Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jakten på den försvunna grillsmaken...

Tråden skapades och har fått 221 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Tror att högrev räcker gott och väl, ryggbiff kan vara för magert? Heston rockar!

På lördag blir det en pulled pork för mig, och på måndag då semestern börjar blir det ÄNTLIGEN ribs!

Ska inviga min BBQ Guru PartyQ på lördag, då jag ska på kalas undertiden min Pulled Pork ska ligga på grillen.

Icke! Svär du i kyrkan???
En riktigt fettsprängd ryggbiff nermald med högrev är en grym kombo.
Nästa test är Högrev + brisket (nedre delen av bringan).
Målet jag vill med detta är att öka köttsmaken i burgaren.
Jag kan rekommendera hamburgare.org

Såg ni Grillmästarna igår på TV4?

ps. Ribs på lördag. Samt SM-kycklingen. ds.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Icke! Svär du i kyrkan???
En riktigt fettsprängd ryggbiff nermald med högrev är en grym kombo.
Nästa test är Högrev + brisket (nedre delen av bringan).
Målet jag vill med detta är att öka köttsmaken i burgaren.
Jag kan rekommendera hamburgare.org

Såg ni Grillmästarna igår på TV4?

ps. Ribs på lördag. Samt SM-kycklingen. ds.

Ja Ryggbiff OCH högrev är ju en annan sak.. Lät som att du skulle testa på bara ryggbiff och den tror jag blir torr, om man inte maler ner lite bacon.

Hamburgare.org är grym, kanske lite väl kritiska ibland.

Lägg ut en bild på ribs:en så jag får något att bräcka.. hehe

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag vet att detta är ett datorforum men jag vet också att det finns ett antal passionerade grillkockar här.
Så jag måste fråga...

Jag har precis förberett Webern inför grillsäsongen, idag heter min Weber 57 cm Premium.

Jag tänder mina briketter/kol i ett tändrör.

Men av någon anledning tycker jag att grillsmaken försvunnit.
Visst köttet blir riktigt bra men det är ingen grillsmak på den.

Och det är inte rökträt jag vill åt nej nej utan den där vanliga grillsmaken.

Vad gör jag för fel?
Använder jag fel märke på kolen? Jag köper oftast ICAs svarta påsar.

Någon som har några tips?

I dag blev det 1.5 kg rostbiff:

Och 4 kg entrecote:

Blev riktigt bra om jag får säga det själv!

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-06-30 21:35

Jeflar! Vare ni 30 pers eller?

Mina bravader vid grillen kan bäst följas på instagram @mattiash2. När reportagen gjordes om mig efter Grill-SM publicerades min instagramadress så efter det har jag fått ett gäng nya följare som jag inte känner.
http://instagram.com/mattiash2

I helgen blev det kyckling och revben.
Torsdag blir det kyckling minst.

Har beställt och väntar på en bit Brisket. Texas nationalrätt när det kommer till grillning.

Fick även erbjudande om att vara med och grilla en hel spädgris. Det tackade jag självklart ja till.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Mina bravader vid grillen kan bäst följas på instagram @mattiash2. När reportagen gjordes om mig efter Grill-SM publicerades min instagramadress så efter det har jag fått ett gäng nya följare som jag inte känner.
http://instagram.com/mattiash2

I helgen blev det kyckling och revben.
Torsdag blir det kyckling minst.

Har beställt och väntar på en bit Brisket. Texas nationalrätt när det kommer till grillning.

Fick även erbjudande om att vara med och grilla en hel spädgris. Det tackade jag självklart ja till.

Det blev lax och ribs för oss i kväll, jag sälskar ribs ,men sambon är måttligt förtjust i dem..

Vet inte riktigt vad som står näst på menyn, något förslag?

Ursprungligen av filuren:

Jeflar! Vare ni 30 pers eller?

25 i alla fall.

Stefan jag har samma problem med ribbs som du.
Men jag har hittat ett sätt att göra dem på som min fru gillar.
Jag kör en enkel rub, paprikabasearad. Grillar dem på 100-120 grader i 2-3 timmar, glazar dem sedan bördsirap och låter de ligga en timme till. Dessa gillar hon. Även om hon tycker att ribbs är ett slöseri med mat. Mycket ben lite mat.

I kväll ska jag grillar US Angus Entrecoter. Sist jag smakade dessa höll jag på att svimma. En del av Guds arsele helt enkelt.

