Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Försten att få sin nya PB.

Tråden skapades och har fått 370 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av m.jo
det där är vad som står på tnt's traking för min 12".
är det bara något fel eller var dom fulla o glömde att jag bor i sverige?
eller är det för att jag är full o inte kan läsa/förstå riktigt??

Det går alltid genom Luxemburg har jag för mig.

  • Medlem
  • 2003-10-15 22:41

jag tänker mer på det här "Out For Delivery UTRECHT, UT, NL".
varför kallar dom det out for delivery när dom inte är i rätt land?
eller är det jag som missuppfattat infon?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-10-15 22:44

Undrar föressten vem som blir sisten att få sin nya Pb? :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2003-10-15 22:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av southtown
Det som jag tycker är helt värdelöst med Applestore är att man måste betala pengar (MASSA!) innan dom ens börjar bygga datorn och att man får vänta i hundra år för att få den. Det enda bra är att man får studentrabatt om man är en sådan annars hade jag aldrig beställt därifrån.

Är det meningen att man ska få en lapp hem innan man ska betala? Jag beställde en 12" för ett par veckor sen via Apple Store Education (betalning via postgiro) och har väntat på att min beställning ska komma förbi "Being reviewed" sen dess. I beställningsvillkoren står det

"Om du väljer att betala med check eller via elektronisk överföring eller postgiro, skickar vi en betalningsanmodan och levererar Produkterna när betalningen är mottagen."

Det låter väl som om jag ska få nånting hem innan jag ska betala? Hur har ni andra gjort?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-16 01:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av KKJ
Är det meningen att man ska få en lapp hem innan man ska betala? Jag beställde en 12" för ett par veckor sen via Apple Store Education (betalning via postgiro) och har väntat på att min beställning ska komma förbi "Being reviewed" sen dess. I beställningsvillkoren står det

"Om du väljer att betala med check eller via elektronisk överföring eller postgiro, skickar vi en betalningsanmodan och levererar Produkterna när betalningen är mottagen."

Det låter väl som om jag ska få nånting hem innan jag ska betala? Hur har ni andra gjort?

Jag betala min via VISA och dom drog pengarna direkt. "Being reviewed"-steget tog en timma typ. nu är det färdigt för leverans påstås det..hmm får se om man kan tro dom. (jag beställde min den 9 okt, så antingen har jag en jävla flytt eller så är det applewhite som spökar)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-16 08:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ariel
Undrar föressten vem som blir sisten att få sin nya Pb? :rolleyes:

Förmodligen jag...

  • Medlem
  • Borås
  • 2003-10-16 09:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av m.jo
jag tänker mer på det här "Out For Delivery UTRECHT, UT, NL".
varför kallar dom det out for delivery när dom inte är i rätt land?
eller är det jag som missuppfattat infon?

Ta det lugnt m.jo... snart kommer belöningen på din långa väntan! Det kanske den redan har gjort?!

På min order stod det samma sak, det gör det fortfarande. Enda skillnaden är att igår ringde min pappa till mig och meddelade att datorn blivit levererad hem till familjen! *drar på smilbanden*

(Nu ber jag på mina bara knän att allt ska fungera och att datorn inte har ett enda skönhetsfel, jag väntar på att den ska anlända hemifrån till min egen bostad, ikväll/natt då vet jag.)

"Out For Delivery UTRECHT, UT, NL", är rätt enligt min mening... så var det för mig och det står det fortfarande som sagt, även när datorn står hemma hos farsan!

Oroa dig inte, den är närmare än du tror!

// oscar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-16 09:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av Olof N
Kan halvt om halvt bekräfta detta. Låsmekanismen på 15" skall ha krånglat en hel del.

Ang. vit ljus fläck i mitten av skärmen: Kolla så att det inte beror på Apple loggan på andra sidan. Som ni kanske känner till så sitter det inte en separat ljusdiod för loggan, utan den lyses upp av skärmen. Tyvärr har det ibland visat sig att det fungerar åt andra hållet också, att skärmen ljusas upp i mitten pga det ljus som kommer in genom loggan... fet jädra designmiss av Apple. Sitter fläcken på nåt annat ställe än mitten är det förstås lite körigare...

