Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telenor (och Tele2) öppnar 1800MHz för 4G

Tråden skapades och har fått 814 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Detta förtjänar sitt eget inlägg.

Tele2 har börjat visa sändarna på sina täckningskartor för datatrafik.

http://www.tele2.se/kundservice/drift-och-tac...

Ursprungligen av grenhall:

Detta förtjänar sitt eget inlägg.

Tele2 har börjat visa sändarna på sina täckningskartor för datatrafik.

http://forumbilder.se/CDDJ4/screen-shot-2013-02-28-at-20-34-01.PNG

http://www.tele2.se/kundservice/drift-och-tac...

Hur fick du ut sändarna på kartan? Ser de inte över Stockholm

Ursprungligen av Michael Holm:

Hur fick du ut sändarna på kartan? Ser de inte över Stockholm

Du får zooma in lite på kartan sen ska man få ett val om att visa sändare 2G/3G/4G

Ursprungligen av Michael Holm:

Hur fick du ut sändarna på kartan? Ser de inte över Stockholm

Använde min dator. Funkar inte i iOS.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-01 08:49
Ursprungligen av grenhall:

Fan om den kartan stämmer så har jag en 4G sändare typ 50 meter från min lya!!! South side reprezent!!! Nu var det visserligen med tele2 och jag sitter med Telia nu, det suger getballe.

Ursprungligen av crayzee:

Fan om den kartan stämmer så har jag en 4G sändare typ 50 meter från min lya!!! South side reprezent!!! Nu var det visserligen med tele2 och jag sitter med Telia nu, det suger getballe.

Byt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-01 08:59
Ursprungligen av grenhall:

Byt.

Mm men jag stör mig på att jag betalar 150kr för ett abonnemang som kostar 500-600kr. Suger att ha 2 abonnemang

@MagnusM Uttömmande svar du fick av kundtjänst på Twitter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-01 10:32
Ursprungligen av grenhall:

@MagnusM Uttömmande svar du fick av kundtjänst på Twitter.

Hahaha! Helt fantastiskt. *ironi* Kan inte släppa att de väljer att ta bort 3G telefonen Note II till förmån för 4G versionen. Kan visserligen indikera att nya abonnemangstyper är på gång i närtid.

Ursprungligen av MagnusM:

Hahaha! Helt fantastiskt. *ironi* Kan inte släppa att de väljer att ta bort 3G telefonen Note II till förmån för 4G versionen. Kan visserligen indikera att nya abonnemangstyper är på gång i närtid.

Nej men nya tjänster gissningsvis. Bara dom inte är så förbannat korkade att dom börjar ta hutlöst betalt för 4G. Tele2 har fattat galoppen redan.

  • Medlem
  • Lerum
  • 2013-03-02 11:26

Funkar fint för mig med Tele2 i Göteborg.

Intressant! Det måste vara nytt då, för jag har försökt nu i typ en vecka med Tele2.

  • Medlem
  • Lerum
  • 2013-03-02 17:09
Ursprungligen av westerlu77:

Intressant! Det måste vara nytt då, för jag har försökt nu i typ en vecka med Tele2.

Bortsett ifrån det vanliga (Se till att 4G är aktiverat på abbonemanget och ha ett 4G kompatibelt simkort), var noga med att välja TELE 2 SE manuellt som operatör. Först då ploppade LTE loggan upp för min del.

Jag får bara upp: Sweden Mobile eller Sweden 3G.. Jag har aktiverat 4G men nåt kompatibelt simkort, vad är det? Måste man byta simkort till iPhone 5?

Ursprungligen av Bi99uy:

Bortsett ifrån det vanliga (Se till att 4G är aktiverat på abbonemanget och ha ett 4G kompatibelt simkort), var noga med att välja TELE 2 SE manuellt som operatör. Först då ploppade LTE loggan upp för min del.

Tele2 har 4G aktiverat på alla sina abonnemang. Mest för kännedom. Och så länge sim-korten är hyfsat nya så är alla 4G klara.

Undrar varför jag inte får upp Tele2 SE då? Nu bor jag visserligen 1,5 km från Götaplatsen men ändå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-02 19:47

Finns det någon som kan ge sig på att få det att funka utan jailbreak? Borde väl funka om det endast är ipcc filen som behöver ändras? (Jag har trixat med det förrut, instruktioner t.ex. enligt följande sida: http://www.iphoneandipads.com/category/itunes...

Edit: Äsch, jag försöker ge mig på det själv! (Vill inte ha min iPhone 5 jailbreakad av diverse anledningar)

Senast redigerat 2013-03-02 20:12
Ursprungligen av tooobe:

Finns det någon som kan ge sig på att få det att funka utan jailbreak? Borde väl funka om det endast är ipcc filen som behöver ändras? (Jag har trixat med det förrut, instruktioner t.ex. enligt följande sida: http://www.iphoneandipads.com/category/itunes...

