Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telenor (och Tele2) öppnar 1800MHz för 4G

Tråden skapades och har fått 814 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-12 13:03
Ursprungligen av MagnusM:

Tack för klargörande, jag gjorde vissa antaganden i min tabell, försökte få till och påvisa hur operatörerna planerar för 4G genom infon på PTS sida. Därför är värdet för 900mhz bara relaterat till det och inte hela spektrumet som de har. Telia har ju inte 4G på 900 utan lägger 4G på 800mhz för djuptäckning idag och verkar inte planera för 4g på 900, men vad vet jag. (Såg en Telia ppt för rätt länge sedan men planer förändras).
Angående TDD, finns med på flera ställen i PTS lista, går det verkligen att utnyttja för telefoner idag? Eller vad reglerar det?
Och om man nu räknar med både upp och nedströmmar, måste även alla andra värden fördubblas i min tabell. Men kan en telefon utnyttja fulla hastigheten på uppströmmen? Med dagens volym på envägs-streaming är det då relevant? Tittar på min egna förbrukning och merparten är ned och inte upp.

EDIT: Hittade lite mer info om TDD och det är en del av LTE standarden, men vekar som jag tolkar det, inte användas så mycket än så länge och troligen mer på modem än telefoner.
http://www.mobil.se/nyheter/kartlaggning-allt-du-behover-veta-om-4g-1.514005.html?articlePage=2

Så det verkar bara vara Telenor/Tele2 som testar LTE över 1800 mhz nätet nu??

Ursprungligen av crayzee:

Så det verkar bara vara Telenor/Tele2 som testar LTE över 1800 mhz nätet nu??

Telenor. Det är bara Anders Hamrin, presschef på Telenor, som uttalat sig om testerna.

Riktigt kul att se att MagnusM har fått till det.

Detta gillar jag med forum

  • Medlem
  • ?
  • 2013-02-13 13:48

Kul

?Tack alla på tråden, - det var en intressant läsning. Som gammal fix&trixare blir jag lite nostalgisk och börjar närma mig en viss förståelse för de som JB:ar sin iPhone. Jag har stängt min fix&trix dörr och inväntar det officiella släppet.

Senast redigerat 2013-03-02 02:20
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-13 17:23
Ursprungligen av grenhall:

Telenor. Det är bara Anders Hamrin, presschef på Telenor, som uttalat sig om testerna.

Hoppas Felia får tummen ur röva och steppar upp sitt game om inte, så kommer jag byta till Telenor ASAP när de rullat ut officiellt om det nu kommer hända under Q1

Om man har fått upp möjligheten att aktivera LTE, har man lyckats då eller? (Inget är ändrat i filerna för det gick inte att ändra i dem, texten blev bara i oordning och konstiga tecken, la bara till två filer i min carrier bundle och startade om telefonen)

Ursprungligen av Christoffer Larsson:

Om man har fått upp möjligheten att aktivera LTE, har man lyckats då eller? (Inget är ändrat i filerna för det gick inte att ändra i dem, texten blev bara i oordning och konstiga tecken, la bara till två filer i min carrier bundle och startade om telefonen)

Har du LTE-täckning så, ja.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Har du LTE-täckning så, ja.

Nja någon täckning har jag nog inte, men "switchen" för att aktivera/avaktivera finns där

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-14 06:21
Ursprungligen av Christoffer Larsson:

Nja någon täckning har jag nog inte, men "switchen" för att aktivera/avaktivera finns där

Nått att tänka på... Om du inte ändrar APN i overrides filerna kommer du troligen inte kunna surfa när du väl får täckning. Lite osäker på hur alla beroenden är i ipcc filerna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-14 09:47

Har tre, samt iphone 5 (jailbreakad), pendlar till danmark dagligen. Nu har ju tre i danmark LTE, men jag får ikke LTE når jag roamar i danmark. (kostar inget extra när man är i tres nät)
Någon som vill förklara hur jag får till LTE switchen?