När det gäller leveranstid av burkarna... tja... Apple är inte direkt frikostiga med information...inte ens till oss ÅF. 12" lär kunna dyka upp lite då och då. 17" finns inne NU, och den är ASGRYM...men dyr. Allas gosebjörn Herr 15" verkar vi tyvärr få vänta på. Jag har inte lyckats få något exakt datum för när vi kan räkna med att leveranser kommer igång. Är det som ryktena säger sant att det är både låsmekanism och skärm som krånglar kan vi räkna med MINST en månad. Vi sitter nu med backlogg större än någonsin på 15". Vår lagerchef Cengiz lär inte kunna sova om nätterna om han tänker på hur många som kommer att behöva skickas direkt sen. :rolleyes:

Personligen hade jag tänkt mig en 15" 1,25, men om det kommer att dröja så här länge vetta fasen om det inte börjar rycka i fingrarna efter en 17"...

Jag ska försöka klämma vår kontakt på orderavdelningen på Apple på lite information om leverans imorgon torsdag, men kan inte lova att jag får fram nåt...

Till sist kan jag ju säga grattis till alla som hann få sin 15" från oss. Just nu är ni tämligen unika i Europa! Njut av denna exklusiva stund

Tjena Olof. Det var ju dig jag (som nummer fyra) beställde min egen 1.25 GHz:are av, och man får tacka för snabb leverans.

Rörande den vita fläcken jag har mitt i min skärm: Jo, jag trodde första också att det eventuellt vad Apple-logotypen som på något outgrundligt vis 'lyste igenom' och därigenom orsakade ljusfenomenet på skärmen. Men så är det alltså inte.

Om jag försiktigt trycker på baksidan av skärmen när datorn är igång så får jag röda moiréstreck (eller hur man nu ska beskriva det) runt den vita fläcken. Det spelar ingen roll var nånstans jag trycker. Det verkar som om infästningen av själva LCD-skärmen är felaktig, dvs som om det skule vara något som ligger an mot LCD-elementet, och därigenom genererar artefakten.

Jag har läst många rapporter på nätet från användare som har fyra-fem vita fläckar. Jag har bara (än så länge) 1, men det är för j-a irriterande.

Har ringt Apple och fått maskinen stämplad som DOA (förutom att pc card-luckan är trasig, så fick jag en massa 'hardware error' via Toast Titanium när jag skulle backa upp mina data på DVD-R), och idag kommer Lanmaster och hämtar min 15-tummare för översyn.

Är dock orolig att maskinen inte går att reparera, och läser man de andra användarnas beskrivningar av sina problem så återuppstår de vita fläckarna efter det att maskinen har returnerats från reparation.

Just nu känns det inte speciellt 'unikt bra' att vara en av de få i europa som har en 15-tums Powerbook... men till alla (?) de som har en fungerande femtontummare kan jag bara säga grattis. Maskinen är i övrigt helt wunderbaum.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-16 10:17

Från att ha flyttats från den 3:e till den 20:e till den 17:e är nu leveransdatumet från DGC återigen den 20:e oktober.

Och som de uttryckte det: vi får hoppas att just din dator är med där... :rolleyes:

Om det inte varit för att detta är ett personalköp (personligt sådant iofs) så hade jag avbeställt och tagit en 17-tummare direkt. Detta är verkligen under all kritik!

Att få vänta lite på en nylanserad dator är dessvärre normalt och inget att hetsa upp sig för.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ludo
Jag betala min via VISA och dom drog pengarna direkt.

Drogs verkligen pengarna direkt eller reserverades dom bara?

Citat:

Skrevs ursprungligen av m.jo
jag tänker mer på det här "Out For Delivery UTRECHT, UT, NL".
varför kallar dom det out for delivery när dom inte är i rätt land?
eller är det jag som missuppfattat infon?

Du ser, det var en kille i Holland som ville titta på din dator, så dom svängde förbi hemma hos honom en morgon...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Crille
Att få vänta lite på en nylanserad dator är dessvärre normalt och inget att hetsa upp sig för.

Näe, men om leveranserna utlovas till ett datum och sedan skjuts upp och skjuts upp och skjuts upp så man man ju bli upprörd. Eller om fel besked ges hela tiden. Eller om vissa får den på en vecka medans andra har väntat sedan i september.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-16 11:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av Crille
Att få vänta lite på en nylanserad dator är dessvärre normalt och inget att hetsa upp sig för.

Säger man att datorerna finns tillgängliga idag den 16:e september ska de finnas tillgängliga då. Eller högst några veckor senare.

Att vänta till december (ett helt kvartal!) är inte acceptabelt.

mrkz: T a en funderare på om du vill ha pengarna tillbaka eller vänta på nya _fungerande_ delar från LAN-Master. Att vänta på reservdelar från LAN-Master lär gå snabbast om du vill ha 15" snarast möjligt. Eller satsa på 17"...

