Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telenor (och Tele2) öppnar 1800MHz för 4G

Tråden skapades och har fått 814 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-20 21:31

Jag undrar om man kan få fram var det finns 1800mhz stationer (givetvis, troligen centralt i städer) men hur operatörerna har byggt upp näten? T.ex kanske har de bara använts som komplement till 900mhz på gsm och då är det ju inte direkt säkert att man får ett fullt täckande lte nät på 1800mhz??
Hade inte gamla Spring Mobil bara inomhus sajter? Och körde med Tele2 nätet när man gick utomhus?

Edit: hittade lite info.
http://www.pts.se/sv/Dokument/Faktablad/2013/Faktablad---GSM-teknik-inomhus-i-1800-MHz-bandet--en-vagledning-for-aktorer---PTS-F-20131/
http://www.springmobil.se/tjanster/eget-mobilnat.php

Ursprungligen av MagnusM:

Jag undrar om man kan få fram var det finns 1800mhz stationer (givetvis, troligen centralt i städer) men hur operatörerna har byggt upp näten? T.ex kanske har de bara använts som komplement till 900mhz på gsm och då är det ju inte direkt säkert att man får ett fullt täckande lte nät på 1800mhz??
Hade inte gamla Spring Mobil bara inomhus sajter? Och körde med Tele2 nätet när man gick utomhus?

Edit: hittade lite info.
http://www.pts.se/sv/Dokument/Faktablad/2013/Faktablad---GSM-teknik-inomhus-i-1800-MHz-bandet--en-vagledning-for-aktorer---PTS-F-20131/
http://www.springmobil.se/tjanster/eget-mobilnat.php

PTS hade sitt register öppet över var masterna står. Men det registret är numera stängt på grund av att "terrorister" skulle kunna använda sig av denna data.

Spring mobil. Wow det var längesedan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-21 21:46

Kanske inte bästa referensen, men hittade följande kommentar för de som hoppas på Telia och iPhone 5:

Citat:

Telia: Apple-uppdatering krävs
Även Telia har har licens för 4G i 1800 MHz-bandet. Men det betyder inte per automatik att Telia-kunder med Iphone 5 kommer att kunna tillgång till 4G när operatören tar frekvensbandet i bruk.
- Bara för få hela bilden klar: vi kan bygga på 1800 MHz-bandet, men det finns ingen tidsplan för det just nu. Tanken är att vi ska använda bandet för att förstärka täckningen på vissa orter. Det är viktigt att poängtera att detta inte betyder att LTE/4G plötsligt kommer att fungera med Iphone 5, säger Nicholas Rundbom, pressansvarig för mobilitetstjänster på Telia.

Enligt Nicholas Rundbom behövs det en uppdatering från Apple för att LTE ens ska fungera med Iphone eller Ipad i Sverige.

Vad är detta för slags uppdatering? Handlar det om mjukvara?
- Vad jag förstår är det en mjukvaruuppdatering, men poängen är att det är Apples beslut om Iphone 5 ska få LTE-stöd i Sverige. Vi ser Iphone 5 som en 3G-mobil. Först när - och om - Apple lanserar en ny telefon med stöd för de frekvensband som vi huvudsakligen använder för 4G (800 MHz och 2 600 MHz, reds anmärk.), kommer vi på Telia betrakta det som en 4G-telefon, säger Nicholas Rundbom.

http://www.mobil.se/nyheter/lte-for-iphone-och-ipad-testas-1.518327.html

Om jag som i mitt fall har uppdaterat till 6.1.2, o på nytt jailbreakat och uppdaterat carrier bundle till 14.0.1.
Kan det vara något fel ändå från min sida eller är allt ok när jag har LTE switchen o rätt operatörsinställning?
Jag har kollat med Tele2 att det finns utrymme för 4G i mitt abonnemang.
Min kontakt pä Tele2 svarade idag att det testas LTE i Gbg på Heden, Allén o Götaplatsen. Tog cykeln precis men jag hittar inget någonstans. Testade även ett par ggr med att slå av LTE o på igen. Hjälpte inte..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-22 12:04
Ursprungligen av westerlu77:

Om jag som i mitt fall har uppdaterat till 6.1.2, o på nytt jailbreakat och uppdaterat carrier bundle till 14.0.1.
Kan det vara något fel ändå från min sida eller är allt ok när jag har LTE switchen o rätt operatörsinställning?
Jag har kollat med Tele2 att det finns utrymme för 4G i mitt abonnemang.
Min kontakt pä Tele2 svarade idag att det testas LTE i Gbg på Heden, Allén o Götaplatsen. Tog cykeln precis men jag hittar inget någonstans. Testade även ett par ggr med att slå av LTE o på igen. Hjälpte inte..

