Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

7.0 ute

Tråden skapades och har fått 687 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av pmarriott:

Har hänt mig av och till genom iOS 4-7.

Jäkla röta jag haft dom senaste 3 åren då
kan inte minnas att det hänt en endaste gång

Ursprungligen av zappee:

Kvittar eftersom man har 3års reklamationsrätt.

Ursprungligen av maskh:

Du har normalt sett inte reklamationsrätt i tre år på batterier. Och sedan blir det upp till Dig som kund att bevisa fabrikationsfel när det har gått 1 år (eller efter 6 månader om man inte har tillverkargaranti som täcker)

Ursprungligen av disktant:

I stort sett omöjligt att hävda denna rätt om det inte gått ut från tillverkaren att ett känt fel finns

Det är väl garanti på sådant i ett år? Köpte den i november så kanske skall passa på? Vad jag har läst så hittar jag ingen direkt information om detta. Jag vill minnas att jag hade precis sånt här problem med min iPhone men det försvann med tiden.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-03 22:15

Ska du lämna in den för garantiproblem om den visar 99 % istället för 100 %? Det kommer du nog inte att få hjälp med. Säg att din enhet funkar i 20 timmar med 100 %, då blir det 12 min kortare tid med 99 %. Inget du kommer att märka, och inget som går på garantin.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-10-03 22:48
Ursprungligen av disktant:

I stort sett omöjligt att hävda denna rätt om det inte gått ut från tillverkaren att ett känt fel finns

Nej det är det verkligen inte, har själv lyckats flera gånger.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-08 10:39

Jag har ett komplext lösenkodlås som kickar in efter 15 minuter. Jag sitter ofta i långa telefonkonferenser och sedan uppgradering till iOS7 kan jag inte avsluta pågående telefonkonferens utan att först låsa upp telefonen... (detta var inget problem med iOS5/6)

Är det fler än jag som upplever detta?

Ursprungligen av FreddeB:

Jag har ett komplext lösenkodlås som kickar in efter 15 minuter. Jag sitter ofta i långa telefonkonferenser och sedan uppgradering till iOS7 kan jag inte avsluta pågående telefonkonferens utan att först låsa upp telefonen... (detta var inget problem med iOS5/6)

Är det fler än jag som upplever detta?

Jag fick detta problem efter att mitt företag påtvingat komplext lösenord via certifikatfil på telefonen. Men inte alltid. Dock så har jag 6.1.4 (iPhone5) fortfarande. Har du en "managerad" telefon via Active Sync eller likande?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-08 16:14
Ursprungligen av primu[s]®:

Jag fick detta problem efter att mitt företag påtvingat komplext lösenord via certifikatfil på telefonen. Men inte alltid. Dock så har jag 6.1.4 (iPhone5) fortfarande. Har du en "managerad" telefon via Active Sync eller likande?

Intressant. Telefonen är "managerad" på alla möjliga sätt för att ge arbetsgivaren 100% koll på vad jag gör... dock inte via Active Sync. Jag har 4 konfigurationsprofiler installerade och 5 certifikat, jag får helt enkelt testa samma procedur med en naken iPhone på iOS7 för att se om det är dessa profiler och certifikat som ställer till det

Ursprungligen av FreddeB:

Intressant. Telefonen är "managerad" på alla möjliga sätt för att ge arbetsgivaren 100% koll på vad jag gör... dock inte via Active Sync. Jag har 4 konfigurationsprofiler installerade och 5 certifikat, jag får helt enkelt testa samma procedur med en naken iPhone på iOS7 för att se om det är dessa profiler och certifikat som ställer till det

Jag har GOOD på min telefon men det finns ju flera olika.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-08 19:45
Ursprungligen av primu[s]®:

Jag har GOOD på min telefon men det finns ju flera olika.

ok, min arbetsgivare är stor och har utvecklat ett eget system

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-16 21:10

Det börjar bli riktigt tröttsamt att det tar en himla tid för Siri att svara, första försöket resulterar alltid i ett felmeddelande (I'm really sorry ...)

Ett annat felmeddelande jag får ofta efter uppdateringen är "Det gick inte att ansluta till iTunes Store", kort därefter går det att ansluta. Det dyker upp en majoritet av gångerna jag klickar på en länk till en app/låt/podd

Undrar lite hur "Wi-Fi-nätverk" i platstjänster fungerar. Är det någon som vet? Jag antar att enheten knyter ihop geografiska positioner med nätverksnamn eller något liknande.
För mig går det igång varje gång jag väcker telefonen, på min mors telefoner har det inte gått igång på ett helt dygn.
Jag har lite Wi-Fi-problem med min telefon också (som Apple Store inte vill bry sig om), det kan ha med saken att göra.

