Men dessa kan man ju inte riktigt jämföra med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-09 16:09
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Men det som Telenor kallar för 4G där kan ju inte motsvara verkligheten för mobilanvändare i alla fall. Gick en promenad nu i centrala Stockholm (Hötorget, Sergels torg och Centralen) och har bara fläckvis LTE-täckning. Funkar exempelvis kring Hötorget, men inte de omkring 200 meter längre ner på Kungsgatan (mot Vasagatan alltså) där vi har vårt kontor.

Telenor har 4G på 2600 & 900 Mhz och det är det deras karta visar. Ingen operatör visar 1800 Mhz, än i varje fall.

När jag gick omkring i Stockholm så fick jag 1800 täckning på NK, Gallerian, delar av Hamngatan, Åhlens & Centralstation i Stockholm. Nu var det en månad sedan och fler master kanske har aktiverats.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Någon här inne som har någon koll på Tele2s täckning för LTE i Stockholm? Kommer inte in till deras täckningskarta nu, sajten verkar överbelastad. Är det bara väldigt centrala Stockholm (och Kista som jag sett några nämna här i tråden)?

Typ humlegården
NK mästersamuelsgatan kör taxi körde runt hela sthlms området och fick upp lte på dom ställena bara pinsamt dåligt faktiskt fattar inte varför dom har släppt det i huvud taget när det är så dålig täckning

Ursprungligen av Patrik74:

Typ humlegården
NK mästersamuelsgatan kör taxi körde runt hela sthlms området och fick upp lte på dom ställena bara pinsamt dåligt faktiskt fattar inte varför dom har släppt det i huvud taget när det är så dålig täckning

Nä det är inte mycket, det är det inte. Men jag har iaf fått täckning på några ställen till idag så vi får väl hoppas att de utökar snabbt.

Hoppas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-09 17:00
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Nä det är inte mycket, det är det inte. Men jag har iaf fått täckning på några ställen till idag så vi får väl hoppas att de utökar snabbt.

Jag skulle inte hålla andan...

Citat:

Under 2014 kommer Tele2 att rulla ut 4g via 1800 MHz-bandet även på andra orter. På sikt kommer täckningen i stort sett att bli densamma som för 2600 MHz-bandet.

http://www.idg.se/2.1085/1.501299/nu-fungerar-4g-med-iphone-hos-tele2

Telenor verkar köra den bättre taktiken, även om det tar emot att erkänna det. När man tittar på Twitter/Facebookflödena för Telenor så är det ohyggligt många som beklagar sig över täckningen. Gissar på att dem inte vill inleda sin 4G-satsning med en flopp. Beaktar man hur många som har iPhone 5 och säkert hade förväntat sig täckning i sina små byhålor så hade nog negativiteten spätts på.

Istället inväntas bättre täckning, med andra ord tid närmare en iPhone som kommer klara "riktig" 4G LTE, och inte en som klarar det i vissa delar av vissa storstäder.

  • Superhjälte
  • 2013-04-09 19:30

Känns som det kvittar i nuläget. Jag är nöjd med de 3G-hastigheter jag får med Telenor – och det är sällan jag befinner mig i Stockholm centrum.

Bevaka tråden