Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Värdet av off-site backup, hösten 2011

Tråden skapades och har fått 318 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2014-10-28 00:08

Jag har sedan säkert tio år använt sverigebaserade Storegate.com för enkel backup, ej molntjänst.

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2014-10-28 00:15
Ursprungligen av jac:

Tack! Testar Backblaze efter att ha läst runt lite. Verkar vara väldigt lika, men att Crashplan inte har en osx-app (även om det stöds) och att BB är snäppet billigare

Av nyfikenhet, vad ska du med en Crashplan-app för OSX? Eller rättare sagt, vad är det för fel på den som finns i dag? Eller är jag ute och cyklar nu igen?!

Kan gå i god för att Crashplan fungerar. Har använt mig av deras tjänst i flera år utan bekymmer. Har dock aldrig behövt testa den i "hett" läge så att säga. Peppar peppar, det har jag klarat mig från.

Ursprungligen av kim_sv:

Av nyfikenhet, vad ska du med en Crashplan-app för OSX? Eller rättare sagt, vad är det för fel på den som finns i dag? Eller är jag ute och cyklar nu igen?!

Kan gå i god för att Crashplan fungerar. Har använt mig av deras tjänst i flera år utan bekymmer. Har dock aldrig behövt testa den i "hett" läge så att säga. Peppar peppar, det har jag klarat mig från.

förmodligen för att den kräver Java.

  • Medlem
  • 2014-10-28 11:04
Ursprungligen av kim_sv:

Av nyfikenhet, vad ska du med en Crashplan-app för OSX? Eller rättare sagt, vad är det för fel på den som finns i dag? Eller är jag ute och cyklar nu igen?!

Kan gå i god för att Crashplan fungerar. Har använt mig av deras tjänst i flera år utan bekymmer. Har dock aldrig behövt testa den i "hett" läge så att säga. Peppar peppar, det har jag klarat mig från.

Alltså, det var det jag hittade. Förvånansvärt svårt att hitta vettig information om tjänsterna! Backblaze har ingen app per se heller märkte jag men det är ett tillägg i systeminställningar och det funkar bra ändå

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-10-28 21:54
Ursprungligen av jac:

Tack! Testar Backblaze efter att ha läst runt lite. Verkar vara väldigt lika, men att Crashplan inte har en osx-app (även om det stöds) och att BB är snäppet billigare

Ursprungligen av Borttaget:

förmodligen för att den kräver Java.

Visst finns det mjukvara till OS X för Crashplan, här, och jag har använt den i flera åt. Fungerar kanon.

Senast redigerat 2018-07-23 10:49
Ursprungligen av zinned:

Visst finns det mjukvara till OS X för Crashplan, här, och jag har använt den i flera åt. Fungerar kanon.

Klart den fungerar. Har inte sagt något annat.

Men finns ingen native app utan det är en java applet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-10-28 22:18
Ursprungligen av Borttaget:

Klart den fungerar. Har inte sagt något annat.

Men finns ingen native app utan det är en java applet.

Jo, dock är det ju inget hinder...fungerar lika bra för det.

Senast redigerat 2018-07-23 10:50
Ursprungligen av zinned:

Jo, dock är det ju inget hinder...fungerar lika bra för det.

Klart det gör.

Under den tiden jag använde Crashplan hade jag inga problem med programmet i sig.
Så kommer verkligen inte tala dåligt om det.

Efter att ha läst denna tråd har nu även jag, som flera andra valt Crashplan som backup-lösning. Har precis nyligen backupat min iMac i hemmakontoret på mediadatorn (PC) i vardagsrummet. Ska nu även sätta igång backupen mot molnet.

Har dock en fråga som jag inte har stött på här i forumet. Nu när jag har alla mina viktiga filer backupade i vardagsrummet så vore det trevligt att kunna se t.ex. bilderna direkt på datorn där. Som det ser ut nu är de ju krypterade och åtkomsten sker då endast via Crashplan-programmet. Jag har sett att man kan välja att inte kryptera samt inte komprimera (om det betyder något) filerna i backupen, men går detta att ställa in separat för varje backup. Tänkte att det jag lägger upp i molnet får gärna vara krypterat, men t.ex. de backupade bilderna på PC:n skulle vara trevligt att kunna se direkt där.

