Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telenor (och Tele2) öppnar 1800MHz för 4G

Tråden skapades och har fått 814 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av mtntwg:

Stockholm och ja, Tele2.

Funkar det på många ställen i Sthlm?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-19 15:47
Ursprungligen av westerlu77:

Funkar det på många ställen i Sthlm?

Jag har bara traskat längs Drottninggatan och lite vid Centralen, verkar som det funkar ner mot Kungsträdgården också. Det är inte direkt "många ställen", rätt begränsat då det bara är test skulle jag tro.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Har du kontrollerat med Telenor att du ens har 4G på ditt abonnemang?

När jag förhandbokade min iPhone 5 så tog jag Telenor 449 Fri surf, så det kan hända att jag inte har 4G på det abonnemanget.
men man hade ju hoppats på det. Får nog ringa dem och fråga.

Ursprungligen av Avorill:

När jag förhandbokade min iPhone 5 så tog jag Telenor 449 Fri surf, så det kan hända att jag inte har 4G på det abonnemanget.
men man hade ju hoppats på det. Får nog ringa dem och fråga.

http://www.telenor.se/privat/mobil-telefoni/a...

Nope, det har du inte (klicka på fliken prislista).

Ursprungligen av Avorill:

När jag förhandbokade min iPhone 5 så tog jag Telenor 449 Fri surf, så det kan hända att jag inte har 4G på det abonnemanget.
men man hade ju hoppats på det. Får nog ringa dem och fråga.

Bespara dig tiden. Jag har samma abonnemangsform och har redan kollat med dom. Du kan inte få 4G då Telenor inte erbjuder sina kunder det än. Även om du köpt en 4G-telefon så hade du alltså inte kunnat nyttja 4G. Så du vet.

Ursprungligen av barbapappa_86:

http://www.telenor.se/privat/mobil-telefoni/a...

Nope, det har du inte (klicka på fliken prislista).

Menar du Nej till att jag har inte Fri Surf eller nej till att jag har inte 4G på mitt abonnemang?

Pratade med Telenor och dem sa rent ut att det finns inga mobila abonnemang med 4G.
sa till dem att folk har lyckats med att få 4G på sina iPhones och då sa dem att det är för dessa folk har utlandsköpt sina iPhone 5
och när jag sa till dem att folk har jailbreakat sin iPhone 5 och ändrat i telenors carrier fil så att dem kom ut på 4G nätet
så ville dem inte säga något mera och la på luren.
Verkar som dem inte vill bekräfta att folk med Telenor abonnemang har lyckats med detta ändå om det finns bevis här på forumet att folk har lyckats med det.

Om Telnor säger att det finns inga abonnemang som används i mobilerna hur har folk ändå lyckats få LTE på sina iPhone 5?

Ursprungligen av Avorill:

Menar du Nej till att jag har inte Fri Surf eller nej till att jag har inte 4G på mitt abonnemang?

Pratade med Telenor och dem sa rent ut att det finns inga mobila abonnemang med 4G.
sa till dem att folk har lyckats med att få 4G på sina iPhones och då sa dem att det är för dessa folk har utlandsköpt sina iPhone 5
och när jag sa till dem att folk har jailbreakat sin iPhone 5 och ändrat i telenors carrier fil så att dem kom ut på 4G nätet
så ville dem inte säga något mera och la på luren.
Verkar som dem inte vill bekräfta att folk med Telenor abonnemang har lyckats med detta ändå om det finns bevis här på forumet att folk har lyckats med det.

Nej till att du har 4G på ditt abonnemang. Som det har nämnts tidigare i tråden så får man 4G med Affärspaketet Premium:

http://www.telenor.se/foretag/mobiltelefoni/a...

Du kan givetvis teckna abonnemanget som privatperson.

När jag pratade med Telenor så sa dem att det finns inga 4G på några mobila abonnemang dem sa inget om att Företags abonnemang har 4G på sina mobila abonnemang och att privat personer kan skaffa sig Företags abonnemang.
skulle inte vara svårt för dem att säga att 4G finns bara på företags abonnemang i dagsläget.

Ursprungligen av Avorill:

När jag pratade med Telenor så sa dem att det finns inga 4G på några mobila abonnemang dem sa inget om att Företags abonnemang har 4G på sina mobila abonnemang och att privat personer kan skaffa sig Företags abonnemang.
skulle inte vara svårt för dem att säga att 4G finns bara på företags abonnemang i dagsläget.

Det är inte så svart att säga, men knappast vad denna tråd handlar om. Fick du fel info när du tecknade abonnemanget så ska du givetvis reklamera.

Ursprungligen av Avorill:

När jag pratade med Telenor så sa dem att det finns inga 4G på några mobila abonnemang dem sa inget om att Företags abonnemang har 4G på sina mobila abonnemang och att privat personer kan skaffa sig Företags abonnemang.
skulle inte vara svårt för dem att säga att 4G finns bara på företags abonnemang i dagsläget.

Antagligen så känner många av de telefonsäljarna som sitter inne på supporten inte till att det erbjuds 4G i företagsabonnemanget.

Det har iaf varit sagt att 4G ska ingå i pott 449 för det kollade jag upp för ett tag sedan. Men det är säkert ändrat nu när det börjar närma sig. Vi får se helt enkelt.