Så här säger Inwarehouse idag om PBG4 15tum 1,25 ghz:

Hej!

Tyvärr kommer dessa i små mängder hela tiden bara...
Förhoppningsvis innan månaden tar slut.

MVH
Rasmus

  • Medlem
  • 2003-10-16 17:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av Guilty
Ta det lugnt m.jo... snart kommer belöningen på din långa väntan!
Oroa dig inte, den är närmare än du tror!

// oscar

känns ju lite bättre iaf..
men det är fortfarande störande.
skall dom inte ringa innan dom kommer med datorn? jag har inte hört ett skit.. :-/

jaja, den kommer när den kommer. nu kanske mitt 512Mb minne o AP hinner komma i lagom tid med..

  • Medlem
  • 2003-10-16 17:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Du ser, det var en kille i Holland som ville titta på din dator, så dom svängde förbi hemma hos honom en morgon...

haha! den jäveln!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-16 23:51

Wow. Man ska tydligen vara lycklig om man har en 15" (som jag har nu!) och ännu lyckligare om man har en fungerande. Jag har som sagt en död pixel och det hade varit kul att veta vad man ska göra åt det, men det verkar ju vara småproblem.

Batteriet är inget vidare dock. 4.5h är ett skämt. Typ 2.5h på sin höjd.

Den har en hög imponansfaktor hos PC-folk och Datanerdar med våta drömmar om terminalfönster.

Låsmekanismen funkar fint. Kanske måste man komplettera med 2 gummiploppar vid skärmhörnen så att den blir stabilare.

Tangetbordet är skönare än TiBook, men kanske sladdrigt ändå, men det är ju en smaksak.

  • Medlem
  • 2003-10-17 00:44

Min (15") skickades från Taiwan 14 oktober kl 15.30. Beställdes på Applestore 16 september kl 14.00. Har ännu inte anlänt . Hade tänkt avbeställa idag men nu får jag väl ta den. Hur många dagar tar det från Taiwan med TNT???

  • Medlem
  • Borås
  • 2003-10-17 04:27

Nu är den här och den är helt underbar! Har dock inte vågat starta upp den än... Suger lite på karamellen...

Gladare switcher får man leta efter men nu är jag snart en fullfjädrad MAC-user. Har alltid varit en MAC-lover men jobbuppgifter och privat ekonomi har lurat mig kvar i PC-träsket.

Börja kika på allvar efter en PB i januari och blev lyrisk när 12an kom men ville ändå vänta till REV B. Efter en mkt lång och jobbig sommar, på ny-dator-release-från-apple-fronten blev det äntligen en beställning den 22 sep, strax efter Paris.

Fick min 12" levererad till mig idag + en herrans massa tillbehör och annat smått & gott; ipod, isight, t3 och sedan rullar listan vidare. Jag blev helt chockad, 7 paket var det allt som allt.

För övrigt kan jag starkt rekommendera Brenthavens datorväskor, har än så länge bara synat den i sömmarna. Men den jag köpte, en Prof. 12 från Applestore är specialgjord för PB 12 och hela väskan ger ett mkt gediget intryck. I väskan finns ett extra skyddsfodral som funkar ungefär som en PB sleeve...

Nu ska jag bara försöka peta i det extra ramminnet jag köpt. Vad är det för skruvmejsel som behövs för detta???

Skulle vara mer än tacksam om ni ville tipsa lite om olika bra saker att tänka på som ny macare, tips på bra "livsviktiga "program, tillbehör, internet-sajter etc.

Jag älskar än så länge Apple, bara alla kartonger i sig är vackra skönheter. Hoppas bara nu att allt fungerar som det ska. Jag ber allt vad jag orkar för att inga problem ska uppstå, jag brukar tyvärr ha lite otur med liknande inköp. Digitalkameror med sneda skärmar etc. Hoppas, hoppas, ta i trä!

// oscar

  • Medlem
  • Borås
  • 2003-10-17 04:39

Hej igen!

Tänkte publicera hur min order skickats för att kanske ge andra lite insyn i Apples ev. ordervägar och hur paketen skickas etc.