Är det någon som har en liknande situation eller kan en lösning på detta?

Ursprungligen av ahmed_dv:

Efter att ha läst denna tråd har nu även jag, som flera andra valt Crashplan som backup-lösning. Har precis nyligen backupat min iMac i hemmakontoret på mediadatorn (PC) i vardagsrummet. Ska nu även sätta igång backupen mot molnet.

Har dock en fråga som jag inte har stött på här i forumet. Nu när jag har alla mina viktiga filer backupade i vardagsrummet så vore det trevligt att kunna se t.ex. bilderna direkt på datorn där. Som det ser ut nu är de ju krypterade och åtkomsten sker då endast via Crashplan-programmet. Jag har sett att man kan välja att inte kryptera samt inte komprimera (om det betyder något) filerna i backupen, men går detta att ställa in separat för varje backup. Tänkte att det jag lägger upp i molnet får gärna vara krypterat, men t.ex. de backupade bilderna på PC:n skulle vara trevligt att kunna se direkt där.

Är det någon som har en liknande situation eller kan en lösning på detta?

Nej, du kommer inte åt det på det sättet.
Man ska inte vara och peta i en backup.

Ursprungligen av ahmed_dv:

Efter att ha läst denna tråd har nu även jag, som flera andra valt Crashplan som backup-lösning. Har precis nyligen backupat min iMac i hemmakontoret på mediadatorn (PC) i vardagsrummet. Ska nu även sätta igång backupen mot molnet.

Har dock en fråga som jag inte har stött på här i forumet. Nu när jag har alla mina viktiga filer backupade i vardagsrummet så vore det trevligt att kunna se t.ex. bilderna direkt på datorn där. Som det ser ut nu är de ju krypterade och åtkomsten sker då endast via Crashplan-programmet. Jag har sett att man kan välja att inte kryptera samt inte komprimera (om det betyder något) filerna i backupen, men går detta att ställa in separat för varje backup. Tänkte att det jag lägger upp i molnet får gärna vara krypterat, men t.ex. de backupade bilderna på PC:n skulle vara trevligt att kunna se direkt där.

Är det någon som har en liknande situation eller kan en lösning på detta?

Bilder och andra filer man vill ha backuppat men ändå snabb åtkomst till har jag på Onedrive, finns även andra som Dropbox, Flickr (bara bilder) mfl.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-05-19 15:06
Ursprungligen av CekariYH:

Bilder och andra filer man vill ha backuppat men ändå snabb åtkomst till har jag på Onedrive, finns även andra som Dropbox, Flickr (bara bilder) mfl.

Kul att se att den här gamla tråden ännu lever...

Om man har Office 365 ger OneDrive 1 TB lagringsutrymme. För många lär den tilldelningen räcka för det mesta i dokument och fotoväg. För mig räcker detta utrymme med råge. OneDrive är visserligen ingen backuplösning, utan en synkroniseringstjänst. Snåla inte in på extern hårddisk (Time Machine) samt Backblaze eller Crashplan.

En kanske mindre känd funktion i OneDrive är versionshanteringen för Office-dokument. På ett av mina dokument som jag författade under en tvåveckorsperiod förra året kan fortfarande jag se hur det växte fram. Sådant kan ju visa sig vara fiffigt att kunna plocka fram. Dropbox (i gratisutförande) lagrar filhistoriken i 30 dagar, men gör det i gengäld för alla filer.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2016-01-11 21:50
Ursprungligen av kim_sv:

Av nyfikenhet, vad ska du med en Crashplan-app för OSX? Eller rättare sagt, vad är det för fel på den som finns i dag? Eller är jag ute och cyklar nu igen?!

Kan gå i god för att Crashplan fungerar. Har använt mig av deras tjänst i flera år utan bekymmer. Har dock aldrig behövt testa den i "hett" läge så att säga. Peppar peppar, det har jag klarat mig från.

