Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telenor (och Tele2) öppnar 1800MHz för 4G

Tråden skapades och har fått 814 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-08-22 22:47
Ursprungligen av BlackSmp:

Och ännu fler som inte ens har chansen att få LTE 1800 täckning...

Råkade precis uppdatera operatörsinställningarna på min iPhone 5, och fick då LTE switch istället för 3G switch. Mitt abonnemang hos Telenor har inte 4G då jag skaffade det innan de ändrade om sina abonnemang, och jag vill inte heller skaffa de nya, då min fria surf försvinner. Jag har läst någonstans att batteritiden försämras med LTE switchen, kontra om jag har 3G switchen. Stämmer detta? I så fall så måste jag återställa telefonen för att få tillbaka Telenor 14.0.

Ursprungligen av vicce:

Råkade precis uppdatera operatörsinställningarna på min iPhone 5, och fick då LTE switch istället för 3G switch. Mitt abonnemang hos Telenor har inte 4G då jag skaffade det innan de ändrade om sina abonnemang, och jag vill inte heller skaffa de nya, då min fria surf försvinner. Jag har läst någonstans att batteritiden försämras med LTE switchen, kontra om jag har 3G switchen. Stämmer detta? I så fall så måste jag återställa telefonen för att få tillbaka Telenor 14.0.

På ett sätt, ja. Stänger du av LTE med switchen så har du 2G och 3G kvar, stänger du av den med 3G-switchen så har du endast 2G kvar, vilket drar mindre batteri än 2G och 3G. Så förstår jag det.

Ursprungligen av vicce:

Råkade precis uppdatera operatörsinställningarna på min iPhone 5, och fick då LTE switch istället för 3G switch. Mitt abonnemang hos Telenor har inte 4G då jag skaffade det innan de ändrade om sina abonnemang, och jag vill inte heller skaffa de nya, då min fria surf försvinner. Jag har läst någonstans att batteritiden försämras med LTE switchen, kontra om jag har 3G switchen. Stämmer detta? I så fall så måste jag återställa telefonen för att få tillbaka Telenor 14.0.

LTE-switch på utan tillgång till bra LTE = sämre batteritid. Stänger du av LTE har du fortfarande lika bra som tidigare med 3G-switchen på. Det enda du inte kan göra är att stänga av även 3G för att få ännu bättre batteritid. Du kan så klart stänga av data helt och hållet så blir batteritiden lika bra som på gamla hederliga Ericsson T68i som man laddade på helgerna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-08-23 08:50
Ursprungligen av barbapappa_86:

På ett sätt, ja. Stänger du av LTE med switchen så har du 2G och 3G kvar, stänger du av den med 3G-switchen så har du endast 2G kvar, vilket drar mindre batteri än 2G och 3G. Så förstår jag det.

Ursprungligen av pmarriott:

LTE-switch på utan tillgång till bra LTE = sämre batteritid. Stänger du av LTE har du fortfarande lika bra som tidigare med 3G-switchen på. Det enda du inte kan göra är att stänga av även 3G för att få ännu bättre batteritid. Du kan så klart stänga av data helt och hållet så blir batteritiden lika bra som på gamla hederliga Ericsson T68i som man laddade på helgerna.

Då är jag med. Återställde telefonen igår, för att få tillbaka 3G switchen. Eftersom jag inte har 4G aktiverat på mitt abonnemang.
Går det att bli kvitt frågan (stänga av) om man vill uppdatera sina operatörsinställningar som kommer stup i kvarten?

Ursprungligen av vicce:

Då är jag med. Återställde telefonen igår, för att få tillbaka 3G switchen. Eftersom jag inte har 4G aktiverat på mitt abonnemang.
Går det att bli kvitt frågan (stänga av) om man vill uppdatera sina operatörsinställningar som kommer stup i kvarten?

Nej, det går inte. Men jag förstår inte, den enda konsekvensen av att uppdatera är att du inte enbart kan köra GPRS/EDGE. Med tanke på hur segt det är så tycker jag att valen 3G på eller ingen data alls är de enda vettiga. Och det kan du ju fortfarande med de nya inställningarna. Stäng av LTE så har du 3G. Stäng av mobildata så har du ingen data alls.

Ursprungligen av pmarriott:

Nej, det går inte. Men jag förstår inte, den enda konsekvensen av att uppdatera är att du inte enbart kan köra GPRS/EDGE. Med tanke på hur segt det är så tycker jag att valen 3G på eller ingen data alls är de enda vettiga. Och det kan du ju fortfarande med de nya inställningarna. Stäng av LTE så har du 3G. Stäng av mobildata så har du ingen data alls.