Ursprungligen av dennis-olsson:

Har tre, samt iphone 5 (jailbreakad), pendlar till danmark dagligen. Nu har ju tre i danmark LTE, men jag får ikke LTE når jag roamar i danmark. (kostar inget extra när man är i tres nät)
Någon som vill förklara hur jag får till LTE switchen?

Din LTE kickar igång när Apple har godkänt din hemoperatörs LTE-nät. Inte förrän då kommer det upp en LTE-switch. Eller om du meckar enligt föregående skribenters recept.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-14 11:12
Ursprungligen av dennis-olsson:

Har tre, samt iphone 5 (jailbreakad), pendlar till danmark dagligen. Nu har ju tre i danmark LTE, men jag får ikke LTE når jag roamar i danmark. (kostar inget extra när man är i tres nät)
Någon som vill förklara hur jag får till LTE switchen?

Skickat ett PM. Att publicera hur man gör på forumet ligger utanför regelverket.

OM det nu är så att Tre i Danmark kör LTE så går man in i "Om"-menyn under inställningar, väntar en stund så kommer det en OTA-update på operatörsinställningarna som kommer lägga till switchen för LTE. Så slipper du JB:a och fixa det på så vis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-14 12:41
Ursprungligen av pmarriott:

Din LTE kickar igång när Apple har godkänt din hemoperatörs LTE-nät. Inte förrän då kommer det upp en LTE-switch. Eller om du meckar enligt föregående skribenters recept.

I ett annat forum som jag har publicerat en liten lathund på såg jag nu detta inlägg:

Citat:

Ok, now I know it doesn't work! 3 Sweden has no LTE roaming agreement with 3 Denmark. This is rather strange because it affects also the Mobile Broadband service. I also discovered that if I remove the CommCenter Patch the data service stop working (unless I restore the original IPCC profile). That's too bad

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag jobbar inom telekombranchen och jag kan på rak hand säga att de inte kan se i några loggar vilken typ av UE användarna kör på i nätet. När du köper abonnemang i butik, så får operatören bara reda på att du bundit dig, inget annat. Allt annat står säljande företag för. Det är därför Teleoperatörernas egna butiker ligger under egna dotterbolag och så vidare.

Hej och hå vad fel du har där..... Är du säker på att du jobbar inom telekombranchen?.
Jag fick en lista på anslutna enheter i vårt nät igår. en visstidpunkt, vilka BTS:er de var på etcetc.

Ursprungligen av grenhall:

OM det nu är så att Tre i Danmark kör LTE så går man in i "Om"-menyn under inställningar, väntar en stund så kommer det en OTA-update på operatörsinställningarna som kommer lägga till switchen för LTE. Så slipper du JB:a och fixa det på så vis.

Operatörsinställningarna beror väl på hemoperatören och inte aktuell operatör? Jag menar, jag har Telenor 14.0. Inte kan väl jag dra till England och få inpetat Orange utan att sätta i ett Orange-SIM???

Ursprungligen av pmarriott:

Operatörsinställningarna beror väl på hemoperatören och inte aktuell operatör? Jag menar, jag har Telenor 14.0. Inte kan väl jag dra till England och få inpetat Orange utan att sätta i ett Orange-SIM???

Nej det borde vara helt korrekt. Jag skyller på förkylningsförvirring!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-14 15:19
Ursprungligen av MagnusM:

Kul. Men är det inte några fel i artikeln? Först är det väl inte "några användare", utan bara du som löste det? Sedan är det väl operatören som ändrar nätverksprofilen och inte Apple?

Det senare vore intressant om någon visste.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-14 15:32
Ursprungligen av barbapappa_86:

Kul. Men är det inte några fel i artikeln? Först är det väl inte "några användare", utan bara du som löste det? Sedan är det väl operatören som ändrar nätverksprofilen och inte Apple?

Det senare vore intressant om någon visste.

Hahaa... jag har skickat privata instruktioner till ett 10-tal på olika operatörer nu. Även på ett annat forum. Men har inte hört om någon annan som har fått det att fungera med andra operatörer. Men det verkar bara vara Telenor som kör och bara i Stockholm. Ska ned till Malmö nästa helg, får testa där också. Verkar också kräva ett 4G abonnemang på Telenor.