Tycker du ska köpa Jonas Crambys bok Texas BBQ och gräva ner dig. Finns många fina recept på skumma delar som är måttligt svåra att få tag på i Sverige.
Nu vet jag inte din fru har samma smakpreferenser som min och jublar inte över texasinslagen.
Så jag har börjar labba med att göra hela måltider med grillen.

Koka och grilla morätter och ha på sesamolja…. yiha! Satan i gatan vad gott!
Grilla paprika och lägga in dem över natten med lite annat gott i lagen, blir också grymt gott!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2013-07-02 19:10

Men hörni...grilla fisk då? Några tips eller idéer om det?

Det enda jag grillar i fiskväg är lax, blir tyvärr sällan något annat. Jag är inte till mycket hjälp där..

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2013-07-05 17:51

Idag blev det hamburgare igen...den här gången med:

http://www.grillhouse.se/marinadsenap/hot-headz-hot-n-spicy-jalapeno-serrano-mustard.html

Ser grym ut! Hur var den?

Jag har varit på resande fot så här har det inte grillats något, men nu blir det nya tag. Var nere i Malmö och passade på att besöka Borgeby Kryddgård. så nu är jag redo för BBQ i alla dess former..

  • Medlem
  • 2013-07-08 13:02

...förstår mig inte på grill-religonen alls... mina släktingar hade kunnat grilla glass och vatten om det bara gick!
/sign. "vad är det för fel på snabbmakaroner?"

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2013-07-08 13:05
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Ser grym ut! Hur var den?

Den är jättegod och precis lagom stark. Fick smaka den hos svågern på midsommar och var tvungen att beställa en burk...

Har ett kilo ryggbiff som ligger i en wet-rub nu, grillas på låg värme i morgon!

Sjukt nöjd med mitt kolmila-kol som jag kör nu! Grym kvalitet, stora fina bitar.

Någon som har bra förslag på tilltugg/förrätter?

Ursprungligen av lasselu:

Den är jättegod och precis lagom stark. Fick smaka den hos svågern på midsommar och var tvungen att beställa en burk...

BTW, har du smakat Johnnys Chipotle senap? Hur bra som helst! Rekommenderas.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Stefan jag har samma problem med ribbs som du.
Men jag har hittat ett sätt att göra dem på som min fru gillar.
Jag kör en enkel rub, paprikabasearad. Grillar dem på 100-120 grader i 2-3 timmar, glazar dem sedan bördsirap och låter de ligga en timme till. Dessa gillar hon. Även om hon tycker att ribbs är ett slöseri med mat. Mycket ben lite mat.

I kväll ska jag grillar US Angus Entrecoter. Sist jag smakade dessa höll jag på att svimma. En del av Guds arsele helt enkelt.

Tjejen gillar inte det söta/starka som tyvärr är det bästa med ribs..

Men men det är bara att bjuda hem grabbarna så.. Hehe

La på en laddning ribs klockan elva i morse, så de är färdiga till middag.

Hoppas de kommer att smaka! Kör äppleträ som rök.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-07-10 13:52
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

La på en laddning ribs klockan elva i morse, så de är färdiga till middag.

Hoppas de kommer att smaka! Kör äppleträ som rök.

Kan du ta bild eller beskriva hur du gjort där?
Ser ut som 57cm galler med två dropfat under, sen något under dem?

Ursprungligen av Json_81:

Kan du ta bild eller beskriva hur du gjort där?
Ser ut som 57cm galler med två dropfat under, sen något under dem?

Kan ta en bild när jag öppnar den, men det är först klockan 16. Öppnar bara en gång under de 6 timmar de ligger på grillen, det är när jag penslar dem med mops.

Det är en primo Oval XL, så grillen är lite större än en 57 cm. Och är oval, men det spelar ingen roll.

Det är en laddning kol, sedan heat-deflectors (D-Plates) (för att hela grillen ska grilla indirekt) sedan står det droppfat med lite äpplejuice i bara för att det inte ska bli rök av saften från ribsen. Ribsen ligger i en ribshållaren från Weber, tyvärr är den lite fel i formatet för min grill.

Så här ser det ut utan galler, under keramiken ligger kolet:

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-07-10 15:28
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Kan ta en bild när jag öppnar den, men det är först klockan 16. Öppnar bara en gång under de 6 timmar de ligger på grillen, det är när jag penslar dem med mops.

Det är en primo Oval XL, så grillen är lite större än en 57 cm. Och är oval, men det spelar ingen roll.