Ursprungligen av jac:

Jag har också problem med batteri. Igår eller förrgår, så hade jag runt 15% batteri såg jag, sen gick den ner till 1% på en gång och stängde av sig. Sen satte jag i laddaren och startade upp den så fort jag kunde och hade helt plötsligt 34%! Jättekonstigt!

Exakt det här hände mig idag. Tog ur luren ur laddaren 08:00. Kl 14:00 får jag "20% kvar meddelandet" en sekund efter det dör telefonen. Kommer hem och sätter i laddaren. Visar 58%.

Nu tänker jag ju så klart låta den sitta i tills fulladdad och några timmar till men har ni några övriga tips? Jag skulle säga att jag upplever batteritiden på ios 7 till 50% sämre än innan.

Ursprungligen av jurassic579:

Exakt det här hände mig idag. Tog ur luren ur laddaren 08:00. Kl 14:00 får jag "20% kvar meddelandet" en sekund efter det dör telefonen. Kommer hem och sätter i laddaren. Visar 58%.

Nu tänker jag ju så klart låta den sitta i tills fulladdad och några timmar till men har ni några övriga tips? Jag skulle säga att jag upplever batteritiden på ios 7 till 50% sämre än innan.

Jag tror inte att det där är ett problem isolerat till IOS7. Jag har haft det vid enstaka tillfällen på mina tidigare telefoner (4/4s). Tror inte att jag har upplevt det på 5:an men är osäker. När jag har upplevt det så har jag bland annat sett hur batteriindikatorn föll med 20 procentenheter i ett svep medan jag tittade på den.

Jag upplever batteritiden bättre på IOS7 än IOS6. Innan jag fick min 5s så noterade jag att efter en tids användning (då talar vi veckor) med senare betareleaser av IOS7 så blev batteritiden bättre och bättre. Min upplevelse var att telefonen optimerade efter mitt användningsmönster på något sätt. Detta är ingenting som jag har bevisning för utan bara en upplevd känsla (och jag har sett några andra som har rapporterat liknande)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-19 16:17
Ursprungligen av jurassic579:

Exakt det här hände mig idag. Tog ur luren ur laddaren 08:00. Kl 14:00 får jag "20% kvar meddelandet" en sekund efter det dör telefonen. Kommer hem och sätter i laddaren. Visar 58%.

Nu tänker jag ju så klart låta den sitta i tills fulladdad och några timmar till men har ni några övriga tips? Jag skulle säga att jag upplever batteritiden på ios 7 till 50% sämre än innan.

Tror inte heller det har med ios 7 att göra. Jag skulle som du gjort ladda den fullt, göra en hard reset (håll in hemknappen + power) och låta den ladda ur helt några gånger. Helst nollställa telefonen utan backup. Gör det fortfarande om samma beteende skulle jag lämna in den till Apple, då låter det som det är något fel på batteriet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-19 16:20

Min iPhone 5 har också fått bättre batteritid med iOS7 när jag inte använder den. Strömsparfunktionerna verkar ha förbättrats.
Däremot tycker jag den drar med vid användning än tidigare.

Ursprungligen av kenjon:

Min iPhone 5 har också fått bättre batteritid med iOS7 när jag inte använder den. Strömsparfunktionerna verkar ha förbättrats.
Däremot tycker jag den drar med vid användning än tidigare.

Samma för min fru, drar betydligt mer batteri vid användning verkar det som.

  • Medlem
  • 2013-10-19 20:11
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tror inte att det där är ett problem isolerat till IOS7. Jag har haft det vid enstaka tillfällen på mina tidigare telefoner (4/4s). Tror inte att jag har upplevt det på 5:an men är osäker. När jag har upplevt det så har jag bland annat sett hur batteriindikatorn föll med 20 procentenheter i ett svep medan jag tittade på den.

Jag upplever batteritiden bättre på IOS7 än IOS6. Innan jag fick min 5s så noterade jag att efter en tids användning (då talar vi veckor) med senare betareleaser av IOS7 så blev batteritiden bättre och bättre. Min upplevelse var att telefonen optimerade efter mitt användningsmönster på något sätt. Detta är ingenting som jag har bevisning för utan bara en upplevd känsla (och jag har sett några andra som har rapporterat liknande)

Jag har aldrig varit med om det med iOS 6, men upplevt det flera gånger under iOS 7.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2013-10-19 20:49
Ursprungligen av keptang:

Samma för min fru, drar betydligt mer batteri vid användning verkar det som.

