Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples nya webbläsare Safari!

Tråden skapades och har fått 111 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

quote: jag stör mig på att det inte går att högerklicka fram bakåt-kommandot...

Heh, gjort för Mac ju. Ska ju inte finnas några högerknappar

[/sarkasm]

Angående looken borde väl det gå att fixa med en haxxie? Transparent vore läckert.

• Oregistrerad
  • 2003-01-09 00:38

Inkonsekvent uppförande med Intellipoints fram- och tillbakaknappar, de reagerar olika på olika webbplatser...

Det vore ju också trevligt med någon form av "themes" (typ mozilla) - kanske något för APE Manager?

[ 09 Januari 2003, 02:16: Meddelandet ändrat av: Micke Seid ]

Schyst att man kan köra rättstavning i input-fält/rutor i Safari.
Bra när man skriver inlägg som här på 99mac t.ex.

[ 09 Januari 2003, 02:15: Meddelandet ändrat av: Petter M ]

• Medlem
  • Lund
  • 2003-01-09 09:09

Ha! man kan se i statusraden om en länk öpnnas i ett nytt fönster eller inte. Sweet. Har saknat det.

En annan lustig funktion är ju när man kopierar eller drar en länk.

Citat:

quote: En annan lustig funktion är ju när man kopierar eller drar en länk.

Eh?

• Medlem
  • Höganäs
  • 2003-01-09 09:41

Textutdrag verkar inte funkar, annars är jag otroligt nöjd med Safari.

Rättstaaaav nings konrotl medans man skriver är ju super!

Saknar även autokomplettering i formulär, men det kanske kommer.

Känns mycket snygg och stilren!

• Medlem
  • 2003-01-09 09:48

Kunde inte logga in på Avanza med Safari, och vissa jsp sidor på dn.se kunde ej visats t.ex. om man gör en jobbsökning (funkade dock ej på IE för X heller). Trist..

Citat:

quote:Textutdrag verkar inte funkar, annars är jag otroligt nöjd med Safari.

Det funkar. I alla fall här.

En sak jag stör mig litet på är att om man mottagit ett Blixtmeddelande visas detta varje gång en ny sida på 99mac laddas?

Yes!

Ladda ned "Safari Enhancer" från versiontracker. Med den kan man slå på en debug-meny i Safarin och välja hur den identifierar sig (bland annat). Och med t.ex. mozilla som val kan man logga in och använda SEB:s internetbank! Ett flytande fönster som SEB slänger upp försvinner aldrig som det ska men det fungerar utmärkt att göra sina betalningar.

Med Safari Enhancer kan man även välja minsta teckenstorlek och göra ny import av IE-favoriter.

Favoritkommando: cmd-H

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Per Ejeklint:
Med Safari Enhancer kan man även välja minsta teckenstorlek och göra ny import av IE-favoriter.

Nice! Måste testa genast!

Satt och rotade i filerna i Safari och hittade två snabbkommandon som jag inte sett nåt om innan:

Kommando-shift-D lägger till ett bokmärke i bokmärkesmenyn direkt utan dialogruta.

Om man är i bokmärkeshanteringen och har ett bokmärke markerat så kan man hålla nere alt och klicka på +-tecknet längst nere (det som ger ny mapp alltså). Då hamnar bokmärket direkt i den nyskapade mappen.

• Medlem
  • Lund
  • 2003-01-09 13:27
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Andersson:

Citat:

quote: En annan lustig funktion är ju när man kopierar eller drar en länk.

Eh?

Ja. Testa att kopiera den här länken till Apple´s websida och klistra in den i iChat t.ex. Länknamnet följer med.

Sen kan du testa att ta tag i länken och dra lite. Snyggt.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2003-01-09 14:11

Jag kan dra länkar, men inte vanlig text (markerad) till skrivbordet som "textutdrag" i Safari.

Är jag ensam om problemet, eller?

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-01-09 14:29

Safari kopplar inte till Speed Download......den kommer överhuvudtaget inte upp på menyn.....Någon som har samma problem ??

• Medlem
  • 2003-01-09 14:43
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke F:
Jag kan dra länkar, men inte vanlig text (markerad) till skrivbordet som "textutdrag" i Safari.

Samma här

Citat:

Jag får upp en .webloc fil.. Så här fungerar allt som det skall..

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: freja:
>> Christopher!

Har hittat lösningen på inloggningsproblemet!

Gå in på preferences i Safari, klicka på Security och sedan på Show Cookies.
Väl inne där så raderar du alla cookies från 99mac.com.
Nu ska du kunna logga in dig, det fungerade för mig iallafall.

Merci!