Det finns lägen där EDGE ger tillräckligt bra prestanda för att upprätthålla vissa tjänster så jag tycker nog att det kan vara relevant.

GPRS däremot är helt kört men det är väldigt sällan som jag hamnar på "GRPS only" (den runda symbolen)

Ursprungligen av BlackSmp:

Det finns lägen där EDGE ger tillräckligt bra prestanda för att upprätthålla vissa tjänster så jag tycker nog att det kan vara relevant.

GPRS däremot är helt kört men det är väldigt sällan som jag hamnar på "GRPS only" (den runda symbolen)

Fast det är väl bara Telia som har någon täckning på Edge att tala om? På Telenor är det ytterst sällan jag får Edge. Det är 3G eller GPRS som gäller där.

Ursprungligen av pmarriott:

Fast det är väl bara Telia som har någon täckning på Edge att tala om? På Telenor är det ytterst sällan jag får Edge. Det är 3G eller GPRS som gäller där.

Beror nog på vart man bor. Hur som haver så sparar man mer batteri med endast GSM & EDGE än med GSM, EDGE och 3G. Kan vara nyttigt då man endast är intresserad av att ringa och skicka SMS (iMessage kanske är tveksamt över EDGE?).

Ursprungligen av pmarriott:

Fast det är väl bara Telia som har någon täckning på Edge att tala om? På Telenor är det ytterst sällan jag får Edge. Det är 3G eller GPRS som gäller där.

I sådana fall förstår jag att du tycker att det är värdelöst. Telia (inte så bara:)) har bra EDGE täckning och jag faller i princip alltid ner på EDGE när det är 3G problem och nästan aldrig på GPRS

Ursprungligen av pmarriott:

Nej, det går inte. Men jag förstår inte, den enda konsekvensen av att uppdatera är att du inte enbart kan köra GPRS/EDGE. Med tanke på hur segt det är så tycker jag att valen 3G på eller ingen data alls är de enda vettiga. Och det kan du ju fortfarande med de nya inställningarna. Stäng av LTE så har du 3G. Stäng av mobildata så har du ingen data alls.

Många vill nog kunna välja bara GPRS/Edge. Jag är en av dem. T.ex. när jag var i Visby i år (vecka 27, Almedalsveckan) så fungerade det i en del fall mycket bättre att surfa runt på E än på 3G. Antagligen var Telias 3G-nät så oerhört överbelastat. Sedan brukar jag ha 3G avstängt när jag är hemma och istället köra på Wifi då det drar betydligt mindre batteri. Så det här med att 3G-switchen försvinner och man tvingas att ha antingen 3G eller LTE aktiverat är ju en otroligt dum idé som Apple kör med.

Ursprungligen av maskh:

Många vill nog kunna välja bara GPRS/Edge. Jag är en av dem. T.ex. när jag var i Visby i år (vecka 27, Almedalsveckan) så fungerade det i en del fall mycket bättre att surfa runt på E än på 3G. Antagligen var Telias 3G-nät så oerhört överbelastat. Sedan brukar jag ha 3G avstängt när jag är hemma och istället köra på Wifi då det drar betydligt mindre batteri. Så det här med att 3G-switchen försvinner och man tvingas att ha antingen 3G eller LTE aktiverat är ju en otroligt dum idé som Apple kör med.

Men om du ligger på WiFi så är ju surf över 3G i praktiken avstängt ändå. Att det ligger aktivt i bakgrunden drar minimalt med ström.

Ursprungligen av pmarriott:

Men om du ligger på WiFi så är ju surf över 3G i praktiken avstängt ändå. Att det ligger aktivt i bakgrunden drar minimalt med ström.

Upplever att det drar mer på batteriet när jag har 3G på även när jag samtidigt är ansluten till Wifi. Och då är det märkbart, även om det inte alls är så att det är så att det töms ut rejält och att jag känner ett behov av att stoppa i laddaren.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-08-23 16:05

Jo telefonen letar fortfarande signal med 3G när man kör WiFi, för att kunna ta emot telefonsamtal och SMS.

Ehh jag har 4G i Dalby. Det var märkligt. Med Telenor.

  • Superhjälte
  • 2013-09-19 17:09
Ursprungligen av grenhall:

Ehh jag har 4G i Dalby. Det var märkligt. Med Telenor.

