Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telenor (och Tele2) öppnar 1800MHz för 4G

Tråden skapades och har fått 814 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av dwestos:

Har du koordinaterna för dessa 12 Kvm, har svansat runt Sergels torg utan att få "in" 4G

/D

I Kista centrum runt "food courten" så finns full LTE-täckning. Fick runt 31/6 på lunchen och runt 39/10 på eftermiddagen. (Telenor)

APN

Ursprungligen av StaggerLee:

Uppdaterat och 3G switchen försvann och ersattes av en LTE switch men någon 4G har jag inte ändå. Några Tips?
APN är fortfarande service.telenor.se men det ska den kanske vara. har sett att tele2 fick lägga till 4g i sin APN.

Undrar det samma, är det nåt annat APN än services eller internet? likt 4g. för tele2

IP5 32GB olåst
Model A1429
Ios 6.1.4
Telenor 14.1
LTE switch
APN service.telenor.se
Siffra 11 i ICC = 1 (kanske bara gällde tele2 sim)
Flight mode Off/on samtidigt som jag går runt och över Sergels Torg.

Men det funkar inte, får Inte LTE (4G)

Skeptisk att nån fått det funka

Några tips

/D

Jag har fortfarande services.telenor.se på APN. Däremot så var jag tvungen att ringa till Telenor för att aktivera 4G/LTE fast jag har "Affärspaketet Premium" från Telenor. Efter en omstart av telefonen så fungerar det. VÄLDIGT lokalt dock. Sitter i KST och får ingen täckning. Om jag går in i Kista centrum två hundra meter så får jag full LTE.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-24 13:37
Ursprungligen av dwestos:

Undrar det samma, är det nåt annat APN än services eller internet? likt 4g. för tele2

IP5 32GB olåst
Model A1429
Ios 6.1.4
Telenor 14.1
LTE switch
APN service.telenor.se
Siffra 11 i ICC = 1 (kanske bara gällde tele2 sim)
Flight mode Off/on samtidigt som jag går runt och över Sergels Torg.

Men det funkar inte, får Inte LTE (4G)

Skeptisk att nån fått det funka

Några tips

/D

I Stockholm så har du täckning inomhus i Gallerian, Åhlens City & NK. Utomhus på Sergels Torg och inne på Centralstationen. Kista Galleria har jag varit på länge så personligen har jag inte fått täckning där. Det är då inte alla abonnemang hos Telenor som har 4G aktiverat, så det borde vara lönt att ringa deras kundtjänst för att be dem aktivera tjänsten. Och om inte det fungerar så stoppa simkortet i en annan 4G telefon (Samsung, Sony, etc... för att säkerställa att 4G verkligen är aktiverat).

  • Medlem
  • International user
  • 2013-06-24 21:31
Ursprungligen av flygarn:

Det stämmer inte. Du talar bara om för telefonen att inte släppa fram datatrafik, nätet ändras inte bara för den sakens skull. Det kan jag enkelt se på en plats där 3G är kass men 2G mycket bra. Nät eller täckning ändras inte alls om jag slår av data helt.

Sedan undrar jag stillsamt vad som kvalificerar sig som "centrala Malmö" eftersom mitt på Stortorget, Centralstationen samt lilla torg inte fungerar. Är det en fem kvadrat stor plätt utanför comviqs butik vi snackar?

LTE fungerar utmärkt på de platser i Malmö du nämner.

Ursprungligen av dwestos:

Undrar det samma, är det nåt annat APN än services eller internet? likt 4g. för tele2

IP5 32GB olåst
Model A1429
Ios 6.1.4
Telenor 14.1
LTE switch
APN service.telenor.se
Siffra 11 i ICC = 1 (kanske bara gällde tele2 sim)
Flight mode Off/on samtidigt som jag går runt och över Sergels Torg.

Men det funkar inte, får Inte LTE (4G)

Skeptisk att nån fått det funka

Några tips

/D

Pratade med Telenor idag och fick reda på att med det abonnemanget jag har (449 pott) så har jag ej tillgång till 4G och måste isf byta till ett nytt.
Men med ett nytt kommer jag att ha en begränsad surfvolym till 6Gb i stället för fri surf som jag har nu. Helt sjukt! va fan ska jag med 4G till om dom ändå stryper hastigheten efter 6Gb.