• Medlem
  • International user
  • 2003-01-09 16:07

Nice! Har installerat mod_rendezvous nu och alla som kör Chimera (och har rendezvous påslaget) eller Safari ser min lokala server nu.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher Anderton:

Citat:

en .webloc fil ska du väl inte ha för vanlig text...

Äpple-shift-y funkar ju bättre än att dra och släppa texten till skrivbordet, hux-flux så gick det att hålla ordning på de viktiga noteringarna också.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: thevil:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher Anderton:

Citat:

en .webloc fil ska du väl inte ha för vanlig text...

Äpple-shift-y funkar ju bättre än att dra och släppa texten till skrivbordet, hux-flux så gick det att hålla ordning på de viktiga noteringarna också.

Sorry, det var för länkar
Allt annat fungerar ok. Satte på debugg menyn nu också..

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ThomasC:
Safari kopplar inte till Speed Download......den kommer överhuvudtaget inte upp på menyn.....Någon som har samma problem ??

tjoho!

för mig funkar det helt utan problem. speed download går igång med automatik...

• Medlem
  • Lund
  • 2003-01-10 11:35
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: kent:
Nice! Har installerat mod_rendezvous nu och alla som kör Chimera (och har rendezvous påslaget) eller Safari ser min lokala server nu.

Jag får inte det att fungera. Jag fattar inte vad jag gör för fel. Är jag dum kanske? Ska det inte räcka med att installera det och sedan klicka igång webdelning?

• Medlem
  • International user
  • 2003-01-10 11:59
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: hugin:
Jag får inte det att fungera. Jag fattar inte vad jag gör för fel. Är jag dum kanske? Ska det inte räcka med att installera det och sedan klicka igång webdelning?

Det är precis vad jag gjorde, förutom jag hade det igång så jag fick stänga ner och starta igen. Så det finns bara "About Rendezvous" i menyn i Safari? Eller är det Chimera du testar med?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: kent:
Det är precis vad jag gjorde, förutom jag hade det igång så jag fick stänga ner och starta igen. Så det finns bara "About Rendezvous" i menyn i Safari? Eller är det Chimera du testar med?

Hmmm ....

jag tror minsann att Safari är lite buggig

Jag installerade mod_rendezvous genom att dubbelklicka på filen, och allt gick bra. Rendezvous i Chimera har jag sedan tidgare aktiverat (det är en dold feature), och det fungerade klockrent.

När det gäller Safari fungerade det inledningsvis, men efter omstart av Safari (och de för mig nödvändiga prefs-raderingarna) fungerar det inte längre.

//Mikael

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-10 22:53

Någon som vet om "bugknappen" är det ända sättet att rapportera saknade funktioner och buggar?
Brukar finnas en feedback sida på de flesta produkterna från Apple men inte på Safari verkar det som.

Ny version (v. 51) uppe nu. Undrar om det hade med "förvsvinnande" hemkataloger att göra? Uppgraderingen "is recommended for all Safari users."

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: acke:
Någon som vet om "bugknappen" är det ända sättet att rapportera saknade funktioner och buggar?
Brukar finnas en feedback sida på de flesta produkterna från Apple men inte på Safari verkar det som.

På "Safari-menyn" har man ju ett val "Report bugs to Apple". Är det buggknappen ni talar om? Tror inre det. Med det menyvalet har i alla fall jag rapporterat de få buggar jag hittat.

Bugknappen och report bugs to apple i menyn är exakt samma sak..

(Ursäkta för långt inlägg)

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Satt och rotade i filerna i Safari och hittade två snabbkommandon som jag inte sett nåt om innan

Här är allihopa

Browser window shortcuts
up/down arrow key ..... Scroll page vertically by a small amount (more than click on scroll bar arrow) implemented in WebKit
left/right arrow key ..... Scroll page horizontally by a small amount (more than click on scroll bar arrow) ..... implemented in WebKit
option-arrow keys ..... Scroll page by a screenful, minus a small overlap ..... implemented in WebKit
Command-up/down arrow key ..... Scroll to top-left or bottom-left corner of web page ..... implemented in WebKit
Page Up key/Page Down key ..... Scroll page by a screenful, minus a small overlap ..... implemented in WebKit
Home key ..... Scroll to top-left corner of web page ..... implemented in WebKit
Command-Home key ..... go to the Home page Command-Shift-H also does this
End key ..... Scroll to bottom-left corner of web page ..... implemented in WebKit
spacebar ..... Scroll page down by a screenful, minus a small overlap ..... implemented in WebKit
Delete key ..... Go Back ..... implemented in WebKit
Shift-Delete key ..... Go Forward ..... implemented in WebKit
Cmd-click a link ..... Open link in new window ..... implemented in WebKit
Cmd-Shift-click a link ..... Open link in new window, behind current window
Option-click a link ..... Download file
Press and hold Back or Forward button ..... Pop up a menu showing up to 10 back/forward entries by page title
Option-press and hold Back or Forward button ..... Pop up a menu showing up to 10 back/forward entries by page URL