Är aldrig bra at ha en fysisk backupdisk som i 90% av fallen finns i samma hus om det te x börjar brinna.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2016-01-11 21:53

Skull apple erbjuda att man kan använda TimeMachine till iCloud, så tror jag många skulle köpa!

  • Medlem
  • 2016-01-11 22:51
Ursprungligen av Matsaki:

Är aldrig bra at ha en fysisk backupdisk som i 90% av fallen finns i samma hus om det te x börjar brinna.

Mja, det är ju bra i alla de fall där backupbehovet inte kommer av en brand.

Ursprungligen av Baron:

Mja, det är ju bra i alla de fall där backupbehovet inte kommer av en brand.

Det bästa är förstås att ha både och.

Det trevliga med Crashplan är att man kan ha både också med samma system. Lokal backup för snabb åtkomst och moln för "worst case scenario". En bonus är att CP automatiskt hittar den lokala backupen även när man inte är hemma, var än man har nät kan man ta backup dit ändå.

Ursprungligen av Adrian B:

Det trevliga med Crashplan är att man kan ha både också med samma system. Lokal backup för snabb åtkomst och moln för "worst case scenario". En bonus är att CP automatiskt hittar den lokala backupen även när man inte är hemma, var än man har nät kan man ta backup dit ändå.

Japp, jag kör både lokalt (till en Synology NAS med CrashPlan) och till molnet.
Fick användning av det idag då en applikation slutat fungera efter en uppdatering.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-01-21 07:21
Ursprungligen av Adrian B:

Det trevliga med Crashplan är att man kan ha både också med samma system. Lokal backup för snabb åtkomst och moln för "worst case scenario". En bonus är att CP automatiskt hittar den lokala backupen även när man inte är hemma, var än man har nät kan man ta backup dit ändå.

En annan fördel med Crashplan är att de erbjuder återläsning av din data till hårddisk som sedan postas hem till dig. Om man måste läsa tillbaka väldigt många GB/TB från molnet kan det vara värt pengarna för många att få en 3,5"-disk skickad till dig med datan istället för att behöva sitta o vänta på nerladdningen.

Ursprungligen av zinned:

En annan fördel med Crashplan är att de erbjuder återläsning av din data till hårddisk som sedan postas hem till dig. Om man måste läsa tillbaka väldigt många GB/TB från molnet kan det vara värt pengarna för många att få en 3,5"-disk skickad till dig med datan istället för att behöva sitta o vänta på nerladdningen.

Den tjänsten gällde för det första bara inom USA och för det andra är den inte kvar längre.

Citat:

On January 4, 2016, we will discontinue our optional, paid Restore-to-Door service for CrashPlan Home subscribers. It has been our pleasure to offer this service for several years, but due to declining interest, we are choosing to focus these resources on improving our customer support responsiveness.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-01-21 09:20
Ursprungligen av Adrian B:

Den tjänsten gällde för det första bara inom USA och för det andra är den inte kvar längre.

Jaså? Det visste jag faktiskt inte, bra att veta. Hur som hade den varit för dyr för mig men att den fanns tyckte jag var bra, för de som ville betala.

Ursprungligen av zinned:

Jaså? Det visste jag faktiskt inte, bra att veta. Hur som hade den varit för dyr för mig men att den fanns tyckte jag var bra, för de som ville betala.

Jo, för de situationer där tid är mera värdefullt än pengarna hade det nog varit smidigt. Lösningen som CP föreslår är istället att man kör en lokal backup med CP så man har tillgång till snabb återställning (vilket är precis vad jag gör och vad som diskuterades ovan).

(Backblaze har förövrigt kvar funktionen att få hårddisk skickad, men de fick nyligen kritik då det visade sig att de dekrypterar all data och skickar den helt oskyddat på hårddisken. Men det kom svar att de erbjuder möjligheten att få hårddisken krypterad utan kostnad.)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-01-21 14:57
Ursprungligen av Adrian B:

Jo, för de situationer där tid är mera värdefullt än pengarna hade det nog varit smidigt. Lösningen som CP föreslår är istället att man kör en lokal backup med CP så man har tillgång till snabb återställning (vilket är precis vad jag gör och vad som diskuterades ovan).

