Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telenor (och Tele2) öppnar 1800MHz för 4G

Tråden skapades och har fått 814 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av wilhelmsson:

Vad fick dig och tro att olagligt nedladdade appar skulle finnas kvar i en laglig iPhone.... ?

Vad fick du "olagligt nedladdade appar" ifrån? Han nämner väl inget om det?

Ursprungligen av wilhelmsson:

ANTOG det då han blev grinig över att "innehåll" försvann efter att han tagit bort Jailbreak. Du kanske tror han tappa bort 2 köpta låtar från iTunes?....

Jag antar inget i detta fall.

Ursprungligen av matssoderstrom:

Jag antar inget i detta fall.

haha detta sidospår hjälpte nog verkligen ingen huru! Skriv något vettigare nästa gång

Appar ligger inte i en säkerhetskopia. Läs om inlägget från josie så kanske det kommer fram efter ett par ggr om vad som var/är problemet i detta fall.

Eller släpp det bara.

Tog en sväng förbi Stockholm innerstad igår.
Det var trist att upptäcka att det 4G täckningen (för Tele2) fortfarande bara finns i VÄLDIGT centrala delar av stan.
Gick längs strandvägen och då hade man täckning. Så fort man gick upp för en tvärgata så försvann täckningen.
Samt när jag åkte iväg med bilen så försvann täckningen ganska omgående när man lämnade hamngatan...

Vet inte hur fort Tele2 kan slå på 4G på fler master, men det känns som att man får vänta ett bra tag innan man kan få 4G täckning utanför centrala delar av innerstan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-05 19:57

Nu har jag inte kört jailbreak'at på ett tag och dessutom testar jag en Galaxy S4. Är täckningen lika som tidigare i Stockholm? Hur upplevs batteritiden för er som har LTE mest hela dagarna?

Ursprungligen av MagnusM:

Nu har jag inte kört jailbreak'at på ett tag och dessutom testar jag en Galaxy S4. Är täckningen lika som tidigare i Stockholm? Hur upplevs batteritiden för er som har LTE mest hela dagarna?

Det är nog ingen som har LTE hela tiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-07 15:30
Ursprungligen av grenhall:

Det är nog ingen som har LTE hela tiden.

Haha! Det är sant. Men om man jobbar i centrala Malmö borde man ha det (fast jag frågade ju specifikt om Stockholm). Oavsett, de som har täckning, hur upplevs batteritiden?
Jag tycker att Galaxy S4 drar betydligt mera ström i 4G-läge än i 3G-läge.

Ursprungligen av MagnusM:

Jag tycker att Galaxy S4 drar betydligt mera ström i 4G-läge än i 3G-läge.

Det är väl allmänt känt att 4G drar mer ström än 3G?

Ursprungligen av MagnusM:

Haha! Det är sant. Men om man jobbar i centrala Malmö borde man ha det (fast jag frågade ju specifikt om Stockholm). Oavsett, de som har täckning, hur upplevs batteritiden?
Jag tycker att Galaxy S4 drar betydligt mera ström i 4G-läge än i 3G-läge.

Android är sådär med strömmen. Men har du bra 4G-täckning så ska det inte dra mer. Det gör det iaf inte för mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-13 08:35

Intressant nyhet från USA:
http://www.tmonews.com/2013/05/hacked-t-mobile-carrier-update-boosts-speed-for-iphone-5-1900mhz-refarmed-users/

Citat:

Non-jailbroken users:
1. Plug your iPhone 5 into iTunes and backup the device so you won’t lose anything, just in case.
2. In the device itself, tap the “Settings” app and navigate to “General >Reset > Reset Network Settings”
3. Once you have done that, the iPhone will auto reboot.
4. Download the hacked carrier update here:http://www.4shared.com/file/WF0uqJL-/TMobile_US_iPhone_Hack.html
5. Once downloaded, your iPhone will boot up into iTunes. Before you do ANYTHING, make sure to decline any and all prompts to update carrier settings. Now you’ll to go ahead and enable iTunes to except custom carrier bundles, if it’s not already.
7. Windows users, you will need to open command prompt and type the following and enter it in:
64 bit: cd “C:\Program Files (x86)\iTunes” then type: iTunes.exe/setPrefInt carrier-testing 1
32 bit: cd “C:\Program Files\iTunes” then type: iTunes.exe /setPrefInt carrier-testing 1
Mac users you will need to open terminal and type the following and enter it in:
Mac: defaults write com.apple.iTunes carrier-testing -bool true
8. After this has successfully been entered in, click on the tab for your iPhone 5 and click “Update” or “Check For Update” while holding down the Alt / Option key for Mac users and the Shift key for Windows users. Navigate to where you downloaded the hacked carrier update file named “TMobile_US_iPhone.ipcc,” and select it then click Open.
9. The carrier update should now successfully be installed. Restart your iPhone 5 for any changes to take effect.
10. If you encounter any problems or wish to revert back just download the file below and repeat the above steps only with the default file instead.
Default File:http://www.4shared.com/file/M3vMO7Pe/TMobile_US_iPhone_Default.html

Har varit i kontakt med han som skapade filen. Tydligen kan man lägga in overrides-filerna oförändrade i en Carrier Update IPCC fil. Så t.ex. kan man ta 14.0 från Telenor och overrides från Tele2 14.1, men problemet är väl då att versionsnumret inte blir nyare och att den då inte lägger till filen. Är lite osäker på effekten av detta. Sedan bör man ju kunna ändra apn manuellt i telefonen.

  • Superhjälte
  • 2013-06-04 21:27

Dog den här tråden ut? Inga nyheter om fler tester av 4G?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-04 22:35
Ursprungligen av Zop:

Dog den här tråden ut? Inga nyheter om fler tester av 4G?

Tele2 har ju aktiverat sitt 4G på 1800mhz, Telenor avvaktar tills deras gemensamma bolag har byggt ut täckningen. Telia har inga direkta planer och de avvaktar säkert nästa iPhone. Alla operatörer har sedan tråden skapats aktiverat 4G på 2600mhz och även på 800/900 för vanliga mobilabonnemang. Och de flesta telefontillverkare säljer numera 4G telefoner som använder dessa frekvenser. Inte så mycket mer att testa alltså. iPhone 5 kommer inom 1 år eller så troligen då få till gång till fler celler där 1800 aktiveras, inte för iPhone 5'ans skull, men för att få mer kapacitet för alla operatörers kunder.

Det jag är lite intresserad av är hur aktiveringen av 1800 fortgår, men enligt Tele2s infosida får man avvakta till 2014.

PS. Jag har varit runt i princip hela södra/centrala Sverige med en Galaxy S4 och har då 4G täckning i princip överallt. (Telenor)

Ursprungligen av MagnusM:

PS. Jag har varit runt i princip hela södra/centrala Sverige med en Galaxy S4 och har då 4G täckning i princip överallt. (Telenor)

Telenor har sjukt bra 4G-täckning här nere. Inte alltid ultrasnabbt men det finns nästan alltid täckning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-05 11:00
  • Superhjälte
  • 2013-06-05 11:13

Använder någon svensk operatör de begränsningarna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-05 13:26
Ursprungligen av Zop:

Använder någon svensk operatör de begränsningarna?

Jag kan bara svara för Telenor och egna erfarenheter. Toppnoteringar på Telenor med iPhone5, har fått runt 25-30mbit på 3G (ingen jailbreak) och runt 60-90mbit på LTE (med jailbreak). Så det är troligen inga begränsningar där. Men rent generellt ligger det på lägre hastigheter men det beror ju mer på täckningen och belastning.

  • Superhjälte
  • 2013-06-05 13:30

Har också fått 25–30 Mbit via 3G med Telenor. Har ej haft möjlighet att testa LTE ännu.