Det ska fungera om man har lte switchen på. Annars är det; ingen lte täckning, inget lte på abonnemanget eller så är inte 1800 aktiverat på ditt abonnemang (de kan ju begränsa på det också), eller i värsta fall så har Tele2 ett privat testnät.

  • Medlem
  • ?
  • 2013-02-22 12:23
Ursprungligen av MagnusM:

Kanske inte bästa referensen, men hittade följande kommentar för de som hoppas på Telia och iPhone 5:

http://www.mobil.se/nyheter/lte-for-iphone-och-ipad-testas-1.518327.html

?Om det "gamla Televerkets" bolag , numera Telia har denna inställning kommer de uppenbart att tappa många av sina iOS-kunder. Mig tappade de direkt när Stenbeck spräckte det dåvarande monopolet. Lycka till med ert JB:ande.

Senast redigerat 2013-03-02 02:21

Men kan Tele2 kundtjänst aktivera 1800 bandet åt mej tror ni? Behövde ni andra be om det som har fått in LTE oavsett operatör?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-22 16:08

Jag tror nog de kan, men tror du de vill? På en tjänst som inte finns?

Jag har ett 4G på Telenor som definitivt fungerar på 900&2600 men var precis på Centralstationen där jag hade täckning på 1800 tidigare men inte längre. Har de stängt ned nätet eller accessen? Ingen aning.
Är på väg till Malmö, så får se om det dyker upp ett nät där...

Jag fick reda på idag att det ska definitivt finnas LTE 1800 täckning på Heden, Götaplatsen och Allén när det gäller Tele2. Om någon annan i Gbg är sugen får ni gärna testa på dessa platser. Det måste vara nåt med aktiveringen i abonnemanget tänker jag.

  • Medlem
  • 2013-02-22 17:41

Jag har varit i Centralstationen i Stockholm och lyckas inte få LTE där.
Vid Åhlens fick jag däremot LTE som sträckte bort sig till korsningen mellan drottninggatan och kungsgatan. Det tog ett tag att få LTE på mobilen dock.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-22 17:45

Jag får LTE på min jailbreakade iPhone 5 på Malmö Centralstation! Telenor. Och på min iPad som inte har jailbreakat!

Edit: verkar vara på plattformen och inte i stationen! Märkligt. I närheten av alla taxi och lite innan stationen på tåget. Märkte det när tåget var på väg in.
Edit 2: parkeringshuset bakom stationen har mycket bra täckning!

Edit 3: hela neptuniagatan och nästan hela slottsgatan! Fan! Hela centrala Malmö verkar ha täckning! Eller ja... kanske inte hela...

Edit 4: Triangeln har LTE. Bergsgatan i närheten av Malmö Brygghus har också. Och S Förstadsgatan (gågata)

Edit 5: Nä.. Nu lägger jag ned. För mycket LTE täckning, Gustav Adolfs torg också. Verkar vara hela centrala Malmö.

Nu blir det bra mat på Lemongrass istället. Trevlig kväll!

Senast redigerat 2013-02-22 21:02
Ursprungligen av MagnusM:

Jag får LTE på min jailbreakade iPhone 5 på Malmö Centralstation! Telenor. Och på min iPad som inte har jailbreakat!

Edit: verkar vara på plattformen och inte i stationen! Märkligt. I närheten av alla taxi och lite innan stationen på tåget. Märkte det när tåget var på väg in.
Edit 2: parkeringshuset bakom stationen har mycket bra täckning!

Edit 3: hela neptuniagatan och nästan hela slottsgatan! Fan! Hela centrala Malmö verkar ha täckning! Eller ja... kanske inte hela...