Jag backar lokalt med CP mot NAS också, absolut, men den är inte mycket värd vid inbrott/brand.

Ursprungligen av zinned:

Jag backar lokalt med CP mot NAS också, absolut, men den är inte mycket värd vid inbrott/brand.

Näe, givetvis inte. Det (tillsammans med översvämning/vattenskada) får räknas som de "worst case scenario" jag var inne på förut. Men skulle det inträffa kan jag leva med den relativt långsamma återställningen från molnet.

Det finns dock sätt att slippa det om man också utnyttjar CP:s möjlighet att ta backup till en vän. Två personer som båda kör CP kan t.ex. komma överens om att ta emot backuper från varandra (väldigt enkelt att ställa in), så har man offsite-backup som ändå är betydlig snabbare att återställa från än molnet.

Det enda problemet är att en lokal Crashplan-backup inte är bootningsbar. Därför kör jag själv med daglig backup med hjälp av SuperDuper till en vanlig USB-disk utöver molnbackup. Det går att starta datorn direkt på studs från denna om behov skulle uppstå, och köra helt som vanligt (fast lite långsammare förstås) vad gäller samtliga mjukvaror och filer.

Ursprungligen av johan_tanying:

Det enda problemet är att en lokal Crashplan-backupinte är bootningsbar. Därför kör jag själv med daglig backup med hjälp av SuperDuper till en vanlig USB-disk utöver molnbackup. Det går att starta datorn direkt på studs från denna om behov skulle uppstå, och köra helt som vanligt (fast lite långsammare förstås) vad gäller samtliga mjukvaror och filer.

Hmmm, dom få gångerna jag har haft problem, tex senast när jag råkade fimpa ström-sladden till min Mini under uppgradering av OS X och den vägra starta så räckte det med CMD-R under uppstarten och ansluten HDD med TM backup så fixade sig allt förutom vissa MAS appar som blev tvungna att laddas ner igen. Sen var det bara att hämta de visserligen få av alla men iaf en del filer från Backblaze via nätet. Snabbt och relativt enkelt att göra.

Ursprungligen av CekariYH:

Hmmm, dom få gångerna jag har haft problem, tex senast när jag råkade fimpa ström-sladden till min Mini under uppgradering av OS X och den vägra starta så räckte det med CMD-R under uppstarten och ansluten HDD med TM backup så fixade sig allt förutom vissa MAS appar som blev tvungna att laddas ner igen. Sen var det bara att hämta de visserligen få av alla men iaf en del filer från Backblaze via nätet. Snabbt och relativt enkelt att göra.

Funkar nog kanon för alla utom jag (och andra stofiler) som trivs i 10.6...

(Där funkar inte nämna procedur nämligen.)

Ursprungligen av johan_tanying:

Funkar nog kanon för alla utom jag (och andra stofiler) som trivs i 10.6...

(Där funkar inte nämna procedur nämligen.)

Ah, trodde du var uppdaterad

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-01-21 17:47
Ursprungligen av Adrian B:

Näe, givetvis inte. Det (tillsammans med översvämning/vattenskada) får räknas som de "worst case scenario" jag var inne på förut. Men skulle det inträffa kan jag leva med den relativt långsamma återställningen från molnet.

Det finns dock sätt att slippa det om man också utnyttjar CP:s möjlighet att ta backup till en vän. Två personer som båda kör CP kan t.ex. komma överens om att ta emot backuper från varandra (väldigt enkelt att ställa in), så har man offsite-backup som ändå är betydlig snabbare att återställa från än molnet.

Jo, så kan man ju göra om man vill. Jag låter redan idag fassan backa viktig data till mig via CP.

Ursprungligen av CekariYH:

Ah, trodde du var uppdaterad

Jag har Yosemite på hushållets MBA. Not impressed. "Överexponerat" GUI och onödigt svårmanövrerat med alla ikoner i sidofältet i samma färg. Dessutom har jag lite smågrejor som kräver Rosetta. Men förr eller senare blir man väl tvungen att uppgradera. Än så länge har det räckt med att jag fått lämna ett åldrande Safari 5.1 till förmån för Chrome.

Bevaka tråden