Väldigt begränsat i Gbg också. Några få ställen, rör man bara sej lite utanför zonen så dör det direkt.
Tele2 har jag som operatör.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-11 22:48

Igår kom första betan på iOS7 (ingen som missade det va?!) och då brukar även Carrier-filen få sig ett par uppdateringar.
I detta fall har versionsnumret gått upp från 14.0 till 14.5 för Telenor. Dock ingen LTE flagga, har inte testat om man får LTE oavsett (vilket fungerar med iPad Mini i Malmö av någon anledning redan på iOS 6.1).

Har laddat ned ett program som heter Carrier Editor och extraherat filen från betan och Telenor saknar fortfarande overrides-filerna.

Jag jobbar inte i Stockholm city eller nästgårds till 1800nät, så om någon lägger in betan och testar vore det bra.

Ursprungligen av MagnusM:

Igår kom första betan på iOS7 (ingen som missade det va?!) och då brukar även Carrier-filen få sig ett par uppdateringar.
I detta fall har versionsnumret gått upp från 14.0 till 14.5 för Telenor. Dock ingen LTE flagga, har inte testat om man får LTE oavsett (vilket fungerar med iPad Mini i Malmö av någon anledning redan på iOS 6.1).

Har laddat ned ett program som heter Carrier Editor och extraherat filen från betan och Telenor saknar fortfarande overrides-filerna.

Jag jobbar inte i Stockholm city eller nästgårds till 1800nät, så om någon lägger in betan och testar vore det bra.

Jag kör betan men är inte inne i Malmö på ett tag.

EDIT: Vilket jäkla onödigt inlägg. Fortsättning... så när jag ska in så kan jag testa.

  • Superhjälte
  • 2013-06-12 07:52
Ursprungligen av MagnusM:

Igår kom första betan på iOS7 (ingen som missade det va?!) och då brukar även Carrier-filen få sig ett par uppdateringar.
I detta fall har versionsnumret gått upp från 14.0 till 14.5 för Telenor. Dock ingen LTE flagga, har inte testat om man får LTE oavsett (vilket fungerar med iPad Mini i Malmö av någon anledning redan på iOS 6.1).

Har laddat ned ett program som heter Carrier Editor och extraherat filen från betan och Telenor saknar fortfarande overrides-filerna.

Jag jobbar inte i Stockholm city eller nästgårds till 1800nät, så om någon lägger in betan och testar vore det bra.

Antar att det inte finns något reglage på iPad mini för att slå av/på 4G. Det finns nämligen inget för att slå av/på 3G. Någon som har prövat om 4G fungerar med iPad mini i centrala Stockholm?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-14 16:04
Ursprungligen av Zop:

Antar att det inte finns något reglage på iPad mini för att slå av/på 4G. Det finns nämligen inget för att slå av/på 3G. Någon som har prövat om 4G fungerar med iPad mini i centrala Stockholm?

iOS 7 har inte släppts för iPad ännu (med tanke på ditt citat).

LTE på iPad mini fungerar med iOs 6.1.4 och Tele2 i bland annat Kista (där har jag testat).

LTE fungerar med min iPhone 5 o Tele2 i Gbg. Jag kör iOS7 betan.

Och där öppnade Telenor 4g på 1800 MHz bandet. http://www.apple.com/iphone/LTE/

Ursprungligen av Alleboy:

Och där öppnade Telenor 4g på 1800 MHz bandet. http://www.apple.com/iphone/LTE/

Jag kan bekräfta att Telenor uppgraderar till 14.1 tyvärr kör iOS7 betan på 14.5 utan LTE-stöd så jag får vänta igen. Men det är okej. Tror jag.

Det borde komma i nästa beta version.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-15 16:21
Ursprungligen av Alleboy:

Och där öppnade Telenor 4g på 1800 MHz bandet. http://www.apple.com/iphone/LTE/

Äntligen!!

Det skumma är att jag får upp LTE loggan men internet står still. Är det någon operatörsuppgradering som behövs för iOS7?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-15 19:14
Ursprungligen av westerlu77:

Det skumma är att jag får upp LTE loggan men internet står still. Är det någon operatörsuppgradering som behövs för iOS7?

Använder den rätt apn?

Bevaka tråden