Edit 4: Triangeln har LTE. Bergsgatan i närheten av Malmö Brygghus har också. Och S Förstadsgatan (gågata)

Edit 5: Nä.. Nu lägger jag ned. För mycket LTE täckning, Gustav Adolfs torg också. Verkar vara hela centrala Malmö.

Nu blir det bra mat på Lemongrass istället. Trevlig kväll!

Då är det alltså abonnemanget som gör skillnaden. Det är bara att hålla ut för oss andra utan Affärspaket Premium. ha en skön kväll!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-23 12:26

I Köpenhamn nu, men ingen LTE roaming med Telenor.

Ursprungligen av Ååskar:

Chatt med Telenor:

02/23/2013 02:17:03PM Oskar: "Hejsan!"
02/23/2013 02:17:36PM Oskar: "Jag undrar om det går att hitta 4G master med mitt abonnemang..?"
02/23/2013 02:18:07PM Kundservice (Maria): “Hej Oskar! Gäller det mobil eller bredband?”
02/23/2013 02:18:29PM Oskar: "mobil."
02/23/2013 02:18:49PM Kundservice (Maria): “Vi har inte 4g på våra mobilabonnemang ännu.,”
02/23/2013 02:19:28PM Oskar: "okej men hur kan då andra få in det på sina telenorabonnemang?"
02/23/2013 02:19:52PM Kundservice (Maria): “Vi håller på att testa i vissa områden och då har vissa telefoner kunnat koppla upp sig.”
02/23/2013 02:20:49PM Oskar: "okej finns det något datum? Är det specifika abonnemang som får ansluta?"
02/23/2013 02:21:08PM Kundservice (Maria): “Vi hoppas på att lansera första halvåret av 2013.”
02/23/2013 02:22:15PM Oskar: "okej! men finns det något sätt att kolla om man är "utvald"?"
02/23/2013 02:22:40PM Kundservice (Maria): “Nej dessvärre.”

Onödig chat.

Det senaste är att det är första kvartalet 2013 som gäller för utrullning av 4G hos Telenor. Gissningsvis i går även 1800MHz i det.

Någon mer info kommer ni inte att få om ni inte känner folk i ledningsgruppen. Så sluta terrorisera kundtjänsten med frågor som redan är besvarade för flera veckor sedan.

Ursprungligen av grenhall:

Onödig chat.

Det senaste är att det är första kvartalet 2013 som gäller för utrullning av 4G hos Telenor. Gissningsvis i går även 1800MHz i det.

Någon mer info kommer ni inte att få om ni inte känner folk i ledningsgruppen. Så sluta terrorisera kundtjänsten med frågor som redan är besvarade för flera veckor sedan.

Ok då ber jag så hiskeligt mycket om ursäkt.

Ursprungligen av MagnusM:

Jag undrar om man kan få fram var det finns 1800mhz stationer (givetvis, troligen centralt i städer) men hur operatörerna har byggt upp näten? T.ex kanske har de bara använts som komplement till 900mhz på gsm och då är det ju inte direkt säkert att man får ett fullt täckande lte nät på 1800mhz??
Hade inte gamla Spring Mobil bara inomhus sajter? Och körde med Tele2 nätet när man gick utomhus?

Edit: hittade lite info.
http://www.pts.se/sv/Dokument/Faktablad/2013/Faktablad---GSM-teknik-inomhus-i-1800-MHz-bandet--en-vagledning-for-aktorer---PTS-F-20131/
http://www.springmobil.se/tjanster/eget-mobilnat.php

GSM 1800 finns bara i större tätorter där kapaciteten på 900-bandet inte räcker. Det kommer nog att krävas en del nya basstationer om man få fullständig täckning skulle jag gissa. Eftersom alla GSM 1800 mobiler även stödjer 900 så gör det ju inte så mycket om det blir hål här och där. Det ska bara avlasta.

Sedan är ju räckvidden generellt ett problem med högre frekvenser. Risken är att täckningen blir begränsad till större tätorter för LTE 1800.

Är det bara jag eller är det bättre täckning i Sthlm city nu?

Slog över till lte redan i tbanan på tcentralen och höll i sig ut på Strandvägen

  • Medlem
  • 2013-02-26 16:01
Ursprungligen av Michael Holm:

Är det bara jag eller är det bättre täckning i Sthlm city nu?

