Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

7.0 ute

Tråden skapades och har fått 687 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-01 21:58

Någon annan som har problem med batteri? Upplever svårigheter med batteriet i 7an. Har nu dött två ggr på ett dygn med laddning i mellan. Har aldrig varit med om nått så dåligt med tidigare ios.
Det är något konstigt, har följt allt tips att stänga av tjänster, men ändå dör den rekordsnabbt!
Kör med 4S.

Ursprungligen av D_Odell:

Någon annan som har problem med batteri? Upplever svårigheter med batteriet i 7an. Har nu dött två ggr på ett dygn med laddning i mellan. Har aldrig varit med om nått så dåligt med tidigare ios.
Det är något konstigt, har följt allt tips att stänga av tjänster, men ändå dör den rekordsnabbt!
Kör med 4S.

http://www.99mac.se/forum/t/301416-felsoka-ip...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-02 10:39

Bento synkar inte längre. Suck. Så uppdatera inte till iOS7 innan du synkat ändringarna från telefonen.

Hittade lösningen här: http://forums.filemaker.com/posts/dab60c27bb?...

Jag har ändrat rätt mycket inställningar i min iPhone 5 och nu tycker jag att den har betydligt bättre batteri än innan.

Några tips: Ta bort bakgrundsuppdateringar, ta bort att eposten ständigt söker efter nya mail, anpassa notiser och platsttjänster efter vad du verkligen använder.

Övriga tips: Youtube

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-10-02 13:10
Ursprungligen av D_Odell:

Någon annan som har problem med batteri? Upplever svårigheter med batteriet i 7an. Har nu dött två ggr på ett dygn med laddning i mellan. Har aldrig varit med om nått så dåligt med tidigare ios.
Det är något konstigt, har följt allt tips att stänga av tjänster, men ändå dör den rekordsnabbt!
Kör med 4S.

Tycker bara att det har gått utför sedan IOS 5. Att man skall behöva att ha med sig laddare i alla lägen är ta mig fan skandal. Kommer att köpa ett kontantkort till min gamla Nokia. Där har man i alla fall batteri i 3-4 dagar. Jag har stängt av i stort sett allt men ändå maxar jag på 6 timmar efter en clean install. Vet inte riktigt vad jag skall ta mig till. En gång i tiden fungerade livet bra utan iPhone men vete fan om man vill tillbaka dit

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-02 14:58
Ursprungligen av onnyt:

Tycker bara att det har gått utför sedan IOS 5. Att man skall behöva att ha med sig laddare i alla lägen är ta mig fan skandal. Kommer att köpa ett kontantkort till min gamla Nokia. Där har man i alla fall batteri i 3-4 dagar. Jag har stängt av i stort sett allt men ändå maxar jag på 6 timmar efter en clean install. Vet inte riktigt vad jag skall ta mig till. En gång i tiden fungerade livet bra utan iPhone men vete fan om man vill tillbaka dit

Kallas för smartphone sjukan

Senast redigerat 2013-10-02 15:10
Ursprungligen av D_Odell:

Någon annan som har problem med batteri? Upplever svårigheter med batteriet i 7an. Har nu dött två ggr på ett dygn med laddning i mellan. Har aldrig varit med om nått så dåligt med tidigare ios.
Det är något konstigt, har följt allt tips att stänga av tjänster, men ändå dör den rekordsnabbt!
Kör med 4S.

Denna är väl direkt riktat mot iOS7. Har inte testat själv ännu men den kanske kan vara till någon hjälp?

http://gizmodo.com/how-to-take-care-of-your-s...

  • Medlem
  • International user
  • 2013-10-02 19:16
Ursprungligen av onnyt:

Tycker bara att det har gått utför sedan IOS 5. Att man skall behöva att ha med sig laddare i alla lägen är ta mig fan skandal. Kommer att köpa ett kontantkort till min gamla Nokia. Där har man i alla fall batteri i 3-4 dagar. Jag har stängt av i stort sett allt men ändå maxar jag på 6 timmar efter en clean install. Vet inte riktigt vad jag skall ta mig till. En gång i tiden fungerade livet bra utan iPhone men vete fan om man vill tillbaka dit

6 timmar? Då är din telefon trasig, byt ut den.