Instämmer i din frågeställning, vem är det som styr Carrier Bundle? Apple har ju tidigare sagt att det är upp till operatören.

Ursprungligen av MagnusM:

Hahaa... jag har skickat privata instruktioner till ett 10-tal på olika operatörer nu. Även på ett annat forum. Men har inte hört om någon annan som har fått det att fungera med andra operatörer. Men det verkar bara vara Telenor som kör och bara i Stockholm. Ska ned till Malmö nästa helg, får testa där också. Verkar också kräva ett 4G abonnemang på Telenor.

Instämmer i din frågeställning, vem är det som styr Carrier Bundle? Apple har ju tidigare sagt att det är upp till operatören.

Det är operatören som ändrar men först efter att Apple verifierat att nätet håller vissa kvalitetskrav.

Edit: Efter ett 20 minuter långt samtal med Telenor för att utröna om det är mitt abonnemang som sätter LTE-begränsning så är där ingen skillnad på företags/privatabonnemang i bemärkelsen 4G. Telenor erbjuder inte 4G på sina mobilabonnemang. Dom blev ytterst förvånade över @MagnusM kommit upp i de hastigheter han har. Vi får se om Magnus kan testa mer noggrant än jag i Malmö då jag fortfarande ligger i sjuksängen.

Senast redigerat 2013-02-14 16:32
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-14 16:58
Ursprungligen av grenhall:

Det är operatören som ändrar men först efter att Apple verifierat att nätet håller vissa kvalitetskrav.

Edit: Efter ett 20 minuter långt samtal med Telenor för att utröna om det är mitt abonnemang som sätter LTE-begränsning så är där ingen skillnad på företags/privatabonnemang i bemärkelsen 4G. Telenor erbjuder inte 4G på sina mobilabonnemang. Dom blev ytterst förvånade över @MagnusM kommit upp i de hastigheter han har. Vi får se om Magnus kan testa mer noggrant än jag i Malmö då jag fortfarande ligger i sjuksängen.

Märkligt. Jag har ett företagsabonnemang med 4G som option. Eller de kallar det 80mbit. Kostar en del på räkningen vi får. Har dessutom kört Nokia Lumia 920 med 4G och det kan halva min arbetsplats intyga då den telefonen var knallgul och ville titta på den.
Vi har flera som har denna option, men det flesta som kör har det för modemkoppling antar jag. Telenor säljer ju telefoner som har stöd för 4G men marknadsför dem inte som 4G. Kanske där det hänger hänger på (t.ex. Lumian och Sony Xperia V)

EDIT: Här är Telenors prislista för företag: http://mediearkivet.telenor.se/Data/mw/Pdf/TB12069.pdf
Nu verkar vårt avtal vara äldre/annorlunda. Men t.ex. Affärspaket Premium ger 80Mbit

Citat:

Affärspaketet Premium ger full kostnadskontroll. I priset ingår obegränsat med samtal, sms, mms och surf i mobil och dator med en hastighet upp mot 80Mbit/s inom Sverige.

Ursprungligen av MagnusM:

Märkligt. Jag har ett företagsabonnemang med 4G som option. Eller de kallar det 80mbit. Kostar en del på räkningen vi får. Har dessutom kört Nokia Lumia 920 med 4G och det kan halva min arbetsplats intyga då den telefonen var knallgul och ville titta på den.
Vi har flera som har denna option, men det flesta som kör har det för modemkoppling antar jag. Telenor säljer ju telefoner som har stöd för 4G men marknadsför dem inte som 4G. Kanske där det hänger hänger på (t.ex. Lumian och Sony Xperia V)

EDIT: Här är Telenors prislista för företag: http://mediearkivet.telenor.se/Data/mw/Pdf/TB12069.pdf
Nu verkar vårt avtal vara äldre/annorlunda. Men t.ex. Affärspaket Premium ger 80Mbit

Det förklarar nog varför jag inte lyckats med LTE-uppkopplingen. Då kan jag sluta fundera och invänta det officiella släppet + de höjda kostnaderna LTE-tillägg på abonnemanget tillför.

