Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook uppdaterad, G3 - processorn skrotad

Tråden skapades och har fått 192 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • International user
  • 2003-10-22 16:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av Magnus Krantz
Det är inget man kan köpa till löst, utan den måste konfigureras med Bluetooth från start, precis som PB, iMac och G5. Men jag ser inget uttag för externs antenn som G5:an har, så det låter konstigt att det skulle krävas.

Detta är den BT modul som följer med när man väljer BT som tillval, altså samma D-link som man kan köpa löst på Apple store.

Se länken i TechSpecsen

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2003-10-22 16:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias L
Detta är den BT modul som följer med när man väljer BT som tillval, altså samma D-link som man kan köpa löst på Apple store.

Se länken i TechSpecsen

Skulle INTE tro det är samma modul. Enligt Tech specs;

"Wireless support (6) AirPort Extreme ready; optional internal Bluetooth module available"

Observera "internal" Bluetooth. Knappast en D-link-tumme.

Jag beställde en 12-tummare 30 minuter efter release. Med Bluetooth, 60GB disk och Airport Extreme. Skall bli kul att se när leverans sker...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-22 16:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Vaddå leveransproblem? 7-10 dagar för att bygga datorn i fabriken. Då kan man ju undra hur lång tid det tar att ro över den från Cork till fastlandet och sedan fortsätta med cykel upp till Sverige. För det är väl så TNT gör när de fraktar saker. 1.5 månad totalt?

Den PowerBook jag beställde fyra dagar efter de lanserats tog EXAKT en månad att leverera trots att de skulle vara "available now".

Så du som beställer en iBook idag, räkna med att du har den i din ägo i slutet av november.

Man kallar ju Bluetooth i G5an också för modul som är tillval. Kan inte tänka mig att det skulle vara något externt.

  • Avstängd
  • International user
  • 2003-10-22 17:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av William Naversten
Skulle INTE tro det är samma modul. Enligt Tech specs;

"Wireless support (6) AirPort Extreme ready; optional internal Bluetooth module available"

Observera "internal" Bluetooth. Knappast en D-link-tumme.

Jag beställde en 12-tummare 30 minuter efter release. Med Bluetooth, 60GB disk och Airport Extreme. Skall bli kul att se när leverans sker...

Ja det kan nog stämma, det står lite olika här och var, men det vore ju onekligen konstigt om en "internal" modul visade sig vara en D-link extern modul, du får rapportera när du har den i handen.

  • Avstängd
  • International user
  • 2003-10-22 17:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av William Naversten
Skulle INTE tro det är samma modul. Enligt Tech specs;

"Wireless support (6) AirPort Extreme ready; optional internal Bluetooth module available"

Observera "internal" Bluetooth. Knappast en D-link-tumme.

Jag beställde en 12-tummare 30 minuter efter release. Med Bluetooth, 60GB disk och Airport Extreme. Skall bli kul att se när leverans sker...

Om du scrollar ner och klickar på artikelnumret för BT i "Built to order options" så kommer du till en produktsida för D-linken...
Konstigt???

Hur kommer det sig att det inte skrivs något om eMacens nya prisläge!?

sänkt till 8495 applestore

eller 7645 för studenter/mecenat!

inkl. moms!!!

Det tycker jag är en väldigt trevlig prisbild

Alltså man borde kunna bygga en pizzabox/iCube för mindre än 6000kronor!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-22 17:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
Hur kommer det sig att det inte skrivs något om eMacens nya prisläge!?

sänkt till 8495 applestore

eller 7645 för studenter/mecenat!

inkl. moms!!!

Det tycker jag är en väldigt trevlig prisbild

Alltså man borde kunna bygga en pizzabox/iCube för mindre än 6000kronor!

Ja, eller bygga om en eMac till det. Tack för en bra idé!

  • Medlem
  • Oslo
  • 2003-10-22 17:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
Ja, eller bygga om en eMac till det. Tack för en bra idé!

Tänkte exakt samma sak som du Mondo:p Kanske skulle vi prata med KiteSurf

  • Medlem
  • 2003-10-22 17:34

Det var bättre när antingen kunde välja att få den i 12" eller 14" skärm. Men det är väl antagligen för att en 12" iBook på 1Ghz skulle vara en alltför farlig konkurrent till 12" Powerbooken som de bara finns i 800Mhz.:(

Men skitskoj att de har kommit för nu beställer de in nya till skolan!:D

  • Oregistrerad
  • 2003-10-22 17:34

Har inte tittat på iBook på länge. Är slot-loaded CD/DVD nytt eller har det funnits på tidigare modeller också?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-22 17:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av Page Not Found/ Per
Har inte tittat på iBook på länge. Är slot-loaded CD/DVD nytt eller har det funnits på tidigare modeller också?

Det har funnits på powerbook-datorerna, men ej på ibook...

Så, nu har jag beställt mig en 12" ibook 800mhz, med 60gb hdd och bluetooth...

så snart kan jag kalla mig för switcher...