Inget LTE (med telenor pott 249) i Malmö idag iaf!

Använde guiden som fanns här i tråden. Knappen finns där så då borde ju allt vara ok. Eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-20 08:46

Jag har precis gjort en restore och uppdaterat till 6.1.2. Efter det har jag jailbreak'at igen. Lagt på repon och modifierat mina carrier filer och det verkar som om Commcenter patchen fungerar på 6.1.2 så nu har jag tillbaka LTE switchen.

Så här säger en person på Tele2 som jag har haft kontakt med senast igår ang. LTE o 1800 bandet:

Vi för en dialog med Apple ang detta men har inget klart än om när vi kan få ok från dom på att börja köra LTE på Iphone5.
Vår förhoppning är att få klart detta under vintern/våren.

Ursprungligen av westerlu77:

Så här säger en person på Tele2 som jag har haft kontakt med senast igår ang. LTE o 1800 bandet:

Vi för en dialog med Apple ang detta men har inget klart än om när vi kan få ok från dom på att börja köra LTE på Iphone5.
Vår förhoppning är att få klart detta under vintern/våren.

Ja, vintern/våren får de väl se till att ordna det till, för till sommaren/hösten presenteras/släpps nästa iPhone som lär lira fint med existerande nät.

Ursprungligen av pmarriott:

Ja, vintern/våren får de väl se till att ordna det till, för till sommaren/hösten presenteras/släpps nästa iPhone som lär lira fint med existerande nät.

Det är inte alls säkert att den gör. Dom släppte ju inte en denna gången med 4G möjlighet i våra nät. Så varför skulle dom anstränga sig och fixa chip som gör det nästa gång? Den funkar ju i USA…

Ursprungligen av grenhall:

Det är inte alls säkert att den gör. Dom släppte ju inte en denna gången med 4G möjlighet i våra nät. Så varför skulle dom anstränga sig och fixa chip som gör det nästa gång? Den funkar ju i USA…

Konkurrensen lär kräva det. Alla andra har LTE nu. Jag skulle bli mycket förvånad om nästa Iphone inte har globalt LTE-stöd.

iPhone 4s har LTE med, när jag var i USA så fick jag upp det i min meny.
Dvs LTE switchen.

Ursprungligen av CalBy:

iPhone 4s har LTE med, när jag var i USA så fick jag upp det i min meny.
Dvs LTE switchen.

4S har inget stöd för LTE-banden. För att valet kom upp betyder det inte att den har det.

Bara att kika på Apples jämförelsesida.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-20 14:00

Älskar att Tre, Telenor och Telia har fullt support för LTE i Danmark men inte i Sverige, WTF?!

Ursprungligen av crayzee:

Älskar att Tre, Telenor och Telia har fullt support för LTE i Danmark men inte i Sverige, WTF?!

Lite enklare rent geografiskt i Danmark än i Sverige?
Plus licenssituationen..

Ursprungligen av crayzee:

Älskar att Tre, Telenor och Telia har fullt support för LTE i Danmark men inte i Sverige, WTF?!

Det är ett annat nät i de länderna än i sverige, plus att de är "olika företag".

Ursprungligen av keptang:

4S har inget stöd för LTE-banden. För att valet kom upp betyder det inte att den har det.

Bara att kika på Apples jämförelsesida.

Stod iaf aktivera 4g där det står 3G i Sverige.

Ursprungligen av CalBy:

Stod iaf aktivera 4g där det står 3G i Sverige.

Därav använder man normalt sett två olika termer, LTE och 4G.

4G i USA hos AT&T är HSPA+ så ni vet. Samma sak som våra 3G Turbo eller vad dom nu kallas bara det att i USA kommer du oftast inte upp i mer än knappt 8-10mbit/s med "4G".

EDIT: Källa http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2401422,...

Tog en ny runda och kan bekräfta att tele2/Comviq slår över på LTE på den kända "rundan" i Sthlm.
Hade bråttom på Åhléns men kom upp i ca 50mbit på t-bane planet

Senast redigerat 2013-02-20 19:22
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-20 19:26
Ursprungligen av grenhall:

4G i USA hos AT&T är HSPA+ så ni vet. Samma sak som våra 3G Turbo eller vad dom nu kallas bara det att i USA kommer du oftast inte upp i mer än knappt 8-10mbit/s med "4G".

EDIT: Källa http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2401422,...

Stämmer och man kan slå på den flaggan här i Sverige om man vill. Lägg till <key>DataIndicatorOverride</key><string>4G</string> i carrier.plist så dyker den upp.
Nej, om du byter ut 4G mot t.ex. H så byts inte texten till H utan den visar istället 3G, så det verkar vara hårdkodat. Troligen är det bara AT&T som använder det.

Någon som vet om det fungerar i Gävle?

Ursprungligen av CalBy:

Någon som vet om det fungerar i Gävle?

Dom testar i Stockholm, Göteborg och Malmö. Gävle lär inte vara högt prioriterat baserat på folkmängd + areal.

Ursprungligen av grenhall:

Dom testar i Stockholm, Göteborg och Malmö. Gävle lär inte vara högt prioriterat baserat på folkmängd + areal.

Sant, men man kan alltid önska, ligger nära Uppsala iaf

Bevaka tråden