Oj, oväntat ställe att bygga ut på.

Ursprungligen av Zop:

Oj, oväntat ställe att bygga ut på.

Oerhört. Försvann idag dock. Det kan inte ha hängt med från Malmö för jag gjorde en bredbandskoll på 29mbit ner och 8 upp på 35ms.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-23 19:24

Noterade att flera Carrier Updates har kommit till iOS7, standard är 15.0 men nu finns 15.1 till alla operatörer i Sverige utom Telenor. Bara Tele2 har en 15.1 för iPad.

Telia iPhone 15.1:
http://appldnld.apple.com/iOS7/CarrierBundles...
Har uppdaterat för overrides_N48, overrides_N49, N51&N53 (dvs iPhone 5s/5c i 2 olika versioner, måste alltså vara både den Europeiska och den från Australien)

Tre iPhone 15.1:
http://appldnld.apple.com/iOS7/CarrierBundles...
Har uppdaterat för overrides_N48, overrides_N49, N51&N53 (dvs iPhone 5s/5c i 2 olika versioner, måste alltså vara både den Europeiska och den från Australien)

Tele2 iPhone: 15.1:
http://appldnld.apple.com/iOS7/CarrierBundles...
Har uppdaterat för overrides_N48, overrides_N49, N51&N53 (dvs iPhone 5s/5c i 2 olika versioner, måste alltså vara både den Europeiska och den från Australien)

Tele2 iPad 15.1:
http://appldnld.apple.com/iOS7/CarrierBundles...
Ser ingen direkt uppdatering.

TDC iPhone 15.1:
http://appldnld.apple.com/iOS7/CarrierBundles...
Har uppdaterat för overrides_N48, overrides_N49, N51&N53 & N94
Vet inte vilken N94 är...

Edit 2: efter en del sökande hittade jag detta:

Citat:

iPhone4,1:0x08:0x8940:n94ap:iPhone
iPhone5,1:0x00:0x8950:n41ap:iPhone
iPhone5,2:0x02:0x8950:n42ap:iPhone
iPhone6,1:0x00:0x8960:n51ap:iPhone
iPhone6,2:0x02:0x8960:n53ap:iPhone
iPhone5,3:0x0A:0x8950:n48ap:iPhone
iPhone5,4:0x0E:0x8950:n49ap:iPhone

Overrides N48&N49 = iPhone 5c
N51&N53 = iPhone 5s

Senast redigerat 2013-09-23 23:21

Nu börjar även LTE för Telenor leta sig utanför centrala Stockholm (och Kista). Fick LTE-täckning vid Fredhäll/Kristineberg på Kungsholmen. Trevligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-24 10:56
Ursprungligen av MagnusM:

Noterade att flera Carrier Updates har kommit till iOS7, standard är 15.0 men nu finns 15.1 till alla operatörer i Sverige utom Telenor. Bara Tele2 har en 15.1 för iPad.

Tre iPhone 15.1:
http://appldnld.apple.com/iOS7/CarrierBundles...
Har uppdaterat för overrides_N48, overrides_N49, N51&N53 (dvs iPhone 5s/5c i 2 olika versioner, måste alltså vara både den Europeiska och den från Australien)

Edit 2: efter en del sökande hittade jag detta:
Overrides N48&N49 = iPhone 5c
N51&N53 = iPhone 5s

Bra sammanställning! Kul med någon som kollar ordentligt!

Så är din tolkning att det finns carrier settings för (i fallet med iPhone 5s) Model A1457 (säljs i Europa) samt Model A1530 (säljs i Asien)?

Det vore ju grymt bra! För det innebär (i princip) att man kan köpa en iPhone 5s var som helst i världen och köra den här hemma. (Så länge man köper GSM-modell och inte köper i USA)

Ursprungligen av Swift:

Telenor och Tele2's gemensamma bolag Net4Mobility har byggt 4G master i princip alla orter där det finns mer än några tusen invånare.
Om dom bygger i mindre orter här i Västerbotten så borde vara lika i resten av Sverige. Dom ligger då före telia på den fronten.
N4M installerade utrustning i våra lokaler i vintras.

Jag tror inte att du kan använda nya master som indikation för detta. Telia kan använda sina existerande siter och lägga till LTE utrustning i existerande kabinett (basstationer) utan att bygga nya master så en utbyggnad är inte lika synlig utifrån.