Att en gammal Nokia håller 3-4 dagar är inte så konstigt.

Ursprungligen av onnyt:

Tycker bara att det har gått utför sedan IOS 5. Att man skall behöva att ha med sig laddare i alla lägen är ta mig fan skandal. Kommer att köpa ett kontantkort till min gamla Nokia. Där har man i alla fall batteri i 3-4 dagar. Jag har stängt av i stort sett allt men ändå maxar jag på 6 timmar efter en clean install. Vet inte riktigt vad jag skall ta mig till. En gång i tiden fungerade livet bra utan iPhone men vete fan om man vill tillbaka dit

Menar du sex timmar från det att du kopplar ur från laddaren eller sex timmar använd tid?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-10-02 20:59
Ursprungligen av onnyt:

Tycker bara att det har gått utför sedan IOS 5. Att man skall behöva att ha med sig laddare i alla lägen är ta mig fan skandal. Kommer att köpa ett kontantkort till min gamla Nokia. Där har man i alla fall batteri i 3-4 dagar. Jag har stängt av i stort sett allt men ändå maxar jag på 6 timmar efter en clean install. Vet inte riktigt vad jag skall ta mig till. En gång i tiden fungerade livet bra utan iPhone men vete fan om man vill tillbaka dit

6timmar? Kanske dags för nytt batteri?
Själv trodde jag att batteritiden påverkades - procenten rann iväg och landar på 1%. Och sen stannar den där... På ett 1,5år gammalt batteri. Kanske dags för nytt för mig med?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-10-02 21:10
Ursprungligen av reboot81:

6timmar? Kanske dags för nytt batteri?
Själv trodde jag att batteritiden påverkades - procenten rann iväg och landar på 1%. Och sen stannar den där... På ett 1,5år gammalt batteri. Kanske dags för nytt för mig med?

Känns som om du har minst ett problem till att ta hand om....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-02 21:27

Efter att lagt in iOS7 på min iPad2 påminner mig känslan om hur det var att försöka använda iPad1 en tid efter att jag köpt 2an. Helt och hållet oanvändbar

Ursprungligen av FreddeB:

Efter att lagt in iOS7 på min iPad2 påminner mig känslan om hur det var att försöka använda iPad1 en tid efter att jag köpt 2an. Helt och hållet oanvändbar

Ja, jag trodde jag var den enda med den upplevelsen i Sverige efter att ha läst i alla trådar här och blivit "tillrättavisad", men det känns skönt att man inte är ensam.

Kör 6.x igen på iPad 2 och iPad mini, flyter på fint.

http://arstechnica.com/apple/2013/09/dont-let...

Senast redigerat 2013-10-02 22:14
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-02 22:01
Ursprungligen av keptang:

Ja, jag trodde jag var den enda med den upplevelsen i Sverige efter att ha läst i alla trådar här och blivit "tillrättavisad", men det känns skönt att man inte är ensam.

Kör 6.x igen på iPad 2 och iPad mini, flyter på fint.

Vi vet båda att vi alltid har rätt:)! Grattis till 6:an, jag har tappat JB-stinget helt men sparade undan blobs för 6.x så nu återstår bara att försöka mig på en downgrade... På ngt vänster ska det gå

Ursprungligen av FreddeB:

Vi vet båda att vi alltid har rätt:)! Grattis till 6:an, jag har tappat JB-stinget helt men sparade undan blobs för 6.x så nu återstår bara att försöka mig på en downgrade... På ngt vänster ska det gå

Gjorde det innan Apple slutade signera iOS 6.x så det var bara att återställa via DFU, verkar som det är stopp nu enligt vad jag läst, men kanske går med något trix.

  • Medlem
  • 2013-10-02 22:35

Jag har också problem med batteri. Igår eller förrgår, så hade jag runt 15% batteri såg jag, sen gick den ner till 1% på en gång och stängde av sig. Sen satte jag i laddaren och startade upp den så fort jag kunde och hade helt plötsligt 34%! Jättekonstigt!