Har ni stängt av den där larvigt onödiga paralaxeffekten och all jäkla transparens? Detta drar kanske inte så värst mycket batteri men nog fasen lär det dra lite mer. Det var det första jag gjorde och jag kan inte påstå att jag upplevt varken bättre eller sämre batteri. Ibland blir jag förvånad när jag ser 80% när det borde vara 60%. Men tvärt om händer också.

Ursprungligen av Spooky:

Har ni stängt av den där larvigt onödiga paralaxeffekten och all jäkla transparens? Detta drar kanske inte så värst mycket batteri men nog fasen lär det dra lite mer. Det var det första jag gjorde och jag kan inte påstå att jag upplevt varken bättre eller sämre batteri. Ibland blir jag förvånad när jag ser 80% när det borde vara 60%. Men tvärt om händer också.

Har inte stängt av något utan kör vad Apple tycker att man bör köra på en 5a.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2013-10-20 00:47
Ursprungligen av keptang:

Har inte stängt av något utan kör vad Apple tycker att man bör köra på en 5a.

Apple är inte längre vad det en gång var. iOS 7 känns som ett trendbrott. Nu börjar så smått form gå lite före funktion.

- Vi gör allt lite transparent. Som i windows vista ungefär.
- Men kommer inte processorn jobba hårdare då och därmed förkorta batteritiden?
- Äh!? Spela roll om man har 5 eller 10% kvar när du sätter laddaren i den på kvällen. Nu kör vi transparent. Det är coolt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-20 08:03

Det är inget trendbrott att det klagas över batteritiden vid varje byte av iOS version. ?

  • Medlem
  • International user
  • 2013-10-20 10:24
Ursprungligen av Spooky:

Apple är inte längre vad det en gång var. iOS 7 känns som ett trendbrott. Nu börjar så smått form gå lite före funktion.

- Vi gör allt lite transparent. Som i windows vista ungefär.
- Men kommer inte processorn jobba hårdare då och därmed förkorta batteritiden?
- Äh!? Spela roll om man har 5 eller 10% kvar när du sätter laddaren i den på kvällen. Nu kör vi transparent. Det är coolt.

Har du över huvud taget några belägg för det?

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2013-10-20 15:41
Ursprungligen av zappee:

Har du över huvud taget några belägg för det?

Det var väll kanske inte ett försök att beskriva cold hard facts, utan snarare ett försöka att beskriva en känsla jag fått i och med iOS 7.

  • Medlem
  • ?
  • 2013-10-20 19:26
Ursprungligen av Spooky:

Det var väll kanske inte ett försök att beskriva cold hard facts, utan snarare ett försöka att beskriva en känsla jag fått i och med iOS 7.

?Vad som drar onödigt med ström är komplext att hitta och med ett omarbetat iOS blir det inte enklare. Det kan vara att man snikat med en gratis app istället för att köpa en reklamfri. Hittade följade på pc för alla: "Annonser och regelbundet användande av telefonens gps står nämligen, enl amerikanska forskaren Abhinav Pathak, för 75% av den energi som gratisapparna konsumerar. Som exempel nämner han Angry Birds. I gratis versionen tar spelet 20%, men hela 45% används till att spåra användaren och skicka relevanta annonser till mobilen. Gps-mottagaren står ofta på i 10 sek vid varje spårning, trots att platsen redan har identifierats". Sen kommer Apple att fila på systemet i vanlig ordning. Själv har bara betal-appar där detta är möjligt och med mophie:s batteriskal slipper jag bry mig att GPS:en alltid ligger på och loggar.

Senast redigerat 2013-10-21 09:17
Ursprungligen av Spooky:

Apple är inte längre vad det en gång var. iOS 7 känns som ett trendbrott. Nu börjar så smått form gå lite före funktion.

- Vi gör allt lite transparent. Som i windows vista ungefär.
- Men kommer inte processorn jobba hårdare då och därmed förkorta batteritiden?
- Äh!? Spela roll om man har 5 eller 10% kvar när du sätter laddaren i den på kvällen. Nu kör vi transparent. Det är coolt.

Musikappen är ett typexempel. Det irriterar mig mer än något annat i iOS 7. Den verkar vara gjort för dem som har ett eller två album per artist. Har man däremot 700-800 album totalt är det otroligt frustrerande. Jag förstår inte hur de har tänkt. Ive har varit där med sina klåfingriga designfingrar och prioriterat formen före funktionen.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-10-20 22:10
Ursprungligen av Spooky:

Det var väll kanske inte ett försök att beskriva cold hard facts, utan snarare ett försöka att beskriva en känsla jag fått i och med iOS 7.