  • Medlem
  • 2013-09-24 14:25
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tror inte att du kan använda nya master som indikation för detta. Telia kan använda sina existerande siter och lägga till LTE utrustning i existerande kabinett (basstationer) utan att bygga nya master så en utbyggnad är inte lika synlig utifrån.

Därför jag tog bort mitt inlägg efter lite fundering.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-24 16:47
Ursprungligen av aminoff:

Bra sammanställning! Kul med någon som kollar ordentligt!

Så är din tolkning att det finns carrier settings för (i fallet med iPhone 5s) Model A1457 (säljs i Europa) samt Model A1530 (säljs i Asien)?

Det vore ju grymt bra! För det innebär (i princip) att man kan köpa en iPhone 5s var som helst i världen och köra den här hemma. (Så länge man köper GSM-modell och inte köper i USA)

Det är min tolkning. Dock har vi inte hittat mappningen mot modellnummer mot dessa koder:
iPhone6,1 = n51ap
iPhone6,2 = n53ap

USA & Japan = A1453 & A1553
Europa & Asien = A1457 & A1530

Edit: Har tittat i en Carrier Update 15.1 för ett Kanadensiskt bolag, men där använder man samma override filer som i Sverige, för samma beteckningar (N51, N53). Troligen finns det då bara 2 olika versioner av iPhone 5S och inte 4... men det förstår jag inte heller. Jaja.. det löser sig. Köp den som har stöd för 800, 900, 1800 & 2600 så är man safe för Europa i varje fall.

Senast redigerat 2013-09-24 17:18

Vad har ni för erfarenhet av Telenors täckning som befinner er runt Göteborg och övriga delarna av Västra Götaland? Funderar att skaffa mig Telenor så därför vill jag veta. Det går väl att diskutera detta i den här tråden?

Ursprungligen av madeinswe_91:

Vad har ni för erfarenhet av Telenors täckning som befinner er runt Göteborg och övriga delarna av Västra Götaland? Funderar att skaffa mig Telenor så därför vill jag veta. Det går väl att diskutera detta i den här tråden?

Problemet är mest att man bara kan se täckningen på 1800 MHz och det kommer inte att ge en bra bild av LTE täckningen som troligen är bättre på 2600 MHz bandet (och 800 MHz utanför städerna)

Ursprungligen av BlackSmp:

Problemet är mest att man bara kan se täckningen på 1800 MHz och det kommer inte att ge en bra bild av LTE täckningen som troligen är bättre på 2600 MHz bandet (och 800 MHz utanför städerna)

Alla dessa täckningskartor på operatörernas hemsida tar jag med nypa salt. Tycker inte de brukar stämma i praktiken. Hur är annars 3G då? De finns väl på fler ställen än LTE/4G?

Senast redigerat 2013-09-24 19:25
Ursprungligen av madeinswe_91:

Alla dessa täckningskartor på operatörernas hemsida tar jag med nypa salt. Tycker inte de brukar stämma i praktiken. Hur är annars 3G då? Den finns på fler ställen än LTE/4G?

Självklart.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Självklart.

Därför jag frågar er som har Telenor eller vet några som har erfarenhet av Telenor.

Ursprungligen av madeinswe_91:

Därför jag frågar er som har Telenor eller vet några som har erfarenhet av Telenor.

Jag har själv Telenor och bor uppe i norr (som du kan se). Är faktiskt väldigt nöjd med täckningen och deras täckningskarta tycker jag oftast stämmer, iaf enligt mig själv.

Som alltid när det gäller täckning så ska man kolla upp de platser där man oftast befinner sig, och kanske låta den operatör som har den bästa täckningen på den platsen/platserna väga tyngre i valet.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Jag har själv Telenor och bor uppe i norr (som du kan se). Är faktiskt väldigt nöjd med täckningen och deras täckningskarta tycker jag oftast stämmer, iaf enligt mig själv.

Som alltid när det gäller täckning så ska man kolla upp de platser där man oftast befinner sig, och kanske låta den operatör som har den bästa täckningen på den platsen/platserna väga tyngre i valet.

Just därför jag vill få reda på mer info om Telenors täckning. Gillar inte täckningen som jag har nu.

Ursprungligen av madeinswe_91:

Just därför jag vill få reda på mer info om Telenors täckning. Gillar inte täckningen som jag har nu.

Är din telefon inte operatörslåst så kan du alltid skaffa ett kontantkort för att testa täckningen, det är oftast det bästa alternativet. Oftast så är själva kontantkorten gratis, alt så betalar man endast någon hundralapp för att fylla på.

Bevaka tråden