Ursprungligen av jac:

Jag har också problem med batteri. Igår eller förrgår, så hade jag runt 15% batteri såg jag, sen gick den ner till 1% på en gång och stängde av sig. Sen satte jag i laddaren och startade upp den så fort jag kunde och hade helt plötsligt 34%! Jättekonstigt!

Det är i alla fall inte ios7 specifikt. Jag har råkat ut för det där på en av mina gamla telefoner enstaka gånger - mest påtagligt när det var kallt ute.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-10-03 08:35
Ursprungligen av reboot81:

6timmar? Kanske dags för nytt batteri?
Själv trodde jag att batteritiden påverkades - procenten rann iväg och landar på 1%. Och sen stannar den där... På ett 1,5år gammalt batteri. Kanske dags för nytt för mig med?

jag har även en gammal iPhone 3G och på den räcker batteriet i två dagar. Inte konstigt egentligen med tanke på att det inte är så mycket lull lull i IOS 4 som drar ur batteriet.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-10-03 08:36
Ursprungligen av BlackSmp:

Menar du sex timmar från det att du kopplar ur från laddaren eller sex timmar använd tid?

Från det att jag drar ur laddaren.

Ursprungligen av onnyt:

Från det att jag drar ur laddaren.

Det är verkligen skit... Jag har omkring 6 timmars användningstid men det är ju något helt annat. Det var därför som jag undrade.

Har du kontrollerat under inställningar-allmänt-användning? Vad säger den? Får du använd tid=total tid? I sådana fall har du troligen något mjukvaruproblem - annars så måste batteriet vara helt kört.

Nu vet jag inte riktigt hur mitt batteri är egentligen men något som stör mig och som jag hade egentligen problem med innan iOS 7. Det är att min iPad får 99% när jag kopplar ur den ifrån laddaren efter att den har laddat över natten. Varför blir det så? :S Jag har förstått att indikatorn är en uppskattning men varför 99% och inte 100? Händer ibland att den visar till och med 97 %. På telefonen så blir det 100%.

Jag brukar alltid en gång i månaden göra en sådan kalibrering att man kör batteriet tills den tar slut och sedan laddar tills den är helt färdig. Hm, jag brukar ha som rutin att köra helt slut på batteriet en gång i månaden. Den visar då 100% och sedan kommer problemet att det endast blir 99% när man kopplar ur den nästa gång.

Brukar lösa sig om man startar om den genom håll in hemknapp + on/off knapp tillsammans till den rebootar. Det skall man inte behöva göra? Kan man lämna in detta på garanti?

Ursprungligen av madeinswe_91:

Nu vet jag inte riktigt hur mitt batteri är egentligen men något som stör mig och som jag hade egentligen problem med innan iOS 7. Det är att min iPad får 99% när jag kopplar ur den ifrån laddaren efter att den har laddat över natten. Varför blir det så? :S Jag har förstått att indikatorn är en uppskattning men varför 99% och inte 100? Händer ibland att den visar till och med 97 %. På telefonen så blir det 100%.

Jag brukar alltid en gång i månaden göra en sådan kalibrering att man kör batteriet tills den tar slut och sedan laddar tills den är helt färdig. Hm, jag brukar ha som rutin att köra helt slut på batteriet en gång i månaden. Den visar då 100% och sedan kommer problemet att det endast blir 99% när man kopplar ur den nästa gång.

Brukar lösa sig om man startar om den genom håll in hemknapp + on/off knapp tillsammans till den rebootar. Det skall man inte behöva göra? Kan man lämna in detta på garanti?

Mitt halvt skämtsamma svar och halvt allvarliga svar är att: slå av visningen av batteriprocent under inställningar/allmänt/användning.

Så vitt som jag har förstått så är det där med batterikalibrering en myt och ingenting som har någon effekt alls. Det är i alla fall ingenting som jag tillämpar. Jag laddar telefonen varje kväll och Ipaden när det behövs (vanligtvis när den är nere under 20% eller så vid kvällen).