Activity Location Date / Time (GMT)
Shipment Picked Up TAIPEI, TP, TW 08 Oct 2003 11:32
Cleared Customs TAIPEI, TP, TW 09 Oct 2003 05:00
Depart Terminal TAIPEI, TP, TW 09 Oct 2003 11:25
Arrive Terminal LUXEMBOURG, LU, LU 10 Oct 2003 10:55
Depart Terminal LUXEMBOURG, LU, LU 13 Oct 2003 18:13
Depart Terminal UTRECHT, UT, NL 15 Oct 2003 03:22
Out For Delivery UTRECHT, UT, NL 15 Oct 2003 07:35
Delivered UTRECHT, UT, NL 15 Oct 2003 16:00

Min far fick datorn levererad den 15 okt ngn gång på em/kvällen... därför tror jag att sista raden för Utrecht kan vara tid och datum då den levererades till honom på svenska adressen...

Lycka till allihopa, hoppas ni får era inom kort och att allt funkar!

God natt,
oscar

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-10-17 08:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av Guilty
Hej igen!

Tänkte publicera hur min order skickats för att kanske ge andra lite insyn i Apples ev. ordervägar och hur paketen skickas etc.

Activity Location Date / Time (GMT)
Shipment Picked Up TAIPEI, TP, TW 08 Oct 2003 11:32
Cleared Customs TAIPEI, TP, TW 09 Oct 2003 05:00
Depart Terminal TAIPEI, TP, TW 09 Oct 2003 11:25
Arrive Terminal LUXEMBOURG, LU, LU 10 Oct 2003 10:55
Depart Terminal LUXEMBOURG, LU, LU 13 Oct 2003 18:13
Depart Terminal UTRECHT, UT, NL 15 Oct 2003 03:22
Out For Delivery UTRECHT, UT, NL 15 Oct 2003 07:35
Delivered UTRECHT, UT, NL 15 Oct 2003 16:00

Hmm, så här står det på min:

Activity Location Date / Time (GMT)
Shipment Picked Up TAIPEI, TP, TW 14 Oct 2003 14:34

Hur länge ska det göra det? Det är ju den 17:e idag. Eller uppdateras sidan med ett par dagars fördröjning?

  • Medlem
  • 2003-10-17 08:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kemppe
Hmm, så här står det på min:

Activity Location Date / Time (GMT)
Shipment Picked Up TAIPEI, TP, TW 14 Oct 2003 14:34

Det står exakt samma på min.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-17 09:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Guilty
Nu är den här och den är helt underbar! Har dock inte vågat starta upp den än... Suger lite på karamellen...

Nu ska jag bara försöka peta i det extra ramminnet jag köpt. Vad är det för skruvmejsel som behövs för detta???

Skulle vara mer än tacksam om ni ville tipsa lite om olika bra saker att tänka på som ny macare, tips på bra "livsviktiga "program, tillbehör, internet-sajter etc.

// oscar

En mus med en sabla massa programmeringsknappar är bra. iChatAVBeta. ClearDock. DirectConnect. Är nåra skjysta program som jag använder. En pytteliten vass philips nollnolla är det enda du behöver för att installera minnet. Lite milt våld för att in minnet oxå.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Woin
Hur många dagar tar det från Taiwan med TNT???

Det tar 5-6 dagar...den skall gå igenom tullar i Taiwan, sen skickas den till Luxemburg och sedan till nederländerna....sen är den hemma hos dig!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anwah
Det står exakt samma på min.

Den är några dagar i Taiwan där den tullas och packiteras in i plan....de kan ta ett tag...den är nog hemma hos dig på onsdag nästa vecka om jag gissar rätt

Citat:

Skrevs ursprungligen av Guilty
Skulle vara mer än tacksam om ni ville tipsa lite om olika bra saker att tänka på som ny macare, tips på bra "livsviktiga "program, tillbehör, internet-sajter etc.

Kolla in den här tråden där folk tipsar om bra program:
Vilket program rekommenderar du?

Den här gamla tråden kanske också kan ge några tips:
Nämn dina tre favorit free/shareware till OS X

För att leta program och uppdateringar är MacUpdate bäst:
http://www.macupdate.com/

Vad gäller maclänkar så hittar du en hel del hos 99macs egna Maclänkar:
http://www.99mac.com/links/

Fast nu håller vi inte oss till ämnet längre, så detta kanske är föremål för en ny tråd egentligen.

  • Medlem
  • 2003-10-17 10:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av JonasEk1
Den är några dagar i Taiwan där den tullas och packiteras in i plan....de kan ta ett tag...den är nog hemma hos dig på onsdag nästa vecka om jag gissar rätt

Det tror jag också (även om det ibland kan bli en dag fördröjning till Gotland), för nu har den tagit sig till Luxemburg

Helt OT, men jag måste.
WOW! Ytterligare en Mac-användare på Gotland. Vi börjar överta Gotland sakta men säkert nu

Bevaka tråden