Slog över till lte redan i tbanan på tcentralen och höll i sig ut på Strandvägen

Har inte märkt någon skillnad, sitter på den stora Espresso House i Vasagatan nu, ingen LTE här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-26 18:40

Verkar som om Malmö har täckning utomhus (city) och Stockholm har inomhustäckning. Oavsett, ska bli kul om det nu kommer något innan kvartal 1 är slut.

Men, instämmer med Massabrassan, blir troligen bara centrala delar av större städer. Har försökt hitta om operatörerna i resten av Europa gör någon skillnad på täckningen med iPhone på sina hemsidor, men de klumpar ihop det i "4G". (Hade lite problem på den finska sidan).

Ursprungligen av MagnusM:

Verkar som om Malmö har täckning utomhus (city) och Stockholm har inomhustäckning. Oavsett, ska bli kul om det nu kommer något innan kvartal 1 är slut.

Men, instämmer med Massabrassan, blir troligen bara centrala delar av större städer. Har försökt hitta om operatörerna i resten av Europa gör någon skillnad på täckningen med iPhone på sina hemsidor, men de klumpar ihop det i "4G". (Hade lite problem på den finska sidan).

Tycker det är för lång väntan. Känns som att det borde funkat oavsett abonnemang eftersom folk inte har tillgång till LTE-switchen hur som helst. Men men. Kul att det är bra täckning iaf. Undrar hur det är i Lund.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-26 19:20
Ursprungligen av grenhall:

Tycker det är för lång väntan. Känns som att det borde funkat oavsett abonnemang eftersom folk inte har tillgång till LTE-switchen hur som helst. Men men. Kul att det är bra täckning iaf. Undrar hur det är i Lund.

Satt på tåget när det stannade vid Lund och ingen LTE vid perrongen i varje fall. Hade LTE täckning i tåget vid Malmö Central, så tåget skärmar inte 1800 signalerna.

Ursprungligen av MagnusM:

Satt på tåget när det stannade vid Lund och ingen LTE vid perrongen i varje fall. Hade LTE täckning i tåget vid Malmö Central, så tåget skärmar inte 1800 signalerna.

Vi får väl se hur det blir när det anländer.

Har tagit ett par varv till i GBG götaplatsen, Avenyn och heden. samt utanförs telenors kontor i frölunda utan att hitta något spår av LTE : (

Ursprungligen av dengroth:

Har tagit ett par varv till i GBG götaplatsen, Avenyn och heden. samt utanförs telenors kontor i frölunda utan att hitta något spår av LTE : (

Har du affärspaket premium som abonnemangsform?

Jooo o 4g modem, som för all del var ett tag sen jag använde... Men då funkade det... Så jag borde komma åt 1800 bandet från telefonen.

Ursprungligen av dengroth:

Jooo o 4g modem, som för all del var ett tag sen jag använde... Men då funkade det... Så jag borde komma åt 1800 bandet från telefonen.

Så ingen LTE i Göteborg. Trist. Men dom kanske har börjat släcka ner för att avsluta testen och lansera inom kort. Hoppas det. Känns trist utan 4G abonnemang hos Telenor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-28 17:18

Kollade på Telenors hemsida och med tanke på att de har väldigt spsrsamt med 4G abbonemang, både för privat och företag så har jag hittat en intressant produkt. Både Lumia 920 och Xperia V marknadsförs som 3G telefoner. Men titta på denna länk:
http://foretag.telenor.se/wsp/telenorstore/frontend.cgi?func=catalog.show&table=CATEGORY&func_id=1042&categorynu=1002&opencat=1002,1005,1042

Där finns Galaxy Note II med som utgått ur sortimentet och en Galaxy Note II 4G med som säljs!
Det samma gäller på deras privatsida, där finns Note II 4G med.
http://www.telenor.se/privat/mobil-telefoni/mobilutbud/samsung-galaxy-note-2.html

Så om de nu säljer en 4G lur aktivt, vilket abonnemang ska man då välja för att få tillgång till 4G? Någon som orkar fråga kundtjänst?

