Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook uppdaterad, G3 - processorn skrotad

Tråden skapades och har fått 192 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-10-23 21:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av Lundh
Det stog inte med på specifikationssidan men nu såg jag att det det står att det är DDR på presentationssidan så jag vet inte riktigt vad som stämmer.
Det står DDR i store med så jag hade väl som tur är fel

Det står visst med på specs-sidan. På flera ställen. DDR SDRAM 266.

  • Medlem
  • Ale
  • 2003-10-23 22:11

Hehe, så uppmärksam är jag. Jag letade hittade inget, gjorde en sökning på ddr, hittade inget men nu ser jag ju direkt att det finns där.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-23 22:19

På Macnytts jämförelse mellan Pbook 12" och ibook 12" står det att ibooken klarar max 1.152 Gig RAM och på apple.com står det "up to 640MB".
Vilket stämmer av dessa två?

  • Medlem
  • Ale
  • 2003-10-23 22:35

Om jag har förstått det rätt går det att sätta i en 1 GB modul men eftersom apple inte säljer den konfigurationen så står det max 640 MB på apple.com

går det med 1 Gb modul ?
är du säker ?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-23 22:58

AHA,då förstår jag.

Tack

Funderar på att återvända till macarna nu , börjar tröttna på både windows och unix... och den nya iBooken är inte precis en dålig anledning att byta...

  • Oregistrerad
  • 2003-10-23 23:47

Ja,jag håller med dig.Det börjar hända saker nu.
Jag tror jag blev en switcher vid exakt rätt tidpunkt (igår fick jag min G5 dubbelpropp och har beställt 12" ibooken).

  • Medlem
  • Linköping
  • 2003-10-23 23:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av metallman
Eller som Cooper skulle sagt "... the difference between a satisfied user and a fanatically loyal user." (hoppas ni ursäktar det interna skämtet som egentligen inte har någonting med ämnet att göra).

Tack Apple och tack olov.

Cooper ja, han borde väl veta. Kan väl inte finnas en endaste ickefanatisk Visual Basic-användare?

Gott att du får dig en ny iBook, det ska bli mig ett nöje att fingra på den så fort budpojken kommer med leveransen åt dig! G4 och grafikkort i all ära men det är ju slotin som är fräckast, dude! Dessutom, ganska mäktigt för dig att kunna stoltsera med att som nybliven switcher hunnit köpa två macar under några veckors tid. Sen ska de bara levereras också *peppar peppar*.

o11e

Skaffar nog en ny 12" iBook som tillbehör till min iPod...

Funderade på PowerBooken men nu verkar det inte särskilt motiverat att betala så mycket mer för några få funktioner som jag ändå inte skulle dra nytta av...

Till saken hör att jag insett att jag börjat vänja mig vid Windows-världen! Det kan aldrig vara riktigt bra att jag vänjt mig med ett system som jag vet har stora brister...

Kristian B: varför och på vilket sätt har du vant dig vid Windows? Sitter själv på Windows på jobb och inte för att det inte fungerar...men ack så träigt och oinspirerande!

  • Medlem
  • Ale
  • 2003-10-24 08:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av 12moons
går det med 1 Gb modul ?
är du säker ?

Nej jag är inte säker alls, det var som jag sa bara den uppfattningen jag har fått från att ha läst diverse artiklar och foruminlägg. Jag tror det kan vara svårt att få reda på det säkert innan någon har testat.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2003-10-24 11:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kristian B
Skaffar nog en ny 12" iBook som tillbehör till min iPod...

Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
Kristian B: varför och på vilket sätt har du vant dig vid Windows? Sitter själv på Windows på jobb och inte för att det inte fungerar...men ack så träigt och oinspirerande!

Menar att jag antagligen inte orkar bry mig längre om något inte fungerar som jag vill att det ska göra, vilket ofta är fallet med Windows, det funkar ändå på något sätt. En annan möjlighet är att XP faktiskt är bättre än de tidigare versioner jag använt och att jag därför tycker det är acceptabelt (trots att jag mycket väl är medveten om hur ogenomtänkt hela Windows-konceptet är, iallafall jämfört med OSX).

Men det har egentligen inte med den här tråden att göra...

  • Oregistrerad
  • 2003-10-24 13:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av 12moons
går det med 1 Gb modul ?
är du säker ?

Det står "with support for up to 640MB" på specs-sidan nu, tidigare stod det 1,25 GB. Skulle gissa att det är samma situation som med PB12" rev A, vore konstigt om de stympat den.