  • Superhjälte
  • 2013-06-25 07:58
Ursprungligen av StaggerLee:

Pratade med Telenor idag och fick reda på att med det abonnemanget jag har (449 pott) så har jag ej tillgång till 4G och måste isf byta till ett nytt.
Men med ett nytt kommer jag att ha en begränsad surfvolym till 6Gb i stället för fri surf som jag har nu. Helt sjukt! va fan ska jag med 4G till om dom ändå stryper hastigheten efter 6Gb.

För att få snabbare än 40 Mbit (Upp till 100 Mbit/s) måste du dessutom teckna Mobil Extra Large. Då får du även en surfvolym på 10 GB/månad.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2013-06-25 09:19
Ursprungligen av zappee:

LTE fungerar utmärkt på de platser i Malmö du nämner.

Låter fint. Jag ska hämta ett nytt simkort ikväll och jag hoppas det löser problemet. Comviq hittade inget problem på deras kant i varje fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-25 10:23

För de som kör iOS 7 Beta 1 & 2 så har jag fixat en Carrier Update med LTE påslaget. Då betan kör version 14.5 så döpte jag denna till 14.5.1

http://sdrv.ms/17zsiYT

Jag har 14.5.2 via Tele2 o beta2.
Har inte varit i stan o kollat LTE än dock.

Nu har jag testat LTE på Kungsgatan och Regeringsgatan och i Kista (mycket begränsad täckning i Kista) där fungerar det både utomhus och inomhus. Får 38/7 enligt Bredbandskollen. (Telenor)

Är det någon som haft någon praktisk nytta av LTE i iPhone ännu? Låter lite tveksamt att behöva åka till Sergels torg för att få högre surfhastighet. Hoppas att nästa modell täcker in de Svenska 4G banden.

  • Superhjälte
  • 2013-06-26 09:14
Ursprungligen av MagnusM:

För de som kör iOS 7 Beta 1 & 2 så har jag fixat en Carrier Update med LTE påslaget. Då betan kör version 14.5 så döpte jag denna till 14.5.1

http://sdrv.ms/17zsiYT

Tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-26 09:31
Ursprungligen av Zop:

Tack!

Inser att jag var lite otydlig i min post där... jag gjorde den för Telenor. Jag bör kunna fixa en för Tele2/Comviq om någon vill ha, så säg till om det finns önskemål. (Gäller alltså för iOS7 beta 1&2)

  • Superhjälte
  • 2013-06-26 13:23
Ursprungligen av MagnusM:

Inser att jag var lite otydlig i min post där... jag gjorde den för Telenor. Jag bör kunna fixa en för Tele2/Comviq om någon vill ha, så säg till om det finns önskemål. (Gäller alltså för iOS7 beta 1&2)

Testade i dag (med Telenor) och dina inställningar fungerade utmärkt. Tack än en gång.

Nu funkar LTE med Tele2 o beta 2 med iOS7 som det ska.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-27 16:22

Är i stan nu, jämfört med testerna i februari så finns nu täckning utöver det som fanns då på Norrmalmstorg, Birger Jarlsgatan mot Stureplan, Dramaten, Stureplan och södra Humlegården!

Edit: Stavfel justerat pga autocorrect.

Senast redigerat 2013-06-28 08:20
  • Superhjälte
  • 2013-06-27 18:33
Ursprungligen av MagnusM:

Är i stan nu, jämfört med testerna i februari så finns nu täckning utöver det som fanns då på Norrmalmstorg, Birger Jarlsgatan mp Stureplan, Dramaten, Stureplan och södra Humlegården!

Fungerar dina operatörsinställningar även för iPad mini förresten? Hittade ingen LTE-switch när jag installerat inställningen på den. (Osäker på om det finns en LTE-switch på iPad i iOS 6).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-27 19:34
Ursprungligen av Zop:

Fungerar dina operatörsinställningar även för iPad mini förresten? Hittade ingen LTE-switch när jag installerat inställningen på den. (Osäker på om det finns en LTE-switch på iPad i iOS 6).