/Tomas

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2003-10-22 17:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av trissen
så snart kan jag kalla mig för switcher...

/Tomas

Det kan du nu. Välkommen!:)

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-10-22 18:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Steffen
Skulle ni som har PB 12" idag säga att det var en dålig idé om nu iBook 12" har samma skärm?

Tycker 12"-aren (iBook) har en kanonbra skärm till de flesta uppgifter jag tar mig an!
(Sysslar sällan med avancerad bildbehandling...)

*host* eMac *host*

  • Medlem
  • 2003-10-22 18:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
- 12"-modellen finns endast i 800 MHz.
I mina, och många andras ögon, är det just det lilla formatet som gör iBooken så smidig. Att ge 12"-modellen sämst prestanda visar att Apple tror att alla som vill ha prestanda också vill ha 14" vilket är en grov missbedömning om ni frågar mig.

Jag tror att iBook 12" kommer hoppa upp i samma prestanda som 14"-modellen i samma ögonblick som 12" PowerBook blir uppdaterad. Antar att en 12" iBook med samma prestanda som 14"-modellen skulle konkurrera för hårt med PowerBook 12"

/majk

Ja man kan ju hoppas på det.

Skulle vara intressant att se ett test mellan iBook G3 900 MHz 12" och iBook G4 800 MHz 12".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-22 18:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kentor
Tänkte exakt samma sak som du Mondo:p Kanske skulle vi prata med KiteSurf

Nej, man bygger den helt enkelt av 6 mm plexiglas och komponenterna i en eMac med 1 GHz G4. Designar lådan själv!

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-10-22 18:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
*host* eMac *host*

... och eMac med superdrive var beställd för 10800pix med studentrabatt, tokbilligt, känns som att råna en gammal tant...

Någon med Mecenatkort som kan säga något om priserna? Hittar inte tjejens kort nu...

/Stefan

Här kan du se priserna med mecenat-rabatt!

iBook 800 MHz 12" 10345.-
iBook 933 MHz 14,1" 12145.-
iBook 1 GHz 14,1" 14395.-

//fredrik

powerbooken har några hastighetsfördelar, 200Mhz snabbare processor, dubbelt så mycket cacheminne och möjlighet till nästan dubbelt så mycket ramminne.

om man vill använda datorn med extern skärm så har powerbooken fördelen att man kan ansluta platt skärm (div-port) samt att man kan vrida upp upplösningen ordentligt på den externa skärmen.

men powerbooken är ju 5500kr dyrare och ibooken har trots allt bättre batteritid, snyggare design(subjektivt), sen så vet jag inte riktigt hur värmeutvecklingen är efter G4-uppdateringen på ibooken, men pb12" har ju som sagt fått kritik för sin värme.

jag anser att powerbookens fördelerar utmärker sig mest för den som tänker använda den istället för stationär och arbeta med extra skärm. annars är nog ibooken ett bättre val.

Senast redigerat 2003-10-22 20:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av iBjorn
... och eMac med superdrive var beställd för 10800pix med studentrabatt, tokbilligt, känns som att råna en gammal tant...

Om jag hostar en gång till, kan du beställa en åt mig också?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-22 20:24

Jag antar att vi kan säga adjö till iBookens största fördel, batteritiden, tack vare G4:an?

  • Medlem
  • 2003-10-22 20:29

Undrar hur mycket sämre batteritid iBookarna får med G4 processor?

Citat:

Skrevs ursprungligen av micke_finland
Jag antar att vi kan säga adjö till iBookens största fördel, batteritiden, tack vare G4:an?

nix, 6 timmar enligt apples specar. men apple har ju en tendens att luras när det kommer till batteritid, så vi får väl se.

Även jag är lite orolig för att batteritiden ska försämrats. iBookens batteritid har varit mitt främsta argument för att switcha, men i o m G4 borde batteritiden försämras - frågan är bara hur mycket...

  • Oregistrerad
  • 2003-10-22 20:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av joyofsound
powerbooken har några hastighetsfördelar, 200Mhz snabbare processor, dubbelt så mycket cacheminne och möjlighet till nästan dubbelt så mycket ramminne.

Nja, betr. RAM så står det "One open SO-DIMM slot; support for up to 1.25GB" i tech-specsen. Alltså samma läge som gamla PB 12" - det går att trycka i en 1gb modul.

Just typiskt!
Här hinner man ha sin nya ibook/vara macanvändare i hela 5 dagar innan Apple släpper en uppdaterad modell. Som till råga på allt även är 2500 kr billigare

Jaja, man får väl trösta sig med att man iaf har rätt till Panther

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-10-22 21:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av metallman
Just typiskt!
Här hinner man ha sin nya ibook/vara macanvändare i hela 5 dagar innan Apple släpper en uppdaterad modell. Som till råga på allt även är 2500 kr billigare

Jaja, man får väl trösta sig med att man iaf har rätt till Panther

Har du köpt över nätet som privatperson så är det bara att åberopa ångerrätten, skulle jag ha gjort.

Bevaka tråden