Ok, känns som du drar lite väl förhastade slutsatser av dina observationer.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-20 22:10
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Musikappen är ett typexempel. Det irriterar mig mer än något annat i iOS 7. Den verkar vara gjort för dem som har ett eller två album per artist. Har man däremot 700-800 album totalt är det otroligt frustrerande. Jag förstår inte hur de har tänkt. Ive har varit där med sina klåfingriga designfingrar och prioriterat formen före funktionen.

Fungerar alldeles utmärkt att ha många album. Fullständig översikt över alla låtar och artister.

Ursprungligen av lappen71:

Fungerar alldeles utmärkt att ha många album. Fullständig översikt över alla låtar och artister.

Okej...jag förstått att du tycker så. Men jag håller absolut inte med och många med mig tycker ungefär samma. Googla "music app iOS 7" och läs själv...

Här har du en artikel som beskriver eländet ganska utförligt:

http://www.newyorker.com/online/blogs/culture...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-20 22:34
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Okej...jag förstått att du tycker så. Men jag håller absolut inte med och många med mig tycker ungefär samma. Googla "music app iOS 7" och läs själv...

Här har du en artikel som beskriver eländet ganska utförligt:

http://www.newyorker.com/online/blogs/culture...

Nej jag är ledsen att jag inte delar din åsikt med det beror troligtvis på att vi navigerar olika när vi lyssnar på musik.
Samma sak med klagomålet angående album art så låter jag inte iTunes sköta det utan jag lägger in dom jag tycker passar bäst.
Är inte alls förvånad ATT det klagas för det gör det alltid vid en förändring oberoende om det är OS X,iOS,Windows och Android

Var är Apple på väg?

Ursprungligen av Yes:

Yes!!

Så reagerade jag också men en stor besvikelse blev det. Kraschar mycket oftare i safari än vad föregående version gjorde. Apple appar som forfarande har samma buggar som ifrån förra versionen etc... Jag har inte kännt att jag har behövt skriva något om iOS för det har fram till ios7 varit mycket bra men nu är jag fundersam på Apples kvalitetssäkrings process. Så mycket fel har jag inte varit med om från Apple i en och samma uppdatering, jag väljer ordet uppdatering, det är ingen uppgradering. Så nästa uppdatering måste bli en en höjdare om man skall fortsätta på gamla spåret och inte förnya sig genom att bli sämre. En design utan funktion är konst. Var är Apple på väg? Ett konstgalleri? Batteritiden har försämrats och varför? För att Apple aktiverar en massa funktioner man aldrig bett om? Kunde man inte få aktivera det i stället för att rota igenom internet för att hitta fler med samma problemställning som tagit reda på hur man roddar runt i inställningar etc för att avaktivera dessa funktioner som drar extremt mycket batteri?

Hoppas mycket på att nästa uppdatering fixar många problem. iOS 7 var inte redo för lansering men kom ut ändå. Det är kanske så nya Apple skall arbeta, som MS. Men Apple är ju så stora nu så varför skulle de vara oroliga för att de skulle kunna bli bortglömda? Ja varför ropar historiken i tomma korridorer av gamla misstag.

Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Så reagerade jag också men en stor besvikelse blev det. Kraschar mycket oftare i safari än vad föregående version gjorde. Apple appar som forfarande har samma buggar som ifrån förra versionen etc... Jag har inte kännt att jag har behövt skriva något om iOS för det har fram till ios7 varit mycket bra men nu är jag fundersam på Apples kvalitetssäkrings process. Så mycket fel har jag inte varit med om från Apple i en och samma uppdatering, jag väljer ordet uppdatering, det är ingen uppgradering. Så nästa uppdatering måste bli en en höjdare om man skall fortsätta på gamla spåret och inte förnya sig genom att bli sämre. En design utan funktion är konst. Var är Apple på väg? Ett konstgalleri? Batteritiden har försämrats och varför? För att Apple aktiverar en massa funktioner man aldrig bett om? Kunde man inte få aktivera det i stället för att rota igenom internet för att hitta fler med samma problemställning som tagit reda på hur man roddar runt i inställningar etc för att avaktivera dessa funktioner som drar extremt mycket batteri?

Hoppas mycket på att nästa uppdatering fixar många problem. iOS 7 var inte redo för lansering men kom ut ändå. Det är kanske så nya Apple skall arbeta, som MS. Men Apple är ju så stora nu så varför skulle de vara oroliga för att de skulle kunna bli bortglömda? Ja varför ropar historiken i tomma korridorer av gamla misstag.

Intressant. Safari är annars en av de saker som jag tycker är bäst i 7.0. Snabbare, trevligare och definitivt inga problem med att den kraschar.

Bevaka tråden