På iOS 6.1 finns det en LTE switch med Telenor 14.1 på iPad. Men inte på betan. Den kräver en egen Carrier update. Inte svårt att fixa till visserligen, kan kanske fixa en imorgon. Eller så laddar du ned en XML Editor och Telenor 14.1 från Apple, byter version till 14.5.1 (version och info filerna räcker) och packar ihop ipcc filen igen.

  • Superhjälte
  • 2013-06-27 20:46
Ursprungligen av MagnusM:

På iOS 6.1 finns det en LTE switch med Telenor 14.1 på iPad. Men inte på betan. Den kräver en egen Carrier update. Inte svårt att fixa till visserligen, kan kanske fixa en imorgon. Eller så laddar du ned en XML Editor och Telenor 14.1 från Apple, byter version till 14.5.1 (version och info filerna räcker) och packar ihop ipcc filen igen.

Har ingen kolls alls på det där tyvärr, men skulle vara väldigt tacksam för 14.5.1 för iPad mini. Tack!

  • Medlem
  • Uppland
  • 2013-06-28 01:58

Jag var på festival där täckningen med 3G nätet var riktigt dålig. Mycket riktigt så skulle telefonen hanka sig kvar i det trots en pinne och inte ens data för att ansluta sig till whatsapp. Förr hade jag stängt av det och kört 2G med edge men se det går inte längre. Följdaktligen kommer jag gå runt med en ipod touch 5 i två dagar till tack vare iphones eminenta 4G-implementering.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-28 08:20
Ursprungligen av Zop:

Har ingen kolls alls på det där tyvärr, men skulle vara väldigt tacksam för 14.5.1 för iPad mini. Tack!

Här är en Carrier Update 14.5.1 för iPad, har ingen iPad med iOS7 just nu så har inte testat den.

http://sdrv.ms/12uiDJQ

  • Superhjälte
  • 2013-06-28 11:14
Ursprungligen av MagnusM:

Här är en Carrier Update 14.5.1 för iPad, har ingen iPad med iOS7 just nu så har inte testat den.

http://sdrv.ms/12uiDJQ

Den fungerar utmärkt.

  • Superhjälte
  • 2013-07-09 11:48

Telenor 14.5.2 med stöd för LTE följer med iOS 7 beta 3.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-30 13:59

I beta 4, med versionsnummer 14.5.4 så visar man nu "4G" istället för LTE. För övrigt verkar täckningen i Sthlm City vara något bättre än tidigare.

Jag har versionsnr. 14.5.5 med Tele2 o LTE var redan utbytt till förmån för 4G med beta 3 för mej.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-06 08:34

Vart på Söder i Stockholm igår kväll, vi gick från Slussen mot Kungsträdgården och på den promenaden hade jag 4G-täckning (1800) från Södermalmstorg, på Skeppsbron och den slutade lite innan slottet. Så någon/några fler master har de aktiverat.

Kan infoga att jag tyckt att min iPhone 5 sörplat batteri som aldrig förr vid surf via 3G. Tror faktiskt att LTE är boven. Jag stängde av LTE, eftersom jag aldrig befinner mig där jag har någon LTE-täckning passande iPhone 5, och nu håller batteriet märkbart längre.
Stundtals kunde den gå ner 20-30% per timme vid lite aktivt Facebookande, nyhetsläsande och twittrande över 3G.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-06 17:41

Jag har hört ett par på jobbet som har fått liknande problem, de har ingen 4G täckning men med 4G alternativet tillgängligt upplever de sämre batteritid, dock inte på den nivå du rapporterade. Sedan har vi flera som inte har problem... Oh well....

Vi har gäster på besök så var precis vid Skansen och fick 4G täckning där, 65mbit dessutom! Definitivt så byggs det på 1800-bandet.

Och ännu fler som inte ens har chansen att få LTE 1800 täckning...

Bevaka tråden