@MagnusM Det är så roligt när majoriteten av kundservice är dåligt pålästa. Tog specifikt upp Lumia 920 som exempel och då menade dom att det inte går att köra 4G på någon telefon what-so-ever då dom inte erbjuder 4G på mobilabonnemangen. Men dom jobbar på det och det skulle tydligen snart vara klart. Mmm…

Ursprungligen av pmarriott:

Din LTE kickar igång när Apple har godkänt din hemoperatörs LTE-nät. Inte förrän då kommer det upp en LTE-switch. Eller om du meckar enligt föregående skribenters recept.

stämmer inte. Switchen kan vem som helst få upp bara genom att ändra i carrierfilerna...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-14 18:59
Ursprungligen av grenhall:

Det förklarar nog varför jag inte lyckats med LTE-uppkopplingen. Då kan jag sluta fundera och invänta det officiella släppet + de höjda kostnaderna LTE-tillägg på abonnemanget tillför.

@MagnusM Det är så roligt när majoriteten av kundservice är dåligt pålästa. Tog specifikt upp Lumia 920 som exempel och då menade dom att det inte går att köra 4G på någon telefon what-so-ever då dom inte erbjuder 4G på mobilabonnemangen. Men dom jobbar på det och det skulle tydligen snart vara klart. Mmm…

Kundtjänsten är ju för roliga.
Det finns abonnemang, kanske inte i rätt former men de bör fungera för tester om inte annat.
http://www.telenor.se/privat/mobilt-bredband/4g-mini.html
http://www.telenor.se/privat/kundservice/villkor-priser-och-blanketter/prislistor/index.html

Du har själv skrivit följande: Post 238

Citat:

Enligt tjejen påTelenor så är 4G aktivt på pott 449 och fastpris-abonnemangen. Så alla med Telenor vet

Om man har en iPhone 5, abonemanget FastPris Privat vilket har upp till 30Mbit/s. Någon information på det här? Har fått upp LTE-knappen, men kom sedan och tänka på att mitt avtal kanske inte tillåter det. Befinner mig i centrala Halmstad men kan ta mig både till Helsingborg och Malmö för att testa om det här fungerar om någon pekar mig i rätt riktning. Jag kanske inte får LTE, men kanske 4G?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-14 19:54
Ursprungligen av mnorthfield:

Om man har en iPhone 5, abonemanget FastPris Privat vilket har upp till 30Mbit/s. Någon information på det här? Har fått upp LTE-knappen, men kom sedan och tänka på att mitt avtal kanske inte tillåter det. Befinner mig i centrala Halmstad men kan ta mig både till Helsingborg och Malmö för att testa om det här fungerar om någon pekar mig i rätt riktning. Jag kanske inte får LTE, men kanske 4G?

Om du inte har ett annat ärende i Malmö skulle inte jag åka, ingen här har fått det konfirmerat. Jag åker nästa (inte denna) helg till Malmö, då kan jag testa. "4G" är endast AT&Ts version av HSDPA och det har Telenor redan men telefonen visar 3G. LTE är det som gäller, men som sagt, svårt att avgöra med deras abonnemangsformer just nu.

Ursprungligen av MagnusM:

Kundtjänsten är ju för roliga.
Det finns abonnemang, kanske inte i rätt former men de bör fungera för tester om inte annat.
http://www.telenor.se/privat/mobilt-bredband/4g-mini.html
http://www.telenor.se/privat/kundservice/villkor-priser-och-blanketter/prislistor/index.html

Du har själv skrivit följande: Post 238

Det var ju det dom sa. Men det är klart dom kan ju inte veta allt! Typ…

Tror affärspaket premium är det enda som stödjer så höga överföringshastigheter. Inget privatabonnemang stödjer det som jag förstår det.

@mnorthfield Fastpris har samma hastighet som jag har i mitt pott 449 så jag tror inte det funkar.

Tack berörda för hjälpen... kommer med info om hur det funkar i gbg i morgon eller i natt.

Bevaka tråden