Bookmarks view shortcuts
Delete key ..... Delete selected bookmarks
Return key ..... Start or stop editing name of selected bookmark
Tab key ..... When editing, move to next editable cell
Esc key ..... When editing, cancel changes ..... not yet implemented; radar 2949109
Double-click ..... Open selected bookmark
Cmd-Double-click ..... Open selected bookmark in a new window
Option-click New Folder button ..... Put selected items in new folder

Downloads window shortcuts
Double-click on icon ..... Reveal downloaded file

Activity window shortcuts
Double-click ..... Open selected item
Cmd-Double-click ..... Open selected item in new window

Menu shortcuts
Cmd-A ..... Select All
Cmd-B ..... Show/Hide Favorites Bar
Cmd-C ..... Copy
Cmd-D ..... Add Bookmark... Most Cocoa apps use Cmd-D for Find Previous, though the HI guidelines specify Cmd-Shift-G. MSIE and Netscape use Cmd-D for Add Bookmark.
Cmd-E ..... Use Selection for Find
Cmd-F ..... Find...
Cmd-G ..... Find Next
Cmd-H ..... Hide Safari
Cmd-I
Cmd-J ..... Jump to Selection
Cmd-K
Cmd-L ..... Open Location...
Cmd-M ..... Minimize
Cmd-N ..... New Window
Cmd-O ..... Open File...
Cmd-P ..... Print...
Cmd-Q ..... Quit Safari
Cmd-R ..... Reload Page
Cmd-S ..... Save As... Since we have no editable content, all Saves are one-shot "save to a new file"s. "Save As..." seems to capture this better than "Save" or "Save a Copy..." We´re using Cmd-S rather than Cmd-Shift-S because the different-than-typical-editing-app semantics make requiring Shift for this seem like no more than an obstacle to usability.
Cmd-T ..... Show/Hide Address Toolbar
Cmd-U
Cmd-V ..... Paste
Cmd-W ..... Close
Cmd-X ..... Cut
Cmd-Y
Cmd-Z ..... Undo
Cmd-Shift-A
Cmd-Shift-B
Cmd-Shift-C
Cmd-Shift-D ..... add bookmark to menu This is currently a hidden command, but see radar 3101473
Cmd-Shift-E
Cmd-Shift-F
Cmd-Shift-G ..... Find Previous This matches HI guidelines, but most Cocoa apps use Cmd-D
Cmd-Shift-H ..... Home Cmd-Home also does this
Cmd-Shift-I
Cmd-Shift-J
Cmd-Shift-K
Cmd-Shift-L
Cmd-Shift-M
Cmd-Shift-N
Cmd-Shift-O
Cmd-Shift-P ..... Page Setup...
Cmd-Shift-Q
Cmd-Shift-R
Cmd-Shift-S
Cmd-Shift-T
Cmd-Shift-U
Cmd-Shift-V
Cmd-Shift-W
Cmd-Shift-X
Cmd-Shift-Y
Cmd-Shift-Z ..... Redo
Cmd-Option-A ..... Activity
Cmd-Option-B ..... Show All Bookmarks
Cmd-Option-C
Cmd-Option-D ..... Show/Hide Dock (System-wide)
Cmd-Option-E ..... Empty Cache...
Cmd-Option-F ..... Google Search...
Cmd-Option-G
Cmd-Option-H
Cmd-Option-I
Cmd-Option-J
Cmd-Option-K
Cmd-Option-L ..... Downloads Cmd-Option-D is more natural, but used by the Dock
Cmd-Option-M ..... Mark Page for SnapBack
Cmd-Option-N
Cmd-Option-O
Cmd-Option-P ..... SnapBack to Page
Cmd-Option-Q
Cmd-Option-R
Cmd-Option-S ..... SnapBack to Search
Cmd-Option-T ..... Open URL in Navigator (Services)
Cmd-Option-U
Cmd-Option-V ..... View Source in TextEdit
Cmd-Option-W
Cmd-Option-X
Cmd-Option-Y ..... Make new sticky note (Services)
Cmd-Option-Z
Cmd-1 to Cmd-9 ..... first 9 bookmarks (not folders) in Bookmarks Toolbar
Cmd-? ..... Safari Help
Cmd-[ ..... Back
Cmd-] ..... Forward
Cmd-. ..... Stop
Cmd-, ..... Preferences...new MacOS X standard; now in HI Guidelines
Cmd- ..... Show/Hide Status Bar
Cmd-/ ..... Show Page Load Test Window in Debug menu

last modified 12-December-2002 for Safari 0.8

Bevaka tråden