Edit: Äsch, jag försöker ge mig på det själv! (Vill inte ha min iPhone 5 jailbreakad av diverse anledningar)

Det går att ladda över ipcc-filer via iTunes men jag tror det skiter sig eftersom dom antagligen måste vara signerade innan paketering. Vet för dåligt hur det fungerar men ja. Testa. Det måste vara rätt formaterat i ipcc-filen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-02 20:47
Ursprungligen av grenhall:

Det går att ladda över ipcc-filer via iTunes men jag tror det skiter sig eftersom dom antagligen måste vara signerade innan paketering. Vet för dåligt hur det fungerar men ja. Testa. Det måste vara rätt formaterat i ipcc-filen.

Jag har ändrat i ipcc filer förrut och laddat över dem utan problem. Men det var när iPhone 4 var ny typ. Kan ju ha ändrats en del sen dess.
Håller på och provar nu iaf

Edit: Hmm, det verkar inte fungera nej. Finns det inget sätt att komma runt detta? Jag borde ju kunna lägga in Telenor_dk ipcc:n oförändrad (och signerad) och sedan ändra APN bara?

Senast redigerat 2013-03-02 21:07
Ursprungligen av tooobe:

Jag har ändrat i ipcc filer förrut och laddat över dem utan problem. Men det var när iPhone 4 var ny typ. Kan ju ha ändrats en del sen dess.
Håller på och provar nu iaf

Edit: Hmm, det verkar inte fungera nej. Finns det inget sätt att komma runt detta? Jag borde ju kunna lägga in Telenor_dk ipcc:n oförändrad (och signerad) och sedan ändra APN bara?

Nej!

Du måste lägga till "upplåsningsfilerna" och ändra versionsnummer i info och ja den andra plist-filen i Telenor_SE.ipcc.

Telenor DK är inte överensstämmande med den du har nu och därför kommer den "fallbacka" tillbaka till standard iOS carrier bundle.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-02 21:29
Ursprungligen av grenhall:

Nej!

Du måste lägga till "upplåsningsfilerna" och ändra versionsnummer i info och ja den andra plist-filen i Telenor_SE.ipcc.

Telenor DK är inte överensstämmande med den du har nu och därför kommer den "fallbacka" tillbaka till standard iOS carrier bundle.

Hmm ok, men det borde ju inte spela någon roll att den inte överrensstämmer med den jag har nu så länge den är signerad?

Ursprungligen av tooobe:

Hmm ok, men det borde ju inte spela någon roll att den inte överrensstämmer med den jag har nu så länge den är signerad?

Jo. Tror inte du kan lägga in ett annat lands carrier bundle för att hantera ditt svenska sim-kort. Override-filerna kan är jag osäker på men carrier bundle måste vara Telenor SE.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-02 21:49

Kan vi inte försöka vara lite positiva
Nej men du har nog rätt, har provat alla möjliga sätt och kommer inte på något mer just nu så lägger ner det här för tillfället.
Testade snabbt med jailbreak för att se om jag möjligtvis hade LTE där jag bodde i Stockholm men det hade jag inte så återställde min iPhone efter det. Inväntar bättre täckning / officiellt släpp.

Ursprungligen av tooobe:

Kan vi inte försöka vara lite positiva
Nej men du har nog rätt, har provat alla möjliga sätt och kommer inte på något mer just nu så lägger ner det här för tillfället.
Testade snabbt med jailbreak för att se om jag möjligtvis hade LTE där jag bodde i Stockholm men det hade jag inte så återställde min iPhone efter det. Inväntar bättre täckning / officiellt släpp.

Har du affärspaket premium som abonnemang?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-02 22:31
Ursprungligen av grenhall:

Har du affärspaket premium som abonnemang?

Jag har Tele2 (vilket förmodligen gör det ännu svårare att byta ipcc )

Ursprungligen av tooobe:

Jag har Tele2 (vilket förmodligen gör det ännu svårare att byta ipcc )

Japp antagligen blir det jättefel. Tyvärr.

När jag tog mej ner till Götaplatsen så fick jag plötsligt Tele2 som alternativ under operatör manuellt. Problemet är att jag kan ej aktivera data nätverk..
Så jag har switchen o LTE texten men ingen fart.

Fick igång LTE på Tele2 i stan och det finns även i kista utanför Tele2's kontor
https://www.dropbox.com/s/c5ktpp57z55pvwu/2013-03-03%2012.52.57.png?m

Väljer ni manuellt eller auto under operatör?

Bevaka tråden