  • Medlem
  • Borås
  • 2003-10-24 16:32

Vad hände med frågan om huruvida Blåtanden var inbyggd eller extern "plupp"? Tittar man i "byggsats"-menyn så står det "Bluetooth" - till skillnad från iMacens "inbyggd Bluetooth-adapter" - vilket känns lite scary. Visst står det likdant på G5-menyn (bara "Bluetooth" alltså), men där kostar tillvalet, som vi vet är inbyggt, 520 kr istället för 550 kr som hos iBooken (det den externa adaptern kostar hos Apple). Någon som vet mer?

Citat:

Skrevs ursprungligen av iBjorn
Nya G3an som ska få Altivecenhet skulle också få 1Mb fullspeed L2-cache, så jag är övertygad att det är Motorola G4a i den här, men det behöver inte vara något fel i det! Mitt största klagomål mot Motorola-G4a har varit strömförbrukningen, håller Apple vad dom lovar med 6 timmars batteritid så kan jag ju knappast klaga på batteritiden, eftersom det blir en förbättring gentemot G3ans 5 timmar!

Det är fortfarande en Motorola-G4, och det är inte heller den nya PPC 7457 utan den gamla 7455-modellen. Jag misstänker därför att att värmeutvecklingen kan bli i klass med förra revisionen av PB 12". Ökningen i batteridrifttid har definitivt inget med processorn att göra, utan beror snarast på större batteri och att övriga komponenter kunnat göras mer energisnåla. Valet av processor verkar rätt märkligt eftersom processormodellen i fråga är rätt utdaterad, men Apple kanske fick en bra deal från Motorola? I vilket fall känns de nylanserade modellerna som ett mellanled tycker jag...

  • Oregistrerad
  • 2003-10-24 17:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av Samuel K
I vilket fall känns de nylanserade modellerna som ett mellanled tycker jag...

Samma här. Men vad ska komma efteråt isf? De kan ju inte gärna gå tillbaks till en nyare version av IBM G3 och fortfarande kalla den iBook G4. Troligen får väl iBook PPC 7457 så fort PB får G5. Kanske iBooken också har bättre möjlighet att leda bort värme än slimmade AluBooks, isf passar ju G4 bättre i iBooks.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-10-24 17:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av Samuel K
Det är fortfarande en Motorola-G4, och det är inte heller den nya PPC 7457 utan den gamla 7455-modellen. Jag misstänker därför att att värmeutvecklingen kan bli i klass med förra revisionen av PB 12". Ökningen i batteridrifttid har definitivt inget med processorn att göra, utan beror snarast på större batteri och att övriga komponenter kunnat göras mer energisnåla. Valet av processor verkar rätt märkligt eftersom processormodellen i fråga är rätt utdaterad, men Apple kanske fick en bra deal från Motorola? I vilket fall känns de nylanserade modellerna som ett mellanled tycker jag...

Tack för ett bra klargörande, jag satt faktiskt och hoppades på ett inlägg av dig i den här frågan.

Någon som har erfarenheter av att arbeta med en 12" iBook eller PowerBook? Är de smidiga att använda trots relativt liten skärm( upplösningen verkar ju ok) om man arbetar med Photoshop och liknande?

Hur är prestandan på förslagsvis iBooken? Flyter videoredigering på bra och hur står sig DDR-minnena?

Citat:

Skrevs ursprungligen av mrubenson
Apropå batteritiden...

http://www.everymac.com/systems/apple/powerbook/stats/mac_portable.html

6-12 timmar, det skulle man ha på sin iBook.

Ja vi kanske skulle återinföra de gamla klassiska Syra-bly batterierna! Då skulle miljöpartiet tacka oss

Vikten på 7.17 kg är ju inte helt fel det heller ..

  • Oregistrerad
  • 2003-10-27 13:08

Hittade detta på nätet, ett litet test på nya ibook G4.

http://www.xlr8yourmac.com/systems/ibook_g4/ibook_g4_review.html

Det vore kul om någon/några med kunskap om "benchmark" mätningar kan kommentera testresultatet.

Gärna lite jämförelser till gamla ibook och powerbooks!

mvh/ Sulan

....har även detta inlägg i hårdvara....