Det är en laddning kol, sedan heat-deflectors (D-Plates) (för att hela grillen ska grilla indirekt) sedan står det droppfat med lite äpplejuice i bara för att det inte ska bli rök av saften från ribsen. Ribsen ligger i en ribshållaren från Weber, tyvärr är den lite fel i formatet för min grill.

Så här ser det ut utan galler, under keramiken ligger kolet:

Förstår jag rätt, du har alltså kol, keramik (googlade på d-plate men fick inget vettigt), droppfat, galler.
Kan verkligen kol hålla värmen så länge?
Har du tagit bort nedre gallret eller är det inget sådant på din grill?
Och den här keramiken är det typ en pizza-sten eller något helt annat?

Ursprungligen av Json_81:

Förstår jag rätt, du har alltså kol, keramik (googlade på d-plate men fick inget vettigt), droppfat, galler.
Kan verkligen kol hålla värmen så länge?
Har du tagit bort nedre gallret eller är det inget sådant på din grill?
Och den här keramiken är det typ en pizza-sten eller något helt annat?

Japp rätt och riktigt!

ja nu kör jag bara halva grillen med kol, men det räcker i alla fall i 16+ timmar. En hel grill klarar det dubbla, i och med keramiken så är de löjligt effektiva. Hur grymma som helst på vintern då det är kallt ute!

Inte den bästa videon, men i alla fall en kort genomgång av hur den fungerar.

https://www.youtube.com/watch?v=1mUiuAs7TWs

Bästa grill jag haft! Håller temperaturen +-2 grader i timmar utan tillsyn.

En kortare video som visar mer hur den fungerar, det går faktiskt att ha ett tredje grillgaller också om man vill. Men det är kaaaanske lite overkill.. Jag har grillat åt 25 personer på den i sommar, på en laddning så.. (utan extra galler)

https://www.youtube.com/watch?v=YAH0IyyzLI4

edit: BTW kolla de tidigare bilderna i tråden så ser du hur jag brukar grilla.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-07-11 12:30

Gillar verkligen det jag ser hos Primo. Får nog bli en sådan till mitt utekök framöver

Ursprungligen av MatsOlov:

Gillar verkligen det jag ser hos Primo. Får nog bli en sådan till mitt utekök framöver

Jag är löjligt nöjd, särskilt med möjligheten till direkt/indirekt grillning på samma gång. Sen att jag slipper lägga flera tusen på weberbriketter varje år gör inget..

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-07-12 06:59
Ursprungligen av MatsOlov:

Gillar verkligen det jag ser hos Primo. Får nog bli en sådan till mitt utekök framöver

Samma här. Blir grymt sugen. En Weber framstår som rena skräpet i jämförelse.

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Jag är löjligt nöjd, särskilt med möjligheten till direkt/indirekt grillning på samma gång. Sen att jag slipper lägga flera tusen på weberbriketter varje år gör inget..

Vad har du för kol/briketter för att få så lång brinntid?

Ursprungligen av onnyt:

Samma här. Blir grymt sugen. En Weber framstår som rena skräpet i jämförelse.

Vad har du för kol/briketter för att få så lång brinntid?

Weber är bra, men Primo tar det till en annan nivå. Framförallt effektiviteten, jag brukar köra vanligt ICA/Coop kol men nu kör jag kolmilekol. Det är ju 100 kg keramik så den håller värmen extremt bra!

På primogrillforum.com finns det många roliga trådar om mat och bänkbyggen till Primo.

Börjar nu återkomma till livet.
I förrgår kom vår vinst från Grill-SM. Vår egen bbq-kock.
Han gjorde en middag. Ja jäklar.
4 sorters kyckling, urbenad rökt, beer-can, filé med glaze (ljuvligt god!) och sliders.
Middag för 14 personer och det blev över för minst tre måltider till.
Riktigt skoj att få följa en riktigt kock jobba med mat och grillar.
Jag var nissen som skötte grillarna och såg till att de höll de temperaturer han behövde.
Så klart en som var glödhet, en som var medel och två som vara typ 120 grader.
Men det roligaste var ändå när han grillade vattenmelon.
Han gillade Weber, men hade provat ett green egg och var imponerad men tyckte de var för dyra för vad det var, en grill.

Jäklar vilket skoj pris vi fick! En riktigt höjdar kväll! Bästa denna sommar.
Och nej jag kommer inte grilla kyckling mer denna sommar.

Hur grillade han vattenmelonen? Låter som en rolig efterrätt!

Låter som en grym kväll!

Bevaka tråden