Ursprungligen av MagnusM:

Kollade på Telenors hemsida och med tanke på att de har väldigt spsrsamt med 4G abbonemang, både för privat och företag så har jag hittat en intressant produkt. Både Lumia 920 och Xperia V marknadsförs som 3G telefoner. Men titta på denna länk:
http://foretag.telenor.se/wsp/telenorstore/frontend.cgi?func=catalog.show&table=CATEGORY&func_id=1042&categorynu=1002&opencat=1002,1005,1042

Där finns Galaxy Note II med som utgått ur sortimentet och en Galaxy Note II 4G med som säljs!
Det samma gäller på deras privatsida, där finns Note II 4G med.
http://www.telenor.se/privat/mobil-telefoni/mobilutbud/samsung-galaxy-note-2.html

Så om de nu säljer en 4G lur aktivt, vilket abonnemang ska man då välja för att få tillgång till 4G? Någon som orkar fråga kundtjänst?

Jag har redan frågat. Det finns inget 4G abonnemang för privatkunder. Jag frågade specifikt vad jag ska med en 4G-telefon till men då svarade dom bara att det kommer och dom håller på att testa för att introducera i Q1.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-28 17:36
Ursprungligen av grenhall:

Jag har redan frågat. Det finns inget 4G abonnemang för privatkunder. Jag frågade specifikt vad jag ska med en 4G-telefon till men då svarade dom bara att det kommer och dom håller på att testa för att introducera i Q1.

Det är ju så fantastiskt märkligt hanterat... Jag kan visserligen förstå att man vill lansera efter alla buggar är fixade, switchen mellan 3G/4G samtal har ju inte fungerat perfekt tidigare hos Telia och Tele2. (Och inte med den Lumia jag testade heller) Men de borde ändå vara lite mer på. De lägger ju miljarder på ett nytt nät men många av deras kunder får inte tillgång till det. Jaja... Det löser väl sig inom en snar närtid kan jag tänka mig. Tyckte att i detta fall det var märkligt att sluta sälja Note II 3G för att börja sälja Note II 4G. Why??

Ursprungligen av MagnusM:

Det är ju så fantastiskt märkligt hanterat... Jag kan visserligen förstå att man vill lansera efter alla buggar är fixade, switchen mellan 3G/4G samtal har ju inte fungerat perfekt tidigare hos Telia och Tele2. (Och inte med den Lumia jag testade heller) Men de borde ändå vara lite mer på. De lägger ju miljarder på ett nytt nät men många av deras kunder får inte tillgång till det. Jaja... Det löser väl sig inom en snar närtid kan jag tänka mig. Tyckte att i detta fall det var märkligt att sluta sälja Note II 3G för att börja sälja Note II 4G. Why??

Det är lika förbaskat märkligt att sälja Lumia 920 och Sony Xperia V samt snart Z. Tele2 har redan lanserat sitt 4G nät för längesedan och som jag förstår är det ett gemensamt nät så så otroligt svårt kan det ju inte vara.

Men när jag frågade kundtjänst om möjligheten att använda min nyinköpta Xperia V med 4G fick jag bara till svars att det inte går ännu. Men att dom jobbar på abonnemangsmodellerna och inplementationen. Det bör vara här i Q1. Slut svar. Mycket märkligt men jag hoppas att dom inser att folk inte kommer betala massa extra för 4G.

Jag är inte redo att pynta ut mycket mer än jag gör. Det är knappast som när 3G-nätet lanserades vilket i sig var en revolution. Nu bara skruvar man upp hastigheten och möjliggör en framtida bättre täckning. Dom flesta operatörer runt om i världen erbjuder 4G kostnadsfritt iom att dom vill ha över abonnenter dit och frigöra belastningen på 3G-nätet.

Men vi får se. Tar alldeles för lång tid dock.

EDIT: Efter att ha kollat in mobilutbudet hos Telenor så säljer dom många 4G-lurar. LG Optimus G är 4G, Galaxy Note II 4G, Sony Xperia Z, Sony Xperia V, Lumia 820, Lumia 920 ja... Det är en del men inga abonnemang som matchar. Idiotiskt. Hade dom inte erbjudit fastnätsnummervisning utåt så hade jag valt Tele2 istället.

Senast redigerat 2013-02-28 20:06
Bevaka tråden