Senast redigerat 2003-10-27 13:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av pjutsi
Samma här. Men vad ska komma efteråt isf? De kan ju inte gärna gå tillbaks till en nyare version av IBM G3 och fortfarande kalla den iBook G4. Troligen får väl iBook PPC 7457 så fort PB får G5. Kanske iBooken också har bättre möjlighet att leda bort värme än slimmade AluBooks, isf passar ju G4 bättre i iBooks.

Som jag ser det så borde det i princip finnas två alternativ för Apple:

1. En "speed bump" till PPC 7457, utan någon större förändring av arkitekturen i övrigt.

2. En lite större uppgradering där PPC 750VX (MojaveMP sätts in). Kräver lite mer ändringar i arkitekturen, eftersom 750VX kör med en RapidIO-buss (och har DDR-stöd, vilket G4:an aldrig någonsin kommer att få).

Sett till prestanda och energiförbrukning är alternativ 2 det bästa alternativet. PPC 750VX har dessutom fördelen av att tillverkas av ett företag som ser det marknadssegmentet som viktigt och som faktiskt satsar på utveckling i stället för nedläggning. Utvecklingen av G4-linjen är ju i princip att se som död och begraven, och det verkar inte så långsiktigt att basera en framtida produktlinje på en processor som redan nu har stagnerat...

Skulle nästan misstänka att Apple helt enkelt använder benämningen "G4" även för 750VX, ifall de nu kommer att använda den processorn. En G4 är trots allt inte så mycket mer än en G3 med Altivec, så varför inte vända på saken och kalla en G3 med Altivec för G4?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
Apple borde bygga dem i fler färger så att man kunde välja: blåmetallic, rödmetallic, silver, vit, svartmetallic, brons osv...

Det är lugnt, skulle ändå spy!

är det någon som redan fått sin nya ibook?
jag beställde i fredags, hoppas jag hinner få den nu i veckan.

  • Medlem
  • 2003-10-28 18:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av William Naversten
Skulle INTE tro det är samma modul. Enligt Tech specs;

"Wireless support (6) AirPort Extreme ready; optional internal Bluetooth module available"

Observera "internal" Bluetooth. Knappast en D-link-tumme.

Jag beställde en 12-tummare 30 minuter efter release. Med Bluetooth, 60GB disk och Airport Extreme. Skall bli kul att se när leverans sker...

Det verkar som blåtanden är "internal" i allafall, åtminstone om man köper den bto. Jag pratade med en kille på Macademic i Uppsala som också blev fundersam. Senare fick jag detta i mail:

"Hej, Apples produktansvarige var på semester, men efter lite efterforskning har en medarbetare hittat följande information. Köper man den med Bluetooth (built to order) är den inbyggd i annat fall får m,an köra med en s.k dongel-adapter i USB-porten.

MVh
**********
(namnet borttaget, man vill ju inte bryta nån upphovsrättslig lag )

"Bluetooth is available as a build-to-order option, which is installed by
Apple at the time of purchase as a fully integrated module. Accessing the
Bluetooth capabilities without purchasing the integrated module will require
a third-party dongle.When the Bluetooth option is installed, the Bluetooth
antenna is located under the lower right side of the keyboard."
"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-29 15:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
Apple borde bygga dem i fler färger så att man kunde välja: blåmetallic, rödmetallic, silver, vit, svartmetallic, brons osv...

Definitivt! Är det någon mer än jag som saknar fruktfärgerna, eller i alla fall lite valmöjligheter?!

Någon som har fått sin leverad och har erfarenheter?
Har efter 6 veckors väntan avbokat beställningen på min 15" Pb. Plötsligt så framstår en Ibook 14" som ett mycket prisvärt alternativ som förhoppningsvis slipper PBns barnsjukdomar.

Dock tycker jag att 14"-modellerna är väl snarlika. 67 Mhz skillnad på processorerna och ytterligare 20 G hårdisk för toppmodellen. Är det värt 2000?

jag beställde en för en vecka sedan, står fortfarande bara "beeing reviewed". återkommer när jag fått den, förhoppningsvis snart.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-01 14:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av kybernetik
jag beställde en för en vecka sedan, står fortfarande bara "beeing reviewed". återkommer när jag fått den, förhoppningsvis snart.

Jag beställde min den 24e
Den är skeppad. Dock skickas den från ostasien så det tar ett litet tag med båten. Skulle gissa på att den kommer i mitten av nästa vecka.

jag är jä-ligt otålig. Fick videoadaptern jag betällde till igår. Den ligger o väntar.

Bevaka tråden