Men varför bekymra sig om att indikatorn visar 99? Inte räcker batteriet längre bara för att du gör reboot och den visar 100 efter det.

Vad har du för driftstid totalt sett på din Ipad? Verkar den dålig?

Senast redigerat 2013-10-03 18:56
Ursprungligen av madeinswe_91:

Kan man lämna in detta på garanti?

Du kan pröva! Byta batteri är inte heller väldans dyrt. Men inte heller så hyggligt av äpplet att bara ge 1års garanti för en produkt som kostar över 6000kr.

Ursprungligen av BlackSmp:

Mitt halvt skämtsamma svar och halvt allvarliga svar är att: slå av visningen av batteriprocent under inställningar/allmänt/användning.

Så vitt som jag har förstått så är det där med batterikalibrering en myt och ingenting som har någon effekt alls. Det är i alla fall ingenting som jag tillämpar. Jag laddar telefonen varje kväll och Ipaden när det behövs (vanligtvis när den är nere under 20% eller så vid kvällen).

Men varför bekymra sig om att indikatorn visar 99? Inte räcker batteriet längre bara för att du gör reboot och den visar 100 efter det.

Jag är orolig att det kan vara något fel? Inte vill jag behöva starta om den varje dag..men hur mycket kan det påverkas av att startar om eller inte? Om det skulle gå på garanti / reklamation skulle inte du gjort det då?För ibland är den 100, ibland 99, ibland 97-98 så man börjar undra. Visst håller jag med om att man kanske inte kan få exakt den batteritiden som Apple utlovar för det finns så mycket som påverkar, ljusstyrka, appanvändning, använt internet & push osv men men man vill ju vara pedant om sina grejer.

Så du gör inte detta med din laptop alls heller? Apple skriver ju till och med att de rekommenderar det någon gång i månaden för att batteriet mår bra av det.

Vad har du för driftstid totalt sett på din Ipad? Verkar den dålig?

Ursprungligen av D_Odell:

Du kan pröva! Byta batteri är inte heller väldans dyrt. Men inte heller så hyggligt av äpplet att bara ge 1års garanti för en produkt som kostar över 6000kr.

Det är det som jag inte riktigt vet..för det är ju så mycket som spelar roll, appar, internet, push och grejer..det där med använding sedan laddning som man ser under inställningar säger inte så mycket. Sedan de gångerna jag har startat om så som jag beskrev det så nollställs den statistiken.

Tror inte jag vågar göra det på min iPad, möjligtvis att jag tänker det göra inom kommande framtid på min iPhone 4 för den skall keep stil going strong.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-10-03 19:42
Ursprungligen av D_Odell:

Du kan pröva! Byta batteri är inte heller väldans dyrt. Men inte heller så hyggligt av äpplet att bara ge 1års garanti för en produkt som kostar över 6000kr.

Kvittar eftersom man har 3års reklamationsrätt.

Ursprungligen av zappee:

Kvittar eftersom man har 3års reklamationsrätt.

Du har normalt sett inte reklamationsrätt i tre år på batterier. Och sedan blir det upp till Dig som kund att bevisa fabrikationsfel när det har gått 1 år (eller efter 6 månader om man inte har tillverkargaranti som täcker)

Råkade ut för "Androidbuggen" i dag, att jag inte kunde dra slidern för att svara
har aldrig råkat ut för detta tidigare, men alla jag vet med Android svär hela dagarna på detta problem

Ursprungligen av zappee:

Kvittar eftersom man har 3års reklamationsrätt.

I stort sett omöjligt att hävda denna rätt om det inte gått ut från tillverkaren att ett känt fel finns

Ursprungligen av disktant:

Råkade ut för "Androidbuggen" i dag, att jag inte kunde dra slidern för att svara
har aldrig råkat ut för detta tidigare, men alla jag vet med Android svär hela dagarna på detta problem

Har hänt mig av och till genom iOS 4-7.

Bevaka tråden